"قلب سیاه" داعش فرو ریخت!

"قلب سیاه" داعش فرو ریخت!

در 24 اوت 2015، حسین در یکی از حملات هوایی آمریکا در نزدیکی رقه کشته شد. در عرض چند ماه دیگر اعضای اصلی تیمش نیز در حملات هوایی کشته شدند. از آن زمان به بعد حضور آنلاین داعش در جوامع بین‌المللی کاهش یافت. داعش هنوز بال‌های سایبری خود را بازسازی نکرده است. احتمالاً به این دلیل که دیگر نیروهای هکر با مهارت‌های دیجیتالی و زبانی لازم را در اختیار ندارد.

کد خبر : ۳۶۱۵۷
بازدید : ۱۷۲۷۱

هکری که به داعش پیوست

فرادید | واشنگتن- "جنید حسین" متولد و بزرگ‌شده انگلیس، یک هکر ماهر بود که به دلیل انتشار اطلاعات شخصی "تونی بلر" و مسدود کردن خط تلفن ضد تروریستی پلیس مشهور شد.

در سال 2013 و پس از سپری کردن شش ماه در زندان، جنید که نوزده سال داشت از بیرمنگام به صحرای سوریه فرار کرد. در آنجا مهارت‌های خود را در اختیار یک گروه افراط‌گرای سنی گذاشت که بعدها به داعش معروف شدند.

در عرض چند ماه، حسین هدایت رهبری دوازده نفر از نیروهای سایبری را بر عهده گرفت که مقامات آمریکا آن‌ها را "رقه 12" یا "لژیون ها" نام‌گذاری کردند. آن‌ها با استفاده از رسانه‌های مجازی، برنامه‌های پیام‌رسان رمزگذاری شده و به زبان‌های مختلف، افراد مستعد در سراسر جهان را برای پیوستن به شبه‌نظامیان در میدان جنگ یا ارتکاب حملات مرگبار تشویق می‌کردند.

به گفته رئیس سازمان اف‌بی‌آی"جیمز کامی"، این گروه تا اواسط سال 2015 هزاران نفر را برای پیوستن به خلافت خود خوانده داعش در سوریه و عراق فریب دادند.

کامی ماه گذشته در یک سخنرانی در دانشگاه تگزاس اشاره کرد که سازمان اف‌بی‌آی در سال 2015 برای جلوگیری از انفجار موج تروریست‌های بالقوه در سراسر آمریکا دست به اقدام فوری زد.

وی گفت: "ما گیر افتاده بودیم. سعی داشتیم به دستور دادگاه حساب‌های کاربری در اینترنت را زیر نظر داشته باشیم. علاوه بر این، باید همزمان صدها نفر که در آستانه افراط‌گرایی بودند را نیز کنترل می‌کردیم."

اکنون‌ که بسیاری از این پرونده‌ها در دادگاه‌ها بررسی شده‌اند، عوامل فعلی و سابق اف‌بی‌آی می‌توانند با خیال راحت درباره چالش‌ها و فشار طاقت‌فرسایی که وجود داشت، صحبت کنند.

از ژانویه 2014 (اوایل ظهور گروه افراطی سنی) 117 نفر به جرائم مرتبط با داعش متهم شدند که در سال 2015 بیش از نیمی از آن‌ها دستگیر شدند.

نیروهای اف بی آی فهمیده بودند که تیم سایبری داعش علاوه بر تأمین نیرو برای صفوف نبرد ستیزه جویان، حملات تروریستی "گرگ تنها" را نیز تبلیغ می‌کنند؛ حملاتی مانند تیراندازی در سان برناندینو در دسامبر 2015 و قتل‌عام کلوپ شبانه در اورلاندو.

بسیاری از اعضای گروه "رقه 12" همانند حسین اروپایی بودند و درک خوبی از فرهنگ غرب داشتند. به همین دلیل نزدیک شدن به افراد تحت نظر برایشان راحت‌تر بود. آن‌ها از افتخارات خلافت داعش و زندگی در یک منطقه جنگی سخن می‌گفتند که برای مستعدان جذابیت داشت.

"ماری مک کورد" رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری گفت: "آن‌ها دریافتن افراد آسیب‌پذیر و مستعد استعداد بالایی داشتند. مخصوصاً حسین این افراد را خیلی خوب تشخیص می‌داد و یک‌راست به سراغشان می‌رفت."

حسین پس از رسیدن سوریه نام مستعار "ابو حسین بریتانی" را انتخاب کرد. در تصویر توییتر نیمی از صورتش را پوشانده و با سلاحش در حال هدف‌گیری بود.

پس از ازدواج با "سالی جونز" بر شهرتش افزوده شد. سالی جونز یک نوازنده سابق پانک راک بود که مطبوعات لندن نام "خانم ترور" را به او داده بودند.

هکری که به داعش پیوست

"سالی جونز"


در اوایل سال 20115، تیم حسین حساب‌های توییتر و یوتیوب سازمان فرماندهی مرکزی آمریکا را هک و در آن تبلیغات و شعارهای افراطی منتشر کرد. با این کار مقامش بالاتر رفت.

حسین از توییتر برای جذب نیرو استفاده می‌کرد. در سال‌های 2014 و 2015، با ده‌ها آمریکایی (اعم از نوجوانان کنجکاو تا متعصبان) از طریق ایمیل، توییتر و پیامک صحبت کرده بود.

در مجموع، حسین با حداقل نه نفر که بعدها توسط پلیس آمریکا دستگیر یا کشته شدند، در ارتباط بود. یکی از این افراد "مونیر عبدل قادر" بود. پسر بیست‌ویک‌ ساله‌ای که از دانشگاه سینسیناتی انصراف داده بود و در توییتر ویدئوهایی از سر بریدن و اعدام‌های داعش منتشر می‌کرد و با قطعیت می‌گفت "داعش باید بر دنیا حاکم شود." زمانی که عبدل قادر تصمیم گرفت به سوریه برود، حسین را در توییتر پیدا کرد.

سازمان‌های اطلاعاتی و قانونی آمریکا با الگوی افراطی‌هایی که می‌خواستند به سوریه سفر کنند، آشنا شده بود. بنابراین حسین و عبدل قادر قرار گذاشتند تغییر الگو دهند. بر اساس اسناد دادگاه، تصمیم گرفتند عبدل قادر یک سرباز آمریکایی را برباید، فیلم سربریدن او را منتشر کند و سپس با اسلحه و بمب‌های دست‌ساز به یک ایستگاه پلیس محلی حمله کند.

حسین آدرس منزل سرباز آمریکایی را برای عبدل قادر ارسال کرد و نکته‌هایی درباره عملیات شناسایی به او آموخت. بعدها یک دادستان فدرال در جلسه دادگاه اعلام کرد عبدل قادر به حسین اطمینان داد که در هدف‌گیری مهارت دارد و حسین نیز با یک شکلک خندان پاسخ او را داد.

اف بی آی اولین بار با نظارت مخفیانه بر پیام‌های حسین متوجه خطر عبدل قادر شد. اما پس از مدتی با پیام‌های رمزگذاری شده صحبت می‌کردند که تنها فرستنده و گیرنده قادر به خواندن آن‌ها بودند.

اف بی آی یک مأمور مخفی را نزد عبدل قادر فرستاد که با او دوست شد و مکالماتش را ثبت کرد. به گفته مقامات اف بی آی، این مأمور مخفی برای خرید اسلحه عبدل قادر را همراهی کرد و هنگام ردوبدل شدن پیام‌های رمزگذاری شده آن‌ها را زیر نظر داشت.

اف بی آی در ماه مه 2015 عبدل قادر را دستگیر کرد. او برای تلاش به قتلِ مأموران پلیس و کارمندان دولت آمریکا و توطئه برای حمایت مادی از یک سازمان تروریستی خارجی به بیست سال زندان محکوم شد.

هدف دیگر حسین حمله به "پاملا گلر" بود. گلر مسئول گروهی بود که در ماه مه 2015 در گارلندِ ایالت تگزاس مسابقه کشیدن تصویر حضرت محمد(ص) را برگزار کرده بود. این مسابقه خشم بسیاری از مسلمان را برانگیخت که کشیدن تصویرِ حضرت محمد(ص) را توهین‌آمیز می‌دانند.

حسین در ابتدا مردی 26 ساله و اهلِ بوستون به نام "اسامه عبدالله رحیم" را مأمور کشتن گلر کرد. رحیم به سفارشِ حسین چاقوهای زیادی خرید که در رویارویی با نیروهای "فدرال" از آن‌ها استفاده کند.

هکری که به داعش پیوست

رحیم درنهایت تصمیم گرفت یک افسر پلیس را بکشد. در دوم ژوئن 2015، زمانی که یک افسر پلیس و یک مأمور اف بی آی در محوطه پارکینگ یک داروخانه به او نزدیک شدند، یک چاقوی 13 اینچی بیرون کشید و حاضر نشد آن را به زمین بیندازد. افسران هم به او شلیک کردند.

اما به گفته اف بی آی حسین برای مسابقه "کشیدن تصویر پیامبر(ص)" نقشه دیگری طرح‌ریزی کرده بود. در آوریل 2015، او در توییتر به فردی سی‌ساله در آریزونا به نام "التون سیمپسون" درباره اپلیکیشن رمزگذاری پیغام داد.

سیمپسون از حسین پرسید: "می‌توانم شما را در "Surespot" اضافه کنم؟" و حسین پاسخ داد: "مشکلی ندارد."

دو هفته بعد، سیمپسون و "نادر صوفی" به سمت "گارلند" رفتند. زمانی که با تفنگ و اسلحه از ماشین بیرون آمدند، به ضرب گلوله پلیس کشته شدند.

مقامات اف بی آی گفتند یکی از آن‌ها چند ساعت قبل از حمله بیش از صد پیام رمزگذاری شده با فردی ناشناس در گروه داعش ردوبدل کرده بود. مأموران قادر به خواندن آن پیام‌ها نبودند.

حسین با پسر نوزده‌ساله‌ای به نام "آردیت فریزی" نیز ارتباط داشت. فریزی در مالزی متولد شده بود و در توییتر از نامِ کاربری "Th3Dir3ctorY" استفاده می‌کرد.

در ژوئن 2015، فریزی یک وب‌سایت خرید معروف در آمریکا را هک کرد و اطلاعات شخصی بیش از 100 هزار مشتری را دزدید. از این میان اسامی و اطلاعات 1300 نفر از پرسنل نظامی و کارمندان دولت آمریکا را گلچین کرد و لیست را برای حسین فرستاد.

طبق اسناد ارائه شده در دادگاه، حسین در تاریخ 11 اوت 2015 در یک حساب توییتری با نام "دایره هک داعش" جزئیاتی درباره این لیست 1300 نفره منتشر کرد.

او در پیام توییتری‌اش نوشت: "اسامی و آدرس‌های شما را داریم. در ایمیل‌ها و حساب‌های کاربری شما نفوذ داریم. در سرزمین خودتان به شما حمله می‌کنیم."

اما مقامات اطلاعاتی آمریکا و دیگر گروه‌های متحد همه‌چیز را تحت نظر داشتند.

پلیس مالزی با حکم ایالات‌متحده فریزی را دستگیر کرد و به دادگاه ویرجینیا تحویل داد. او بعدها به جرم ارائه‌های حمایت‌های مالی به سازمان‌های تروریستی خارجی و دیگر جرائم فدرال به بیست سال حبس محکوم شد.

مقامات ایالات‌متحده و بریتانیا به‌دقت سرنخ‌های به‌جا مانده از حسین در سوریه را دنبال می‌کردند. او در بیست‌ و یک‌ سالگی، در رأس افراد تحت تعقیب آمریکا به جرم قتل‌های هدفمند قرار داشت.

در 24 اوت 2015، حسین در یکی از حملات هوایی آمریکا در نزدیکی رقه کشته شد. در عرض چند ماه دیگر اعضای اصلی تیمش نیز در حملات هوایی کشته شدند.

از آن زمان به بعد حضور آنلاین داعش در جوامع بین‌المللی کاهش یافت. داعش هنوز بال‌های سایبری خود را بازسازی نکرده است. احتمالاً به این دلیل که دیگر نیروهای هکر با مهارت‌های دیجیتالی و زبانی لازم را در اختیار ندارد.

اما میراث به‌جای مانده از حسین هنوز هم مقامات امنیتی را نگران می‌کند.

"سیموس هیوز" معاون برنامه مطالعات افراط‌گرایی در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: "حسین و همکارانش با دور زدن توانایی‌های نظارتیِ دولت آمریکا توانستند با پیروانشان ارتباط برقرار کنند. خیلی ساده و درعین‌حال هوشمندانه. به‌احتمال‌زیاد در آینده افرادی شبیه به آن‌ها ظهور خواهند داد و مردم را به ارتکاب حملات مستقیم تشویق می‌کنند."

منبع: Washington Bureau

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید