جزئیات یک اتفاق تلخ در روز قدس

جزئیات یک اتفاق تلخ در روز قدس

اتفاق ديروز در راهپيمايي روز قدس واكنش‌هاي گسترده‌اي را در ميان چهره‌هاي سياسي و مسوولان به همراه داشت.

کد خبر : ۳۹۲۲۰
بازدید : ۲۹۸۱
واكنش‌ها به حاشيه‌های راهپيمايی ديروز
حتي خبرگزاري ها و رسانه‌هاي اصولگرا نيز در مطالبي اقدام عده قليل در توهين به رييس‌جمهور را محكوم كردند.
به گزارش اعتماد، اتفاق ديروز در راهپيمايي روز قدس واكنش‌هاي گسترده‌اي را در ميان چهره‌هاي سياسي و مسوولان به همراه داشت.
اما پيش‌تر از مسوولان اين مردم بودند كه پيش‌قدم شدند و در شبكه‌هاي اجتماعي از رييس‌جمهور كشور حمايت كردند. در ميان سياسيون اما واكنش به اين موضوع و محكوميت آن اصولگرا و اصلاح‌طلب نمي‌شناخت و ترجيع‌بند بسياري از اين واكنش‌ها اين بود كه در روزي كه وحدت ملت را مي‌طلبد اينگونه اقدامات تنها نتيجه‌اش بر هم زدن اتحاد ملت ايران است.
حتي خبرگزاري ها و رسانه‌هاي اصولگرا نيز در مطالبي اقدام عده قليل در توهين به رييس‌جمهور را محكوم كردند.
محمدتقي رهبر جزو نخستين چهره‌هاي اصولگرا بود كه نسبت به اين اتفاق واكنش نشان داد و از آن انتقاد كرد و گفت: اين اتفاقات اصلا پسنديده نيست و در راستاي وحدت و مصالح ملي ما نيست.
محمد تقي رهبر اضافه كرد: دشمنان ما از اين اتفاقات و شعارها سوءاستفاده مي‌كنند. اينها كه دست به اين اقدامات مي‌زنند حزب‌اللهي و ولايتمدار نيستند و هيچ ربطي هم به جريان اصولگرا ندارند. اينها افراد مغرضي هستند كه اقدام‌شان به نفع دشمنان ما و برخلاف وحدت ملي و اجتماعي در درون كشور است.
سخنگوي شوراي نگهبان هم با اشاره به اين اتفاق هدف اصلي روز قدس را مبارزه با صهيونيست و استكبار جهاني دانست و گفت: در راهپيمايي روز جهاني قدس نبايد به سمتي برويم كه هدف اصلي كه مبارزه با صهيونيست و استكبار جهاني است به مساله‌اي فرعي تبديل شود و مسائل داخلي جاي آن را بگيرد.
واكنش‌هاي چهره‌هاي دولتي و نمايندگان مجلس هم از پس هم منتشر مي‌شد و در اين ميان زنان كابينه پيشرو بودند و بيشتر اين واكنش‌ها در شبكه‌هاي مجازي بود. نخستين واكنش از سوي زهرا احمدي پور، رييس سازمان ميراث فرهنگي بود كه در حساب توييتري خود نوشت: توهين به رييس‌جمهور در روز قدس پاسخ ناشايست افراط‌گرايان است به انتخابات عقلاني و اعتماد ملت به نظام جمهوري اسلامي ايران.
شهيندخت مولاوردي و معصومه ابتكار هم در توييتر واكنش نشان دادند. مولاوردي نوشت: وحدت‌شكني در روز قدس همگامي با تلاش‌هاي بي‌وقفه اشغالگران قدس براي انحراف جهان اسلام از مساله فلسطين است.
ابتكار هم نوشت: اقدام زشت عده قليلي با حتاكي و توهين به رييس‌جمهور، نمي‌تواند وحدت ملي، اقتدار مردم ايران و حمايت از آقاي روحاني را خدشه‌دار كند.
جمشيد انصاري هم در حساب توييتري خود به اين موضوع واكنش نشان داد و نوشت: اهانت به رييس‌جمهور، معاون اول و نايب‌رييس مجلس آن هم در روزي كه نماد وحدت عليه دشمنان اسلام است مصداق واقعي بازي خوردن از دشمن است.
سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد هم در حساب توييتري خود نوشت: ‏حاشيه‌سازي در روز قدس، مخالف منافع ملي و رهنمودهاي صريح رهبري بود. مواظب باشيم كه جنگ‌سالاران خارجي را اميدوار نكنيم.
در اين ميان اما حسام‌الدين آشنا، مشاور حسن روحاني با انتشار مطلبي در كانال تلگرامي خود واكنشي متفاوت نشان داد. آشنا در واكنش به اين اتفاق نظر صريح رهبر انقلاب درباره شعار عليه مسوولان را در كانال تلگرامي خود منتشر كرد و نوشت: بازخواني نظر صريح رهبر انقلاب درباره شعار دادن عليه مسوولان اين را هم عرض بكنيم؛ اينكه من از بعضى مسوولان و سران كشور گله‌گزارى كردم، موجب نشود كه حالا يك عده‌اى راه بيفتند، بنا كنند عليه اين و آن شعار دادن؛ نه، بنده با اين كار مخالفم. اينكه شما يك نفر را به عنوان ضد ولايت، ضد بصيرت، ضد چه، مشخص كنيد، بعد يك عده‌اى راه بيفتند عليه او شعار بدهند، بنده با اين كارها مخالفم؛ اين را من صريح بگويم. بارها به كسانى كه مي‌توانند جلوى اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام. آن كسانى كه اين كارها را مي‌كنند، اگر واقعا حزب‌اللهى و مومنند، خب نكنند. مى‌بينيد كه تشخيص ما اين است كه اين كارها به ضرر كشور است. با احساسات‌شان راه بيفتند اينجا، آنجا، عليه اين شعار بدهند، عليه آن شعار بدهند؛ (بخشي از سخنان رهبر انقلاب در ۲۸ بهمن ٩١) معاون حقوقي رييس‌جمهور با بيان اينكه شعار عليه رييس‌جمهور منتخب ملت و توهين به ايشان ايستادن در برابر جمهوري نظام و شعار عليه ملت ايران است، گفت: بي‌ترديد پشت صحنه اين اقدام خلاف منافع و امنيت ملي عناصر نفودي اسراييل و منافقين قرار دارند.

واكنش نمايندگان مجلس
اهالي بهارستان هم در واكنش به اتفاقات ديروز در راهپيمايي روز قدس پيش قدم بودند و بسياري از نمايندگان در حساب توييتري خود يا كانال‌هاي شخصي‌شان اين اقدام را محكوم كردند. در اين ميان اما فراكسيون اميد سهم بيشتري دارا بود و با صدور بيانيه‌اي اين اقدام را محكوم كرد.
علي مطهري كه خود نيز جزو كساني بود كه عليه او شعار داده بودند در صفحه شخصي اينستاگرامش نوشت: شعارهايي كه عده‌اي با برنامه‌ريزي قبلي عليه رييس‌جمهور در راهپيمايي روز قدس سر دادند قطعا مصداق جرم است و اسناد آن نيز موجود است. بايد ببينيم قوه قضاييه كه به صرف احتمال وقوع جرم يك برنامه سخنراني را در روز اربعين در مشهد لغو مي‌كند اكنون كه با يك جرم مشهود مواجه است چگونه رفتار مي‌كند. البته توهين‌هايي كه به خود من شد مورد نظرم نيست چون معمولا اين افراد مستضعف فكري هستند كه با چند دقيقه صحبت با آنها و آگاهي از واقعيات، طرفدار مي‌شوند و روبوسي مي‌كنند، ولي توهين‌هاي به رييس‌جمهور كه از روي عناد صورت گرفت، حتما بايد پيگيري شود.
عليرضا رحيمي، عضو كميسيون امنيت ملي هم اقدام عده‌اي قليل عليه رييس‌جمهور را در مراسم جهاني روز قدس محكوم كرد. به گزارش انتخاب، رحيمي اظهار داشت: اين راهپيمايي‌ها اساسا بايد موجب همبستگي بيشتر مردم شود. اگر گروهي كوچك يا جماعتي موجب تفرقه‌افكني در مناسبت‌هاي ملي و ايام‌الله شوند، قاعدتا جايگاه خودشان را بيشتر از قبل بين مردم از دست مي‌دهند. ممكن است اين اقدام در قالب تذكر باشد يا تشكيل كميته حقيقت‌ياب و تحقيق.

حمله به روحاني از تريبون‌ها و انتشار شبنامه
اين روزها توهين به حسن روحاني تنها به داستان عده كمي از شركت‌كنندگان در راهپيمايي روز قدس ختم نمي‌شود. ديروز از تريبون نماز جمعه هم به رييس‌جمهور حمله شد و مداحي كه پيش از آغاز سخنراني و خطبه‌هاي نماز جمعه پشت تريبون قرار گرفت عليه حسن روحاني و برجام مداحي كرد. در اين ميان اما از قم هم خبر‌هاي ديگري مي‌رسد.
انتشار شبنامه‌هاي توهين‌آميز عليه رييس جمهور و منتخب ملت همچنان ادامه دارد. ديروز در راهپيمايي روز قدس در شهر قم تصاوير و شبنامه‌هاي توهين‌آميز عليه حسن روحاني توزيع شده است و سوژه اين مطلب همچنان سند ٢٠٣٠ است.
به گزارش ايلنا، برخي در راهپيمايي روز قدس در حال توزيع تراكت‌هايي عليه دولت بودند. در اين تراكت‌ها كه مشخص نيست از سوي چه كساني توزيع مي‌شود در حالي به سياست دولت در قبال سند ۲۰۳۰ حمله شده كه اجراي اين سند در جلسه شوراي انقلاب فرهنگي به رياست روحاني متوقف شده است. همچنين تصاوير توهين‌آميزي از حسن روحاني و شبيه‌سازي او با ابوالحسن بني‌صدر به صورت گسترده منتشر و توزيع شده است.

دستور وزير كشور درباره پيگيري حواشي غيرقانوني تظاهرات روز قدس
در پي حادثه ديروز اما عبدالرضا رحماني‌فضلي دستور پيگيري ماجرا را به معاون امنيتي و انتظامي خود داد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور متن اين دستور به شرح زير است:
«به دنبال وقوع اتفاقات ناگوار و وحدت شكن در راهپيمايي روز جهاني قدس كه ميراث انسجام‌آفرين بنيانگذار انقلاب اسلامي است و در جريان آن عده‌اي قانون ستيز مبادرت به حاشيه‌سازي عليه رياست محترم جمهوري اسلامي ايران و تعدادي ديگر از مقامات كرده و حركت عظيم ملت بزرگوار و شريف ايران را تحت‌الشعاع رفتار غير انقلابي خود كردند، لازم است با عنايت به بيانات مقام معظم رهبري كه ضمن تصريح مخالفت خود با اين‌گونه اقدامات، آن را به ضرر كشور بيان فرمودند با هماهنگي و مساعدت وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي نسبت به پيگيري موضوع و به موجب قانون معرفي خاطيان به مراجع قضايي اقدام نماييد.»

وزير ارشاد: ميان «خودجوش» و «خودسر» فاصله از «راه» به «بيراهه» است
وزير ارشاد حسن روحاني در واكنش به توهين عده كمي در راهپيمايي روز قدس به رييس‌جمهور گفت: تخريبگران بدانند ميان خودجوش وخود سرفاصله از راه به بيراهه است، فاصله از «خدمت» تا «خيانت» است.
به گزارش انتخاب، او افزود: شگفت‌انگيز است كه در روزي كه رژيم صهيونيستي و جناياتش بايد محكوم مي‌شد، جماعتي قليل، بهانه‌اي براي بيگانگاني مهيا كردند كه همواره سعي داشته‌اند تاثير شعارها و راهپيمايي باشكوه روز قدس را كمرنگ كنند.
وزير ارشاد ادامه داد: مردم و بالاخص جوانان عزيز، نيك مي‌دانند كه توهين به منتخب ملت توهين به شعور مردم است. روحاني رييس‌جمهور همه مردم ايران است و توهين به او كه اينك نماد مردمسالاري ديني در كشور محسوب مي‌شود، خشكاندن نهال دموكراسي در ايران است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید