دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهوری

دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهوری

روز گذشته کانال خبری منسوب به محمدرضا عارف و نیز کانال خبری شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر دیدار رئیس شورایعالی اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهوری را منتشر کرد.

کد خبر : ۴۰۲۳۶
بازدید : ۱۲۳۸
دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهوری
در آستانه معرفی کابینه دوازدهم توسط حسن روحانی به احتمال زیاد اصلاح‌طلبان که از حامیان عمده روحانی در انتخابات به شمار می‌روند، نظرات خود را درباره ترکیب کابینه با رئیس‌جمهوری منتخب در میان گذاشته‌اند.

به گزارش شهروند، روز گذشته کانال خبری منسوب به محمدرضا عارف و نیز کانال خبری شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خبر دیدار رئیس شورایعالی اصلاح‌طلبان و رئیس‌جمهوری را منتشر کرد.
جزییات این خبر البته در همان لحظات نخست منتشر نشد؛ اما آنچه مسلم است در آستانه معرفی کابینه دوازدهم توسط حسن روحانی به احتمال زیاد اصلاح‌طلبان که از حامیان عمده روحانی در انتخابات به شمار می‌روند، نظرات خود را درباره ترکیب کابینه با رئیس‌جمهوری منتخب در میان گذاشته‌اند.

در این دیدار تأکید شده که کابینه نهایی هنوز قطعی نشده است و رئیس‌جمهوری همچنان در حال بررسی گزینه‌های پیشنهادی است. در این نشست روحانی عنوان کرده که با برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب نیز همچون دیگر جریان‌ها برای انتخاب کابینه مشورت کرده است اما هنوز به نتیجه قطعی دست نیافته است.
در این جلسه که با محوریت چینش کابینه دوازدهم بوده، بیشتر در مورد کلیات کابینه صحبت شده و بحث‌های صورت گرفته آنچنان وارد مصادیق نشده است. در این دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای کمیته تعامل بدون ورود به گزینه‌های موجود برای شهرداری تهران بر ضرورت حضور فردی شایسته و کارآمد در شهرداری تهران تأکید شده است.

همزمان با افزایش انتقادات از سوی تعدادی از رسانه‌ها مبنی بر آنچه «سهم‌خواهی» اصلاح‌طلبان از حسن روحانی عنوان شده است، تعدادی از شخصیت‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب به دفاع از رویه سیاسی این جریان در برابر دولت و به ابهام‌زدایی از ماجرا پرداخته‌اند.

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز روز گذشته لزوم تغییر در کابینه دولت دوازدهم را مورد تأکید قرار داده و گفته است: اعلام نظر درباره کابینه به معنای سهم‌خواهی نیست بلکه به معنای مشاوره‌دادن در امور کشور است.

ابطحی در خصوص گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم گفته است‌: در وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی بحث از تغییر کابینه زیاد مطرح شد و توقع کلی از ایشان تغییر کابینه دولت دوازدهم است.

او با بیان این‌که تمام امکانات و گمانه‌زنی‌ها نتیجه مشاوره‌‌دادن عمومی به رئیس‌جمهوری است، گفته است: نهایتا آقای رئیس‌جمهوری خود کابینه را انتخاب می‌کند و وزرا را می‌چیند؛ اما لزوم تغییر در دولت از دیدگاه‌هایی است که رئیس‌جمهوری هم در مناظرات انتخاباتی و هم بعد از آن در سخنرانی‌ها ارایه کرد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: به نظر من هر کس دیدگاه‌ها و گزینه‌های پیشنهادی خود را برای کابینه آینده مطرح می‌کند به معنای سهم‌خواهی نیست بلکه به معنای مشاوره‌دادن است.

تابش: روحانی مشورت اصلاح‌طلبان را در نظر می‌گیرد
محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید در زمره حامیان و متحدان روحانی هستند، بر عدم سهم‌خواهی در این راستا تأکید کرد و گفت: روحانی حتما مجموعه مشورت‌های اصلاح‌طلبان را در نظر می‌گیرد.

نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس حتما همان‌طور که ما به آقای روحانی علاقه‌مندیم، رئیس‌جمهوری نیز حتما مجموعه مشورت‌های اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس را در نظر می‌گیرند و نتیجه این تعامل و هماهنگی آن خواهد بود که کابینه‌ای کارآمد، فعال و پاکدست تشکیل شود که بتواند کشور را در مدار توسعه و پیشرفت قرار دهد.

او در واکنش به سوالی درباره برخی انتقادها نسبت به بخش‌هایی از کابینه همچون وزارت کشور یا علوم اعلام کرد: شاید یکی از مهمترین مولفه‌هایی که برای معرفی کابینه جدید و وزرای پیشنهادی مد نظر قرار دادیم، تعامل و هماهنگی خود وزرا با روحانی است و به این مولفه فراتر از دیگر مولفه‌ها توجه داریم.

تابش در پاسخ به این سوال که آیا اخبار و شایعات مطرح‌شده طی روزهای اخیر مبنی بر این‌که کابینه دوازدهم در راستای مطالبات اصلاح‌طلبانه جامعه در حال چینش نبوده و با آنچه انتظار می‌رود، تفاوت فراوانی دارد، گفت: هنوز کاری انجام نشده و معلوم نیست این اخبار از کجا می‌آید.
نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای روحانی نیز به‌صراحت تأکید کردند برخی از دوستان برای تحقق خواست دولت سینه سپر نمی‌کردند و طبیعتا وقتی خود رئیس‌جمهوری نیز به این مسأله اشاره کرده، مسلما باید به سمت افرادی برویم که در جهت تحقق مطالبات مردم و شعارهای انتخاباتی با دولت و شخص رئیس‌جمهوری همراه و هماهنگ هستند.

تاجرنیا: کابینه جوان‌تر شود
علی تاجرنیا، نماینده مجلس ششم در اين رابطه نیز با انتظارات اصلاح‌طلبان از ترکیب دولت دوازدهم گفته است: رویکرد اصلاح‌طلبان از آقای روحانی همانند چهار‌ سال گذشته، حمایت از ایشان و نه سهم‌خواهی است.

تاجرنیا با بیان این‌که آقای روحانی در چهار ‌سال پیش رو وظیفه و رسالت سنگین و مضاعفی را برعهده دارد، اظهار داشت: با توجه به حمایت گسترده جریا‌ن‌های مختلف اصلاح‌طلب و گروه‌های مختلف مردمی که موجب شد تا آقای روحانی رأی و پشتوانه بالایی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری کسب کرده و از قدرت بیشتری برخوردار شود، این انتظار از آقای روحانی وجود دارد که بیش از هر زمان دیگری به خواسته‌های حامیان خود پاسخ دهد.

او اصل دوم در انتخاب وزرا را جهت‌گیری و باورداشتن آنها به شعارها و برنامه‌های رئیس‌جمهوری دانست و ابراز داشت: در دولت یازدهم به غیر از چند وزیر انگشت‌شمار، آقای روحانی از سوی دیگر اعضای هیأت دولت حمایت نمی‌شد. در دولت دوازدهم باید با وحدت و به صورت یکپارچه از آقای روحانی حمایت کنند. افراد مطرح برای تصدی مسئولیت نباید نقطه ضعفی داشته باشند و در حمایت از دولت جدی باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان این‌که میانگین سنی وزرا هم یکی از دیگر مسائل مهم در ترکیب دولت دوازدهم باید باشد، عنوان کرد: پس از گذشت حدود ۴۰‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ما نیازمند تدبیری جدی در شکستن حلقه بسته مدیران عالی هستیم. افرادی که چند دوره مسئولیت وزارت را برعهده داشته‌اند، از انگیزه و خلاقیت لازم برای ایفای نقش برخوردار نیستند و وقت کافی را هم برای مسئولیت‌شان نخواهند گذاشت.
ضروری است تا نسل دوم مدیران وارد عرصه‌های عالی مدیریتی شده و دولت جوان‌تر شود.
تاجرنیا با بیان این‌که وجه همت دولت در تمامی عرصه‌ها باید عملگرایی و کارکردن باشد، یادآور شد: دولت دوازدهم نقش مهمی را در مطلوب نشان‌دادن تفکر اصلاح‌طلبی و اعتدال برعهده دارد و سرنوشت چهار ‌سال آینده نیز تا حدود بسیار زیادی به نوع عملکرد دولت دوازدهم بستگی دارد؛ به عبارت دیگر، اگر این دولت خوب عمل کند، می‌تواند موجب تمدید مدیریت اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان در دولت سیزدهم شود ولی با کم‌کاری می‌تواند زمینه‌ بازگشت پوپولیست‌ها را فراهم کند.

او با تأکید بر این‌که باید حدود دوسوم دولت تغییر کند، بیان کرد: تغییر در دولت باید تغییر در کل چهره‌ها باشد. جابه‌جایی افراد و تغییر مسئولیت آنها از سمتی به سمت دیگر کمک‌کننده نیست. در این راستا، به غیر از وزیر نفت، باید کل تیم اقتصادی دولت و تیم سیاست داخلی تغییر کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید