از دیکتاتور آهنگساز تا سیگار چرچیل!

از دیکتاتور آهنگساز تا سیگار چرچیل!

برخی حقایق تاریخی جالب که در کتاب‌های تاریخ مدارس ذکرشده‌اند.

کد خبر : ۳۶۲۴۱
بازدید : ۶۸۱۰

حقایق تاریخی جالب

فرادید | برخی حقایق تاریخی جالب که در کتاب‌های تاریخ مدارس ذکرشده‌اند.

1. کیم جونگ ایل یک آهنگساز بااستعداد بود

دیکتاتور کره شمالی فرد جالبی بود. علاوه بر مهارت فوق‌العاده در بازی گلف، علاقه وافر به کنیاک و فیلم، یک آهنگساز بااستعداد هم بود.

این دیکتاتور بدنام شش قطعه آهنگ اپرا ساخت که در میان آن‌ها قطعه "دریای خون" بیش از 1500 بار اجراشده است و یکی از گنجینه‌های ابدیِ موسیقی کلاسیک به‌حساب می‌رود. البته این ادعا توسط سرویس خبری کره شمالی مطرح شد. کیم بخش‌هایی از این قطعه را با همکاری پدرش "کیم ایل سونگ" نوشت.

حقایق تاریخی جالب


2. ژوزف استالین آغازگرِ دست‌کاری در عکس‌ها

حاکم بدنام اتحاد جماهیر شوروی به کنترلِ رسانه‌ها و وسواس در ارائه تصویری بی‌نقص از خود به‌عنوان یک رهبر بزرگ و انسانی کامل شهرت داشت. او برای نحوه و مکان‌های عکس‌برداری از خودش قانون‌های سختی وضع کرده بود و دوست داشت برخی از عیوب بدنش را در عکس‌ها مخفی کند.

او که به کشتن عده زیادی از افراد شهرت دارد، هر زمان که با فردی عکس می‌گرفت و سپس آن فرد ناپدید و یا کشته می‌شد، دستور می‌داد عکس را روتوش کنند و فرد ناپدیدشده را از تصویر حذف کنند. او عملاً آغازگر فتوشاپِ عصر مدرن بود.

حقایق تاریخی جالب

3. وینستون چرچیل و چالشِ سیگار نکشیدن

نخست‌وزیر معروف انگلستان "سر وینستون چرچیل" مرد خوش‌گذرانی بود. او بهترین غذاها و نوشیدنی‌های موجود را مصرف می‌کرد و البته عاشقِ سیگار کشیدن بود؛ آن‌قدر سیگار کشیدن را دوست داشت که امروز نامش را بر یک نوع سیگار گذاشته‌اند.

برند موردعلاقه‌اش سیگاری ساخته کوبا به نام "رومئو و ژولیت" بود. چرچیل هرکجا و هرزمان این سیگار را دود می‌کرد. حتی یک کلاه ویژه داشت که مخصوص او طراحی‌شده بود تا بتواند حتی در هواپیما هم سیگار بکشد. اما مراقبت سلامتی‌اش هم بود؛ به همین دلیل خود را تنها به 15 نخ سیگار در روز محدود کرده بود!

حقایق تاریخی جالب

4. دو تبهکار سبب کشف "شناسایی با اثرانگشت" شدند

"ویل وست" مجرمی بود که در سال 1903 دستگیر و در زندان "لیونورت" در کانزاس زندانی شد. درست بعدازاینکه به زندان رفت، مسئولان متوجه شدند مرد دیگری با همین نام در زندان حضور دارد.

این دو مجرم علاوه بر شباهت اسمی، چهره‌های مشابهی نیز داشتند؛ بااینکه خویشاوند نبودند و حتی هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده بودند. این تشابه مسئولان زندان را در شناسایی صحیح با مشکل روبرو کرد و نگران بودند که بازهم این اتفاق رخ دهد. نیاز به یک روش دقیق‌تر برای شناسایی مجرمان باعث شد سیستم تشخیص هویت از روی اثرانگشت بنانهاده شود.

حقایق تاریخی جالب


5. رهبر قبیله "اوماها" نشسته بر اسب دفن شد

قبیله سرخپوستان "اوماها" درگذشته قدرتمندترین قبیله در دشت بزرگ آمریکا (گسترده وسیعی از زمین‌های صاف از تگزاس تا آلبرتا در کانادا) بود. این قبیله صلح‌جو اولین کسانی بودند که در اسب‌سواری استاد شدند و از اولین قبایلی بودند که با غریبه‌های تازه‌وارد روابط تجاری برقرار کردند.

این قبیله با رهبری "بلک برد" "Blackbird" پررونق و موفق شد. او یک دیپلمات بااستعداد بود که مسیرهای تجاری ذکرشده را برقرار کرد. او در سال 1800 بر اثر شیوع مرض آبله درگذشت. او بر فراز یک تپه‌ی مشرف‌به رودخانه میسوری دفن شد و امروزه این تپه "بلک برد" نام‌گذاری شده است. او را نشسته بر روی اسب موردعلاقه‌اش دفن کردند.

حقایق تاریخی جالب


6. پیشنهاد ریاست جمهوری اسرائیل به انیشتین

آلبرت انیشتین قطعاً یکی از جذاب‌ترین چهره‌های تاریخ است. برجسته‌ترین دانشمند جهان و برنده جایزه نوبل، اندکی پس از ارائه نظریه نسبیت و در اوج جوانی به شهرت رسید. انیشتین یهودی بود و سه سال قبل از مرگش در سال 1955، سمت ریاست جمهوری اسرائیل به او پیشنهاد شد.

انیشتین این پیشنهاد را رد کرد و گفت فرد مناسبی برای این سمت نیست. او توضیح داد که برای تعامل با مردم و انجام وظایف رسمی استعداد ندارد.

حقایق تاریخی جالب


7. کوتاه‌ترین جنگ جهان

در ماه اوت 1896 پس از مرگ سلطان "حمد بن ثوینی" حاکم زنگبار، "خالد بن برغش" جایگزین او شد که موردپسند مقامات انگلیسی نبود. بریتانیا خواستار جایگزینی او با سلطان دیگری شد و به خالد اولتیماتوم داد که با نیروهایش کاخ را ترک کند. اما او حاضر به ترک مقامش نشد و نیروهای بریتانیا به کاخش حمله کردند.

ارتش زنگبار حدود 2800 سرباز داشت. نیروهای بریتانیا 1050 نفر بودند، اما دو قایق مجهز به توپ جنگی و سه رزم‌ناو داشتند.

آمار تلفات ازاین‌قرار بود: 500 مرده در ارتش زنگبار و یک سرباز زخمی در ارتش بریتانیا. سلطان خالد توانست به "آفریقای خاوری آلمان" فرار کند و در آنجا پناهنده شود. این نبرد حدود 38 دقیقه طول کشید و به‌عنوان کوتاه‌ترین جنگ در تاریخ ثبت شد.

حقایق تاریخی جالب

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید