اولین بازدهی منفی دلار تابستانی

اولین بازدهی منفی دلار تابستانی

در آخرین روز هفته، دلار دومین افت پیاپی را تجربه کرد تا به ابتدای محدوده 3 هزار و 780 تومان نزدیک شود. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز 2 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 3 هزار و 783 تومان رسید. با افت بیست و دومین روز تیرماه، میزان بازدهی دلار در هفته گذشته به منفی 1/ 0 درصد رسید؛ این برای اولین بار در تابستان بود که رشد هفتگی این ارز منفی می‌شد. افت نرخ حواله درهم و افزایش احتیاط معامله‌گران در خرید ارز از جمله عواملی بودند که منجر به تغییر مسیر دلار شدند. همسو با افت بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی بیشترین افت خود در هفته گذشته را تجربه کرد و با 7 هزار تومان کاهش از کانال یک میلیون و 210 هزار تومان خارج شد و به قیمت یک میلیون و 207 هزار تومان رسید. افت بهای سکه در روز آخر موجب شد میزان بازدهی آن در هفته گذشته به منفی 3/ 0درصد برسد. فلز گرانبهای داخلی 2 هفته پیش نیز 4/ 0 درصد از بهای خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، افت بهای دلار و اونس جهانی دو عامل مهم در کاهش قیمت سکه بودند. با این حال، عده‌ای اعتقاد داشتند، بخشی از افت سکه را باید ناشی از حبابی دانست که در این بازار وجود دارد.

کد خبر : ۴۰۱۷۷
بازدید : ۱۴۰۶

دیدگاه‌های متناقض

شاخص بازار ارز در حالی وارد فصل تابستان شد که در انتهای محدوده 3 هزار و 730 تومان در فصل بهار به کار خود خاتمه داده بود. به اعتقاد بازیگران بازار، رشد تقاضا و عبور بازار از عواملی که خریدهای ارزی را کاهشی می‌داد، موجب افزایش قیمت دلار از ابتدای تیرماه شد. در این شرایط، در حالی که یک هفته به پایان اولین ماه تابستان باقی مانده است، دیدگاه‌های متناقضی درباره قیمت این ارز در بازار شکل گرفته است.گروهی در بازار باور دارند دلار در آخرین هفته تیرماه وارد محدوده 3 هزار و 800 تومان خواهد شد، این در حالی است که عده‌ای معتقدند روند کاهشی هفته گذشته در بازار ادامه خواهد یافت. کاهشی‌های بازار اعتقاد دارند، در هفته انتهایی تیرماه تقاضای حواله‌ای در بازار کاهش پیدا خواهد کرد، عاملی که موجب تحریک کمتر قیمت خواهد شد؛ در کنار این، کاهشی‌ها معتقدند، بازارساز به مرز 3 هزار و 800 تومان حساس است و در صورتی که قیمت به انتهای محدوده 3 هزار و 790 تومان نزدیک شود، عرضه خود را افزایش خواهد داد.

این در حالی است که افزایشی‌های بازار اعتقاد داشتند کاهش بهای دلار در هفته گذشته تنها یک اصلاح قیمتی بود و بهای این ارز در هفته جاری در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. به گفته آنها، نرخ حواله درهم همچنان بالای محدوده هزار و 40 تومان قرار دارد، سطحی که با در نظر گرفتن آن، قیمت دلار توان رشد بیشتر را خواهد داشت. از سوی دیگر، آنها باور دارند در ادامه تابستان تقاضا برای زیارت عتبات عالیات و سفرهای تابستانی بالا خواهد رفت و این موضوع قیمت را بیشتر بالا خواهد برد. به گفته آنها، چنین چشم‌انداز افزایشی ممکن است موجب شود معامله‌گران ارزی در هفته آینده خریدهای خود را افزایش دهند. از سوی دیگر، افزایشی‌های بازار عنوان می‌کنند که سطوح حمایتی در بازار قوی عمل کرده‌اند و دلار همچنان بالای محدوده 3 هزار و 780 تومان قرار دارد. قدرت این سطوح نشان‌دهنده مقاومت بازار در برابر افت قیمت است. عده‌ای دیگر از فعالان، عامل متفاوتی را در روند قیمت دلار موثر دانسته‌اند. به گفته این دسته، تعیین نرخ سود بانکی یکی از عوامل مهمی خواهد بود که قیمت دلار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این گروه باور دارند، در صورت کاهش نرخ سود، سرمایه‌ها به بازار ارز سرازیر و قیمت‌ها افزایشی خواهد شد.

تساوی روزها

هفته گذشته دلار 3 روز افزایشی و 3 روز کاهشی را پشت‌سر گذاشت. روزهای شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه این ارز افزایش قیمت را تجربه کرد، حال آنکه سرنوشت این ارز در روزهای یکشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه کاهش قیمت بود. شنبه گذشته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 789 تومان به پایان برد که افزایشی یک تومانی نسبت به پنج‌شنبه پیش از آن داشت. روز یکشنبه این ارز تغییر مسیر داد و 5 تومان از ارزش خود را از دست داد. به گفته فعالان، روز یکشنبه عامل افزایشی خاصی در بازار وجود نداشت و این موضوع تمایل برخی معامله‌گران به فروش ارز را بالا برد. این در حالی بود که شماری از بازیگران ارزی ترجیح دادند در فرآیند معاملات دومین روز هفته دخالتی نکنند و بیشتر در انتظار آشکار شدن روند قیمت‌ها باشند. تعدادی از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، کاهش بهای روز یکشنبه تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و در روزهای آینده خریداران ارزی با قدرت بیشتری وارد بازار خواهند شد.

روند افزایشی قیمت دلار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نشان داد که دیدگاه گروه آخر تا حد زیادی صحیح بوده است. دلار در سومین و چهارمین روز هفته گذشته در مجموع 9 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با عبور از محدوده 3 هزار و 790 تومان به قیمت 3 هزار و 793 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم در کنار خریدهای زیاد معامله‌گران فردایی و تقویت ارزش دلار در کشورهای همسایه 3 عاملی بودند که منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی شدند. با وجود این، عرضه بازارساز و سودگیری بخشی از معامله‌گران در قیمت‌های بالاتر مانع از عبور این ارز از مرز روانی 3 هزار و 800 تومان شد. به اعتقاد برخی بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران فردایی خریدهای زیادی را انجام دادند تا بتوانند قیمت را بالا ببرند و با عبور دلار از کانال فعلی، هیجان بازار را بالاتر ببرند، اتفاقی که البته رخ نداد و تلاش فردایی‌ها شکست خورد.روز چهارشنبه، قیمت دلار تغییر مسیر داد و بیشترین افت در هفته گذشته را تجربه کرد. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز 8 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 785 تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم در کنار افزایش حجم ارز موجود در بازار دو عاملی بودند که قیمت را تحت فشار قرار دادند. با وجود افت قیمت دلار، روز چهارشنبه ارزش این ارز در معاملات فردایی در نزدیکی محدوده 3 هزار و 790 تومان باقی ماند.

به گفته برخی فعالان، این دسته از معامله‌گران باور داشتند که قیمت در روزهای آینده در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت، در نتیجه بر مبنای این تصورات در معاملات فردایی فروش‌های خود را افزایش ندادند و تنها به کاهش خرید اکتفا کردند. به اعتقاد برخی بازیگران باتجربه بازار، معامله‌گران فردایی از هراس احتمالی افزایش عرضه بازارساز در صورت عبور دلار از محدوده 3 هزار و 800 تومان، خریدهای خود را چندان افزایش ندادند. در واقع، آنها تمایلی ندارند که بدون وجود تقاضای واقعی قیمت شاخص ارزی را شانتاژ کنند، چرا که ممکن است بازارساز با افزایش عرضه ارز جهت قیمت را در جهت مخالف خواست آنها حرکت دهد. بازیگران آتی معتقدند بازارساز حساسیت زیادی به مرز 3هزار و 800 تومان دارد، در نتیجه در انتظار آن هستند که با افزایش تقاضای واقعی در خرید ارز ریسک کنند.روز پنج‌شنبه روند کاهشی دلار ادامه پیدا کرد و این ارز 2 تومان دیگر افت را به ثبت رساند. افت روز پنج‌شنبه دلار موجب شد میزان بازدهی هفتگی آن به منفی 1/ 0درصد برسد.
اولین بازدهی منفی دلار تابستانی
اولین بازدهی منفی دلار تابستانی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید