از چاقیِ سال نو در امان بمانید!

ایام عید به دلیل کاهش فعالیت و افزایش مصرف آجیل و شیرینی می تواند تهدیدی برای افزایش وزن و چاقی باشد.

کد خبر : ۳۵۰۶۲
بازدید : ۲۵۰۷
زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در زندگی آنلاین نوشت:
ایام عید به دلیل کاهش فعالیت و افزایش مصرف آجیل و شیرینی می تواند تهدیدی برای افزایش وزن و چاقی باشد.

با اشاره به نزدیک شدن به ایام نوروز و مصرف تنقلات این ایام در دید و بازدیدها گفت: باید افراد این موضو ع را مد نظر قرار دهند که فلسفه عيد بهانه‌اي براي ديدار دوستان و اقوام است نه خوردن بيش از نياز كه که باعث افزايش وزن می‌شود.

در این ایام که مصرف شیرینی و آجیل مرسوم است باید مواظب اضافه وزن وچاقی بود. به همین دلیل بهتر است در وعده های غذایی مصرف مواد نشاسته ایی مثل نان، برنج، ماکارونی، غذاهای چرب و سرخ شده و پرروغن کمتر و سالاد و سبزی بیشتر مصرف شود.

با توجه به این که دورهمی های این ایام با مصرف شیرینی، آجیل و انواع میوه همراه است باید هنگام خرید این تنقلات به نکاتی توجه کرد. هنگام خرید آجیل باید دقت کرد که مغز دانه ها نبايد آفت زدگي داشته باشد. با توجه به درصد بالاي روغن در اين مواد، نبايد طعم تند پيدا كرده باشد در غیر این صورت این امر نشانه فساد روغن است.

اجیل ها نبايد داراي رنگ غيرطبيعي باشد چرا که برخی از افراد سودجو به هنگام بودادن برخي از مغزها از رنگ‌هاي غيرمجاز صنعتي و يا شيميائي استفاده مي‌كنند كه مصرف اين رنگ‌ها سرطان زا است. همچنین نبايد اين اقلام در خارج از فروشگاه درمعرض گردوغبار قرار بگيرند. در واقع اين اقلام بايد در شرايط خشك و خنك قرار داشته باشند.

بعضا ديده مي‌شود مغزها در ويترين مغازه ها در معرض تابش نورمستقيم خورشيد مي‌باشند كه اين امر مي‌تواند باعث فساد مغزها گردد.

سعي كنيد از شيريني هاي كوچك، كم شيرين و بدون رنگ‌هاي مصنوعي و شيميايي خريداري نمايند. بعضي از فروشندگان ادعا مي‌كنند كه اين رنگها خوراكي است اگرچه ممكن است اين رنگها خوراكي باشند ولي مصرف آنها در قنادي ها غيرمجاز است.

رنگ‌هاي خوراكي فقط در كارخانجات توليد مواد غذائي و با نظارت مسئولين فني ومطابق با پروانه ساخت هر محصول غذائي بايد استفاده شوند تا براي انسان مضر نباشد. از مراكزي شيريني تهيه نمائيد كه مطمئن باشيد مواد اوليه سالم و بهداشتي استفاده مي‌كنند. خريد انواع شكلات تافي، آبنبات، سوهان و ساير شيريني‌هاي پرچرب و شيرين را محدود كنيد.

اندازه ميوه نقشي در ميزان مواد مغذي آن ندارد بلكه حمل و نقل ، نگهداري و شيوه مصرف ميوه مي‌تواند باعث كاهش انواع ويتامين‌ها خصوصا" ويتامين C شود. براي مثال از پوست كندن و خردكردن ميوه براي مدت زمان طولاني خودداري كنيد چرا كه اين امر علاوه بر كاهش برخي ويتامين خصوصا" ويتامين C باعث جذب آلودگي هاي محيطي خواهد شد.

همچنین ميوه هاي خشك هم اگر در شرايط بهداشتي تهيه شده باشد منابع خوب ويتامين، انرژي و فيبر هستند ولي توجه داشته باشيد كه ميوه هاي خشك ويتامين كم تر و انرژي بيشتري نسبت به ميوه هاي تازه دارند.



مغز دانه‌ها حاوی موادمغذی همچون روی، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، آهن و منیزیم است. وجود نمك زياد در آجيل مي‌تواند باعث افزايش فشارخون شما شود پس بهتر است از آجيل كمك نمك یا مغز دانه های بی نمک استفاده كنيد. سعي كنيد از شيريني هاي كوچك و كم شيرين استفاده كنيد.مجبور نيستيد طي هر ديدار از تمام مواد غذائي موجود در منزل ميزبان استفاده كنيد. درصورت امكان فاصله هاي بين چند ديدار را پياده روی كنيد.

از تعارف كردن زياد و اصرار براي خوردن به ميهمان خودداري و هرگز همپاي هرميهمان شما هم شيريني و آجيل مصرف نكنيد .به تغذيه سالمندان و كودكان توجه بيشتري كنيد تا از پرخوري آنها جلوگيري شود.

درصورت نبود زمان كافي براي پخت و پز غذا در ايام عيد به جهت ديد و بازديدهاي زياد و مصرف آجيل و شيريني و ميوه در طي روز سعي كنيد وعده ناهار و شام بسيار سبك مانند استفاده از نان و پنير وسبزي، نان و پنير و خيارو گوجه فرنگي ، فرني، سوپ هاي ساده و ... استفاده كنيد و از مصرف غذاهاي آماده و پرچرب و فست فودها خودداري نمائيد. بلافاصله پس از صرف شام نخوابيد و يا قبل از خواب آجيل زياد مصرف نكنيد.

در این ایام میزان مصرف آب بسیار کاهش پیدا می کند . در این ایام به دلیل این که افراد بیشتر زمان خود صرف ديد و بازديد اقوام و دوستان مي‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف مي‌نمايند. کمبود مصرف آب مي‌تواند اختلالات مهمي در سلامت ما ایجاد کند از جمله آن که موجب بروز يبوست و ناراحتي‌هاي گوارشي ناشي از آن شود.بنابراین به میزان مصرف اب در این توجه کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید