آواربرداری از نبرد موصل

آواربرداری از نبرد موصل

"دیاب ایدریس عبدالغانی" همانند بسیاری از نوجوانان در موصل، پس از به قدرت رسیدن داعش مدرسه را ترک کرد. شبه‌نظامیان داعش مدارس را در دست گرفتند و کتاب‌های درسی را به رساله‌های ترویج خشونت تبدیل کردند.

کد خبر : ۳۸۸۹۳
بازدید : ۲۱۳۴

نبرد موصل: جستجو برای اجساد در خرابه‌های موصل

فرادید | موصل- "دیاب ایدریس عبدالغانی" همانند بسیاری از نوجوانان در موصل، پس از به قدرت رسیدن داعش مدرسه را ترک کرد. شبه‌نظامیان داعش مدارس را در دست گرفتند و کتاب‌های درسی را به رساله‌های ترویج خشونت تبدیل کردند.

به گزارش فرادید به نقل از وی‌او‌اِی، در طول حکومت تقریباً سه‌ساله داعش در موصل، دیاب در خیابان‌ها آبمیوه و بستنی می‌فروخت.

تا اینکه جنگ موصل به محله آن‌ها رسید. با ورود نیروهای عراقی، دیابِ هفده‌ساله و خانواده‌اش فرار کردند. او در حین فرار پسرعموی کوچکش را در آغوش داشت و شبه‌نظامیان داعش از پشت به آن‌ها تیراندازی می‌کردند.

دو هفته بعد، هنوز هم در نزدیکی آن خیابان که افراد زیادی از جمله دیاب در آن کشته شدند، صدای گلوله شنیده می‌شود. آلبوم عکس، کفش کودکان و لباس‌های پاره در میان آوار و خرابه‌های آغشته به خون پراکنده‌اند.

نبرد موصل: جستجو برای اجساد در خرابه‌های موصل

"حازم عبدالغانی" (سمت راست) و برادرش به دنبال برادرزاده هفده‌ساله خود "دیاب"


هوا 40 درجه سانتی‌گراد است و حازم تشخیص نمی‌دهد که جنازه در حال پوسیدن برادرزاده‌اش است یا نه. اما لحظه‌ای بعد یک تسبیح در جیب جسد پیدا می‌کند، آن را بالا می‌برد و فریاد می‌زند "لعنت بر داعش".

در داخل قلمرو داعش استفاده از مخفف عربی "داعش" ممنوع است؛ اما در مناطق تحت کنترل عراق فقط از این واژه تحقیرآمیز استفاده می‌شود.

ادامه تیراندازی

داعش به آن‌ها تیراندازی می‌کند و این دو برادر و دو عموی دیگرِ دیاب، به‌سرعت به سمت دیگر خیابان فرار می‌کنند. عبدالغانی گفت: "این تسبیح مال او بود. باید یک آمبولانس خبر کنیم و جنازه او را ببریم."

نبرد موصل: جستجو برای اجساد در خرابه‌های موصل

حازم عبدالغانی تسبیحی که در جیب جسد پیدا کرد را بالا می‌برد و بر داعش لعنت می‌فرستد. اکنون مطمئن است که آن جنازه برادرزاده‌اش است.


عبدالغانی گفت: "خطرات زیادی جان ما را تهدید می‌کنند: حملات هوایی، خمپاره‌ها و تک‌تیراندازها. یکی دیگر از علل مرگ‌ومیرها نبود غذا و آب تمیز است."

برادر او افزود: "در شهر دوستی دارم که دو فرزند کوچکش از گرسنگی مردند." سه مرد دیگر سرهایشان را به نشانه تأیید تکان دادند. چنین داستان‌هایی دیگر برایشان غیرعادی نیست.

حازم عبدالغانی با برادرش تماس می‌گیرد تا بگوید جنازه پسر بزرگش را پیداکرده است. او گفت: "دیاب را دفن می‌کنیم، اما مادرش را نیاورید. تحملش را ندارد."

چند خیابان آن‌طرف‌تر، خانواده‌ای بابی حوصلگی و خستگی در یک پایگاه نظامی موقت در انتظارند. پیشروی غیرنظامیان به سمت منطقه نبرد ممنوع است. این خانواده کمتر از یک هفته پیش فرار کردند، بااینکه می‌دانستند نیروهای عراقی به‌زودی منطقه آن‌ها را آزاد می‌کنند.

"وفا محمد" به "حسین الغرابی" از اعضای پلیس فدرال عراق گفت: "غذایی برای خوردن نداشتیم و همه‌جا تیراندازی می‌شد. خانه پسرعمویم در حملات هوایی ویران شد. هنوز 23 جسد در زیر آوارهای ساختمان هست. تنها یک پسر 8 ساله جان سالم به در برد."

نبرد موصل: جستجو برای اجساد در خرابه‌های موصل

"احمد قلیبی" سربازِ بخش واکنش اضطراری می‌گوید جنگ موصل دشوارترین نبرد در تاریخ جنگ‌های عراق است.


الغرابی نحوه جستجو و پیدا کردن اجساد را برای محمد توضیح و شماره‌اش را به او داد: "اگر تا ظهر نیامدند، با من تماس بگیر."

محمد مردد به نظر می‌رسد. آن‌ها چهار روز در مرز منطقه جنگی منتظر دیگر اعضای خانواده بودند. او گفت: "همه مرده‌اند. فقط اجسادشان را می‌خواهیم. همین."

مرحله بعد

هنوز مشخص نیست مرحله بعدی و احتمالاً آخرین فاز نبرد موصل چه زمان آغاز می‌شود.حازم که منتظر بود مسئولان جنازه برادرزاده‌اش را بیاورند گفت: "این شهر بسیار قدیمی است. در حومه شهر پارکینگ‌های زیادی وجود دارد. حتی مردم عادی هم می‌توانند تا آنجا بروند."

نیروهای عراقی به‌تازگی مناطق زیادی را آزاد کردند. اما سازمان ملل تخمین زده هنوز صد هزار غیرنظامی در چنگال داعش گرفتار هستند. به گزارش سازمان ملل در هفته‌های اخیر، بیش از 230 غیرنظامی توسط تک‌تیراندازهای داعش و صدها تنِ دیگر در حملات هوایی کشته شدند. اما افرادی که از موصل فرار کرده‌اند می‌گویند شمار تلفات به‌مراتب بیشتر است.

نبرد موصل: جستجو برای اجساد در خرابه‌های موصل

سربازان عراقی می‌گویند موصل محاصره‌شده، اما داعش در خطوط مقدم دست از مبارزه برنمی‌دارد. نبرد پیش رو سخت‌ترین مبارزه‌ای است که عراق و نیروهای ائتلاف تجربه کرده‌اند.


احمد قلیبی گفت: "داعشی ها کاملاً برای مرگ آماده‌اند و طوری می‌جنگند که انگار آخرین روز عمرشان است. همچنین سلاح‌های زیادی دارند که هنوز استفاده نکرده‌اند."او توضیح داد که شبه‌نظامیان باقی‌مانده در موصل از بهترین مبارزان داعش هستند که مصمم‌اند قبل از مردن تا جایی که می‌توانند آدم بکشند.

اما تاکتیک‌های داعش به‌مرورزمان کهنه‌شده‌اند. قبیلی گفت: "وقتی نبرد آغاز شد، داعش موضع تهاجمی داشت. اما اکنون دفاعی مبارزه می‌کنند. سعی دارند از خانواده و جانشان دفاع می‌کنند."

ترجمه: وب‌سایت فرادید



۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید