مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»

مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»

یک کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، درباره مصرف همزمان دو دارو که باعث گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع، استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی می شود، هشدار داد.

کد خبر : ۳۸۸۹۹
بازدید : ۴۵۰۵
مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»
بر طبق برخی گزارش­ها و مطالعات مصرف اتانول در طول درمان با مترونیدازول خوراکی یا واژینال، می تواند منجر به واکنش شبه دی سولفیرام شود که مشخصات آن گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع و استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی است.

به گزارش نسیم، شاهرخ با هشدار نسبت به مصرف همزمان داروی مترونیدازول و الگزیرها اظهار داشت: الگزیرها محلول های خوراکی حاوی دارو هستند که مقدار اندک و مجازی از اتانول به منظور کمک به حل شدن دارو توسط کارخانه سازنده به آنها اضافه شده است.
بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی، سرفه و دل پیچه به شکل الگزیر در داروخانه ها در دسترس هستند؛ مانند الگزیر دی سیکلومین.

شاهرخ بیان کرد: الگزیرها محلول های خوراکی حاوی دارو هستند که مقدار اندک و مجازی از اتانول به منظور کمک به حل شدن دارو توسط کارخانه سازنده به آنها اضافه شده است. بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی، سرفه و دل پیچه به شکل الگزیر در داروخانه ها در دسترس هستند؛ مانند الگزیر دی سیکلومین.

وی مترونیدازول را نیز از دسته­ داروهای آنتی بیوتیک و ضدانگل، که در عفونت های مختلفی از جمله عفونت های دستگاه گوارشی و واژینال استفاده می شود، معرفی کرد و ادامه داد: بر طبق برخی گزارش­ها و مطالعات مصرف اتانول در طول درمان با مترونیدازول خوراکی یا واژینال، می تواند منجر به واکنش شبه دی سولفیرام شود که مشخصات آن گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع و استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی است.

شاهرخ در پایان تاکید کرد: درحالیکه شواهد روشن و قطعی از وقوع واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و اتانول کم است، اما تا زمان مشخص شدن بی خطری تجویز همزمان این دو دارو، باید با دقت به محتویات محلول های خوراکی توجه کنید و از مصرف فرآورده های حاوی اتانول در طول درمان با مترونیدازول و به مدت حداقل3 روز پس از قطع آن اجتناب کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید