کرایه تاکسی در ایستگاه بلاتکلیفی

کرایه تاکسی در ایستگاه بلاتکلیفی

حالا دیگر دو ماه از سال 96 گذشته است و مردم و رانندگان تاکسی همچنان بلاتکلیفند که کرایه‌ها افزایش پیدا کرده یا خیر؟ برخی از رانندگان در همان روزهای ابتدایی سال بی‌آن‌که منتظر اعلام رسمی میزان افزایش کرایه‌ها بمانند، 10 تا 15 درصد روی کرایه‌ها کشیده‌اند.

کد خبر : ۳۷۸۸۰
بازدید : ۱۰۱۹
حالا دیگر دو ماه از سال 96 گذشته است و مردم و رانندگان تاکسی همچنان بلاتکلیفند که کرایه‌ها افزایش پیدا کرده یا خیر؟ برخی از رانندگان در همان روزهای ابتدایی سال بی‌آن‌که منتظر اعلام رسمی میزان افزایش کرایه‌ها بمانند، 10 تا 15 درصد روی کرایه‌ها کشیده‌اند.
کرایه تاکسی در ایستگاه بلاتکلیفی

به گزارش جام‌جم، پیش‌قراول این افزایش کرایه‌ها هم مسافرکش‌های شخصی‌اند. برخی خطی‌ها هم با هماهنگی یکدیگر، کرایه‌ها را به شکل غیرقانونی افزایش داد‌ه‌اند و توضیح‌شان این است که دو ماه از سال گذشته و هنوز تصمیم قطعی از سوی متولیان در این‌باره گرفته نشده است و درآمد آنها وابسته به همین کرایه‌هاست.

با وجود گذشت سه ماه از تصویب لایحه «تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی شهر تهران در سال 96» توسط شورای شهر تهران، مردم و رانندگان تاکسی‌های پایتخت همچنان در زورآزمایی شورای شهر و فرمانداری پایتخت بلاتکلیفند.

نیمه اسفند بود که اعضای شورای شهر تهران بر سر افزایش 5 تا 10 درصدی کرایه‌ها در لایحه «تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی شهر تهران در سال 96» به توافق نرسیدند.

آن‌طور که ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفته است در آن جلسه 11 نفر از اعضا به افزایش 5 درصدی کرایه‌ها و 11 نفر نیز به افزایش 10 درصدی کرایه‌های تاکسی رای دادند و به همین جهت قرار شد نتیجه افزایش کرایه‌های تاکسی در جلسه آینده شورای شهر تهران مشخص شود.

قرار شد در جلسه بعدی شورا این موضوع دوباره مطرح شود. اما فردای آن روز، عیسی فرهادی در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو در جمع خبرنگاران درباره افزایش نرخ کرایه وسایل حمل و نقل عمومی گفته بود فرمانداری مصوبات شورای شهر در این رابطه را تائید نخواهد کرد و در سال 96 به هیچ عنوان افزایش نرخ کرایه اتوبوس، تاکسی و مترو را نخواهیم داشت.

با وجود این، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه بعدی خود در 22 اسفند با افزایش 10درصدی نرخ کرایه انواع تاکسی‌ها و نیز افزایش 10درصدی نرخ سرویس مدارس در سال 96 موافقت کردند و این مصوبه برای تائید به فرمانداری ارسال شد.

همچنین در این جلسه مقرر شد به میزان 20 درصد به نرخ مصوب کرایه تاکسی‌ها از ساعت 23 لغایت پنج صبح افزوده شود که این نیز با رای موافق اکثریت اعضا به تصویب رسید.

اختلاف‌ها بالا می‌گیرد
پس از تعطیلات نوروزی، درحالی ‌که همه انتظار داشتند فرمانداری با مصوبه شورای شهر موافقت کند، غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران بر مخالفت فرمانداری پایتخت با افزایش نرخ کرایه‌ها و ارسال مصوبه شورای شهر به شورای حل اختلاف وزارت کشور برای تصمیم‌گیری نهایی خبر داد.

استدلال فرمانداری هم به نظر درست می‌آمد؛ آنها معتقدند در سال جدید قیمت سوخت افزایش نداشته است، بنابراین کرایه‌ها هم نباید افزایش داشته باشد.

البته رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران در آن زمان عنوان کرده بود فرمانداری تهران، اعتراضی نسبت به افزایش کرایه‌های تاکسی و اتوبوس نداشته‌است و فقط اعتراض خود را نسبت به افزایش بلیت مترو اعلام کرده است، اما معاون عمرانی فرمانداری تهران عنوان کرد فرمانداری با هرگونه افزایشی در نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو مخالف است.

این موضوع سبب می‌شود که مهدی چمران، رئیس شورای شهر در اوایل اردیبهشت از مخالفت فرمانداری انتقاد کند:‌ رانندگان تاکسی از ما گلایه دارند چرا در شرایطی که همه‌‌چیز گران شده در حقشان اجحاف شده و کرایه تاکسی‌ها بالا نرفته است.

درحالی ‌که اعضای شورای شهر خبر از تعیین تکلیف در هفته آینده می‌دادند، اما انگار قرار نبود هفته موعود فرابرسد.

آن‌طور که اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر می‌گوید براساس صورت‌جلسه‌ای که فرمانداری به شورای شهر ارسال کرده بود، مشخص شد موضوع اختلاف ما و فرمانداری در مورد افزایش نرخ کرایه مترو و اتوبوس به شورای حل اختلاف ارسال شده، اما افزایش کرایه تاکسی مسکوت مانده است: فرمانداری ابتدا با افزایش نرخ کرایه 12 تا 15 درصدی مترو، اتوبوس و تاکسی مخالفت کرد و لایحه را برای بررسی بیشتر به شورای شهر برگرداند با این حال شورای شهر مجدد بر افزایش 10درصدی نرخ کرایه‌ها تاکید داشت و بر همین اساس لایحه به شورای حل اختلاف ارسال شد. شاکری می‌خواهد هر چه زودتر تکلیف نرخ کرایه‌های تاکسی مشخص شود تا مردم بیش از این بلاتکلیف نباشند.

افزایش خودسرانه کرایه‌ها
برخی تاکسی‌داران از همان ابتدا اعتنایی به این مسائل نداشتند و به این بهانه که هر سال حقوق کارمندان و کارگران افزایش پیدا می‌کند، به صورت خودسرانه کرایه‌ها را بالا بردند.

قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر هرچند افزایش کرایه‌ها را به طور خودسرانه تخلفی از سوی رانندگان تاکسی می‌خواند، اما معتقد است باید به این قشر نیز حق دهیم، زیرا حقوق اکثر اقشار با افزایش همراه بوده و تنها این قشر از افزایش‌ها محروم مانده‌اند.

احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران باور دارد که تامین هزینه‌های زندگی برای رانندگان تاکسی دشوار بوده و با افزایش نیافتن کرایه ها، مشکلات رانندگان دوچندان شده است.

برخی معتقدند افزایش کرایه‌ها باید براساس نرخ تورم باشد. محمد قانبیلی، نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها و نماینده شواری استان تهران در کمیته انطباق که وظیفه بررسی مصوبه‌های شورای شهر را دارد پیش از این درخصوص نظر کمیته انطباق در مورد افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی گفته بود کمیته نظر خود را مبنی بر این‌که هرگونه افزایشی باید منطبق با تورم اعلام شده بانک مرکزی باشد، اعلام کرد.

فرمانداری همچنان مخالف
عزیز فرهادی، فرماندار تهران همچنان از اصرار فرمانداری بر افزایش نیافتن کرایه‌ها می‌گوید.

با این همه، قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر، از تعیین تکلیف نهایی نرخ کرایه‌ها تا 15 خرداد خبر می‌دهد. مشخص نیست این تعیین زمان نیز مانند تعیین زمان‌های قبلی توسط اعضای شورای شهر،‌ بی‌پاسخ می‌ماند یا خیر، اما با توجه به این‌که مسکوت ماندن افزایش نرخ کرایه‌ها موجب شده تا برخی رانندگان خودسرانه کرایه‌ها را افزایش بدهند و این افزایش قیمت در پاره‌ای مواقع سبب جدل میان مسافران و رانندگان شده است، انتظار می‌رود شورای حل اختلاف وزارت کشور در اسرع وقت برای جلوگیری از هرج و مرج در نرخ کرایه‌ها به این موضوع رسیدگی کند.

پول زور؛ پول کولر!
با هجوم فصل گرما، برخی رانندگان تاکسی به بهانه روشن کردن کولر کرایه‌هایشان را افزایش داده‌اند، اما شهروندان باید بدانند که روشن کردن کولر ارتباطی با افزایش کرایه‌ها ندارد و نباید ریالی بابت روشن بودن کولر یک خودرو پرداخت کنند.
بر این اساس شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده این موضوع به سامانه 1888 گزارش بدهند و البته رانندگان هم باید توجه داشته باشند که در ماه مبارک رمضان و گرمای هوا تجهیزات سرمایشی ماشین را از شهروندان دریغ نکنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید