اثر انگشتی که می تواند تمام گوشی ها را باز کند

اثر انگشتی که می تواند تمام گوشی ها را باز کند

دانشمندان به تازگی نوعی اثر انگشت تولید کرده اند که می تواند با استفاده از مشخصات مشترک انگشت انسان ها، قفل هر گوشی هوشمندی را باز کند.

کد خبر : ۳۶۱۵۳
بازدید : ۱۸۹۵
به گزارش وب سایت کلیک، دنیای فناوری همواره آدم را شگفت زده می کند و گاهی هم می ترساند. دانشمندان به تازگی نوعی اثر انگشت تولید کرده اند که می تواند با استفاده از مشخصات مشترک انگشت انسان ها، قفل هر گوشی هوشمندی را باز کند.
بسیاری مابرای اطمینان خاطر بیشتر از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی استفاده می کنیم. اما به نظر می رسد این روش هم دیگر چندان امن به نظر نمی رسد. دانشمندان تعدادی «مَستر پرینت» یا الگوهای مشترک تولید کرده‌اند و ادعا می کنند که با این الگوها قادرند قفل هر گوشی هوشمندی را باز کنند.
اثر انگشتی که می تواند تمام گوشی ها را باز کند
اثرانگشت‌هایی که با مسترپرینت‌ مقایسه شدند. حاشیه‌ی خاکستری نشان‌دهنده‌ی مطابقت است
اما مستر پرینت چگونه کار می کند؟
به گفته دانشمندان مسترپرینت در واقع تصاویری از بخش های مشترک میان اثر انگشت انسان هاست. با وجود اینکه برآمدگی های سطح انگشتان از الگوی پیچیده ای برخوردار است اما ۳ الگو وجود دارد که در تمامی اثر انگشت های مشترک است.
براساس یافته های محققان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد از اثر انگشت ها الگویی مطابق با تصویر میانی دارند. در حالی که ۳۰ تا ۳۵ درصد نیز از تصویر سمت راست تبعیت می کنند. در میان ۵ درصد نادر و کمیاب هم وجود دارند که با الگوی سمت چپ مطابقت دارند. دانشمندان نیز از این الگوها برای تولید مسترپرینت های خود استفاده کرده اند که تا حد زیادی با اثر انگشت واقعی مشابهت دارند. این تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی و توسط نرم‌افزار ساخته شده‌اند.
این الگوها برای باز کردن قفل گوشی ها از نحوه کار اسکنرهای تلفن همراه استفاده کرده اند. این اسکنرهای کوچک برای باز کردن قفل گوشی نیاز به چندین تصویر از انگشت دارند. این چندگانه بودن تصاویر امکان خطا را افزایش می دهد.
به این دلیل که اثرانگشت ارائه‌شده تنها باید با یک تصویر ذخیره‌شده مطابقت داشته باشد؛ می‌توان از طریقِ بالا سنسور را به باز کردن قفل مجاب کرد.
پرفسور نصیر ممون از دانشگاه نیویورک می‌گوید: «این فرآیند مشابه این است که هر دستگاه ۳۰ پسورد صحیح داشته باشد و شما به یکی از آن‌ها دست‌ یابید.»
محققان دانشگاه نیویورک و میشیگان دریافته اند که هر یک از این مسترپرینت ها به احتمال ۶۵ درصد می تواند قفل یک گوشی را باز کند. این دانشمندان در گزارش تحقیق خود آورده‌اند: «بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی جدید از اثر انگشت برای شناسایی کاربر استفاده می‌کنند. سنسورهای استفاده‌شده در این دستگاه‌ها بسیار کوچک هستند و به همین دلیل معمولا چندین و چند تصویر کوچک از یک اثر انگشت در اختیار دارند و باید مطمئن شوند که حداقل یکی از آن‌ها با اثرانگشت شخص استفاده‌کننده مطابقت دارد.»
اثر انگشتی که می تواند تمام گوشی ها را باز کند

سنسور اثر انگشت امروزه در بسیاری از گوشی های هوشمند وجود دارد. اپل که در تمام مدل های تولیدی خود از آیفون ۵ تاکنون از این سنسور استفاده کرده تا پیش از این ادعا می کرد که احتمال خطای این سنسورها یک در ۵۰ هزار است. به گفته سخنگوی کمپانی اپل، آیفون از راه های مختلفی برای جلوگیری از نفوذ هکرها استفاده می کند. به عنوان مثال در شرایط مختلف از جمله ری استارت کردن گوشی از کاربر درخواست پین کد می کند. با این وجود باید منتظر ماند و دید که سازندگان گوشی های هوشمند برای امنیت بیشتر گوشی های خود چه ترفندهای جدیدی را به کار می گیرند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید