نمایش بزرگ مخالفان اردوغان

نمایش بزرگ مخالفان اردوغان

راهپیمایی ٤٥٠ کیلومتری «عدالت» به استانبول رسید...

کد خبر : ۳۹۹۷۹
بازدید : ۱۳۳۸
نمایش بزرگ مخالفان اردوغان
صدها‌ هزار ترک، در بزرگترین تظاهرات ضددولتی در سال‌های اخیر به خیابان‌های استانبول آمدند. آنها در این راهپیمایی موسوم به «عدالت» که از آنکارا آغاز و به استانبول ختم شد، مخالفت خود را با دیکتاتوری دولت اردوغان که پس از کودتای نافرجام ‌سال گذشته در ترکیه شدت گرفت و منجر به سرکوب شدید مخالفان شد، اعلام کردند.
این تظاهرات، به درخواست و رهبری «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه، از پایتخت ترکیه، (آنکارا) آغاز شد. او شهروندان را از همه طیف‌های سیاسی، ازجمله چپ‌ها، سکولارها و محافظه‌کاران مذهبی، به منظور اعتراض به آنچه که به‌عنوان بی‌عدالتی و ظلم گسترده توسط دولت رجب‌طیب اردوغان صورت می‌گیرد، فرا خواند.
قلیچدار اوغلو، در سخنرانی کوتاهی پس از رسیدن جمعیت راهپیمایی‌کننده به خط پایان گفت: «ما خواستار عدالت هستیم. ما عدالت را نه‌تنها برای کسانی که این‌جا دور هم جمع شده‌اند و نه‌تنها برای کسانی که از ما حمایت می‌کنند، بلکه برای همه می‌خواهیم.» او اضافه کرد: «عدالت، پایه و اساس یک دولت است. در ترکیه امروز، پایه و اساس دولت در خطر است.»
این تظاهرات، بزرگترین تظاهرات مخالفان و معترضان به دولت آقای اردوغان از زمان تظاهرات ماه‌های می و ژوئن ٢٠١٣ است. «واسیپ شاهین» فرماندار استانبول، گفته است که ١٥‌هزار افسر پلیس برای حفظ امنیت پس از تظاهرات مستقر شده‌اند.
راهپیمایی عدالت، پشتیبانی و حمایت گسترده‌ای را از سوی مردم برای پایان‌دادن به دستگیری‌ها و اخراج‌های گسترده و خودسرانه پس از کودتا به دست آورد. ده‌ها ‌هزار نفر از کارکنان دولتی، دانشگاهی، نظامی و رسانه‌ای به اتهام ارتباط با سازمان‌های وابسته به فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید، بازداشت یا اخراج شده‌اند. به گفته مقامات ترکیه، آقای گولن، طراح و رهبر کودتای ضددولتی ‌سال گذشته بوده است. اتهامی که آقای گولن آن را بی‌اساس می‌داند و بارها آن را رد کرده است. او در عوض، مسئولیت این کودتا را برعهده خود آقای اردوغان می‌داند تا بهانه‌ای برای پاکسازی و حذف مخالفان خود به دست بیاورد.
سرکوب مخالفان حتی به قانونگذاران و نمایندگان ارشد اپوزیسیون در پارلمان نیز رسید. حتی فعالان حقوق بشری ازجمله دو مقام عالیرتبه در سازمان عفو بین‌الملل بازداشت شدند و به این ترتیب، آنکارا، به بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان مبدل شد.
تقریبا یک‌چهارم قضات ترکیه، اخراج یا بازداشت شده‌اند؛ چیزی که کارشناسان سیاسی از آن به تلاش سیستماتیک برای تغییر نظام قضائی کشور نام برده‌اند.
پیروزی رئیس‌جمهوری در رفراندوم اخیر، (گرچه حدود یک‌‌درصد اختلاف، پیروز شد) به‌طور گسترده‌ای قدرت اردوغان را گسترش داد و به او اجازه می‌دهد که پارلمان را با حزب خود کنترل کند و به این ترتیب، اکثر قضات عالی کشور را تعیین کند.
یکی از افرادی که در این تظاهرات شرکت کرده بود، گفت: «من از «اورفا» برای عدالت آمده‌ام. برای همه ستمدیدگان، همه کارگران، برای روستای خودم و برای همسایگانم.»قلیچدار اوغلو در سخنرانی خود، خواستار پایان‌دادن به وضع اضطراری در کشور شد که از جولای ٢٠١٦ همچنان ادامه دارد و دولت، به بهانه این شرایط اضطراری، سرکوب مخالفان را شدت بخشیده است. او همچنین خواستار حفظ استقلال قوه‌قضائیه، آزادکردن مخالفان و بازگرداندن آنها به کارشان شده است. کسانی که بدون دلیل موجه و به‌طور غیرمنصفانه از کار اخراج شده‌اند. قلیچدار اوغلو همچنین خواهان پایان‌دادن به بازداشت و زندانی‌کردن روزنامه‌نگاران شد.
رهبر اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه در ادامه سخنرانی خود گفت: «ما، دیوار ترس را از میان خواهیم برد. این آخرین روز راهپیمایی عدالت، آغازی جدید و قدمی تازه است.»
قلیچدار اوغلو خطاب به صدها‌ هزار تن از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات متعهد شد که روند به چالش‌کشیدن اقداماتی که مقام‌های دولت آنکارا پس از کودتای‌ سال گذشته انجام دادند، ادامه خواهد داشت.
این راهپیمایی در زمانی به پایان می‌رسد که کمتر از یک هفته به سالگرد کودتای نافرجام ترکیه باقی مانده است. کودتایی که در آن، ٢٤٩نفر کشته و بیش از ١٤٠٠نفر زخمی شدند. درنهایت با مقاومت گسترده مردمی، شکست خورد.دولت، برای هفته بعد و سالروز شکست کودتا برنامه‌های زیادی را تدارک دیده است. ازجمله سخنرانی رئیس‌جمهوری، در مجلس بزرگ ملی به منظور اشاره به وقایعی که در آن، پارلمان توسط کودتاگران بمباران شد.
مقامات ترکیه و حامیان آقای اردوغان و حزب او، این تظاهرات و مردم راهپیمایی‌کننده را متهم به حمایت از کودتاگران و تروریست‌ها کرده‌اند.
آقای اردوغان پیشتر درمورد تظاهرات‌کنندگان گفته بود: «گویا آنها به نام عدالت به خیابان‌ها آمدند. این درحالی است که دادگاه‌ها موظف به برقراری عدالت هستند. این افراد تنها برای تروریست‌ها و کسانی که به آنها کمک می‌کنند، می‌خواهند دنیا را برهم بزنند.» رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: «جای تأسف دارد که به جای محکوم‌کردن کودتاچیان کسانی که در معرض این کودتا قرار گرفته‌اند را محکوم می‌کنید.»
با این حال، مردمی که در این تظاهرات شرکت کرده‌اند، نظر دیگری دارند و خود را حامی عدالت می‌نامند.
«بدیا»، یک زن محجبه ٦٠ساله در این راهپیمایی بود. او به خبرنگاران گفت: «این موضوع، لزوما ارتباطی به دین ما ندارد، اما قطعا به عدالت مربوط است؛ چه برای ما و چه برای فرزندان و نوه‌هایمان؛ برای پیشرفت، برای روزنامه‌نگاران و حتی برای حفظ آزادی‌های مذهبی و دینی ما.» بدیا ادامه داد: «در این کشور ظلم و ستم وجود دارد و ان‌شاءالله این بی‌عدالتی‌ها با این راهپیمایی پایان خواهد یافت.»
کمال قلیچدار اوغلو، خطاب به شرکت‌کنندگان در تظاهرات گسترده‌ای که در استانبول انجام شد، گفت: «ترکیه در شرایط دیکتاتوری به حیات خود ادامه نخواهد داد.»رهبر جناح مخالف ترکیه تأکید کرد: «دوره‌ای که اکنون در آن به سر می‌بریم، دوره دیکتاتوری است. درحال حاضر، نظام قضائی در ترکیه دچار سیاست‌زدگی شده و اختیارات پارلمان نیز محدود گردیده است.» این چهره اپوزیسیون ترکیه گفت: «تنها یک‌جا برای طرح درخواست‌های ما جهت تحقق عدالت وجود دارد و آن کف خیابان‌هاست.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید