پسرم ٣ بار پای چوبه ‌ دار رفت

خانواده جوانی که محکوم به قصاص شده و تاکنون سه بار در آستانه اعدام قرار گرفته است، برای نجات او از مردم کمک خواستند.

کد خبر : ۳۴۷۴۷
بازدید : ۱۳۹۲
خانواده جوانی که محکوم به قصاص شده و تاکنون سه بار در آستانه اعدام قرار گرفته است، برای نجات او از مردم کمک خواستند.
به گزارش شرق، این جوان که کریم نام دارد در زمان قتل حدود ٢٠ سال داشته و اکنون سه سال است که در زندان به سر می‌برد. وی در پی یک نزاع دسته‌جمعی مرتکب قتل شد. او بعد از حادثه خود را به مأموران معرفی کرد و پنج متهم دیگر هم‌زمان با او دستگیر شدند.
درنهایت پس از جلسات رسیدگی و تحقیقات انجام‌شده کریم به قصاص محکوم شد و یک‌بار پای چوبه‌دار رفت اما اولیای‌دم در آخرین لحظات موافقت کردند که با دادن زمان به طور موقت از اجرای حکم گذشت کنند.
کاکاجان جدی‌منش درباره شرایط فعلی پرونده پسرش می‌گوید: «حکم صادرشده درباره کریم قطعی است و راهی برای جلوگیری از اجرای حکم وجود ندارد، ما الان برای قصاص‌نشدن پسرم تنها به پول نیاز داریم. چند بار با خانواده مقتول صحبت کردیم و درنهایت آنها به دریافت مبلغی راضی شدند. بخشی از این پول را خودمان فراهم کردیم، ‌هرچه زمین داشتم فروختم. بخش دیگری را هم با کمک مردم عشایر و منطقه جمع‌آوری کردیم. به بخشدار و فرماندار هم نامه نوشتم تا کمک‌مان کنند. الان هم از همه مردم کمک می‌خواهم و اگر کسی کمکی از دستش برمی‌آید خواهش می‌کنم به ما کمک کند. ‌من پیرمردی سکته‌ای هستم و گوشه خانه افتاده‌ام و ناتوانم، امیدم به بازگشت پسرم است».
ذوالفقار منصوری، پسرعموی این متهم که در بسیاری از مراحل پیگیر کار او بوده است؛ درباره نحوه و زمان قتل می‌گوید: «این قتل به دلیل درگیری‌ای است که بین دو طایفه اتفاق افتاده‌ بود. اردیبهشت سال ٩٢ در یکی از روستاهای اطراف شیراز، یک دعوای دسته‌جمعی بین یک‌سری افراد اتفاق افتاد و پسرعموی من کریم و مقتول هر دو در حال عبور از محل درگیری بودند که می‌بینند قوم و خویش‌شان در حال دعوا هستند. تا جایی که من می‌دانم، آخر دعوا بود و پسرعموی من یک اسلحه سوزنی همراهش بود. مقتول هم با ماشین در حال حمل مصالح ساختمانی بوده است که هر دو وقتی به محل دعوا می‌رسند پیاده می‌شوند و... و کار به اینجا می‌کشد».
وی درباره انگیزه قاتل و مقتول می‌گوید: «آنها با هم مشکلی نداشته‌اند و‌ انگیزه دعوای آنها اقوامی بودند که با هم درگیری داشتند. پسرعموی من به باغ می‌رفت و اسلحه را هم برای این برده بود که اگر جانوری آنجا بود و خواست حمله کند از خودش دفاع کند. اما انگار وقتی به محل دعوا می‌رسد مقتول سنگ برمی‌دارد و می‌خواهد آن را پرتاب کند و کریم هم برای اینکه او را بترساند، گلوله‌ای بی‌هدف شلیک و فرار می‌کند اما اشتباهی گلوله به پیشانی او می‌خورد که باعث مرگش می‌شود».
منصوری درباره نحوه دستگیری و اقداماتی که برای صلح و سازش انجام شده، می‌گوید: «بعد از این ماجراها پسرعمویم خودش را معرفی کرد چون ناخواسته مرتکب قتل شده بود فکر نمی‌کرد به قصاص محکوم شود. حتی برای خودش وکیل نگرفت و گفت ریش‌سفیدان وکیل من هستند. سرانجام بعد از صدور حکم قصاص ریش‌سفیدان وارد شدند و بارهاوبارها با خانواده مقتول جلسه برگزار شد تا درنهایت آنها مبلغی تعیین کردند و گفتند ما با این مبلغ رضایت می‌دهیم. البته قاتل و مقتول هم با هم نسبت قوم و خویشی دارند و قبل از این اتفاق چند وصلت با هم داشته‌اند و در نهایت اقدامات ما و تلاش ریش‌سفیدان با توجه به این نسبت‌های فامیلی بعد از دو سال به نتیجه رسید و درنهایت موفق شدیم به طور نسبی نظر اولیای دم را برای تأخیر در اجرای حکم جلب کنیم. ما از اواخر سال ٩٣ بود که برای رضایت اولیای دم تلاشمان را بیشتر کردیم».
پسرعموی متهم به قتل در پاسخ به این سؤال که آیا اسلحه مجوز داشته‌ است، می‌گوید: «اسلحه مال خود کریم نبوده است و مجوز هم نداشت، آن را قرض کرده بود که اگر در باغ جانور کوهی و وحشی بود از خودش دفاع کند. در دعوا هم شرکت نداشت و پنج دقیقه آخر رسیده بود و اصلا شرکت در دعوا با برنامه قبلی و آمادگی نبوده است».
البته به گفته منصوری، کریم یک‌بار پای چوبه‌دار رفته و دوبار هم به قرنطینه رفته اما قبل از آنکه پای چوبه‌دار برود موفق شده‌اند نظر اولیای‌دم را به طور موقت جلب کنند. او ادامه می‌دهد: «درنهایت در روزهای آینده فرصتی که اولیای‌دم داده‌اند، تمام می‌شود، آخرین باری که موفق شدیم از اولیای دم زمان بگیریم حدود سه ماه پیش بود که آن موقع آنها شرایطی را تعیین کردند که یکی از آن شرایط فراهم‌کردن پول بود».
شهروندانی که قصد کمک به این خانواده را دارند می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت ٦٠٣٧٧٠١١٠٣٠٨٦٤٢٤ به نام کاکاجان جدی منش پدر جوان محکوم به قصاص واریز کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید