با تب "کریمه کنگو" آشنا شوید

با تب "کریمه کنگو" آشنا شوید

یک متخصص بیماری‌های عفونی میزان کشندگی تب "کریمه کنگو" را بدون مداخله درمانی 30 تا 50 درصد عنوان کرد.

کد خبر : ۳۷۹۶۹
بازدید : ۳۴۲۷
یک متخصص بیماری‌های عفونی میزان کشندگی تب "کریمه کنگو" را بدون مداخله درمانی 30 تا 50 درصد عنوان کرد.
با تب
به گزارش ایسنا، دکتر بابک صیاد با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در کشور بیماری جدیدی نیست، گفت: این بیماری هر ساله در کشور وجود داشته و تعدادی به آن مبتلا شده و این میان نیز برخی به علت تاخیر در اقدام به درمان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار ویروسی است، گفت: این بیماری جزو بیماریهای مشترک انسان و دام و جزو تب‌های خونریزی دهنده به شمار می‌رود.

صیاد در خصوص راه‌های انتقال این بیماری، عنوان کرد: ویروس تب کریمه کنگو از سه طریق گزش کنه، دام آلوده و انسان به انسان قابل انتقال است.

وی افزود: چنانچه کنه از خون دام آلوده تغذیه کرده باشد، گزش انسان توسط کنه می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود و در همین راستا از افراد خواسته می‌شود از دست زدن به کنه‌ها و کندن آنها از روی بدن دام خودداری کنند.

صیاد تصریح کرد: تماس با دام آلوده، گوشت و خون آن و نیز مصرف گوشت آلوده می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود و در همین راستا افراد باید به طور جدی از خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر خودداری کرده و حتما هنگام تماس با دام رعایت موارد ایمنی و بهداشتی را داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: این بیماری از انسان به انسان نیز قابل انتقال است و تماس با خون فرد بیمار می‌تواند دیگران را نیز آلوده کند.

صیاد تب را نشانه بارز این بیماری عنوان کرد و افزود: از زمان ورود ویروس تب کریمه کنگو به بدن، بعد از سه تا هفت روز بیماری خود را با علائمی مشابه آنفلوآنزا نشان می‌دهد و علائمی مانند تب، درد عضلانی، کوفتگی بدن و حتی احساس افسردگی را می‌توان در فرد بیمار مشاهد کرد.

وی افزود: بعد از این مرحله فرد علائم خونریزی از خود نشان می‌دهد که این خونریزی‌ها می تواند در پوست بصورت خونریزی زیرجلدی باشد و یا بصورت خون دماغ، خلط خونی و یا استفراغ خونی بروز پیدا کند و می تواند تا حدی پیش رود که بیمار جان خود را از دست دهد.

صیاد میزان کشندگی تب کریمه کنگو را بدون مداخله درمانی 30 تا 50 درصد عنوان کرد و افزود: خوشبختانه درمان موثری برای این بیماری وجود دارد که چنانچه فرد به موقع جهت درمان اقدام کند، می‌توان بیماری را درمان کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار با بیان اینکه همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: افراد می‌توانند با رعایت نکات ساده‌ای از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند و در مهم‌ترین موارد پیشگیری باید از خرید گوشت از مراکز غیرمعتبر و غیرمجاز خودداری کنند.

وی افزود: همچنین افراد باید از ذبح دام بدون رعایت موارد بهداشتی خودداری کرده و حتی المقدور به جای ذبح دام گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و کشتارگاه‌های مجاز خریداری کنند.

صیاد تصریح کرد: توصیه دیگر این است افراد پس از تهیه گوشت حتما آن را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند، زیرا در این شرایط حتی اگر گوشت آلوده باشد ویروس‌های درون آن از بین می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: توصیه دیگر برای روستاییان است که حتی المقدور از تماس مستقیم با دام اجتناب کرده و حتما از دستکش و ماسک و عینک استفاد کنند و از کندن کنه روی بدن دام جهت تیمار دام جدا خودداری کنند.

وی افزود: کادر پرستاری و پزشکی نیز باید هوشیار باشند که چنانچه بیماری با علامت تب و یا خونریزی مراجعه کرد، موارد بهداشتی را حتما رعایت کرده و بدانند که خون این فرد به شدت آلوده است و نباید تماسی با خون آن داشته باشند.

صیاد با بیان اینکه این بیماری در دام فاقد هرگونه علامتی است، گفت: بیماری تب کریمه کنگو برای دام ایجاد بیماری نمی‌کند و دام تنها ناقل است و با ورود ویروس به بدن انسان علائم بیماری آشکار می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید