تلاش برای حراج الواح هخامنشی به بهانه تروريسم

تلاش برای حراج الواح هخامنشی به بهانه تروريسم

ديوان عالي آمريکا موافقت کرد تا به درخواست قربانيان يک حادثه تروريستي براي ضبط آثار باستاني ايران که در موزه‌اي در شيکاگو نگهداري مي‌شود، رسيدگي کند.

کد خبر : ۳۹۴۰۹
بازدید : ۱۲۳۲
تلاش برای حراج الواح هخامنشی به بهانه تروريسم
از آنجا که ايران در ايالات متحده نقدينگي کافي نداشته است، شاکيان و وکلاي آنها به ضبط اموال ارزشمند ايران روي آورده‌اند.

به گزارش ايسنا، ديوان عالي آمريکا موافقت کرد تا به درخواست قربانيان يک حادثه تروريستي براي ضبط آثار باستاني ايران که در موزه‌اي در شيکاگو نگهداري مي‌شود، رسيدگي کند.

به گزارش شبکه «ان‌بي‌سي‌نيوز»، ٩ شهروند آمريکايي پس از وقوع يک حادثه تروريستي در سال ١٩٩٧ در اسرائيل که به‌صورت حمله‌اي انتحاري انجام شده بود، عليه ايران در دادگاه‌هاي آمريکا شکايت کردند.
اين شاکيان به‌عنوان غرامت خواهان مصادره و فروش چند اثر و کتيبه باستاني متعلق به ايران هستند که در دانشگاه شيکاگو نگهداري مي‌شوند. ديوان عالي آمريکا که بالاترين نهاد قضائي اين کشور به شمار مي‌آيد، سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم ‌تير) موافقت کرد در پاييز آينده درباره ضبط و فروش مجموعه‌اي از آثار باستاني ايران که در‌حال‌حاضر در آمريکا موجود هستند، تصميم‌گيري کند. خانواده‌ها و بازماندگان قربانيان اين بمب‌گذاري که در بيت‌المقدس روي داد، براي دريافت غرامت به مبلغ ٧١,٥ ميليون دلار به ديوان عالي آمريکا مراجعه کرده‌اند.
از آنجا که ايران در ايالات متحده نقدينگي کافي نداشته است، شاکيان و وکلاي آنها به ضبط اموال ارزشمند ايران روي آورده‌اند. چنانچه ديوان عالي با درخواست شاکيان موافقت کند، برخي از آثار باستاني ايران که در دو موزه شيکاگو نگهداري مي‌شوند، ضبط خواهد شد تا به نفع شاکيان فروخته شوند.
مجموعه‌اي از هزاران کتيبه و اثر هخامنشي که بيشتر آنها از خرابه‌هاي «تخت جمشيد» به دست آمده‌اند، از ساليان پيش براي تحقيق و بررسي به انستيتوي مطالعات شرقي در دانشگاه شيکاگو به امانت داده شده‌اند. تاکنون دادگاه‌هاي آمريکا با پرداخت خسارت از وجه حاصل از فروش آثار باستاني ايران مخالفت کرده و گفته‌اند نمي‌توان مبلغ خسارت قربانيان را از فروش آثار عتيقه تأمين کرد، زيرا ايران هيچ‌گاه از اين آثار براي اهداف مالي و مقاصد تجاري استفاده نکرده است.
جفري وال، مشاور دولت ترامپ، دراين‌باره گفته است: بااينکه ايالات متحده همواره با بازماندگان و ساير قربانيان تروريسم ابراز همدردي کرده اما با ضبط و توقيف اموال حکومت‌هاي خارجي موافق نيست، چراکه اين امر مي‌تواند بر روابط خارجي آمريکا تأثير منفي بگذارد. معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در واکنش به اين موضوع گفت: براساس بررسي‌هاي انجام‌شده، فقط الواح هخامنشي بحث مورد شکايت قربانيان حادثه تروريستي هستند و درباره نتيجه رأي دادگاه بعد از برگزاري آن در ماه اکتبر (پاييز) مي‌توان اظهارنظر کرد.
محمدحسن طالبيان با بيان اينکه فقط الواح گِلي هخامنشي، موردِ بحث غرامت شاکيان حادثه تروريستي در آمريکاست، به ايسنا گفت: ايران هيچ مجموعه‌ تاريخي ديگري در اين کشور ندارد که مورد بحث شاکيان قرار گيرد. وي گفت: در گذشته دو محموله تاريخي ارزشمند يکي الواح هخامنشي و ديگري آثار چُغاميش را در آمريکا داشتيم که هر دو مورد بحث بودند؛ اما پس از بازگشت آثار چُغاميش به ايران در سال ۱۳۹۴، براساس پيگيري‌هاي انجام‌شده، درحال‌حاضر فقط الواح هخامنشي شيکاگو مورد بحث غرامت هستند.
وي همچنين با بيان اينکه در ديوان عالي آمريکا روز گذشته فقط زمان برگزاري دادگاه رسيدگي به اين شکايت مشخص شده و هيچ بحث يا رأي ديگري داده نشده، تأکيد کرد: هيچ اظهارنظر ديگري در‌حال‌حاضر در اين زمينه درست نيست و اکنون نمي‌توان هيچ برداشت حقوقي‌ای از رأي اخير دادگاه عالي آمريکا داشت. به گفته معاون ميراث فرهنگي، درحال‌حاضر حدود ۳۰ هزار لوح گِلي از الواح هخامنشي که تعدادي از آنها قطعه هستند، در دانشگاه شيکاگو به امانت گذاشته شده‌اند.
او همچنين توضيح داد: با توجه به اينکه نماينده ايران در دادگاه لاهه است و وکلاي ايران پرونده را در آنجا تعقيب مي‌کنند و از سوي ديگر دادگاه‌هاي قبل از ديوان عالي آمريکا به نفع ايران رأي داده‌اند، فقط منتظر هستيم تا جلسه دادگاه در اکتبر برگزار شود. معاون ميراث فرهنگي اضافه کرد: صحبت‌هاي مطرح‌شده در روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن (ششم تير) صرفا براي تأييد زمان برگزاري دادگاه بوده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید