عواقب جویدن ناخن‌ها

عواقب جویدن ناخن‌ها

در موارد مزمن جویدن ناخن، ممکن است حفره‌هایی که ریش دندان‌ها را در خوددارند تغییر شکل داده و یا از بین بروند و دندان‌هایتان کج شود. جویدن ناخن‌ها ممکن است در دندانی که برای جویدن از آن استفاده می‌کنید شکستگی ایجاد کند.

کد خبر : ۳۶۶۴۰
بازدید : ۳۵۴۴

فرادید | جویدن ناخن می‌تواند نشانه عدم تعادل عاطفی، و دیگر مسائل روحی باشد. به گفته کارشناسان بااینکه این رفتار بسیار رایج است، اما نشان‌دهنده این است که فرد مضطرب و نگران است.

به گزارش فرادید؛ جویدن ناخن‌ها منجر به برخی آسیب‌های مضر و جدی به سلامت فرد می‌شود.

1. عفونت

اگر قسمت بزرگی از ناخنتان را بجوید، پوست ظریف زیر ناخن در معرض انواع باکتری و عوامل بیماری‌زا و همچنین باکتری‌های موجود دردهان قرار می‌گیرند. یکی از شایع‌ترین انواع عفونت "پارونیشیای" نام دارد که می‌تواند سبب ایجاد تورم، قرمزی، درد و توده پر از چرک شود.

عواقب جویدن ناخن‌ها

2. التهاب

ترکیبات شیمیایی براق دهان چربی‌ها و دیگر مولکول‌های مواد غذایی را تجزیه می‌کند. بااینکه بزاق در هضم غذا کمک می‌کند، اما اگر دائماً ناخن‌هایتان را بجوید، ممکن است پوست نوک انگشتانتان را ملتهب کند.

عواقب جویدن ناخن‌ها

3. بیماری

اینکه انگشتانتان در معرض باکتری‌های موجود دردهان قرار می‌گیرد بسیار بد است. اما بدترین چیز این است که تمام میکروارگانیسم های کثیفِ زیر ناخن‌ها وارد دهانتان می‌شود. دستان ما در تماس با انواع عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرد و ممکن است برخی از آن‌ها در زیر ناخن انباشته شوند. بنابراین با قرار گرفتن دردهان ممکن است سبب سرماخوردگی یا یک ویروس معده جدی شوند.

عواقب جویدن ناخن‌ها

4. رشد ناخن زیرپوستی

ناخن‌ها یک لایه مولد به نام "ماتریس" دارند که به‌نوعی بسترِ رشد سلول‌های ناخن است. جویدن ناخن و یا عفونت‌هایی که به این دلیل ایجاد می‌شوند ممکن است به ماتریس ناخن آسیب بزنند. بدین ترتیب ممکن است ناخن‌ها از بستر رشد خود منحرف شوند و شکل اصلی خود را از دست دهند.

عواقب جویدن ناخن‌ها

5. زگیل صورت

اگر به زگیل دست بزنید، ممکن است مواد مسریِ آن زیر ناخن‌هایتان برود. اگر ناخن‌های آلوده به‌صورت و یا دهان شما تماس پیدا کند، احتمال دارد روی صورت و گردنتان هم زگیل بزند.

عواقب جویدن ناخن‌ها

6. تبخال دست

همچنین چیزی وجود ندارد، اما چیزی شبیه به یک تبخال روی دست است. نام اصلی بیماری "هرپتیک ویتلو" است. اگر اطراف دهانتان تبخال داشته باشید که معمولاً در 40 درصد بزرگ‌سالان دیده می‌شود، احتمال دارد انگشتانتان هم به این ویروس آلوده شوند. ممکن است تب کنید، اما علائم اولیه شامل سوزش و حس سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان می‌شود. پس از یک یا دو هفته ممکن است عفونت کند.

عواقب جویدن ناخن‌ها

7. ایجاد مشکل برای دندان‌ها

در موارد مزمن جویدن ناخن، ممکن است حفره‌هایی که ریش دندان‌ها را در خوددارند تغییر شکل داده و یا از بین بروند و دندان‌هایتان کج شود. جویدن ناخن‌ها ممکن است در دندانی که برای جویدن از آن استفاده می‌کنید شکستگی ایجاد کند. یکی از مشکلات احتمالی دیگر التهاب و سایر بیماری‌های لثه است.

عواقب جویدن ناخن‌ها

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید