پنجشنبه سخت آتش‌نشانان جنوبی

آتش این‌بار به جان خوزستان افتاد. حریق گسترده در پاساژ رضوان اهواز. آتش‌سوزی که از ظهر پنجشنبه شروع شد و با وجود تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان خیلی دیر خاموش شد تا ٦٤ واحد تجاری پاساژ رضوان به کلی خاکستر شود.

کد خبر : ۳۷۳۳۸
بازدید : ۱۴۴۹
آتش این‌بار به جان خوزستان افتاد. حریق گسترده در پاساژ رضوان اهواز. آتش‌سوزی که از ظهر پنجشنبه شروع شد و با وجود تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان خیلی دیر خاموش شد تا ٦٤ واحد تجاری پاساژ رضوان به کلی خاکستر شود.
به گزارش شهروند، بی‌توجهی به موارد ایمنی در این پاساژ علت اصلی گسترش شعله‌های آتش بوده است و دود آتش این بی‌توجهی باز هم در چشم آتش‌نشانان و شهروندان رفت. در این حادثه به علت حجم بالای مواد آتش‌زا و حریق گسترده ٨ نفر از آتش‌نشانان مصدوم و راهی بیمارستان شدند. اما این پایان حریق‌های پنجشنبه خوزستان نبود.
ساعتی پس از فروکش کردن شعله‌های آتش در میدان شهدای اهواز، حریق دیگری این‌بار در آبادان زبانه کشید. حوالی ساعت ٢٢ پنجشنبه یک مغازه فست‌فود در آبادان آتش گرفت و در این حادثه هم به دلیل انفجار پی در پی چند سیلندر گاز باز هم آتش‌نشانان آسیب دیدند. ٦ آبادانی زخمی شدند که ٤ نفر از آنها به دلیل شدت جراحات وارده به مراکز درمانی اهواز منتقل شدند.
آتش رضوان اهواز با ٨ آتش‌نشان مصدوم
حدود ساعت یک ظهر پنجشنبه حریق در پاساژ رضوان اهواز شعله‌ور شد. دقایقی بعد اولین تیم‌های آتش‌نشانی و نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر شدند. یک ساعت از شروع حریق نگذشته بود که ٣٠ آتش‌نشان همراه با ١٠خودرو سبک و سنگین آتش‌نشانی درحال مهار آتش بودند اما به دلیل وجود مواد قابل اشتعال، آتش لحظه به لحظه شعله‌ور‌تر می‌شد.
این پاساژ یکی از مراکز صنف خیاط‌های اهواز بود و به دلیل اینکه استون، ادکلن، پارچه و مواد قابل اشتعال فراوانی وجود داشت، مهار آن هر لحظه سخت‌تر می‌شد. مسئول روابط عمومی آتش‌نشانی اهواز یک ساعت پس از آغاز عملیات اطفای حریق اعلام کرد که کانون حریق از دسترس خارج شده است و صدای انفجارهای متعدد به گوش می‌رسد، به‌گونه‌ای که آتش درحال گسترش است و احتمال رسیدن آن به سایر نقاط وجود دارد. تانکر‌های آب همراه با‌ نیروهای کمکی یکی پس از دیگری به محل حادثه اعزام می‌شد.
به‌طوری که بنا به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در این عملیات، ٧٠ آتش‌نشان به همراه ٢٠خودرو امداد و نجات و اطفای حریق حضور داشتند: «در لحظات اولیه آتش‌سوزی از اولین ایستگاه چهار خودرو‌ آتش‌نشانی به محل اعزام شد که از سایر نیروها اعلام همکاری داشتند و سه ایستگاه دیگر نیز به محل حادثه آمدند. شرکت نفت، فولاد، آب و فاضلاب و شهرداری نیز نیروهای کمکی برای ما اعزام کردند.
همچنین تانکر آب و خودروهای آتش‌نشانی از سایر ارگان‌ها برای کمک به آتش‌نشانی اعزام شد.» به گفته امیر نجفی وجود گاز هلیوم، مواد قابل اشتعال، پلاستیک و ادکلن نیز در این پاساژ باعث گسترش حریق شد، با این وجود حضور به‌موقع آتش‌نشانی اهواز از گسترش حریق به ساختمان‌های همجوار جلوگیری کرد و هشت نفر از آتش‌نشان‌ها مصدوم شدند.
او همچنین درباره علت این آتش‌سوزی گفت: «علت حادثه تاکنون مشخص نشده است، کل پاساژ به صورت ۱۰۰‌درصدی دچار حریق شده و علت اصلی آتش‌سوزی با بررسی کارشناسان طی روزهای آینده اعلام می‌شود.»
قول ارایه تسهیلات به حادثه‌دیدگان
با وجود این‌که اعلام شده ٦٤ باب مغازه در پاساژ رضوان به کلی از بین رفته است اما میزان خسارت مالی وارد شده به کسبه این پاساژ هنوز مشخص نیست. معاون امور اقتصادی استاندار اهواز دراین‌باره گفت: «فعلا برآوردی از میزان خسارات وارده به واحدهای پاساژ و صاحبان آنها نداریم و هیچ برآوردی هم اکنون انجام نمی‌شود. درحال حاضر اطلاعات دقیقی درباره بیمه بودن واحدهای سوخته پاساژ در دست نیست و تلاش می‌کنیم که بتوانیم جایی را به‌طور موقت برای کسبه فراهم کنیم و اگر امکان داشته باشد تسهیلاتی در اختیار آنها قرار دهیم تا سریعا مشغول به کار شوند.»
در همین حال رحیم چینی‌ساز، رئیس هیأت‌مدیره پاساژ رضوان اهواز از بیمه بودن ٧٠‌درصد از واحدهای تجاری این پاساژ خبر داد: «از ۳۵ واحد فعال این پاساژ، ۲۷ واحد بیمه حوادث و آتش‌سوزی داشتند که نشان می‌دهد ۷۰درصد واحدها بیمه بودند.» او درباره سرنوشت کسبه این پاساژ توضیح داد: «جمعه شورای تأمین درخصوص حادثه آتش‌سوزی تشکیل جلسه داد و فرماندار و شهردار قول هرگونه همکاری مساعد را دادند، البته هنوز مشخص نیست که به واحدهای بیمه نشده تسهیلاتی پرداخت شود.»
بی‌توجهی به هشدارهای آتش‌نشانی
از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی خبرهایی درخصوص ناایمن بودن این پاساژ از سوی مدیرعامل آتش‌نشانی منتشر شد. امیر نجفی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرگزاری مهر مدعی شد: «پاساژ رضوان یکی از پاساژهای پرخطر اهواز بوده و به مغازه‌داران آن اعلام کرده بودیم. ما همه پاساژهای شهر اهواز را مورد بازدید قرار می‌دهیم و ایرادات ایمنی موجود را نیز به آنها اعلام کرده‌ایم. باز هم پاساژهای پرخطر در اهواز داریم.»
آتش‌سوزی در فست‌فود آبادان با ٦ آتش‌نشان مصدوم
اما دومین حریق پنجشنبه‌شب در آبادان رخ داد. حدود ساعت ٢٢ بود که وقوع آتش‌سوزی در یک فست‌فود در خیابان منتظری آبادان به آتش‌نشانی اعلام شد. در این عملیات ٦ آتش‌نشان به نام‌های علی رضایی،‌ هادی عموری، حمید شکیبی، علی محسن‌نیا، حامد صنعتی‌زاده و فرهاد دریس ملاکه مصدوم شدند که به گفته مجید فرحانی‌پور، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان هنوز ٤ نفر از آنها در اهواز بستری هستند.
او در توضیح علت این حادثه به گفت: «متاسفانه صاحب مغازه ما را از وجود ١٠ کپسول گاز بزرگ در مغازه بی‌اطلاع گذاشت و درست در هنگامه عملیات پس از مهار آتش، آتش‌نشانان ما درحال بررسی نهایی موضوع در درون مغازه بودند که با انفجار شدید کپسول‌های گاز و پرتاب آتش‌نشانان به بیرون از مغازه مواجه شدند.»
او درباره وضع مصدومان این حادثه هم توضیح داد: «از چهار آتش‌نشان اعزامی به اهواز برای انجام مداوا ‌هادی عموری آتش‌نشان دچار شکستگی کتف شده است.
علی رضایی، مسئول شیفت هم از ناحیه ریه مصدوم شده که در حال حاضر برای درمان در بخش ICU بستری است. حمید شکیبی، فرمانده شیفت نیز از ناحیه صورت و دست‌هایش‌ دچار سوختگی شده و علی محسن‌نیا، فرمانده امدادو‌نجات از ناحیه صورت دچار سوختگی شده. دو آتش‌نشان دیگر هم به بیمارستان امام‌خمینی شرکت نفت آبادان منتقل شدند که یکی از ناحیه ریه و دیگری از ناحیه صورت، سر و دست‌هایش دچار سوختگی شده بودند.»
این در حالی است که پیش از این مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان درگفت‌وگو با خبرگزاری مهر با انتقاد و گلایه شدید از کارکنان بیمارستان امام‌خمینی شرکت پالایش نفت آبادان (معروف به اُپیدی) گفت: «هنگامی که دو آتش‌نشان حادثه‌دیده در حین انجام وظیفه را برای مداوا به این مرکز درمانی بردیم، به ما گفتند اول بروید پرونده تشکیل دهید و پول واریز کنید تا ما بتوانیم به شما خدمات ارایه دهیم. ما ٤٠٠‌هزار تومان برای آنها واریز کردیم تا به بچه‌های ما رسیدگی کنند.»

آتش مهار شده بود که ناگهان به بیرون از مغازه پرتاب شدیم
حامد صنعتی‌زاده یکی از ٦ آتش‌نشانی است که در حادثه اطفاي حریق فست‌فود خیابان منتظری آبادان مصدوم شد. آتش‌نشانی با ٦‌سال سابقه که با انفجار مهیب سیلندر گاز به بیرون از مغازه پرتاب شد، اما به شکل معجزه‌آسایی زنده ماند.
در ادامه گفت‌وگوی کوتاه با این آتش‌نشان فداکار آبادانی را می‌خوانید:
چند‌سال دارید؟
٣٢ سال
چند‌ سال است که آتش‌نشان هستید؟
٦ سال
ازدواج کردید؟
بله و دو بچه دارم. یک پسر ٨ ساله و یک دختر ٦ ساله
چرا مصدوم شدید؟
حدود ساعت ١٠ شب پنجشنبه بود که به ما خبر دادند یک پیتزا‌فروشی در خیابان منتظری آتش گرفته است. ما به محل اعزام شدیم و عملیات را آغاز کردیم. چند دقیقه از حضورمان گذشته بود که یک انفجار مهیب از داخل مغازه رخ داد؛ اما به ما آسیبی نرسید. تقریبا آتش مهار شده بود و ما داخل مغازه مشغول لکه‌گیری بوديم که انفجار دوم رخ داد و من به بیرون از مغازه پرتاب شدم. چیز زیادی یادم نیست تا این‌که در بیمارستان امام‌خمینی آبادان به هوش آمدم. من از ناحیه گردن و کمر آسیب دیدم؛ البته صبح جمعه با درخواست خودم از بیمارستان مرخص شدیم.
کس دیگری هم از همکاران شما در این حادثه آسیب دید؟
بله ٥ نفر دیگر از همکاران در این حادثه آسیب دیدند؛ البته من و فرهاد دریس ملاکه در بیمارستان امام‌خمینی آبادان بستری شدیم و ٤ نفر دیگر از همکاران به اهواز منتقل شدند.
از حال آنها خبر داری؟
بله دیروز همراه با آقای فرحانی‌پور به ملاقات آنها رفتیم؛ هنوز بستری هستند البته حال عمومی آنها خوب است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید