توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه

توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه
کد خبر : ۳۹۸۰۵
بازدید : ۱۸۸۹
توافق آمریکا و روسیه بر سر آتش‌بس در سوریه
دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهورهای آمریکا و روسیه، برای برقراری آتش‌بسی جدید در سوریه به توافق رسیدند. این توافق برای برقراری "مناطق عاری از درگیری" در جنوب غرب سوریه است.

به گزارش بی بی سی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که به همراه رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش در مذاکرات حاضر بود، گفته است این توافق از یکشنبه اجرا می‌شود.

دولت اردن هم با تایید این توافق گفته است که در برقراری آتش‌بس همکاری خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته منطقه مرزی مشترک بین سوریه با اردن و عراق، صحنه درگیری نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا، و نیروهای حامی بشار اسد بوده است.
دیدار پوتین و ترامپ در اجلاس 20
به گزارش شهروند، اجلاس گروه ۲۰ با شرکت سران و رهبران ٢٠ اقتصاد عمده جهان نشست خود را از دیروز در شهر ‌هامبورگ، آلمان آغاز کرد. شرکت‌کنندگان قرار است به منظور حل مشکلات و رفع اختلافات بر سر مسائل اقتصادی، همکاری‌های تجاری، بحران مهاجرت و تغییرات آب و هوا به مذاکره بپردازند، اما چیزی که این اجلاس را بیش ازپیش مورد توجه قرار داده، دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین بود.
ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، در هنگام عکس‌گرفتن رهبران کشورهای گروه ٢٠، با فاصله زیادی از یکدیگر، در صف اول ایستادند. پوتین در کنار اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ترامپ نیز در کنار امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه. پس از گرفتن عکس دسته‌جمعی، هرکدام آنها مشغول صحبت با اطرافیان خود شدند و این‌بار هم به سمت یکدیگر حرکت نکردند.
به نظر می‌رسید که هیچ‌کدام از این دو، نه ترامپ و نه پوتین، مایل نیستند آغاز‌کننده این دیدار و مواجهه باشند.
با این حال، سرانجام در هفتمین روز از ماه هفتم ‌سال ٢٠١٧، این دیدار صورت گرفت.
پس از آغاز مراسم، رهبران کشورها در اطراف میزهای پذیرایی ایستاده و درحال صحبت بودند. ویدیویی با کیفیت کم منتشر شده که ولادیمیر پوتین را در کنار یک میز و درحال صحبت با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نشان می‌دهد که ناگهان ترامپ به سمت پوتین می‌آید و دستش را به سوی او دراز می‌کند؛ پوتین نیز با لبخند، دستش را دراز می‌کند و این دو، با یکدیگر دست می‌دهند. ترامپ با دست دیگرش نیز دست پوتین را می‌فشارد و سپس با رفتاری غیرجدی و غیررسمی، آهسته به پشت پوتین ضربه‌ای می‌زند.
به گزارش گاردین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، به خبرنگاران گفته است که «پوتین و ترامپ با یکدیگر دست دادند و به یکدیگر گفتند که به زودی دیداری جداگانه با هم خواهند داشت.»این درحالی است که روز پنجشنبه، یعنی یک روز پیش از این دیدار، رئیس‌جمهوری آمریکا که به لهستان سفر کرده بود، در انتقادی کم‌سابقه از روسیه گفت که آمریکا «به منظور مقابله با اقدامات و رفتار بی‌ثبات‌ساز روسیه با متحدان خود ازجمله همسایگان روسیه همکاری می‌کند.»
ترامپ در ورشو، در سخنرانی خود از روسیه خواست تا «اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را در اوکراین و مناطق دیگر جهان و همچنین حمایت از رژیم‌های متخاصم مثل سوریه و ایران» دست بردارد. وی گفته است: «روسیه باید به جامعه ملت‌های مسئول در نبرد ما علیه دشمنان مشترک و در دفاع از تمدن خود ملحق شود.»
این سخنان ترامپ، واکنش کرملین را به دنبال داشت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در پاسخ به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا همه اتهامات ترامپ را بشدت رد کرد و گفت: «روسیه هنوز نمی‌داند آمریکا در آینده چه رابطه‌ای را با روسیه می‌خواهد.»
روسیه و ایران، دو متحد اصلی دولت آقای اسد در سوریه هستند که برای پیشبرد پیروزی نیروهای دولتی علیه مخالفانش،و مبارزه با نیروهای افراطی، نقش زیادی داشته‌اند.
از سوی دیگر، دیدار رهبران این دو کشور ابرقدرت، درحالی صورت می‌گیرد که دیروز، نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، با وتوی پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه کره‌شمالی، مانع از تصویب این قطعنامه شد. برخی از منابع روسی گفته‌اند که دیدار ترامپ و پوتین و سخنان آنها، حول درگیری‌های سوریه، مسأله اوکراین، جنگ با تروریسم، و آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی خواهد بود. همچنین تحریم‌های غرب علیه روسیه و رابطه پیمان ناتو با آن کشور، ازجمله موضوعاتی است که در دستور مذاکرات دو رهبر
قرار دارد.
به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بسیاری از مقامات آمریکایی نگرانی خود را از رابطه ترامپ و روسیه و همچنین مسأله دخالت مسکو در انتخابات آمریکا اعلام کرده‌اند. از طرفی دیگر، تحقیقات در رابطه با اتهام تماس‌های گذشته اطرافیان دونالد ترامپ، ازجمله مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با روسیه و جنجالی که بر سر اخراج ناگهانی جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برپا شده، بر حساسیت ملاقات این دو مقام ارشد افزوده و به افزایش احساسات ضدروسی در جامعه آمریکا و رسانه‌های این کشور دامن زده است.
تنش‌های میان آمریکا و چین
از سوی دیگر، یکی از موضوعات مهم دیگر، اختلاف آمریکا و چین است. درحالی‌ که تنش‌ بین آمریکا و چین رو به افزایش است، دونالد ترامپ قرار است در حاشیه اجلاس گروه ٢٠، با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود نیز ملاقات و گفت‌وگو کند. همزمان با افزایش اختلاف‌نظر بر سر نحوه برخورد چین با بحران ناشی از آزمایش موشکی کره‌شمالی، آمریکا دو فروند بمب‌افکن خود را بر فراز منطقه ادعایی جمهوری خلق چین واقع در دریای جنوبی چین به پرواز درآورد و اعلام کرد که هدف از این اقدام «اعمال حق عبور آزاد از مناطق مشترک بین‌المللی» بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین پرواز هواپیماهای آمریکایی را تهدیدی برای امنیت این کشور توصیف کرده است.
تظاهرات اعتراضی
همزمان با آغاز نشست سران کشورهای گروه ٢٠ در‌ هامبورگ اعتراضات مردمی و سندیکایی نیز گسترده‌تر شده و در درگیری‌های پیش‌آمده علاوه بر ده‌ها معترض، تاکنون ١٣٠ پلیس نیز زخمی شده‌اند. پلیس آلمان بیش از ٢٠‌هزار نیرو به این شهر اعزام کرده است. به گزارش رسانه‌های محلی آلمان، دست‌کم ١٣٠ مامور پلیس با تداوم اعتراضات در سراسر‌ هامبورگ همزمان با برگزاری نشست سران کشورهای گروه ٢٠ در این شهر زخمی شده‌اند. به نوشته روزنامه ولت، ١٢ تن از این ماموران به دلیل شدت آسیب واردشده مجبور به ترک محل خدمت خود شده‌اند.
این درحالی است که پلیس‌ هامبورگ روز گذشته اعلام کرد، در مجموع ١٣‌هزارو٩٧٠ تن از مردم این شهر به منظور برگزاری تظاهرات اعتراضاتی ضدگروه ٢٠ در مناطق مختلف‌ هامبورگ تجمع کرده‌اند.
درطول روزهای گذشته نیروهای پلیس بارها از معترضان ضدکاپیتالیسم خواسته‌اند که متفرق شوند. معترضان، پیش از آغاز اجلاس گروه ٢٠، فراخوان‌های خود را برای برگزاری تظاهرات «به جهنم خوش آمدید» را اعلام کرده بودند.
۲۰‌هزار مامور پلیس برای محافظت از اجلاس گروه ۲۰ در‌ هامبورگ تدابیر امنیتی شدیدی را در مرکز شهر به اجرا گذاشته‌اند تا معترضان نتوانند خود را به محل اصلی اجلاس برسانند. پلیس علیه معترضان از اسپری فلفل و ماشین آب‌پاش استفاده کرده است و معترضان هم بطری و اشیای دیگری به سمت ماموران پرت می‌کنند.
این بیستمین نشست سران کشورهای گروه ٢٠ به‌عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان از‌ سال ١٩٩٩ است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به‌عنوان میزبان این دوره از نشست‌های سران کشورهای گروه ٢٠، در محل برگزاری این نشست در‌ هامبورگ از رهبران سایر کشورها به صورت رسمی استقبال کرد و نشست به شکل رسمی کار خود را آغاز کرد.
تغییرات آب‌وهوایی، بحران سوریه، مسأله تجارت آزاد، بحران کره‌شمالی، اجرای برنامه توسعه پایدار سازمان ملل، حقوق زنان، بحران پناهجویان و اقدامات ضدتروریستی ازجمله محورهای اصلی این نشست محسوب می‌شوند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید