پس‌لرزه‌های «رأی حلال»!

پس‌لرزه‌های «رأی حلال»!

واکنش‌ها به حلال‌خواندن رأی یک نامزد که غیرمستقیم حرام‌دانستن تلویحی رأی نامزد دیگر را به اذهان متبادر می‌کند، آن‌قدر زیاد بود که گوینده‌اش مجبور شد روز گذشته خطاب به ملت ایران بیانیه‌ای صادر کند.

کد خبر : ۳۷۹۶۰
بازدید : ۱۶۶۰
واکنش‌ها به حلال‌خواندن رأی یک نامزد که غیرمستقیم حرام‌دانستن تلویحی رأی نامزد دیگر را به اذهان متبادر می‌کند، آن‌قدر زیاد بود که گوینده‌اش مجبور شد روز گذشته خطاب به ملت ایران بیانیه‌ای صادر کند.
پس‌لرزه‌های «رأی حلال» ادامه دارد
به گزارش شرق، واکنش‌ها به حلال‌خواندن رأی یک نامزد که غیرمستقیم حرام‌دانستن تلویحی رأی نامزد دیگر را به اذهان متبادر می‌کند، آن‌قدر زیاد بود که گوینده‌اش مجبور شد روز گذشته خطاب به ملت ایران بیانیه‌ای صادر کند.

این در حالی است که این بیانیه توضیحی که قرار بوده به رفع شبهه و شائبه آن سخنان کمک کند، برخلاف مقصود گوینده یا شاید هم همسو با آن، مهر تأیید و تأکیدی دوباره بر درستی برداشت‌ها و اعتراض‌ها شده است.
سخنان آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبيركل جامعه روحانیت مبارز، سنتی‌ترین تشکل روحانی اصولگرا و از حامیان ابراهیم رئیسی، در روزهای گذشته با موجی از واکنش‌های اعتراض‌آمیز روبه‌رو شده بود.
او چهارم خرداد گفته بود: «آقای رئیسی ١٦‌میلیون رأی حلال داشت... ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارش‌هاي ارسالی به شورای نگهبان، رأی رئیسی از ١٦ به ١٩ و روحانی نیز از ٢٣ به ٢١‌ میلیون رأی برسد».
موحدی‌کرمانی در بیانیه روز گذشته خود که خطاب به «ملت شریف ایران» منتشر شده، درباره آنچه او رأی حلال رئیسی دانسته، آورده است: «این‌جانب در جلسه‌ای جمله‌ای گفتم که در فضای مجازی منعکس شد و هرکس تفسیری داشت که بعضا ناروا بود، لازم می‌دانم مقصودم را بیان نمایم: در جلسه‌ای بحث درباره یکی از کاندیداها و آرای او بود و نظر بنده را می‌خواستند.
بنده گفتم این ١٦‌میلیونی که اعلام شده، بر اساس اطلاعات واصله و اینکه احدی در صحت این آرا تشکیک نکرده، آرای واقعی اوست و بنده این رأی بالای مردمی و حلال را به ایشان تبریک می‌گویم.
در اینجا لازم می‌دانم کلمه حلال را معنا کنم: اگر در سبد رأی یک کاندیدا آرای واقعی او ریخته شود، این آرا پاک و حلال است و اگر آرای دیگری به اشتباه یا عمد در سبدش ریخته شود، این آرا پلید و حرام است.
تخلف در انتخابات یک امر طبیعی است و مرجع تشخیص، طبق قانون، شورای محترم نگهبان است. همه منتظریم نظر شورای محترم نگهبان را بدانیم، چه بسا پس از تحقیقات کامل بعضی آرا کاسته و بعضی افزون گردد. البته هرچه باشد در نتیجه انتخابات مؤثر نخواهد بود و جناب آقای روحانی پس از تأیید شورای محترم نگهبان و تنفیذ رهبری، برای چهار سال دیگر رئیس‌جمهور می‌باشند».

موحدی‌کرمانی گفته منظورش از رأی ١٦‌میلیونی حلال رئیسی، این بوده است که بر اساس اطلاعات واصله، احدی در صحت این آرا تشکیک نکرده و آرای رئیسی واقعی بوده است.
آیا مقصود آقای موحدی‌کرمانی این است که بر اساس اطلاعات رسیده یا نرسیده به او، آرای آقای روحانی غیرواقعی و قابل تشکیک است؟ منبع اطلاعات واصله به ایشان در هر دو مورد چه کسی است و کجاست؟ آیا ایشان سیستم نظارت و ارزشیابی داشته‌اند؟ درحالی‌که شورای نگهبان هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده است، ایشان بر چه مبنا و اساسی چنین حکمی صادر کرده است؟ او در ادامه نوشته است منظورش از رأی حلال؛ یعنی اینکه در سبد رأی یک کاندیدا، رأی واقعی ریخته شود.
آقای موحدی‌کرمانی با چه مکانیسمی بر ده‌ها ‌هزار صندوق رأی نظارت کرده که متوجه شده همه این ١٦‌ میلیون رأی به صورت واقعی به سبد آقای رئیسی ریخته شده؛ اما درباره سبد نامزد مقابل، این‌گونه نبوده است.
آیا ناظران شورای نگهبان به‌جای گزارش‌دهی به هیئت نظارت بر انتخابات، گزارش خود را به ایشان داده‌اند؟ با توجه به اینکه تخلفات انتخاباتی همواره وجود داشته و شکل و نوع و گستره آن هم بسیار متفاوت و متنوع است و به هیچ عنوان هم به یک نامزد خاص مرتبط نیست و علت و عوامل مختلفی هم دارد و در بسیاری از موارد فقط به هیئت اجرائی انتخابات هم محدود نیست و گاه تخلفات از سوی خود هیئت نظارت هم رخ داده، جای این سؤال باقی است که اصلا آیا مگر امکان‌پذیر است که چنین خط‌کشی‌شده درباره یک انتخابات اظهارنظر کرد؟ آیا می‌شود گفت که به قول ایشان، همه آرای یک نامزد صددرصد درست و حلال بوده و همه تخلفات مربوط به نامزد دیگر است؟ و دیگر اینکه تخلفات انتخاباتی از چه زمانی معنی فقهی حرام پیدا کرده است؟ اگر چنین است، باید به تمام انتخابات‌هاي برگزارشده در ٣٧ سال گذشته، شبهه وارد کرد!

اصولگرایی گریزان از واقعیت
در روزهای گذشته افراد مختلفی به سخنان دبيركل جامعه روحانیت واکنش نشان دادند. روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی که روز یکشنبه منتشر کرد، از منظری متفاوت به ماجرا نگاه کرده است.
زاویه‌ای که شاید کمتر کسی از تریبون‌های رسمی به آن بپردازد. روزنامه جمهوری اسلامی به مقایسه طرح بحث تخلف و دامن‌زدن به شائبه آن در دو انتخابات ٩٦ و ٨٨ و واکنش‌های آن پرداخته است.
در نوشته این روزنامه آمده است: «واقعا» این ابهامات و تشویش افکار عمومی را چه کسانی باید پاسخ‌گو باشند؟! مگر شورای محترم نگهبان مسئول کاهش یا افزایش آرای مردم است؟! یعنی به‌راحتی می‌توانیم به آرای مردم دستبرد بزنیم؟! ترکیب آرای مردم را دستکاری کنیم؟! آیا این شائبه‌سازی و زیر‌سؤال‌بردن مشروعیت همه انتخابات‌هاي گذشته نظام نیست؟!

پس چرا برای نامزدهای معترض حوادث سال ٨٨ حکم اعدام صادر می‌کنید که مشروعیت انتخابات را زیر سؤال برده‌اند، شائبه‌سازی و تشویش افکار و اذهان عمومی کرده‌اند؟! اگر فرضا «امروز دکتر روحانی شکست خورده بود و برخی از هواداران او، نسبت بسیار نازلی از این ادعاها را مطرح می‌کردند، شماها چگونه برخورد می‌کردید و چه موضعی می‌گرفتید؟! آیا این توقعات شما نشان نمی‌دهد که آرای مردم را تزیینی می‌دانید و برای آن ارزشی قائل نیستید؟! مگر شماها توقع ندارید که نباید طوری حرف بزنیم که مخالفان و دشمنان، حتی نتوانند کوچک‌ترین سوءاستفاده‌ای بکنند؟! مگر رهبر انقلاب نفرموده‌اند که هرکس در این انتخابات در برابر رأی مردم بایستد سیلی خواهد خورد؟».
در ادامه مطلب روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «از نقطه‌نظرات آسیب‌شناسی سیاسی، شما دو مشکل عمده دارید که اگر برطرف نکنید، تا آینده‌های دور نیز اقبال عمومی را نخواهید داشت؛ یکی اینکه از «واقع‌گرایی»، گریزان هستید و در تخیلات به‌سر می‌برید و دیگری اینکه در یک تقسیم‌بندی نادرست و ناصواب؛ خودتان را «خیر مطلق» و دیگران را «شر مطلق» می‌دانید! و کسانی را که چون شما فکر، اندیشه و انتخاب نمی‌کنند؛ دگراندیش، گمراه و منحرف می‌دانید و طبعا آرای‌شان را نیز که بر غیر شما تعلق گرفته؛ سیاه و حرام می‌دانید! و اگر این‌گونه است چگونه می‌خواهید چند ‌میلیون از این آرای حرام را روی آرای حلال‌تان بریزید و آرای‌تان را تا حدودی بالا ببرید؟! چگونه قابل تفکیک است؟! با این اوصاف، حسرت آرای حرام دیگران را داشتن، چگونه قابل توجیه و پذیرش است؟! ملاک، مبنا و معیار در این تقسیم‌بندی‌ها کجاست؟!»
دیروز محمدعلی انصاری، دبیر ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)، هم «انتخابات» را بزرگ‌ترین دستاورد نهضت مقدس امام و بزرگ‌ترین سند مردم‌سالاری دینی در این کشور دانست و گفت: «ما نباید آن را در تحلیل‌هایی که برگرفته از رقابت‌های انتخاباتی است با تعابیری نظیر حلال و حرام، تند و کند، الهی و غیرالهی و... مخدوش کنیم.
وحدت و اجماع ملی و رأی‌دادن به کسی که از تأیید شورای نگهبان گذشته و حمایت منتخب ملت وظیفه همه پیروان امام و رهبری است».
آیت‌الله محسن غرویان، استاد برجسته حوزه علمیه قم، هم با بیان اینکه تمام آرای قانونی مردم حلال است، گفت: تقسیم‌بندی آرای مردم به حلال و حرام، سفید و سیاه خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی و عدالت است. تقسیم‌کردن آرا باعث ایجاد تفرقه در مردم می‌شود نه وحدت. طبق قانون کسی که اکثریت آرا را کسب کرده، رئیس‌جمهوری قانونی کشور است.

خطرناک است
سیدشهاب‌الدین صدر هم گفته است: «یکی از اشتباهات تاریخی که بدعت‌گذاری در فرهنگ سیاسی کشور محسوب می‌شود تفکیک آراي ملت به حلال و حرام است که ضمن اهانت به شعور سیاسی آحاد ملت برای آینده سیاسی کشور بسیار خطرناک است».
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، خطیب برجسته دینی، هم با انتقاد شدید از به‌کار‌بردن تعبیر «رأی حلال» در مورد آرای مردم در انتخابات اخیر، گفت: «ما معتقدیم همه آنچه رأی داده‌اند همه به نفع اسلام است و اگر ما بگوییم فلان رأی حلال هست یا نیست، با این حساب فقط کسانی در سمت نظام هستند که با شما هم‌نظر بوده‌اند».

کمی به انقلاب و اسلام رحم کنید
این خطیب برجسته دینی سپس گفت: «دوستان انقلاب اسلامی و عزیزان فداکار انقلاب اسلامی و حامیان رهبر عظیم‌الشأن! ما معتقدیم همه آنچه رأی داده‌اند همه به نفع اسلام است و اگر ما بگوییم فلان رأی حلال هست یا نیست، با این حساب فقط کسانی در سمت نظام هستند که با شما هم‌نظر بوده‌اند.
آیا آنهایی که خلاف نظر شما رأی دادند، برای نظام نبود؟! ایجاد این‌گونه فضاها به معنای بیرون‌کردن عده‌ای از مردم به بیرون صحنه و اختلاف‌افکنی است. تقاضا دارم کمی به انقلاب و اسلام رحم کنید و فضای حق و باطل ایجاد نکنید.
تهمت‌زدن، افترابستن و مردم را به‌جان‌هم‌انداختن درست نیست. طباطبایی با تأکید بر اینکه بپذیریم آنچه حلال یا حرام یا حق و باطل است، طبق موازین شرعی مشخص است، ادامه داد: «اگر می‌گویید آنچه ما نمی‌خواهیم حلال نیست باید بپذیریم اکثریت حرام مرتکب شده‌اند؛ این اظهارات توهین به کشور است. بگذارید کشور آرام باشد و مردم مشغول دعا و نیایش خود باشند و به همان دعای اول ماه توجه کنیم و بدانیم که توهم و تخیل خطر دارد».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید