تصاویر/ دمپایی‌هایی به قیمت پراید!

تصاویر/ دمپایی‌هایی به قیمت پراید!

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که برای پیدا کردن لباسی با چند هزار تومان قیمت کمتر چندین مغازه را زیر و رو می کنید این گزارش کوتاه برایتان عجیب است چرا که بسیاری از افراد با یک کلیک روی موبایل شخصی شان سفارش یک شلوارک گل گلی می دهند که کاربردش تنها در منزل و هنگام تماشای فوتبال است و البته برای آن سر کیسه را شل می کنند و دو میلیون تومان ناقابل می پردازند.

کد خبر : ۳۶۳۲۳
بازدید : ۵۲۹۱۰
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که برای پیدا کردن لباسی با چند هزار تومان قیمت کمتر چندین مغازه را زیر و رو می کنید این گزارش کوتاه برایتان عجیب است چرا که بسیاری از افراد با یک کلیک روی موبایل شخصی شان سفارش یک شلوارک گل گلی می دهند که کاربردش تنها در منزل و هنگام تماشای فوتبال است و البته برای آن سر کیسه را شل می کنند و دو میلیون تومان ناقابل می پردازند.

به گزارش جام جم، «لاکچری» حالا کلیدواژه ای است که نمودش نه صرفا در شبکه های مجازی که در متن زندگی بسیاری از افراد وارد شده است و آفتی است برای خودشان و دیگران.«سبک زندگی لوکس» ترجمه راحت تری از این واژه فرانسوی است. زندگی که بسیاری را حتی وادار می کند تا خودروی زیرپایشان را بفروشند تا بتوانند یک کفش معمولی بخرند!


لاکچری چگونه مد شد؟
همین چند سال پیش صفحه ای در شبکه اینستاگرام به راه افتاد با عنوان « بچه پولدارهای تهران» ـ rich kids of Tehran ـ ، که عکس های منتشر شده در آن حکایت از زندگی شاهانه برخی از افراد در پایتخت داشت.
خیلی زود بچه پولدارهای دیگر شهرها هم با تاسیس چنین صفحاتی سعی کردند از حیثیت زندگی شاهانه در شهرشان دفاع کنند و به دیگران فخر بفروشند. گرچه صفحه «بچه پولدارهای تهران» بسته شد ولی گسترش شکاف طبقاتی درایران و نابرابری در توزیع درآمدها و منابع واقعیت هایی هستند که دیگر کسی زحمت انکار یا حتی حمله به آن ها را به خود نمی دهد.
جالب اینکه پیش از بسته شدن این صفحه یکی از گردانندگان آن در یادداشتی از شهروندان درخواست کرد که «آنها را درک کنند»! او نوشت: « لطفا ما را درک کنید! هر کشوری در جهان غنی و فقیر دارد. می‌دانم شاید این تصاویر از نظر احساسی برای افرادی که از داشتن چنین زندگی‌هایی که ما در عکس‌هایمان نشان می‌دهیم محروم هستند، خوشایند نباشد، بنابراین نیازی نیست ما را دنبال کنید. ما فقط جوانانی هستیم که کاری برای سرگرمی‌مان انجام می‌دهیم. هر موضوعی را جدی نگیرید!»

اما این قصه چند سال پیش بود چرا که حالا دیگر دیدن جلوه های ثروت و تجمل در شهرهای ایران عادی شده است. قاب عکس ایرانی این روزها شامل دور دور کردن ماشین های آخرین سیستم در خیابان «ایران زمین» و کافی شاپ هایی است که منوی آن ها از کافه های پاریس و نیویورک گران تر هستند و مراکز خرید لوکس، پر از مغازه هایی است که مشتریان آن ها بدون خم آوردن به ابرو، از چند صدهزار تا چند ده میلیون تومان در یک نوبت خرج می کنند.

از جنون دیده شدن تا افسردگی لاکچری
فاصله طبقاتی متهم ردیف اول است. آن طور که امان الله قرایی مقدم به جام جم آنلاین می گوید در جامعه بیمار وقتی فرد در برابر زحمت بسیارش مزد کمی می بیند و در کنارش افرادی را می بیند که بی زحمت چند صد برابر او درآمد دارند چنین پدیده هایی شیوع پیدا می کند.
این جامعه شناس معتقد است این یک جنون است که بسیاری از افراد جامعه به آن مبتلا شده اند و برای تفاخر و رسیدن به مرحله دیده شدن دست به هر کاری می زنند. او حتی پرونده پزشک تبریزی را مثال می زند که شاید او هم برای دیده شدن حتی دست به جنایت زده باشد.

مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی هم با اشاره به چرایی نفوذ سبک زندگی مصرف‌گرایی در میان مردم و نمایش آن در شبکه‌های اجتماعی، می گوید: سبک زندگی مردم هر جامعه تعیین کننده مسیر نگاه مصرفی آنها، سلیقه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آنهاست؛ متأسفانه در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی مردم جامعه ما مسیر خود را به سبک زندگی مصرف‌زده و اشرافی‌گری تغییر داده است.

او معتقد است: تحت تأثیر شبکه‌های فضای مجازی شاهد ظهور «بچه‌ پولدارها» هستیم که در مورد قیمت گوشی‌های تلفن همراه یا ساعت خود مصاحبه می‌دهند و آن را به عنوان زندگی «لاکچری» معرفی می‌کنند. همچنین به نمایش گذاشتن رفتن به ورزش‌های گران‌قیمت و همین سفرهای خارجی، نمایش خودروها، از چند میلیارد به بالا، نمایش مهمانی‌ها و کفش‌ها در این گونه صفحات باعث شده کسانی که توانایی اقتصادی ندارند، دچار افسردگی می‌شوند و خود را به آب و آتش بزنند تا بتوانند آنها هم بخشی از زندگی لاکچری را برای خود تهیه کنند.

پولدار یا قربانیان پول
سالار اجتهد کارشناس مطالعات فرهنگی اما نکته جالب توجهی درباره این افراد دارد. او معتقد است که اتفاقا طبقه ای که میل به نمایش دادن ثروت خود دارند معمولا از طبقه ثروتمند جامعه نیستند. البته او تحلیلش را مستثنی می کند و می گوید: بسیاری از این افراد ثروتشان را از راه های غیر معمول به دست آورده اند، ثروت هایی که با رانت های غیرقانونی تحصیل شده است یا دارای پدرانی بوده اند که توانسته اند با نفوذشان در قدرت به چنین ثروتی دست یابند که نمونه هایش هم کم نیست و جالب اینکه حتی در این مورد هم این افراد در شبکه های مجازی فخر می فروشند.

به گفته او اما نکته غم انگیز این داستان در جایی است که بسیاری از این افراد قربانی رویای زندگی لاکچری هستند. به این مفهوم که برای رسیدن به این رده حاضرند خودروی زیرپایشان را بفروشند و وام بگیرند تا بتوانند یک تی شرت 7 میلیون تومانی به تن کنند.

پیژامه دو میلیونی و دمپایی 17 میلیونی
در شهری که آدم ها کلیه شان را با قیمت 15 میلیون تومان روی دیوارهای شهر حراج می کنند 8 هزار نفر عضو کانالی در تلگرام هستند که در آن دمپایی 17 میلیون تومان و ساعت 108 میلیون تومان معامله می شود. این در حالی است که این کانال یکی از هزاران کانال و سایتی است که بی پروا سبک زندگی لاکچری را ترویج می کند. وگرنه در برابر بسیاری از قیمت ها شاید این رقم ها محلی از اعراب نداشته باشد. کافی است سری به خیابان های شمال تهران بزنید و بد تر این که جرات کنید در پاساژهای این مناطق قیمت لباس و کفش بگیرید تا متوجه شوید که به پا کردن یک شلوارک معمولی دو میلیون تومانی چندان زندگی لاکچری هم نیست!
تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید!
ـ ساعت با بند چرمی Louis Vuitton . همراه با بند اضافه. ضد آب تا عمق ۳۰ متر . ۲ سال گارانتی. قیمت: 108 میلیون و 350 هزار تومان

تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید! ـ کمربند مردانه از چرم کروکودیل . ساخت ایتالیا .قیمت: 13 میلیون و 950 هزار تومان

تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید!
ـ کالج جیر مردانه . قیمت: 17 میلیون و 280 هزار تومان

تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید! ـ مایو شنا مردانه . قیمت: 2 میلیون و 106 هزار تومان

تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید!
گردنبند طلا و برلیان ۱۸ عیار زنانه. قیمت : 279 میلیون و 396 هزار تومان

تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید!
اسلیپر چرم زنانه (دمپایی راحتی) قیمت معمول : 7 میلیون و 171 هزارتومان
تصاویر/ دمپایی هایی به قیمت پراید!
روسری پشمی و ابریشمی. قیمت: 4 میلیون و 407 هزارتومان

آرایشگاه 500 هزار تومانی و باشگاه 70 میلیونی
دستمزد عادی یک آرایشگاه مردانه برای اصلاح سر حدود 30 هزار تومان است. چراکه نیازهای پیرایشی آقایان بیش از این هم نیست. با این حال شاید باورتان نشود در آرایشگاه‌هایی در همین نزدیکی، دستمزد یک پیرایش مردانه بین 500 تا 800 هزار تومان است!

اگر می خواهید باشگاه هم بروید باشگاه های لاکچری فراوان است. در یکی از این باشگاه‌های نمونه به نام «الف» حق عضویت سالانه 70 میلیون تومان یعنی هر ماه حدود 6 میلیون و 700 هزار تومان است. تازه مقررات باشگاه طوری است که عضویت ماهانه یا چند ماهه ندارد. عضویت فقط سالانه و با پرداخت کامل وجه به طور یکجا امکان‌پذیر است.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بخواید نخواید پول زیاد فساد میاره , بواسطه دوره دانشجویی خیلی از بجه های این پولدارا رو دیدم که واقعا داشتن تباه میشدن !!!

  • ناشناس ارسالی در

    حالمون را خراب كردي فرارو. آخه اين چه گزارشي بود. اين چه نوشتاري بود؟ مگه مملكتمون اسلامي نيست ؟

    • با شناخت ارسالی در

      ایران اسلامی ولی شمال تهرانی ها فرهنگشون آمریکایی شده!!!

    • سیامک ارسالی در

      چون اسلامیه نباید اینجوری باشه اقا....اسلامو فقط تو نماز نبین....اینا امیدو تو جامعه از بین میبرن....تمام دنیا بز اساس اکثریت ااره میشه...اینجا...تو این شهر و مملکت ما اکثریتیم یا دکپایی 8 میلیونیا؟!!!

  • دلبر ارسالی در

    خدا لعنت کنه باعث و بانی این مسائل رو که دین و ایمان و غیرت مردم را نابود کردن.

  • ناشناس ارسالی در

    یادم سال 1357 همه جا میشیندم که اختلاف طبقاتی باید از بین بره

  • طاها ارسالی در

    سلام
    این نتیجه لیبرالیزه کردن جامعه توسط برخی از آقایون تکنوکرات هست.

  • ناشناس ارسالی در

    راستش رو بخواید اینا هنوز در حسرت چیزایی هستن.
    مثلا شهرت. هنوز هم اینا با این ثروتشون باید از تلویزیون یا استادیوم و سینما فوتبالیست ها و بازیگرای مشهور رو ببینن. مطمئنا ارزوی شهرت اونا رو دارن.
    یه روزی در اینده دور، همه انسان ها برابر میشن. همون موقع که ربات ها کار میکنن و حقوق مساوی به مردم میرسه.

  • ناشناس ارسالی در

    آدمهای پولدار در هر کشوری هستند و مطمئنا زندگی پر تجملی هم دارند که این طبیعی است اما چیزی که مهم است اینست که اینها چه شغلی دارند و چگونه به پول رسیده اند آیا از رانت استفاده کرده اند ؟؟آیا خلاف کار هستند ؟؟ آیا با سیاستهای غلط مسکن در این بیست و اندی سال اخیر که عده ای بیسواد و نالایق با ساخت و سازهای غیر اصولی و به قول عامیانه بساز بندازی و استفاده از تورم پولدار شده اند ؟؟ آیا مالیاتشان را داده اند ؟؟ایا پزشکانی هستند که زیر میزی میگیرند و خلاف قانون عمل میکنند و اینها فرزندان همان پزشکانند ؟؟
    وظیفه دولت چیست آیا تامین حداقل زندگی مسکن و خوراک و پوشاک وبهداشت که وظیفه حاکمیت است در کشور ما در دسترس همگان است ؟؟
    اینها موضوع اصلی است وگرنه پولدارها و نو کیسه ها مسلما زندگی پر بریز و بپاشی دارند و طبیعی هم هست اما این حاکمیت است که باید با سیاستهای درست جلوی پولدار شدند بی زحمت و الکی افراد را بگیرد و شغلهای کاذب را از بین ببرد .به عنوان مثال در تهران چقدر خانه نیاز است چقدر خانه خالی است افرادی یاد گرفته اند با احتکار ملک زمین یا آپارتمان موجبات گرانی آنرا فراهم میکنند و یک شبه پولدار میشوند و نیز در چیزهای دیگر هم نیز همینطور..

  • زهرا ارسالی در

    قیمتها رو که خوندم فقط خندیدم .ماهمون 150 هزارتومن پول خرد اخر قیمت کفش اینا رو که کفش میخریم اولا یه هفنه دنبال اون کفشیم بعد شش ماه حداقل میپوشیم .

  • مجید ارسالی در

    نگید اینها رو با تلاش و زحمت و عرق ریختن خودشون یا پدراشون درآوردن و خرج میکنند، اینها همش مربوط به ثروت ملی مملکته که بواسطه رانت جویی و رانت خواری نصیب عده ای شده.

  • ناشناس ارسالی در

    راس میگید بگید که در این مملکت چه جوری این افراد واین قشر امکان رشد ونمو وبالندگی پیداکردن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    دوره دوره احمق هاست.
    آیا کسی که بابت یک جنس 20 الی 30 هزاری پول میلیونی می پردازد احمق نیست؟

  • ناشناس ارسالی در

    هیچکدوم هم قشنگ نبودن.

  • يونس ارسالی در

    ااااااااااا چه جالب

  • ناشناس ارسالی در

    خودم و همسرم رتبه های تک رقمی کنکور هستیم، هر دو فوق لیسانس از بهترین دانشگاه ایران داریم، با وام 110 میلیونی بانک مسکن و چند وام دیگر یک آپارتمان 56 متری در غرب تهران خیریدیم و تمام درآمد ماهیانه مان را قسط می دهیم. هر روز از ساعت 6 صبح که بیدار می شویم تا آخر شب کار می کنیم و تفریحمان هم مطالعه است. خدا را شکر که در مملکت شایسته سالاری است. :)))

  • ناشناس ارسالی در

    زندگی های مسخره بی مزه .
    اگر هر یک از بچه پولدارها بتواند بجای یک پیرایش 800 هزار تومانی مشکلی از یک خانواده نیازمند حل کند صد ها برابر لذت بیشتر خواهد برد .
    قبول ندارید امتحان کنید

  • ناشناس ارسالی در

    دارندگی وبرازندگی.
    پول دارند ،حالشو میبرند.
    اما خدا کنه که از راه حلال پولدار شده باشند

  • ناشناس ارسالی در

    مرد را دردی اگر باشد خوش است
    درد بی دردی علاجش اتش است.

  • ناشناس ارسالی در

    دلم به حال کسی که برای اثبات باارزش بودنش مجبوره به حماقت دادن چنین پولهایی به یه مشت شیاد فرصت طلب تن بده می سوزه.

  • ناشناس ارسالی در

    حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام:

    -کسی که طعم رنج و سختی را نچشیده، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.

  • ناشناس ارسالی در

    یکی از دلایل حقوق بگیران نجومی که دولت از آنها حمایت کرد و مردم برعلیه آن برخواستن همین اشرافی گری بود

  • ناشناس ارسالی در

    با خوندن این گزارش از خودم بدم اومد .چرا من باید لنگه ۲۰ هزار پول باشم اونوقت اینا اینجوری زندگی کنن

  • ناشناس ارسالی در

    تو سی و پنج سالگی منتظر وام ازدواج هستم تا شاید بتونم زندگی مشترک رو شروع کنم.
    اونوقت.........
    کاش میمردم و شرمنده خانوتده و همسر نمیشدم

  • ناشناس ارسالی در

    در همه جای دنیا اقشار پولدار هستند ولی مهم اینه که دولت بتونه به نحو مقتضی با دریافت مالیات مناسب هزینه از این افراد برای اقشار دیگر جامعه هزینه کنه
    چه اشکالی داره یه نفر ماهی چند میلیارد در آمد داشته باشه و البته اون رو هم هزینه کنه به شرطی که مثل تمام کشورهای پیشرفته تا 80 درصد این درآمد رو به عنوان مالیات بده

  • ناشناس ارسالی در

    اکسیژن پرو که قیافه هاشون معلوم است ادم حسابی نیستند و قیافه قاچاقچی شان داد می زند

  • حسن ارسالی در

    صد در صد مطمئن هستم گفتن یا نگفتن ما ، چیزی از وضعیت موجود و شکاف طبقاتی را کم نمیکنه.
    ولی یک چیزی را با اطمینان میگویم که همیشه فقط ظاهر قضایا را نبینیم.

  • ناشناس ارسالی در

    این چه گزارشی هست
    روسری 4 میلیون و 407 هزارتومانی اثلا وجود نداره

  • ناشناس ارسالی در

    فقیر شدن مملکت یکی از دلایلش خارج شدن ارز از اون مملکته 2 مورد از این خارج شدن ارز: 1 - سفر زیاد عزیزان هموطن به خارج کشور. 2- خرید زیاد خودروی خارجی. و هر دو برای برآورده کردن نوعی خاص از نیازها به دلیل بر طرف کردن نبود نوعی از امکانات. ممنون از توجهتان.

  • ناشناس ارسالی در

    :O

  • ناشناس ارسالی در

    والا من وقتی فیلم خوب بد جلف رو دیدم باورم نمیشد که میگفت که ساعتش 60 میلیون تومنه
    پس واقعا هستند از این جور افراد

  • ناشناس ارسالی در

    اساساً این کار شما درست نیست

  • ناشناس ارسالی در

    ممکنه یه عده بگن دارندگی و برازندگی ولی من فقط به این بیت شعر اکتفا می کنم:
    تو کز مهنت دیگران بی غمی
    نشاید که نامت نهند آدمی

  • اریا ارسالی در

    شما هم جناب اقای نویسنده مقاله این اخلاقی نیست که برای به هیجان اور کدن مقاله ات و مخاطبت یک سری عددهایی رو بی حساب وکتاب به عنوان قیمت مطرح کنی که من مخاطبت احساس کنم به شعورم داره نوهین میشه آخه دمپای ۱۷میلیونی تی شرت ۷میلیونی مردم رو چی فرض کردی قابل توجه شما خونه ما تو خ ایران زمینه و پشت پاساژ گلستان و چند روز یکبار اونجا میرم چنین قیمتهای ندیدم

  • احمد ارسالی در

    با سلام ، مباحثی که مطرح شد حکایت از یک اقتصاد بیمار و به نوعی در حال احتضار دارد که در آن ثروتمندان بر ثروتشان روز به روز افزوده شده و فقرا روز به روز فقیر تر خواهند شد . این موضوع در جوامعی که بحث دین را ندارند می تواند قابل پذیرش باشد اما در کشور ما که ادعای ام القرای اسلامی را دارد بسیار پذیرشش سخت خواهد بود و این تصور را به ذهن القا می کند که مقامات و مسئولین ما فقط شعار می دهند و در عمل خواسته یا ناخواسته هیچ کاری انجام نمی دهند ، اما بدانیم قیامت و روز حساب و کتابی هست که باید پاسخگوی اعمال خود در محضر عدل الهی با شیم.

  • جاويد ارسالی در

    پسر دانشجوي من فقط يك كامپيوتر لب تاب براي طراحي مي خواهد و من با 27 سابقه و فوق ليسانس و كار اداري و خصوصي قادر به تهيه آن نيستم شما بگو چه كنم؟

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفم برای خودم که با داشتن مدرک دکتری از پس مخارج خانواده ام بر نمی آم. متاسفم. متاسفم.

  • ناشناس ارسالی در

    همانطور که گزارش توضیح داد همه اینها به واسطه تفاوت وحشتناک طبقاتی در درآمدهاست مثلا درکشور ژاپن که در رده های اول جدول ثروت وتکنولوژی وپیشرفت تمدن وجامعه هست سطح تفاوت طبقاتی ۴۵ به ۵۵ یا حداکثر۴۰ به ۶۰ است برای همین توی خیابانها ودرسطح جامعه این تفاوت طبقاتی به چشم نمی آید وظاهرا وحتی باطنا همه درشرایط خوب واعتدالی بسر می برند متاسفانه درکشور ما به دلیل اقتصاد عمدتا دولتی و نفوذ برخی افراد به لایه های قدرت رانتهای عجیبی به وجود آمده که عامل اصلی ثروتهای غیر مشروع وایجاد تبعات اجتماعی وحشتناک شده است.

  • ایمان ارسالی در

    به نظر من حداقلی از پول شرط لازم برای خوشبختی هست درش هیچ شکی هم نیست که هر ادمی با تلاش وبرنامه میتونه بهش برسه نمونش هم افراد ثروتمندی که با دست فروشی شروع کردن والان ثروتمند شدن . اما این که بعضیا میگن پول خود خوشبختیه این طور نیست برای این که خیلیا داخل جامعه خودمون پولدار هستن ولی ارامش ندارن وغرق فسادن برا اثبات این حرف ها میتونید فیلم های دکتر هلاکویی روانشناس نابغه ایرانی امریکایی را داخل یوتیوب در مورد پول وثروت ببینید تا یک دید علمی نسبت به این مسایل پیدا کنید.

  • نازی ارسالی در

    هی روزگار

  • امیر رضا ارسالی در

    چه حالی میکنند و چه پولی به جیب مزنند اونهایی که این اجناس و خدماتو به احمقهای پولدار غالب میکنند.پولی که معلوم نیست این بی هویتهای پولدار از کجا و چه راهی درآورده ا ند .از اختلاس از دزدی از ....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید