كدام زنان وزير می‌شوند؟

كدام زنان وزير می‌شوند؟

از دیگر گزینه‌هایی که برای این وزارتخانه زمزمه آن شنیده شده، سیده‌فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سيد احمد خمینی و مادر سیدحسن خمینی، است. فاطمه تنها دختر آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی‌طباطبایی، از استادان حوزه علمیه قم است. جد مادری او آیت‌الله سیدصدرالدین صدر و پدر امام موسی صدر است.

کد خبر : ۴۰۱۲۵
بازدید : ۱۷۸۵

كدام زنان وزير می‌شوند؟ احتمال حضور زنان در کابینه دوازدهم قوت گرفته است. بعد از آنکه حسینعلی امیری، معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری از احتمال حضور زنان در کابینه دوم روحانی سخن گفت، برخی گمانه‌ها از حضور پرتعداد زنان در کابینه حکایت ‌می‌کند. امیری درباره حضور زنان در کابینه جدید به ایرنا گفته است: «این یک مطالبه عمومی است و رئیس‌جمهور به توانمندی بانوان اعتقاد دارند و معتقدند نیمی از جامعه، بانوان هستند، بنابراین سه عضو کابینه از بانوان هستند که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت یازدهم حضور دارند».
امیری با اشاره به اینکه در همین دولت یازدهم ما معاون استاندار و همچنین تعدادی فرماندار خانم نیز داریم، گفت: «طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود».
تأکید بر حضور زنان در کابینه دوزادهم یکی از مطالبات مهمی است که اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی روحانی بر آن تأکید کرده‌اند. محمدرضا عارف هم در دیدار دونفره خود با روحانی حضور زنان و جوانان البته به معنای جوان‌گرایی در کابینه را ازجمله مطالباتی ذکر کرده که باید محقق شود. روحانی در دولت یازدهم از حضور زنان در سه معاونت بهره جست؛ معصومه ابتکار به‌عنوان ریاست سازمان محیط‌ زیست، شهیندخت مولاوردی در سمت معاونت امور زنان و زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. روحانی درعین‌حال در اواخر دولت یازدهم هم اشرف بروجردی را به سمت ریاست کتابخانه ملی و سازمان اسناد رسمی منصوب کرد. با این حال منتقدان روحانی همچنان تأکید داشتند که روحانی از ظرفیت زنان در وزارتخانه استفاده نکرد.
اکنون که زمان زیادی تا تحویل‌گرفتن دولت دوزادهم باقی نمانده، جریان اصلاح‌طلب همچنین فعالان مدنی اصرار دارند تا حسن روحانی به عقبه رأی خود بی‌توجهی نکند؛ پشتوانه‌ای که بخش بزرگی از آن را زنان و جوانان تشکیل می‌دادند. رایزنی‌ها در همین راستا آغاز شده و گمانه‌ها از حضور بیش از یک زن- به‌عنوان وزیر- در کابینه دوازدهم خبر می‌دهند. در میان گزینه‌هایی که به چشم می‌خورند، اسامی زنان نام‌آشنایی وجود دارد؛ از شهیندخت مولاوردی گرفته تا زهرا شجاعی و... اما نکته مغفول‌مانده این است که زنان توانمندی که گرایش اصلاح‌طلبی یا اعتدالی دارند، تنها همین چهره‌ها هستند. چهره‌هایی که هر گاه بحث پست‌های مدیریتی در سطح بالا مطرح می‌شود، به نام همین چند زن اشاره می‌شود. گویی جریان اصلاحات با همه توجه و تأکیدی كه بر حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی داشته، فقط توانسته همین تعداد معدود زن مدیر را پرورش دهد. اگرچه این گزاره درست نیست، چراکه زنان توانمندی در عرصه‌های مختلف حضور دارند که گاه به دلیل نگاه بسته‌ای که در میان حلقه‌های زن اصلاح‌طلب وجود دارد، نتوانسته‌اند به چهره تبدیل شوند.
گزینه‌های احتمالی
اما در میان چهره‌هاي نام‌آشنای زن، یکی از گزینه‌ها که خبر آن قطعی به نظر می‌رسد، انتخاب شهیندخت مولاوردی برای وزارت آموزش‌وپرورش است. مولاوردی از همان ابتدا هم جزء گزینه‌هایی بود که نامش برای این وزارتخانه مطرح شده بود. عملکرد مثبت او در معاونت زنان همچنین یکی از برگ‌های برنده روحانی در معرفی او برای وزارتخانه آموزش‌وپرورش است؛ به‌ویژه آنکه جدایی دانش‌آشتیانی از دولت دوازدهم قطعی شده است. بااین‌حال ملاوردی در حیاط هیئت دولت، درباره این گمانه گفته است: هنوز صحبتی نشده و چون صحبتی نشده، نمی‌توانم بگویم هستم یا نیستم. معاون امور زنان ریاست‌جمهوری همچنین درباره نتایج رایزنی‌ها برای حضور زنان در کابینه گفت: «رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دارد. کلا ترکیب کابینه قطعی نشده، اما رایزنی‌ها ادامه دارد و به مرحله نهایی‌شدن رسیده، ولی تصمیم‌گیرنده نهایی رئیس‌جمهور خواهد بود».
الهه كولايي از ديگر گزينه‌هايي است كه اين‌بار در لا‌به‌لاي سخنان نمايندگان عضو فراكسيون زنان مجلس دهم به او اشاره مي‌شود. كولايي تجربه حضور در كميسيون امنيت ملي مجلس ششم را در كارنامه دارد. استاد دانشگاه است و از زنان فعال اصلاح‌طلب.
همچنین شنیده شد که از سوی برخی اعضای حزب اعتدال و توسعه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا پروین داداندیش، همسر محمود واعظی، (از اعضای حزب اعتدال و توسعه)، را برای وزارتخانه علوم معرفی کند. سابقه مشاوره وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد (علی جنتی) نیز حضور در مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد ازجمله سوابق او به شمار می‌رود.
از دیگر گزینه‌هایی که برای این وزارتخانه زمزمه آن شنیده شده، سیده‌فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم سيد احمد خمینی و مادر سیدحسن خمینی، است. فاطمه تنها دختر آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی‌طباطبایی، از استادان حوزه علمیه قم است. جد مادری او آیت‌الله سیدصدرالدین صدر و پدر امام موسی صدر است. فاطمه، یکی از خواهرزاده‌های امام موسی‌صدر به شمار می‌رود. فاطمه طباطبایی مقطع کارشناسی را بعد از انقلاب در رشته فلسفه غرب دانشگاه تهران به اتمام رساند و پس از آن کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته عرفان اسلامی گذرانده است. او هم‌اکنون رئیس شورای زنان فرهیخته در دانشگاه آزاد اسلامی است.
شجاعی ازجمله اولین زنانی بود که توانست به دولت ورود پیدا کند. او معاونت امور زنان را در دولت سیدمحمد خاتمی بر عهده داشت. گرچه شجاعی تا به حال با پیشنهاد حضور در دولت مخالفت كرده است ولي يكي از گزينه‌هاي زنان در دولت دوازدهم است.
چهره‌های اصلاح‌طلبی مثل علی صوفی و جهانبخش خانجانی از فشار جریان ناکام انتخابات برای حضور در کابینه سخن گفته بودند. به‌عنوان نمونه محمدرضا میرتاج‌الدینی، از اعضای کابینه دوم احمدی‌نژاد، گفته بود: «کابینه دوم روحانی در تعارض با ١٦‌میلیون رأی اصولگراها نباشد». این شایعه‌ها تا جایی قوت گرفت که حتی محمدرضا باهنر هرگونه احتمال حضورش در کابینه دوم حسن روحانی را تکذیب کرده بود!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید