سوختگی در کوره مذاب!

کد خبر : ۳۷۷۰۶
بازدید : ۱۶۸۶
حوالی ساعت ٣ بامداد در پی شعله‌ور شدن زبانه‌های آتش و فوران گدازه‌های آهن، یکی از کوره‌هاي ذوب آهن مجتمع فولاد یاسوج منفجر شد.
به گزارش شهروند، در این انفجار ٩ کارگر حاضر در محوطه کوره دچار سوختگی شدند. ٦ مصدوم این حادثه به دلیل سوختگی شدید به مراکز درمانی شیراز و اصفهان منتقل شدند و ٣ نفر دیگر هم در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تحت مداوا قرار گرفتند.
براساس اعلام برخی منابع ٣ تن از مصدومان این حادثه که به شیراز منتقل شدند، در بخش مراقبت ویژه بستری هستند و حال عمومی‌شان رضایت‌بخش نیست.

انتقال یکی از مصدومان با اورژانس هوایی
به گفته پژمان نیک‌اقبال، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد این انفجار باعث مصدومیت ٩ کارگر شیفت شب کارخانه فولاد بویراحمد شده است: «با توجه به ساعت وقوع حادثه همه مصدومان از کارگران شیفت شب یکی از کوره‌های ذوب‌آهن این کارخانه بوده‌اند که با سوختگی و علایم مسمومیت توسط عوامل اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی به مراکز درمانی منتقل شدند.»
او درباره اقدامات درمانی انجام گرفته برای مصدومان این حادثه توضیح داد: «در ابتدا همه ٩ مصدوم این حادثه به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اعزام شدند و بعد از اقدامات اولیه درمانی در این بیمارستان، ٦ نفر از کارگران به‌علت جراحات شدید سوختگی بعد از هماهنگی با بیمارستان‌های شیراز و اصفهان به این دو شهر منتقل شدند.
٥ نفر از آنها با آمبولانس و یک نفر با اورژانس هوایی اعزام شدند که حال سه نفر از مصدومان این حادثه وخیم است.» به گفته معاون استانداری کهگیلویه و بویراحمد علت این حادثه هنوز مشخص نیست و تیمی از دستگاه‌های مختلف ازجمله آتش‌نشانی و اداره کار در حال تحقیقات لازم درخصوص این حادثه هستند.
بحث‌های ایمنی توسط کارشناسان در حال بررسی است و به محض مشخص‌شدن نتایج تحقیقات علت حادثه اعلام می‌شود. او ادامه داد: «ساعتی پس از وقوع این حادثه آتش‌سوزی توسط نیروی آتش‌نشانی مهار شد؛ اما روند تولید کارخانه متوقف شده است و میزان خسارات وارده هم مشخص نیست.»

کمبود تخت آی‌سی‌یوی سوختگی در یاسوج
در همین حال معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تعداد مصدومان این حادثه را ١٠ نفر اعلام کرد. دهراب چمن‌آرا از نشست اضطراری در مرکز ستاد مدیریت بحران فوریت‌های پزشکی استان در پی وقوع این حادثه خبر داد و در این‌باره گفت: «حوالی ساعت ٢:٤٥ بامداد دوشنبه تماسی مبنی بر انفجار در کارخانه فولاد یاسوج در محور یاسوج ــ فیروزآباد با اورژانس برقرار شد که بلافاصله ٤ دستگاه آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند، اما با توجه به وخامت حال چند تن از مصدومان در جلسه ستاد مدیریت بحران فوریت‌های پزشکی تصمیم گرفته شد تا ٣ نفر که دچار سوختگی ١٠٠‌درصد درجه ٢ و ٣ شده بودند به شهر شیراز و ٣ نفر دیگر به شهر اصفهان اعزام شوند.» او درباره علت این تصمیم هم توضیح داد: «این افراد به مراقبت‌های ویژه تخصصی نیاز داشتند و به‌علت کمبود تخت آي‌سی‌یو سوختگی به شهرهای شیراز و اصفهان منتقل شدند. که اطلاعات تکمیلی پیرامون وضع مصدومان متعاقباً اعلام خواهد شد.»

وخامت حال ٣ مصدوم در شیراز
سرپرست سازمان اورژانس کشور اما جزییات بیشتری درخصوص وضع مصدومان انفجار کوره ذوب آهن یاسوج ارایه کرد: «در این حادثه ٩ نفر به دلیل انفجار و سوختگی نیاز به دریافت خدمات درمانی داشتند که اقدامات لازم برای همه مصدومان این حادثه انجام شد.
سه مصدوم با سوختگی ١٠٠‌درصد به بیمارستان امیرالمومنین(ع) شیراز و یک مصدوم با سوختگی ۷۰‌درصد همراه با ٢نفر دیگر با سوختگی ٤٥‌درصد به بیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان منتقل شدند.»
او ادامه داد: «٣ مصدوم دیگر این حادثه هم با سوختگی و موج‌گرفتگی ناشی از انفجار دربیمارستان شهید بهشتی یاسوج تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.» این درحالی است که ایلنا از وخامت حال سه‌نفر از مصدومان بستری دربیمارستان امیرالمومنین(ع) شیراز خبر می‌دهد. این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه حال سه مصدومی که به دلیل سوختگی ١٠٠‌درصد به شیراز منتقل شده بودند را بشدت وخیم اعلام کرد و از بستری‌شدن آنها دربخش مراقبت‌های ویژه این مرکزدرمانی خبر داد.
سه‌نفر دیگر از این مصدومان نیز دربیمارستان امام موسی کاظم(ع) اصفهان تحت مداوا و شست‌وشو قرار دارند. همچنین سه مصدومی که دربیمارستان بهشتی یاسوج بستری شده بودند، تحت مداوا قرار گرفتند و ظهر دیروز ازبیمارستان مرخص شدند. این درحالی است که رضازاده مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم وخامت حال ٣ تن ازمصدومان این حادثه را تأیید کرد و در گفت‌وگوی کوتاه به «شهروند» گفت: «کارگرانی که به شیراز منتقل شده‌اند، چهارنفر بوده‌اند که هر چهارنفر دربخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، اما حال سه‌نفر از آنها به دلیل سوختگی صددرصد، بشدت وخیم است. این سه مصدوم هنوز زنده‌اند ولی حالشان به هیچ‌وجه خوب نیست.»

روایت یکی از کارگران فولاد یاسوج
یکی از کارگران شاغل درکارخانه فولاد بویراحمد که نخواست نامش فاش شود، درخصوص علت این حادثه به«شهروند» گفت: «علت این حادثه به احتمال زیاد به دلیل ریختن آهن‌ربا به داخل کوره بوده است. این کار باید با دقت انجام شود، اگر مقدار آهن‌ربای رهاشده در داخل کوره ازمقدار معینی بیشتر باشد، انفجار و آتش‌سوزی کوره حتمی است. به احتمال خیلی زیاد همین موضوع باعث آتش‌سوزی و انفجار دوشنبه‌شب کوره شده است.»
او همچنین درخصوص شرایط ایمنی و بیمه کارگران فولاد بویراحمد توضیح داد: «این کارخانه که در ‌سال ٨٨ افتتاح شد، حدود ١٨٠ کارگر دارد و درحال حاضر متعلق به بخش خصوصی است؛ در سال‌های گذشته بارها دست به دست شده‌ است. این کارخانه در روستای فیروزآباد درکیلومتر ١٥ جاده یاسوج- نقاره‌خانه واقع شده، تبدیل آهن قراضه به شمش فولاد است. چند ماه است که حقوق ما را هم به درستی پرداخت نکرده. خیلی از بچه‌ها هم مثل من لباس نسوز و حتی کلاه ایمنی هم ندارند.»

هرچند علت وقوع این حادثه ازسوی منابع رسمی اعلام نشده و تا آخرین لحظلات تنظیم این گزارش و با وجود پیگیری‌های خبرنگار «شهروند» هیچ‌یک از مسئولان این کارخانه حاضر به اظهارنظر درخصوص این حادثه نشدند، با این حال، روابط‌عمومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد از ادامه بررسی‌ها برای کشف علت انفجار در کارخانه فولاد بویراحمد و برگزاری جلسه‌ای با حضور استاندار و معاونان آنها درخصوص این حادثه خبر داد و درخصوص این حادثه اعلام کرد: «هرچند علت این حادثه هنوز مشخص نیست؛ اما تیمی از دستگاه‌های مختلف و اداره کار و استانداری درحال بررسی و تحقیقات لازم در زمینه ایمنی کار و بیمه کارگران این کارخانه هستند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید