ماجرای عجیب سقوط در اتاق عمل

پرونده قصور یک مرکز درمانی در زاهدان که باعث مرگ پیرمرد ٦٣ ساله‌ای شده بود، با تأیید پزشکی قانونی وارد مرحله تازه‌ای شد. حالا پرونده برای پیگیری روال قضائی و رسیدگی به شکایت خانواده متوفی به مسئولان قضائی زاهدان ارسال شده است.

کد خبر : ۳۶۱۷۹
بازدید : ۱۱۵۹
پرونده قصور یک مرکز درمانی در زاهدان که باعث مرگ پیرمرد ٦٣ ساله‌ای شده بود، با تأیید پزشکی قانونی وارد مرحله تازه‌ای شد. حالا پرونده برای پیگیری روال قضائی و رسیدگی به شکایت خانواده متوفی به مسئولان قضائی زاهدان ارسال شده است.
شرح ماجرای عجیب سقوط در اتاق عمل
به گزارش شهروند، اول دی ماه بود که این حادثه عجیب رقم خورد، وقتی که این پیرمرد برای جراحی آب‌مروارید چشمش به یک کلینیک چشم‌پزشکی در زاهدان رفت. او روی تخت اتاق عمل آماده بود تا پزشکان جراحی کوتاه و کم‌خطر چشمش را آغاز کنند که ناگهان چراغ سقف اتاق عمل روی بدن او سقوط کرد.
چراغ سیالتیک یا همان چراغ اتاق عمل از ارتفاع چندمتری با آن وزنش روی شکم این پیرمرد ٦٣ ساله سرآغاز درد و رنجی می‌شود که درنهایت با مرگ او به پایان می‌رسد. بر اثر شدت ضربه او از حال می‌رود، اما با اقدامات پرسنل اتاق عمل دوباره هوشیاری خود را به ‌دست ‌مي‌آورد؛ اما این پایان اتفاقات عجیب این مرکز درمانی نبود و وقتی او به دلیل جراحت و درد شکم درخواست توقف جراحی را داشت، پزشک جراح برخلاف میل بیمار او را بیهوش می‌کند و جراحی چشم را انجام می‌دهد. خانواده این پیرمرد هم بی‌خبر از همه‌جا منتظر بودند تا عمل پدر تمام شود.
اما بعد از به هوش‌آمدن پدر تازه خانواده در جریان ماجراهای عجیب اتاق عمل قرار می‌گیرند، اتفاقاتی که همان اول از سوی مسئولان کلینیک بشدت رد می‌شود اما با گذشت زمان و وخامت حال پیرمرد و پیگیری‌های خانواده او، کم‌کم اتفاقات پشت درهای بسته اتاق جراحی به بیرون درز کرد.
پیرمرد در اثر عفونت روده در یکی از بیمارستان‌های تهران فوت کرد، نیمه اول بهمن بود که پسر این خانواده از این قصور عجیب پزشکی پرده برداشت و این خبر را رسانه‌ای کرد.
او در همان زمان گفت: «پدرم پس از انجام عمل وقتی به هوش آمد ما را از این حادثه مطلع کرد و گفت که شکمش خیلی درد می‌کند، اما پرسنل کلینیک این اتفاق را تکذیب کرده و گفتند که اینها هذیان است، اما پس از چند ساعت که پدرم به‌طور کامل به هوش آمد، آثار ضربه روی بدن و شکم او را دیدم و آن‌وقت بود که پرسنل کلینیک به وقوع حادثه سقوط چراغ اعتراف کردند.
پدرم از ناحیه شکم احساس درد می‌کرد، به همین دلیل در همان مرکز برای پدرم سونوگرافی انجام شد که به ما گفتند مشکلی ندارد و همان شب هم از بیمارستان مرخص شد. بعد از آن هم از چند نفر از مسئولان کلینیک و صاحبان شرکت وارد‌کننده چراغ اتاق عمل برای عیادت پدرم و دلجویی به منزل ما آمدند. پس از چند روز درد شکم پدرم بیشتر شد و به پزشک متخصص مراجعه کرد.
پس از انجام معاینات مشخص شد که روده کوچک پدرم عفونت کرده است. پدرم بلافاصله در بیمارستان امام علی(ع) بستری شد و به دلیل وخامت حالش و تنگی نفس شدید همان شب به اتاق عمل رفت. پدرم بعد از جراحی در بخش آی‌سی‌یو این بیمارستان بستری شد، اما حالش هر روز بدتر شد.
عفونت وارد شکمش شده بود. کلیه‌هایش از کار افتاد، بعد هم ریه‌اش دچار مشکل شد تا جایی که با دستگاه نفس می‌کشید. علایم حیاتی او هر لحظه ضعیف‌تر می‌شد. تقريبا از هوش رفته بود. پزشکان زاهدان از پدرم قطع امید کردند، اما ما هنوز امید داشتیم. پدرم را به بیمارستان پیامبران تهران آوردیم. فشار خونش خیلی پایین آمده بود. بعد از ٢ ساعت از بستری‌شدنش در همین بیمارستان از دنیا رفت.»
واکنش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی
در همان زمان با رسانه‌ای شدن این اتفاق مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سعی داشتند این کلینیک خصوصی و شرکت وارد‌کننده این چراغ‌ها را مقصر اصلی حادثه معرفی کنند. در همان زمان یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مدعی شد که مقصر این اتفاق پزشک معالج نبوده و شرکتی که تجهیزات پزشکی را نصب کرده به درستی این کار را انجام نداده و با توجه به خصوصی بودن این شرکت، خودش باید پاسخگوی این اتفاق باشد.
البته با ادامه واکنش‌ها به این حادثه و حساسیت موضوع، محمودرضا میری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درخصوص این حادثه گفت: «دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان یک وظیفه تشکیلاتی مسائل مربوط به حوزه سلامت را دنبال می‌کند و نظارت بر ارایه‌دهندگان خدمات سلامت در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان در مراکز دولتی، خصوصی و مطب‌ها را بر عهده دارد. مسأله در دست بررسی است و دستور داده شده تا این پرونده به هیأت انتظامی سازمان نظام پزشکی زاهدان منتقل شود تا در آن‌جا جهت پیگیری قانونی بررسی‌های لازم انجام شود و علاوه بر آن از پزشکی قانونی درخواست شده تا علت دقیق مرگ را به ما اعلام کند.
تایید قصور پزشکی از سوی پزشک قانونی تهران
حالا با گذشت چند ماه از این حادثه، پسر آن مرحوم در گفت‌وگو با «شهروند» از تأیید پزشکی قانونی تهران درخصوص قصور پزشکی و کلینیک چشم‌پزشکی زاهدان دررابطه با علت مرگ پدرش خبر می‌دهد: «با توجه به این‌که فوت پدرم در یکی از بیمارستان‌های تهران رخ داد، تعیین علت فوت برعهده پزشکی قانونی تهران قرار گرفت. این مرکز جهت بررسی دقیق‌تر علت فوت، پرونده پزشکی پدرم را از بیمارستان «امام علی(ع)» زاهدان مطالبه کرد که در پی آن پرونده به پزشکی قانونی تهران ارسال و همین امر سبب طولانی شدن زمان بررسی و اعلام نتیجه شد. پس از بررسی‌های پزشکی قانونی، علت فوت پدرم عفونت منتشره ناشی از اصابت جسم سخت به شکم تعیین شد.»
او درباره پیگیری شکایتش از مقصران این حادثه هم توضیح می‌دهد: «ما برای پیگیری این پرونده وکیل گرفتیم، الان هم نتیجه پزشکی قانونی تهران در اختیار مقامات قضائی زاهدان است. ما به هیچ وجه راضی به سازش نیستیم. ما از کلینیک و شرکت واردکننده این تجهیزات شکایت کرده‌ایم و تا تعیین حکم دادگاه پیگیر این پرونده هستیم. همان‌طور که قبلا گفتم پدر من از دنیا رفت، اما جان افراد دیگری در خطر است. تا جایی که ما اطلاع داریم شرکت واردکننده و نصاب این نوع چراغ اتاق عمل از کشور آلمان است.
علت حادثه هم جدا شدن قسمت پرس‌شده این چراغ بوده است. یعنی چراغ‌ها درست نصب شده است. مشکل از خود چراغ‌هاست. شرکت واردکننده این چراغ‌ها به ما گفته ٨٠ تا از این چراغ‌ها را در کلینیک‌های مختلف در سطح کشور نصب و راه‌اندازی کرده است و هر لحظه ممکن است این حادثه تلخ برای دیگر هموطنان تکرار شود.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید