شرایط بدن پس از دو هفته استراحت

شرایط بدن پس از دو هفته استراحت

جای شگفتی نیست که کاهش فعالیت بدنی به از دست رفتن آمادگی جسمانی و تناسب اندام منجر می شود، اگرچه سرعت وقوع این تغییرات پژوهشگران را شگفت زده کرده است.

کد خبر : ۳۹۹۴۶
بازدید : ۲۶۰۱
شرایط بدن پس از دو هفته استراحت
تردیدی وجود ندارد که سبک زندگی کم تحرک می تواند یکی از عواملی باشد که در ابتلا به بیماری دیابت نقش دارد. اما اگر فردی فعال باشید و تنها چند هفته میزان فعالیت شما به هر دلیلی - کار، مسافرت، بیماری و غیره - به میزان قابل توجهی کاسته شود، چه رخ خواهد داد؟

به گزارش عصر ایران، مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه لیورپول انجام شد، نشان داده است که سپری کردن تنها دو هفته بدون فعالیت بدنی منظم می تواند به شکل گیری تغییرات عضلانی و سوخت و ساز منجر شود که می توانند به طور بالقوه فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، و حتی مرگ زودرس قرار دهند.

تغییر شرایط در مدت زمانی چنین کوتاه به واقع شگفت انگیز است. این مطالعه با حضور 28 شرکت کننده مرد و زن که حدود 25 سال سن داشتند و روزانه حدود 10 هزار گام پیاده روی می کردند، انجام شد. پژوهشگران در ابتدا به اندازه گیری چربی، توده عضلانی، عملکرد میتوکندری، و آمادگی جسمانی آنها پرداختند.

سپس، شرکت کنندگان طی دو هفته تنها 1,500 گام در روز پیاده روی کردند، که 80 درصد کمتر از آن چیزی بود که تا پیش از این انجام می دادند. بر همین اساس، آنها 129 دقیقه اضافی را در روز در یک وضعیت بی تحرک سپری می کردند.

نتایج حاصله نشان داد که پس از دو گذشت دو هفته که طی آن شرکت کنندگان عادات غذا خوردن خود را تغییر ندادند، آنها با افزایش وزن و از دست دادن توده عضلانی مواجه شدند و چربی بدن کلی این افراد، به ویژه در اطراف شکم، افزایش یافت. همچنین، آنها قادر نبودند تا در مدت زمان یا شدتی مشابه با پیش از آغاز مطالعه بدوند و کاهش در حساسیت به انسولین، افزایش تجمع چربی در کبد، و افزایش تری گلیسیرید را تجربه کردند.

جای شگفتی نیست که کاهش فعالیت بدنی به از دست رفتن آمادگی جسمانی و تناسب اندام منجر می شود، اگرچه سرعت وقوع این تغییرات پژوهشگران را شگفت زده کرده است.

بدون تردید، تنها با افت فعالیت های بدنی به هر دلیلی طی دو هفته بلافاصله به بیماری دیابت مبتلا نخواهید شد و مدت زمان بیشتری نیاز است تا با شرایطی بحرانی مواجه شوید، اما نتایج این پژوهش بار دیگر این نکته را به ما یادآوری می کند که نباید یک سبک زندگی کم تحرک را دنبال کنیم و تا حد امکان باید فعالیت بدنی خود را در طول روز حفظ کنیم.

خبر خوب این است که شرکت کنندگان پس از آغاز دوباره سبک زندگی عادی خود شاهد بازگشت نشانگرهای سلامت به حالت عادی طی دو هفته بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید