سرقت‌های سریالی از خودروهای باری پایتخت

سرقت‌های سریالی از خودروهای باری پایتخت

باند سارقان حرفه‌ای محموله‌ها از خودرو‌های باری در جنوب‌ غرب تهران شناسایی و دستگیر شدند.

کد خبر : ۳۹۸۱۸
بازدید : ۱۵۷۲
سرقت‌های سریالی از خودروهای باری پایتخت
ارزش اموال سرقت‌شده از سوی این باند ٧ نفره به بیش از ٢‌میلیارد تومان می‌رسد. این سارقان سابقه‌دار پس از دستگیری علاوه بر اعتراف به سرقت سریالی از خودروهای باری در جاده‌های جنوبی و جنوب ‌غرب تهران به چندین فقره سرقت از مغازه و منازل مسکونی تهران و مناطق حاشیه‌ای پایتخت هم اعتراف کردند.
به گزارش شهروند، باند سارقان حرفه‌ای محموله‌ها از خودرو‌های باری در جنوب‌ غرب تهران شناسایی و دستگیر شدند. ارزش اموال سرقت‌شده از سوی این باند ٧ نفره به بیش از ٢‌میلیارد تومان می‌رسد. این سارقان سابقه‌دار پس از دستگیری علاوه بر اعتراف به سرقت سریالی از خودروهای باری در جاده‌های جنوبی و جنوب ‌غرب تهران به چندین فقره سرقت از مغازه و منازل مسکونی تهران و مناطق حاشیه‌ای پایتخت هم اعتراف کردند. پلیس در حال شناسایی محل‌های سرقت‌شده از سوی اعضای این باند است و احتمال افزایش سرقت‌های انجام گرفته توسط این باند حرفه‌ای وجود دارد.

آغاز سرقت‌های سریالی از خودرو‌های باری
یازدهم اردیبهشت‌ماه ‌سال ‌جاری پلیس از طریق شکایت یک راننده کامیون در جریان سرقت یک محموله باری در غرب تهران قرار گرفت. این مرد با مراجعه به کلانتری ١٥٤ چیتگر اعلام کرد: «محموله خودرو خاورش درحالی‌که او در خودرو درحال استراحت بوده، به سرقت رفته است.» به این‌ترتیب، پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت محموله» در شعبه چهارم دادسرای ناحیه١٠ تهران تشکیل شد و به دستور بازپرس این پرونده در اختیار پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. راننده خاور با حضور در اداره آگاهی به ماموارن گفت: «ساعت ٢ بامداد یازدهم اردیبهشت‌ماه بار پیچ و مهره را برای تحویل به شرکتی به کیلومتر ١٥ جاده مخصوص بردم. باید صبر می‌کردم تا درِ انبار باز شود. به همین دلیل داخل خودرو خوابیدم.
حدود ساعت ٦ صبح بود که از خواب بیدار شدم. در کمال تعجب متوجه شدم که روکش خاور کاملا پاره شده است. سارقان بدون آن‌که من متوجه شوم، اقدام به سرقت پیچ و مهره‌ها کردند.» همزمان با آغاز تحقیقات برای شناسایی سارقان محموله پیچ و مهره در جاده مخصوص، سرقت‌های مشابه دیگری به پایگاه پنجم پلیس آگاهی اطلاع داده شد که طی آنها، محموله‌های مختلفی همچون پارچه، روغن نباتی، تجهیزات رایانه‌ای، لوازم یدکی خودرو و ... در «جاده قدیم»، «جاده مخصوص» و «جاده ساوه» از خودروهای باری به سرقت رفته بود. در بررسی اظهارات همه رانندگان خودروهای باری مشخص شد که همه سرقت‌ها حوالی ساعت ٢ تا ٥ صبح زمانی انجام شده که راننده‌های خودروهای بارکش پس از رسیدن به مقصد درحال استراحت در خودروهای خود بوده‌اند.

نخستین سرنخ از سارقان
ماموران پلیس در ادامه بررسی پرونده‌های این سرقت‌های سریالی مطلع شدند که تعدادی از سرقت‌ها هنگامی رخ داده که خودرو‌های باری در پارکینگ شرکت‌های صاحب‌بار توقف کرده بودند که با توجه به وجود دوربین مداربسته، کارآگاهان اداره آگاهی تصاویر مربوط به زمان سرقت را مورد بررسی قرار دادند.
با جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده مشخص شد که سارقان با استفاده از خودروهای سواری سمند، پژو ٤٠٥ و خودرو وانت پیکان سفید‌رنگ اقدام به این سرقت‌ها کرده‌اند. با توجه به اطلاعات به دست آمده درباره محدوده و زمان سرقت‌ها و همچنین خودروهای استفاده شده در سرقت‌ها، هماهنگی‌های لازم با کلانتری‌های محدوده جنوب غرب تهران انجام شد و اجرای گشت‌های انتظامی جهت شناسایی و دستگیری سارقان در دستورکار قرار گرفت. در تاریخ ٢٤ اردیبهشت‌ماه ماموران کلانتری ١٥٤ چیتگر در گشتزنی‌های شبانه خود به چند نفر در نزدیکی یک خودرو باری مشکوک شدند و با نزدیک‌تر شدن ماموران به خودرو باری پارک‌شده مشخص شد چند نفر بالای یک کامیون پارک‌شده در پارکینگ رفته و به آرامی درحال انتقال اجناسی از عقب کامیون به داخل یک پیکان وانت سفیدرنگ هستند.
چهار سارق حاضر در محل با مشاهده ماموران با خودرو وانت اقدام به فرار کردند. با فرار سارقان، عملیات تعقیب و گریز در جاده مخصوص آغاز شد. سارقان با پرتاب سنگ و آهن به سمت خودرو پلیس و دیگر خودروهای عبوری، موفق به فرار به منطقه خادم‌آباد شهریار شدند.

شناسایی نخستین عضو باند سارقان
چند ساعت بعد، خودرو رها شده سارقان در منطقه خادم‌آباد شناسایی شد. ماموران با استفاده از این سرنخ موفق به شناسایی مالک خودرو شدند. مالک خودرو پیکان وانت، صاحب یک نمایشگاه خودرو در منطقه خلیج بود که پس از حضور در پایگاه پنجم آگاهی اعلام کرد که پیکان وانت را هفتم فروردین‌ماه به صورت قولنامه‌ای و با شرایط اقساطی به جوانی از اتباع کشور افغانستان به نام عزیز فروخته است.
محل اختفای این جوان ٣٥ساله در منطقه خلیج از سوی پلیس شناسایی شد، اما او از همان شب تعقیب و گریز پس از رها کردن خودرواش متواری شده بود. در شرایطی که عزیز به‌عنوان یکی از اعضای گروه سارقان از مخفیگاهش متواری شده بود و هیچ سرنخ دیگری از این پرونده وجود نداشت، اقدامات ویژه پلیسی در دستورکار کارآگاهان قرار گرفت و با اقدامات شبانه‌روزی سرانجام مخفیگاه وی در جنوب ‌غرب تهران شناسایی شد.

دستگیری ضربتی اعضای باند
با وجود شناسایی دقیق مخفیگاه عزیز و اطمینان از حضور وی در مخفیگاهش، کارآگاهان اقدام به دستگیری او نکردند و این‌بار تعقیب، مراقبت و کنترل نامحسوس عزیز در دستورکار تیم‌های تخصصی پلیس آگاهی قرار گرفت تا دیگر اعضای گروه سارقان حرفه‌ای محموله نیز شناسایی شوند. سرانجام با انجام اقدامات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به‌عنوان سرکرده این باند شدند.
کمال ٣٧ساله به‌عنوان سردسته سارقان به همراه برادر سابقه‌دارش امیر از سوی پلیس دستگیر شدند. این دو برادر که پیش از این هم به جرم چندین فقره سرقت به زندان محکوم شده‌ بودند، همراه «عزیز» و چهار نفر دیگر به نام‌های عبدالله، هوشنگ، علی و پرویز باندی را تشکیل داده بودند و محموله‌های خودرو‌های باری را به سرقت می‌بردند. در ادامه با شناسایی مخفیگاه همه اعضای این باند در نصیرآباد، شهریار و خلیج همه آنها طی ٥ عملیات همزمان دستگیر شدند. در همان بازرسی اولیه از مخفیگاه‌های آنها، مقادیر قابل توجهی از اموال سرقت‌شده به شیوه سرقت محموله (برنج، مواد شوینده، پارچه، روغن نباتی، مواد غذایی، پیچ و مهره، لوازم یدکی خودرو و...) کشف و توقیف شد.
کارآگاهان پایگاه پنجم آگاهی علاوه بر کشف و توقیف اموال به سرقت رفته از خودرو‌ها، اموال دیگری مانند ساعت، فرش و گوشی‌های تلفن ‌همراه از مخفیگاه‌های این باند کشف کردند که بنا بر اقرار صریح خود متهمان همه این اموال مسروقه بود. اعضای این باند در اعترافاتشان به ماموران گفتند: «این اموال را از ده‌ها مغازه و منزل مسکونی در مناطق مختلف تهران و مناطق حاشیه‌ای پایتخت به سرقت برده‌اند.»
سرهنگ کارآگاه احمـد نجفی، رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ارزش ٢میلیارد تومانی اموال مسروقه به دست آمده از متهمان، با اعلام این خبر گفت: «همزمان با دستگیری این گروه از سارقان حرفه‌ای، شاهد کاهش چشمگیری در وقوع سرقت‌های محموله به‌ویژه در مناطق جنوب ‌غرب تهران و همچنین سرقت‌های مغازه در سطح تهران هستیم، لذا برابر هماهنگی‌های لازم با دستگاه و مقام محترم قضائی، هر هفت متهم جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه پنجم آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند و درحال حاضر شناسایی محل‌های سرقت در سطح شهر تهران در دستور کار کارآگاهان قرار گرفته است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید