سرمایه‌گذاری آمریکا برای تولید قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا

سرمایه‌گذاری آمریکا برای تولید قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا

یک ابر کامپیوتر Exascale می‌تواند میلیاردها میلیارد پردازش را در یک ثانیه انجام دهد.

کد خبر : ۳۸۸۶۵
بازدید : ۱۴۷۶
سرمایه‌گذاری آمریکا برای تولید قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا
گفته شده که هزینه کلی ساخت این ابر کامپیوتر ۴۳۰ میلیون دلار خواهد بود.
به گزارش مجله دیجی کالا، دولت کشور آمریکا مبلغ ۲۵۸ میلیون دلار به ۶ شرکت بزرگ تکنولوژی کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند اولین ابرکامپیوتر Exascale دنیا را قبل از کشور چین و حتی ژاپن بسازند. وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا این مبلغ را به شرکت‌های AMD، Cray، HP، IBM، Intel و Nvidia در دوره‌ای سه ساله پرداخت می‌کند. البته تمام هزینه این پروژه را دولت به عهده نمی‌گیرد و این ۶ شرکت باید ۴۰ درصد هزینه کلی را هم پرداخت کنند. گفته شده که هزینه کلی ساخت این ابر کامپیوتر ۴۳۰ میلیون دلار خواهد بود.

یک ابر کامپیوتر Exascale می‌تواند میلیاردها میلیارد پردازش را در یک ثانیه انجام دهد. انتظار می‌رود که این مقدار پردازش همان اندازه‌ای باشد که مغز و سیستم عصبی بدن انجام می‌دهند. ساخت چنین ابر کامپیوتری می‌تواند شکل تحقیقات را تغییر دهد و باعث می‌شود روش درمان بسیاری از بیماری‌ها با سرعت بیشتری دنبال شود.

وزارت انرژی ایالات متحده در زمینه تهیه سخت افزار و نرم‌افزار شرکت‌های همکار را پشتیبانی می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده اولین ابر کامپیوتر Exascale دنیا در سال ۲۰۲۱ ساخته می‌شود. به همین دلیل آمریکا باید خیلی سریع‌تر از چین برای ساخت این ابر کامپیوتر تلاش کند. گفته شده که آمریکایی‌ها باید این ابرکامپیوتر را تا سال ۲۰۲۰ بسازند. لازم به ذکر است که در چند سال گذشته کشورهای آسیایی عملکرد بسیار خوبی در زمینه تولید ابر کامپیوترها داشته‌اند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید