آتش و خون دراختلاف های طایفه ای

آتش و خون دراختلاف های طایفه ای

درگیری‌های دامنه‌دار طایفه‌ای در برخی روستاهای استان خوزستان، این بار در میدان «ادهم» شهرستان رامهرمز یک کشته وچند مجروح بر جا گذاشت.

کد خبر : ۳۸۵۶۰
بازدید : ۳۶۶۳
درگیری‌های دامنه‌دار طایفه‌ای در برخی روستاهای استان خوزستان، این بار در میدان «ادهم» شهرستان رامهرمز یک کشته وچند مجروح بر جا گذاشت.
آتش و خون دراختلاف های طایفه ای

به گزارش ایران، این درگیری‌ها که از دو سال قبل در روستای «پتک»شهرستان باغملک آغازشده بود به شهرستان‌های مجاور هم کشیده شد. تا اینکه شامگاه جمعه 19 خرداد، درگیری مسلحانه و هولناک دیگری رقم خورد.
در این واقعه که از ساعت 9 شب تا یک بامداد ادامه داشت، تعدادی از اعضای دو طایفه محمدی و محمد موسایی خیابان‌های شهرستان را به میدان جنگ تبدیل کرده بودند.دراین غائله یک موتورسیکلت و 5 خانه به آتش کشیده شد، یک نفر کشته و 4 نفر نیز مجروح شدند که به بیمارستان رامهرمز منتقل شدند.

دستگیری سه مظنون
قاسمی‌نژاد- دادستان رامهرمز- ضمن تأیید درگیری طایفه‌ای گفت: «در این ماجرای طایفه‌ای یک نفر کشته و 4 نفر مجروح شدند. همچنین اعضای دو طایفه 5 خانه و یک موتورسیکلت را نیز به آتش کشیدند. در پی این حادثه سه نفر از عوامل درگیری دستگیر شدند و برای دستگیری عامل اصلی قتل به دو نفر مظنون هستیم که در حال تحقیق و جمع‌آوری دلایل هستیم.»دادستان رامهرمز افزود: «از سال 94 تاکنون در جریان درگیری‌های طایفه‌ای در شهرستان‌های باغملک و رامهرمز 18 نفر کشته شده‌اند.»

رد شایعه کوچ اجباری
قدرت‌الله دهقان، معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان نیز گفت: «شرایط امنیتی منطقه پس از درگیری‌های جمعه شب به حالت عادی درآمده است. ضمن اینکه حادثه جمعه شب ربطی به درگیری‌های ریشه دار روستای «پتک» باغملک ندارد.
اما با توجه به استقرار دو شهرستان باغملک و رامهرمز در محدوده وسیع جغرافیایی گاهی نزاعی بین آنها رخ می‌دهد. راهکارهایی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و قضایی برای پایان دادن به این اختلاف قدیمی در دست اجرا داریم که امیدواریم با همکاری طرفین دعوا، نتیجه‌ مثبتی حاصل شود تا خانواده‌های این دو طایفه در آرامش و امنیت زندگی کنند.»

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با رد شایعه‌ کوچ اجباری طرفین دعوا افزود: «در آینده شاهد رفع مشکل و کدورت بین این دو طایفه خواهیم بود.»

تداوم درگیری‌ها تا ظهر شنبه
دکتر شهریار میرخشتی، رئیس مرکز اورژانس خوزستان هم اظهارداشت: «در درگیری‌های جمعه شب که در میدان ادهم رامهرمز رخ داد، یک نفر با شلیک گلوله کشته شد و چهار مجروح حادثه ساعت 21 و 13 دقیقه ابتدا به بیمارستان رازی اهواز منتقل شدند.این درگیری از 9 شب تا یک بامداد ادامه داشت و 4 مجروح حادثه به بیمارستان اهواز انتقال یافتند.

یکی از مجروحان متواری شده اما 3 نفر دیگر تا ظهر دیروز ترخیص شدند. این درگیری ظهر دیروز هم ادامه داشت و یک نفر دیگر نیز بر اثر اصابت گلوله به بیمارستان رامهرمز منتقل شد و خانواده این مجروح اعلام کردند خودشان او را به بیمارستان اهواز می‌برند.ضمن اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد از دو سال پیش تاکنون درگیری‌های طایفه‌ای 18 کشته داشته است.»

درخواست برخورد قاطع انتظامی و قضایی
ازسوی دیگر هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: «در این درگیری مسلحانه که در آن از تسلیحات پیشرفته نظامی استفاده شد، یک نفر کشته شد و تعدادی دیگر نیز با جراحات مختلف به بیمارستان انتقال یافتند. همچنین تعدادی از مردم روستا آواره شده‌اند.

دست کم یکی از روستاها تخلیه شده و مردم آن به روستاهای اطراف پناه برده‌اند. با توجه به اینکه درگیری‌ها از سال‌های قبل آغاز شده، نیروی انتظامی برخی از طوایف را به مناطق دیگر همچون رامهرمز منتقل کرده اما از آنجا که برخورد درست و قدرتمندی با این اتفاقات صورت نگرفته است، این درگیری‌ها هر از گاهی از سرگرفته می‌شود.»
نماینده مردم ایذه و باغملک ادامه داد: «متأسفانه حاکمیت با اقتدار لازم با این مسائل برخورد نمی‌کند و گویا تصورشان این بوده که موضوع با کدخدامنشی حل خواهد شد. اما به نظر می‌رسد این شیوه اثربخش نبوده است.

مردم انتظار دارند قوه قضائیه با قدرت و صلابت بیشتر وارد شود و این مشکلات و معضلات را تعیین‌ تکلیف کند. به هر حال عده‌ای از شهروندان در جریان این درگیری‌ها مرتکب تخلفاتی شده و گروهی نیز خسارت‌هایی را متحمل شده‌اند.

گروهی قاتل و مقتول هستند و قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید با قدرت نسبت به اعمال قانون اقدام کند. هنگامی که دستگاه‌های قضایی و انتظامی برخورد لازم را انجام ندهند، ممکن است گروهی فکر کنند حاکمیت به دنبال اجرای قانون نیست و بنابر این خودشان وارد عمل می‌شوند و این یعنی قانون جنگل!»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید