درخواست سوریه از ایران برای حمله به دیرالزور

درخواست سوریه از ایران برای حمله به دیرالزور

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص حمله موشکی دو شب قبل سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه گفت: با هماهنگی‌هایی که با دولت سوریه صورت گرفت، مقرر شد که دولت سوریه با این‌ها برخورد کند؛ اما به دلایلی دولت سوریه از ایران کمک گرفت و گفت با توجه به شرایطی که دیرالزور دارد خود شما اقدام کنید.

کد خبر : ۳۹۰۷۸
بازدید : ۱۸۵۱
درخواست سوریه از ایران برای حمله به دیرالزور
گروه داعش دست‌پرورده عربستان و فرماندهی‌اش در اختیار آمریکا است. این گروه در هفته‌های اخیر ماموریت‌های جدیدی از ناحیه عربستان دریافت کرده است.

به گزارش ایلنا، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص حمله موشکی دو شب قبل سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه گفت: با هماهنگی‌هایی که با دولت سوریه صورت گرفت، مقرر شد که دولت سوریه با این‌ها برخورد کند؛ اما به دلایلی دولت سوریه از ایران کمک گرفت و گفت با توجه به شرایطی که دیرالزور دارد خود شما اقدام کنید.

ابوالفضل حسن‌بیگی در خصوص حمله شب گذشته سپاه به داعش گفت: گروه داعش دست‌پرورده عربستان و فرماندهی‌اش در اختیار آمریکا است. این گروه در هفته‌های اخیر ماموریت‌های جدیدی از ناحیه عربستان دریافت کرده است.

او افزود: بعد از سفر ترامپ به ریاض عربستان احساس کرد باید با زبان تند با ایران صحبت کند. علی‌رغم تلاش‌های ایران برای نمایش حسن هم‌جواری و مردم‌دوستی، وزیر خارجه عربستان دستوری به داعش داد و بعد از آن رسما اعلام کرد که به زودی درگیری را داخل ایران خواهیم کشید. متعاقب آن، گروهی را از عراق مسلح کرده و به ایران فرستاد که در تهران به دو گروه تقسیم شدند؛ گروهی به مرقد و گروهی به مجلس رفتند.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه داعش می‌دانست در چنین زمانی پارلمان جلسه دارد و همه نمایندگان در پارلمان هستند اما با توجه محدودیت‌هایی که داشت آمد و جمعی از هم‌وطنان ما را که برای کارهای یومیه به دفتر نمایندگان آمده بودند مورد حمله قرار داد، گفت: متعاقب این اقدام تروریستی، جمهوری اسلامی اعلام کرد که ما حتما انتقام خواهیم گرفت. دلیل این رویکرد ایران این بود که زبان وزیر خارجه عریستان تلخ بود و دیگر زمان مذاکره و ارتباطات برای پاسخگویی نبود.

حسن بیگی در ادامه خاطرنشان کرد: در مرحله اول انتقام ایران از گروه داعش، افرادی که داخل خاک ایران بودند یکی پس از دیگری شناسایی و تعدادی دستگیر و تعدادی به هلاکت رسیدند. بعد افرادی که مقرشان در عراق بود توسط ارتش عراق نابود شد. در مرحله بعدی قرار شد با مقر فرماندهی این‌ها در دیر الزور برخورد شود.

او در خصوص حمله دو شب قبل ایران به دیرالزور گفت: با هماهنگی‌هایی که با دولت سوریه صورت گرفت، مقرر شد که دولت سوریه با این‌ها برخورد کند؛ اما به دلایلی دولت سوریه از ایران کمک گرفت و گفت با توجه به شرایطی که دیرالزور دارد خود شما اقدام کنید.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دلیل این درخواست سوریه از ایران را حضور آمریکا در منطقه خواند و گفت: آمریکا این‌ها را تسلیح و حمایت می‌کند و ناوهای آمریکا در نزدیکی دیرالزور در آب‌های مجاور کشور سوریه مستقر هستند.

او افزود: خوشبختانه با هماهنگی ارتش و دولت سوریه چند فروند موشک نقطه‌زن و هدایت شونده‌ای که تولیدش توسط متخصصان ایران صورت گرفته و رادار گریز است به طرف این‌ها شلیک شد که همه موشک‌ها هم به هدف خورد.

حسن‌بیگی درباره آخرین اطلاعات از منطقه‌ای که مورد هدف موشک‌های سپاه قرار گرفته است، گفت: اطلاعات دقیقی داریم که فرماندهی این مجموعه و یک کارخانه تسلیح خودروهای سبک و نیمه سنگین و نفربر برای کارهای انتحاری در این منطقه منهدم شده است و ذاقه‌های مهمات و انبارهای تدارکاتی داعش در منطقه با خاک یکسان شده است. عملکرد هوا فضای جمهوری اسلامی به گونه‌ای بود که هیچ یک از این‌ها نتوانستند از منطقه فرار کنند و همه از بین رفتند.

او با بیان اینکه این خبر خوبی برای ارتش عراق و حشد الشعبی بود اقدام سپاه را از دو جهت حائز اهمیت خواند و گفت: نکته اول اینکه ما از انقلاب اسلامی تاکنون در سه سطح تلاش کردیم با دنیا تعامل داشته باشیم؛ سطح اول اینکه امنیت ملی را داخل خاک خودمان را تامین کنیم، سطح دوم با کشورهای هم‌پیمان از طریق مشاور و مستشار همکاری کنیم و سطح سوم در هر جایی که از ایران کمکی خواسته باشند وارد عمل شویم. این سه سطح را ایران برای کمک به کشورها و به مقاومت و نیروهای هم‌پیمان در نظر داشته است.

حسن بیگی تاکید کرد: برای این منظور از دو طریق عمل می‌کنیم؛ طریقه اول اینکه همه توانمان را می‌گذاریم برای دیپلماسی و مذاکره تا از این طریق مسائل را حل کنیم؛ اما جایی هم مثل این مورد، اقدام عملی خواهیم کرد.

او همچنین حمله دو شب قبل را حامل دو پیام خواند و گفت: یک پیام به آمریکا که بداند ایران دیگر ایران سال ۵۶ دوران شاه و سال ۵۷ ، ۶۷ ، ۷۷ ، ۷۸ و ۸۷ نیست. امروز متخصصان ما به جایگاهی رسیده‌اند که کارخانه‌های دفاعی ما و تولید صنایع دفاعی ما از کارخانه‌های خودرو سازی هم سرعتشان بیشتر شده و نیازی نداریم نفت بفروشیم در ازای آن سلاح بگیریم.

این نماینده مجلس افزود: پبام دوم به عربستان است که اگر بار دیگر وزیر خارجه‌اش بی حیایی کند قطعا با برخورد سنگین ایران مواجه می‌شود. ما بیش از این نمی‌توانیم تحمل کنیم؛ البته مردم عربستان هم که شاهد غارت اموال مردم و فروش نفت و کمک به اسراییل هم هستند با ما موافقند و می‌گویند اگر لازم باشد دولت سعودی هم باید تنبیه شود.

او در خصوص جزییات درخواست ایران از سوریه برای حمله به مواضع داعش و درخواست سوریه برای اقدام ایران به طور مستقل گفت: بر اساس منشور سازمان ملل اگر فردی به کشوری لطمه وارد کند و بگزیرد و در یک کشور دیگر سنگر بگیرد، این کشور از کشور مبدا می‌خواهد برای تنبه او اقدام کند. ما این کار را انجام دادیم. از آنجایی که دیر الزور زیر سلطه آمریکایی‌هاست و داعش استقرار کامل در آنجا دارد و سوریه از توانمندی ایران باخبر است؛ اعلام کرد با توجه به شرایط آنجا بهتر است ایران عمل کند. ایران بر اساس خواسته دولت سوریه اقدام کرد و از فاصله ۷۰۰ کیلومتری این مقر را زیر موشک‌های میان برد خود قرار داد.

او در توضیح مساله حضور آمریکایی‌ها در دیرالزور گفت: ناوهای آمریکایی از بخشی از گروه‌هایی که در خاک سوریه هستند حمایت می‌کنند. در برخی مناطق سوریه هم از ایران و روسیه و ارتش سوریه خواسته شده به این گروه‌ها حمله نکنند لذا این‌ها تحت حمایت آمریکایی‌ها هستند. به همین دلیل آمریکایی‌ها هم در پایگاه اینجرلیک در ترکیه و هم در دریای مدیرترانه در ساحل اسرائیل و هم در نزدیکی مرز سوریه مستقر هستند. به این دلیل لازم بود ایران به گونه‌ای عمل کند که موشک‌هایش درست به هدف بخورد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: سوریه توان برخورد سریع با داعش و القاعده و گروه‌های معاند را ندارد و از ایران کمک گرفته است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در خصوص هماهنگی با عراق برای عبور از حریم هوایی این کشور جهت پرتاب موشک‌ها گفت: موشک حکم هواپیما را ندارد و خارج از جو پرواز می‌کند و به هدف می‌رسد و دو مرتبه پرواز کرده و به ایران بر می‌گردد. از این رو نیازی به هماهنگی با دولت عراق نبود.

حسن بیگی درباره احتمال ادامه این روند از سوی ایران و ورود فرامستشاری ایران در منطقه گفت: این تصمیم با فرمانده کل قوا و همچنین با شورای عالی امنیت ملی است. ما نمی‌توانم تحلیل داشته باشیم که این آغاز است یا آخر هرگاه منافع ایران مورد هجمه قرار گیرد شورای امنیت ملی تصمیم می‌گیرد و فرمانده کل قوا تجویز می‌کند که اقدامی صورت بگیرد یا نه.

او در پایان با بیان اینکه برای مثال قطعا اگر الان پاکستان از ما برای مقابله با گروهی که به مرزبانان ما حمله کرد کمک بخواهد، ایران بر اساس قواعد بین‌المللی به کمک ارتش پاکستان می‌رود و مساله را پیگیری می‌کند و با این گروهی که به مرز آمد و تعدادی از مرزبانان ما را شهید کرد برخورد می‌کند. اما آنها خودشان قول مساعد دادند که از طریق ارتش و سیستم اطلاعاتی‌شان این تروریست‌ها را دستگیر خواهند کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید