بزرگ‌ترين وظيفه دولت دوازدهم

کد خبر : ۳۹۹۸۳
بازدید : ۹۰۸
صادق زيباكلام استاد دانشگاه و تحلیل‌گر ساسی در روزنامه اعتماد نوشت:

بزرگ‌ترين وظيفه دولت دوازدهم گذار از طرح مسائل كلي و كلان از اين شكل شعارگونه و رسيدن به واقعيت‌هاي موجود است. تا به امروز وقتي مسوولان كشور در مورد مسائل جامعه صحبت كرده‌اند، به كلي گويي‌ها بسنده كرده‌اند.
عنوان كرده‌اند كه بايد عدالت و برابري به وجود بيايد؛ امكانات برابر بايد براي همه ايجاد شود، وحدت بين نيروهاي سياسي و مردم بايد ايجاد شود و خودكفايي و استقلال كشور بايد دنبال شود. ليكن آقاي روحاني با پشتوانه راي سنگيني كه در ٢٩ ارديبهشت ماه كسب كرد و با توجه به اينكه بسياري از نخبگان و تحصيلكردگان كشور به او راي دادند، بايد دست به تحولي اساسي بزند.
امروز ديگر لازم است كه آقاي روحاني كشور را از كلي‌گويي و حرف‌هاي شعاري زدن بيرون بياورد و راه را براي ستادهاي ارايه راه‌حل عيني باز كند. اگر نتوانسته‌ايم تا به الان جامعه‌اي عادل به وجود آوريم؛ اگر نتوانستيم مساوات و برابري را در مقايسه با خيلي از كشورهاي ديگر پررنگ كنيم، ايراد كار از كجا بوده است؟بايد‌ها و نبايدها چيست؟ امروز واجب است كه دولت تدبير و اميد مشكلات و مسائل را با مردم در ميان بگذارد.
به مردم بازگو كند كه چه ميزان از توليد ناخالص ملي كشور زيرنظر دولت به عنوان قوه مجريه و پاسخگو به مجلس شوراي اسلامي است و چه ميزان از آن اساسا خارج از كنترل قواي مجريه و مقننه است. همچنين استفاده از نخبگان يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي آقاي روحاني است.
امروز نزديك به ٤ دهه از استقرار جمهوري اسلامي ايران مي‌گذرد اما كمتر شنيده‌ايم كه مسوولان كشور بيان كنند كه در ارتباط با يك معضل يا ناهنجاري، اساتيد دانشگاه، متخصصين، فرهيختگان و حوزويان مشكلات را بررسي كنند. در مقابل مسوولان تصور مي‌كنند همه ضعف‌ها را مي‌دانند و راه‌حلشان را نيز مي‌شناسند.
ولي در نگاه اول مي‌بينيم كه ما به طور مرتب درجا زده‌ايم. علت اين است كه نگاه‌هاي شعارزده‌اي به مسائل داريم و با واقعيت‌ها خيلي همراهي نمي‌كنيم. اميد است آقاي روحاني بتواند در دور دوم كشور را از شعارزدگي، كلي‌گويي و انشانويسي جدا كند و به دنياي واقعيت‌ها پا بگذارد. به جاي صحبت از پيشرفت و عدالت ريشه‌ها را بشناسيم و موانع بر سر راه‌شان را بررسي كنيم.
چه عواملي باعث شده تا اين حد فساد در جامعه گسترش پيدا كند؟ با وجود اينكه همه مي‌خواهيم عدالت، مساوات و برابري به وجود بيايد ولي روز‌به‌روز شكاف طبقاتي در جامعه بيشتر شده است.

اميد است كه بيشتر به علم و دانش بها داده شود و نگاه به اساتيد و پژوهشگران نگاهي ايدئولوژيك‌زده نباشد. اين بزرگ‌ترين خدمتي است كه آقاي روحاني مي‌تواند براي كشور انجام دهد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید