فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست

برخی او را کلیدی‌ترین فرد اپل می‌دانند؛ می‌گویند اگر او نبود این فروش بی‌نظیر دست‌نیافتنی می‌بود تا جایی که از او به عنوان باارزش‌ترین مدیر بازاریابی جهان یاد می‌شود.

کد خبر : ۳۹۹۳۷
بازدید : ۵۷۶۱
فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
«فیلیپ دبلیو شیلر» (Philip W. Schiller) مشهور به «فیل شیلر» در هشتم ژوئن ۱۹۶۰ در شهر «ناتیک» واقع در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد.
به گزارش دیجی مگ، برخی او را کلیدی‌ترین فرد اپل می‌دانند؛ می‌گویند اگر او نبود این فروش بی‌نظیر دست‌نیافتنی می‌بود تا جایی که از او به عنوان باارزش‌ترین مدیر بازاریابی جهان یاد می‌شود. در ادامه با زندگی‌نامه‌ی «فیل شیلر» (Philip Schiller) معاون ارشد بخش بازاریابی جهانی شرکت اپل همراه باشید.

«فیلیپ دبلیو شیلر» (Philip W. Schiller) مشهور به «فیل شیلر» در هشتم ژوئن ۱۹۶۰ در شهر «ناتیک» واقع در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا گذراند ولی برای تحصیلات دانشگاهی به شهر «بوستون» ماساچوست رفت و در دانشگاه این شهر ثبت نام کرد. او در این دانشگاه در رشته‌ی زیست‌شناسی درس خواند و در ۱۹۸۲ لیسانس خود را دریافت کرد.

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
بعد از اتمام تحصیلات مشغول به کار شد؛ این‌که رشته‌ی دانشگاهی‌اش را بر اساس علاقه انتخاب کرده یا دلیل دیگر داشته معلوم نیست ولی از همان ابتدا وارد حوزه‌ی بازاریابی و فروش شد و هیچ‌وقت شغلی متناسب با رشته‌اش پیدا نکرد. اول به سان‌فرانسیسکو رفت و در شرکت «ماکرومیدیا» در سمت معاونت بازاریابی محصولات خدمت کرد. بعد تصمیم گرفت از ماکرومیدیا بیرون بیاید.
این بار مدیریت فناوری اطلاعات را آزمود و با این سمت به‌ترتیب در شرکت‌های «نولان»، «نورتون» و «لکسینگتون» فعالیت کرد. اما هیچ‌یک از این شرکت‌ها و کار در آن‌ها چیزی نبود که فیلیپ دنبال آن باشد؛ برای همین تصمیم گرفت به‌کلی قید شغل‌های مدیریتی را بزند و مدتی به عنوان برنامه‌نویس و تحلیل‌گر سیستم در بیمارستان عمومی بوستون مشغول به کار شود تا ببیند واقعا به درد چه کاری می‌خورد. طولی نکشید که دریافت این شغل هم، آن چیزی نیست که راضی‌اش کند؛ چند وقتی طول کشید تا بتواند در شرکت پرآوازه‌ی اپل کار پیدا کند؛ بالاخره در ۱۹۸۷ در واحد بازاریابی به استخدام این شرکت در آمد.

فیل شیلر وقتی به اپل آمد ۲ سال بود که هیات مدیره، «استیو جابز» (Steve Jobs) را مجبور به ترک شرکت کرده بود. فیلیپ تا ۱۹۹۳ در آن‌جا ماند و در واحدهای اجرایی کار کرد؛ ولی نهایتا اپلِ آن دوران، بدون استیو جابز تفاوت چندانی با دیگر کارفرماها نداشت و شیلر ناراضی را نتوانست نگه دارد. اول به شرکت «فایرپاور سیستمز» در «مینلوپارک» کالیفرنیا رفت و معاون بازاریابی آن‌جا شد. در فایرپاور هم خیلی دوام نیاورد و راهی شرکت «ادوبی» شد؛ چند سالی در ادوبی کار کرد تا این‌که مطلع شد استیو جابز بزرگ قصد برگشتن به اپل را دارد.

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
«فیل شیلر» در کنار «استیو جابز» و «جانی آیو»

شیلر در سال ۱۹۹۷ بعد از شروع به کار جابز به اپل بازگشت و از همان ابتدا در واحد بازرگانی محصول مشغول به کار شد. فیلیپ از زمان پیوستن به اپل جزو مدیران مورد اعتماد جابز قرار گرفت و همواره در دایره‌ی اصلی تیم اجرایی و تصمیم‌گیری این شرکت قرار داشت.

شیلر با توانایی منحصر‌به‌فرد خود خیال مدیرعامل شرکت را از بابت زنجیره‌ی فروش و بازاریابی راحت کرد و با بازاریابی قدرتمند به جرات تمام محصولات اپل را به بهترین شکل ممکن عرضه و با بالاترین آمارها به فروش رساند.

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
«فیل شیلر»، هم در دوران مدیریت «استیو جابز» و هم در دوران «تیم کوک»، جایگاهی درخور در اپل داشته

او همیشه پای ثابت ارائه‌ها و معرفی‌های معروف و تاریخ‌ساز استیو جابز بود؛ او از بازتعریف تلفن‌ها همراه با معرفی خاطره‌انگیز آیفون تا ظهور «آیپاد»، «آیتونز» و پدیده‌ی «آیپد»، از اپ استور به عنوان معدن عظیم برنامه‌های کاربردی تا «مک‌بوک» و «آی‌مک» و «مک او اس» در سر صحنه حاضر می‌شد؛ شیلر در تمام این سال‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های «کوپرتینو» (مقر اپل) بوده.

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
اعتماد جابز به شیلر و شخصیت میانه‌روی او باعث شد تا در زمانی که استیو جابز برای درمان از حضور در مراسم‌های اپل ناتوان بود، فیلیپ مرد اول صحنه‌ها باشد و از قضا به اعتقاد بسیاری، به‌خوبی هم از پس این کار بر آمد. در طی این مراسم‌ها بود که خط تولید «مک‌بوک پرو»، «آیفون ۳GS»، نسخه‌های جدید «آی‌لایف» و «آی‌ورک» و تغییرات گستره در فروشگاه آیتونز عرضه شد؛ این نقش کلیدی بعد از درگذشت جابز و در دوران‌های انتقال مدیریت و هم تصدی‌گری «تیم کوک» (Tim Cook) ادامه یافت.

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
وظیفه‌ی او در اپل علاوه بر تعیین و نظارت بر برنامه‌ی بازاریابی شرکت، شکل دادن به روابط حسنه با توسعه‌دهندگان و طرح نقشه‌ی راه آینده است؛ عاملی که می‌دانیم سیستم‌عامل موبایل مایکروسافت را زمین زد و هرچه «استیو بالمر» (Steve Ballmer) نام «توسعه‌دهندگان» را فریاد زد کارگر نیفتاد. عملکرد فوق‌العاده‌ی شیلر باعث شد سال گذشته در جریان چندین تغییر بزرگ در پست‌های اجرایی شرکت اپل، با حفظ سمت معاونت ارشد بازاریابی، مسئولیت اپ استور هم به او واگذار شود. فیل شیلر مدیریت اپ استور را در همه‌ی پلتفرم‌های این شرکت شامل، دسکتاپ، موبایل و تلویزیون بر عهده خواهد داشت. اپل، اپ استور را بخش مهمی از فعالیت‌های تجاری‌اش می‌داند و به همین خاطر اداره‌ی آن را به شیلر قابل‌اعتماد واگذارده.

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست
گفته می‌شود نظارت فیل شیلر تنها در روند فروش محصولات نهایی خلاصه نمی‌شود و او به عنوان مسئول مرتبط با زنجیره‌ی فروش و مشتری نهایی هم فعالیت می‌کند. تک‌تک محصولات از نمونه‌های اولیه تا نمونه‌ی قطعی با اعمال نظر او (در کنار دیگر افراد کلیدی) هدایت می‌شوند. این مسئله که دیدگاه شیلر چقدر در محصول نهایی شرکت تاثیر دارد از یکی از مصاحبه‌هایش کاملا مشخص است؛ او درباره‌ی علت عدم استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر در آیفون این‌طور توضیح می‌دهد: « اگر یک باتری حجیم‌تر در یک محصول بخواهید، با گجتی سنگین و گران‌تر روبه‌رو خواهید شد که شارژ شدنش هم زمان بیشتری می‌طلبد.
ما پیش از ارائه‌ی نهایی یک محصول، نمونه‌های اولیه بسیاری را مورد آزمایش قرار می‌دهیم و آن‌چه در دستان کاربران قرار می‌گیرد، یک تعادل کامل از ظرافت، سبکی و همچنین عمر باتری مناسب است و فکر می‌کنیم تصمیمات صحیحی در این میان اتخاذ شده‌اند.» حتی خُلق تنوع‌طلب و به‌دور از تکرار شیلر هم در محصولی که به دست مشتری می‌رسد به‌شدت موثر است: « اگر همه‌ی آنچه انجام می‌دهیم، صرفا افزایش کاربری به همراه تغییرات بسیار جزئی باشد، پس هیجان در فناوری چه جایگاهی خواهد داشت؟ ما باید ریسک‌ها را به جان بخریم؛ این، همان اپلی است که من عاشقش هستم. شرکتی که از ریسک کردن و دست زدن به اقدامات تازه، ترسی به دل راه نمی‌دهد.»

فیل شیلر؛ مردی که فروش بالای اپل مدیون اوست

طی سالیان دراز، شرکت اپل تمام سعی خود را کرده تا به شکل‌های مختلف تلاش رقبا برای جذب شیلر را خنثی کند؛ از دادن سهام شرکت تا پرداخت‌های کلان؛ او با دریافت ۶۰ میلیون دلار ظرف ۵ سال به عنوان گران‌ترین مدیر بازاریابی جهان شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۳ رتبه‌بندی ExecReps، فیل شیلر را در صدر فهرست برترین مدیران بازاریابی دنیا قرار داد.


۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید