تابستان طوفانی

تابستان طوفانی

با وقوع بارش برف و سیل و طوفان شن در مناطق مختلف کشور طی روزهای انتهایی هفته بار دیگر ایران؛ تبدیل به کشوری شد که حوادث غیرمترقبه در آن، مترقبه شده است.

کد خبر : ۴۰۱۹۹
بازدید : ۱۲۸۸
تابستان طوفانی
در سیل ایرانشهر ٤٠درصد از منازل دچار آبگرفتگی شدند طوفان شن در سیستان وبلوچستان ١٦ هزار و ٨٠٠ نفر را متاثر از خود کرد هلال‌احمر ١٤هزار ماسک در میان طوفان‌زدگان توزیع کرد بارش برف در ارتفاعات کلاردشت مردم منطقه را غافلگیر کرد یک دختر بچه ٨ ساله در سیل ساوجبلاغ جان باخت.

به گزارش شهروند، با وقوع بارش برف و سیل و طوفان شن در مناطق مختلف کشور طی روزهای انتهایی هفته بار دیگر ایران؛ تبدیل به کشوری شد که حوادث غیرمترقبه در آن، مترقبه شده است. بارش برف در ارتفاعات کلاردشت، وقوع سیل در پنج استان کشور و وزش طوفان شن و سیلاب در سیستان‌وبلوچستان وقایع و حوادثی هستند که طی روزهای گذشته در برخی از نقاط کشور مردم را با بحران مواجه ساخته‌اند. در این میان حضور امدادگران هلال‌احمر با توجه به تجربیات گسترده‌ای که در مقابله با بحران‌هایی که از این دست دارند، همواره دلگرم‌کننده مردم بوده است.

امدادرسانی بدون وفقه
مرتضی سلیمی رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، اقداماتی که جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران باید حین حادثه انجام می‌داده را ظهر دیروز (جمعه) تشریح کرد. او عملیات امدادی را به دو بخش امداد حین حادثه «طوفان شن» و امداد در «سیل و آبگرفتگی» تقسیم کرده و درباره طوفان شن در استان سیستان‌وبلوچستان و اقداماتی که طی ٧٢ساعت گذشته انجام شده، گفت: ٤ شهرستان زابل، هیرمند، ‌هامون و زهک از طوفان شن متاثر شدند که امدادگران جمعیت هلال‌احمر به ١٦‌هزارو٨٥٤ نفر طی این عملیات، امدادرسانی کردند. ‌
هزارو٦٦٥ بسته غذایی میان متأثران طوفان شن و ١٤‌هزار ماسک نیز میان طوفان‌زدگان استان توزیع شده است. در حین عملیات نیز، تعداد ١٠ تیم شامل ٥٠ امدادگر، در میدان حادثه حاضر بودند و در عملیات امدادرسانی به طوفان‌زدگان به آنها یاری رساندند.

رئیس سازمان امدادونجات به عملیات سیل و آبگرفتگی طی ٧٢ساعت گذشته نیز اشاره کرد و گفت: ٥ استان آذربایجان غربی، البرز، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان طی این مدت متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند که امدادگران در ٥ روستا، خدمات امدادی لازم را به ٣٣٤ تن از متاثران ارایه کردند.
در این عملیات ٢٥ تن به مناطق امن منتقل و ٩نفر اسکان اضطراری داده شدند. علاوه بر این، یک نفر در روستای برغان ساوجبلاغ از توابع استان البرز، مفقود شده است. در حین عملیات، تخلیه آب از ٥واحد مسکونی انجام شده است. ١١ تیم عملیاتی شامل ٤٤ امدادگر در عملیات امدادرسانی شرکت داشتند و ٢ دستگاه چادر امدادی و ٤٩ قوطی کنسرو میان متأثران از سیل و آبگرفتگی توزیع شده است.

خسارت سیل در ایرانشهر و قطع آب ٥٠ روستا
از دیگر سو، غلامرضا اربابی روز جمعه اظهار داشت: تیرهای برق و شبکه آب شهر بمپور نیز بر اثر سیل خسارت دید. معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر گفت: شکستگی و سقوط ٥٠ تیر برق و قطع برق ٢٥ روستا که برق ١٠ روستای این شهرستان تاکنون وصل شده، ازجمله خسارت‌های سیلاب است. همچنین به دلیل قطع برق، آب ٥٠ روستای شرق و غرب بمپور قطع شده است.

در این حادثه ١٠٠متر از شبکه اصلی آب شرب شهر بمپور که در مدخل رودخانه قرار داشت، تخریب شد که به‌تبع آن، آب این شهر نیز قطع شد. نیروهای شرکت آب و فاضلاب بمپور در تلاش هستند تا آب این شهر را وصل کنند. ٤٠‌درصد از منازل شهر، حومه و روستاهای بخش مرکزی شهرستان ایرانشهر دچار آبگرفتگی شدند. همچنین ‌هزار واحد مسکونی در شهرستان ایرانشهر به سبب بارندگی ٤٠ تا ١٠٠‌درصد آسیب دیدند. بارندگی داخل شهر ایرانشهر ٥٠میلیمتر گزارش شده است.

بارش باران ادامه دارد
به گفته مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی و پیرو اطلاعیه جوی شماره ٢٢، تا جمعه جریانات مرطوب جنوبی تقویت شده و در نواحی جنوبی و ارتفاعات مرکزی استان در ساعات بعدازظهر و شب رشد ابر، رعد و برق با رگبار به نسبت سنگین باران و باد شدید لحظه‌ای رخ خواهد داد.

اربابی افزود: در این اطلاعیه آمده است با توجه به ماهیت طوفان‌های تندری، در این مدت جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و بارش تگرگ بسیار محتمل است و بادهای شدید لحظه‌ای می‌تواند منجر به بروز خسارت شود.

وی گفت: بنابراین توصیه می‌شود مردم از اسکان و تردد در بستر و حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری و در زمان وقوع رعدوبرق از استقرار در فضای باز اجتناب کنند. از دیگر سو، کارشناس هواشناسی سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: امروز در جنوب و جنوب شرق استان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر در پاره‌ای نقاط رگبار باران و گاهی رعدوبرق دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: همچنین در شمال استان وزش باد، در برخی ساعات باد نسبتا شدید همراه با گردوخاک خواهیم داشت، به‌طوری که روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در این نواحی بر سرعت و شدت وزش باد افزوده می‌شود که در نقاط مستعد همراه با طوفان گردوخاک خواهد بود.

خسارت سیل به ۵ روستا در البرز
فرماندار شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به وقوع سیل در این شهرستان، از تخریب لوله گاز روستای اَغشت خبر داد. در این حادثه دختربچه هشت‌ساله در روستای اغشت ناپدید شد و عوامل امدادی درحال جست‌وجو برای یافتن او هستند.

وی با اعلام این‌که سیل شب گذشته خسارت زیادی به ٥ روستای ساوجبلاغ وارد کرده است، گفت: وقوع سیل به لوله عبوری گاز در روستای اَغشت خسارت زیادی وارد کرده است. وی با بیان این‌که عوامل اجرایی در نخستین ساعات برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی وارد عمل شدند، افزود: خسارت زیادی به روستاهای اغشت، باغبانکلاه، سیبان دره، سنج و تکیه وارد شده است.

فرماندار شهرستان ساوجبلاغ گفت: سیل علاوه بر تخریب باغ‌ها، به چهار پل و جاده‌های زیادی در روستاهای تخریب‌شده خسارت وارد کرده است. پالیزگیر با بیان این‌که ۱۶ نفر از میان سیل نجات داده ‌شدند، ۱۴ نفر به‌صورت سرپایی درمان و سه نفر به بیمارستان اعزام شدند، تصریح کرد: وقوع سیل مهیب پنجشنبه شب گذشته در روستای سِنج به گردشگرانی که با وسیله نقلیه در حاشیه رودخانه کردان اسکان داشتند، اطلاع‌رسانی شد و افراد به منطقه امن منتقل شدند. وی با تأکید بر این‌که به‌طورقطع عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع آثار و لطمات فراوانی را ایجاد می‌کرد، گفت: عدم اطلاع‌رسانی سریع خسارت جدی به بیش از ۱۰۰ خودرو و ۱۵۰ سرنشین آن وارد می‌کرد.

با وقوع سیل در شهرستان ساوجبلاغ یک دختربچه هشت‌ساله در روستای اغشت ناپدید و با تلاش تیم های امدادی جسد این دختربچه ٨ ساله حوالی ظهر دیروز در حاشیه رودخانه کردان کشف شد.

به دنبال بارش‌های ناگهانی و شدید در شهرستان ساوجبلاغ، آب رودخانه بَرغان طغیان کرد. به‌منظور امدادرسانی به مصدومان احتمالی، مدیر جانشین مرکز به همراه سه دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس اورژانس به محل اعزام شد.

بابایی گفت: در این حادثه ۱۶ نفر، ١١ زن و ٥ مرد از خدمات اورژانس بهره‌مند شدند که از این تعداد ٦ نفر به بیمارستان امام جعفر صادق(ع) انتقال یافتند و ۱۰ نفر دیگر در محل حادثه مورد درمان سرپایی قرار گرفتند. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: در این حادثه یک دختربچه هشت‌ساله مفقود شد که بنا بر اظهارات افراد محلی جسد بی‌جان این کودک از آب‌گرفته شد اما عملیات امدادی برای کشف جسد مفقودی همچنان ادامه دارد.

وقوع سیلاب در مناطق شمال تهران
بارندگی شدید در شمال تهران سبب وقوع سیلاب شد. بارندگی‌های تابستانی که از پنجشنبه‌شب در تمام مناطق استان تهران به وقوع پیوسته در مناطق کوهستانی پایتخت با شدت بیشتری ادامه داشته است. این بارندگی‌ها موجب آبگرفتگی و سیل در معابر شمال پایتخت شده بود. نیاوران، سه راه یاسر، قسمتی از میدان قدس، خیابان دربند و دیگر مناطق شمال تهران شاهد آبگرفتگی‌هایی بود که در برخی موارد شدت آبگرفتگی تبدیل به سیل‌های خفیف شد و تردد خودروها با سختی همراه بود و ترافیک سنگین در این معابر ایجاد شد.

٧٢ ساعت امداد بی‌وقفه
٧٢ ساعت امداد بی‌وقفه، شاید بهترین عنوانی است که می‌توان برای فعالیت‌ها و عملیات‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه عنوان کرد.
ارایه امدادرسانی به بیش از ١٦‌هزار و ٨٠٠ متاثر از طوفان شن در سیستان‌وبلوچستان، توزیع ١٤هزار ماسک میان متاثران طوفان، امدادرسانی به متأثران از سیل و آبگرفتگی در ٥ استان تنها بخشی از خدمات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در روزهای گذشته است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید