برگزاری مسابقات کشتی در برج میلاد؟!

برگزاری مسابقات کشتی در برج میلاد؟!

فدراسيون كشتي ايران با توجه به علاقمندي گسترده مردم ايران به ورزش ملي كشور در اقدامي نمادين و ملي، در پي برگزاري رقابت هاي انتخابي تيم هاي ملي بزرگسالان در برج ميلاد تهران است.

کد خبر : ۳۷۱۵۲
بازدید : ۱۵۹۵
فدراسيون كشتي ايران با توجه به علاقمندي گسترده مردم ايران به ورزش ملي كشور در اقدامي نمدين و ملي، در پي برگزاري رقابت هاي انتخابي تيم هاي ملي بزرگسالان در برج ميلاد تهران است.

به گزارش تابناک، روز گذشته 16 اردیبهشت ماه، خبری با تیتر «فدراسیون کشتی به دنبال برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی در برج میلاد» بر روی سایت فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت.

ماجرا از این قرار است که گویا فدراسیون کشتی قصد دارد مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در مسابقات جهانی پاریس را با شعار «ورزش ملی، نماد ملی» در محوطه باز برج میلاد برگزار کند.

اين تصميم برای احترام به علاقه عموم مردم به كشتی و گسترش هر چه بيشتر این ورزش در ميان اقشار مختلف مردم به عنوان حاميان اصلی ورزش ملی كشور و همچنين بهره مندی بيشتر از ظرفيت های تبليغاتی حاميان مالی كشتی گرفته شده است که به ظاهر اقدامی جالب توجه و ارزشمند است. اما ...

احدی نمی تواند منکر نفس قضیه شود. مطمئنا هدف اصلی فدراسیون کشتی با اجرای چنین طرح هایی چیزی جز ارج نهادن به ورزش اول مملکتمان و همسو کردن هرچه بیشتر این ورزش با مردم که حامیان اصلی کشتی هستند، نخواهد بود.

برای مثال، برگزاری مسابقات کشتی در تمامی رده های سنی بر روی 15 تشک به صورت همزمان که بازتاب گسترده ای در دنیای کشتی داشت و در نوع خود یک رکورد محسوب می شود، یکی از همین طرح ها بود که البته بی نقص هم نبود ولی اجرای آن غیر ممکن به نظر نمی رسید.

اما آیا برگزاری مسابقات کشتی آن هم مسابقات سنگینی چون انتخابی تیم ملی در فضای باز غیر ورزشی، امکان پذیر است؟

شاید برگزاری مسابقات کشتی در فضای آزاد در کشور آمریکا عاملی بود تا چنین ایده ای در ذهن فدراسیون نشینان شکل بگیرد. اما مسابقاتی که در آمریکا برگزار می شود کجا و مسابقات انتخابی تیم ملی در ایران کجا.

تهدیدهای کمیته بین المللی المپیک به حذف ورزش کشتی از المپیک موجب شد تا فدراسیون کشتی آمریکا به منظور حمایت از این ورزش، به صورت نمادین در یک روز از سال مسابقات کشتی را در خیابان برگزار کند.

به این صورت که هر ساله در یک روز خاص با حضور چند تیم از کشورهای دیگر مسابقات کشتی به صورت تیم به تیم در میدان تایمز شهر نیویورک برگزار می شود که انصافا تا به حال بازتاب گسترده ای هم در رسانه های خارجی داشته است. در این مسابقات هر کشتی گیر در آن روز یک و یا نهایتا دو کشتی می گیرد که برایش از اهمیت چندانی هم برخوردار نیست.

چنین مسابقاتی فقط جنبه نمایشی دارند و از استانداردهای کیفی و فنی مناسب برخوردار نیستند. برای مثال در سال نخست برگزاری این مسابقات که تیمی از ایران هم در آن حضور داشت، ویدئوهایی از گرم کردن کشتی گیران ایرانی پیش از ورود به تشک در گوشه ای از خیابان منتشر شده بود که به هیچ وجه ظاهر خوشی نداشت.

حال به نظر می رسد تصمیم فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری مسابقات کشتی در محوطه باز برج میلاد بی تاثیر از مسابقات میدان تایمز آمریکا نیست.

اما همان طور که گفته شد مسابقات مهمی چون انتخابی تیم ملی در ایران را نمی توان با مسابقات میدان تایمز در آمریکا مقایسه کرد. اصلا جایگاه کشتی ایران با جایگاه این ورزش در آمریکا قابل مقایسه نیست.

در آمریکا برای مسابقات میدان تایمز تعداد خاصی از شهروندان که شاید به دو هزار نفر هم نمی رسند،برای تماشای مسابقات دورتادور تشک کشتی حلقه می زنند. اما آیا در ایران هم استقبال مردم از مسابقات کشتی در همین حد است؟

برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی در برج میلاد؟!

برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی در برج میلاد؟!

آخرین مسابقه انتخابی که در ایران در تمامی اوزان برگزار شد، مربوط به مسابقات انتخابی برای حضور در مسابقات جهانی لاس وگاس بود که در مشهد برگزار شد و علاقمندان به این ورزش برای تماشای این مسابقات از نزدیک، از اقصی نقاط ایران به مشهد سفر کرده بودند.

حال تصور کنید مسابقات انتخابی تیم ملی در برج میلاد برگزار شود. شک نکنید عاشقان کشتی از شهرهایی مانند جویبار که فقط سالی یک بار فرصت از نزدیک دیدن کشتی های پهلوانانشان را دارند، حاضرند به دور ترین نقاط کشور هم سفر کنند تا این فرصت را از دست ندهند، چه برسد به سفر به تهران.

در نتیجه پیش بینی می شود جمعیتی بیش از پنج هزار نفر از شهرستان ها خود را برای تماشای مسابقات به برج میلاد برسانند. مدیریت چنین جمعیتی هرگز کار آسانی نخواهد بود.

علاوه بر این، در مسابقات انتخابی تیم ملی که تمامی مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی حضور خواهند داشت، هر کشتی گیر باید برای قهرمانی 5 الی 6 کشتی بگیرد. در چنین وضعیتی کشتی گیران برای گرم و سرد کردن قبل و بعد از مسابقه و در کل برای آماده سازی مجدد خود برای رفتن به روی تشک نیاز به سالنی سرپوشیده با حداقل امکانات دارند. آیا فدراسیون کشتی می تواند چنین فضایی را در برج میلاد برای ورزشکاران مهیا سازد؟

خلاصه این که برگزار کردن مسابقات انتخابی تیم ملی در فضای آزاد که به نوعی مهم ترین مسابقه داخلی کشتی در طول سال محسوب می شود، سختی های زیادی دارد که فقط به دو مورد آن در بالا اشاره شد.

البته فدراسیون کشتی ایران با ریاست رسول خادم نشان داده که یکی از نقاط قوتش برگزاری شکیل و زیبای مسابقات داخلی و بین المللی بوده است که همین عامل امیدوارمان می کند به این که اگر قرار است مسابقات در فضای باز برگزار گردد، فدراسیون کشتی و اتاق فکر آن حساب همه جای آن را خواهد کرد.

مسابقات انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در مسابقات جهانی 2017 پاریس نیمه اول تیرماه با شعار ورزش ملی، نماد ملی برگزار می شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید