حیوانات خانگی، دوست یا دشمن؟!

حیوانات خانگی، دوست یا دشمن؟!

کسانی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، معتقدند حسی که از داشتن آن‌ها تجربه می‌کنند قابل وصف نیست. وابستگی عجیب و شدید به حیوان و ابراز احساسات این حیوانات به صاحبان خود تجربه‌ای است که شاید هرکسی مایل به داشتن آن نباشد.

کد خبر : ۴۰۲۵۷
بازدید : ۱۰۶۶۷
فرادید | شاید خیلی از شما از دوست داران حیوانات و حامی حقوق آن‌ها باشید. حتما دلتان می‌خواهد یکی از این موجودات دوست داشتنی را در خانه کنار خودتان نگه دارید. اما تا حالا فکر کردید نگه داشتن حیوانات در خانه و فضای آپارتمان می‌تواند چه فواید یا مضراتی داشته باشد؟
به گزارش فرادید؛ اگر دلتان می‌خواهد بدانید داشتن حیوان در خانه چه عواقبی دارد این گزارش را بخوانید.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
آن‌ها فقط حیوانات بازیگوش و جذاب و دوست داشتنی خانه هستند
حیوان خانگی در حقیقت حیوانات دست آموزی هستند که عمدتا برای لذت و سرگرمی نگه داری می‌شوند، این‌ها آموزشی برای کار یا حفاظت ندیده‌اند. آن‌ها فقط حیوانات بازیگوش و جذاب و دوست داشتنی خانه هستند.
این حیوانات دو دسته اند، یا شامل: سگ ، گربه، پرندگان زینتی و ماهیان آکواریومی می‌شوند که خیلی متداول هستند.
و یا شامل: خرگوش، همستر، لاک پشت، انواع مار، میمون، جوجه تیغی که نامتداول محسوب می‌شوند. حیوانات دسته دوم در واقع حیوانات وحشی و غیر خانگی و آزمایشگاهی هستند که تحت شرایطی رام و خانگی می‌شوند.
نگه داری اینها در خانه کار راحتی نیست، چون به غیر از نا‌معمول بودن برای اطرافیان، نگه داشتن آن‌ها با حیوانات اهلی خانگی بسیار متفاوت است. نوع تغذیه، محل نگه داشتن، رفتار خاص با آن‌ها همه مشکلات داشتن این حیوانات است.
کسانی که حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه در منزل دارند از مزایای فیزیکی و عاطفی زیادی برخوردار می‌شوند. آن‌ها برنامه‌های خاصی با حیوانات خود دارند که مهم‌ترین آن پیاده روی هر روزه برای سلامتی حیوان است. مثلا پیاده روی با یک سگ می‌تواند تعاملات اجتماعی، ورزش و هوا خوری هر روزه انسان را تامین کند.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
برخی معتقدند این حیوانات محبت و وفاداری بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند
فواید نگه داری حیوانات خانگی
اگر دوست دارید یک همدم خانگی غیر انسان در خانه خود نگه دارید بد نیست از فواید نگه داشتن این حیوانات باخبر باشید.
کسانی که حیوان خانگی نگه می‌دارند، معتقدند حسی که از داشتن آن‌ها تجربه می‌کنند قابل وصف نیست. وابستگی عجیب و شدید به حیوان و ابراز احساسات این حیوانات به صاحبان خود تجربه‌ای است که شاید هرکسی مایل به داشتن آن نباشد. اما اگر پای صحبت این افراد بنشینید مصرانه معتقدند این حیوانات محبت و وفاداری بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند.
اگر به این امر اعتقاد دارید پس همین امروز اقدام به خرید یکی از این حیوانات بکنید. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که حیوانات خانگی باعث ایجاد حس آرامش روح و روان افراد می‌شوند، در کاهش اضطراب موثرند و به عنوان نیرویی برای مقابله با استرس به حساب می‌آیند.
حضور این حیوانات به خصوص سگ‌ها احساس امنیت را نیز در افراد بالا می‌برد. همین که سگ شما هرچند خانگی و فانتزی باشد با دیدن هر غریبه‌ای که نزدیک شما می‌آید پارس می‌کند حس خوب امنیت در افراد را تقویت می‌کند.
محققین می‌گویند که نوازش کردن سگ ‌ها ضربان قلب را کاهش می‌دهد و عمق تنفس را بالا می‌برد. به نظر می‌رسد که داشتن یک حیوان خانگی باعث ایجاد خیلی از صفات مثبت در صاحبش می‌شود. تحقیقات نشان داده افرادی که حیوان خانگی نگه می‌دارند نسبت به سایرین اعتماد به نفس بیشتری دارند.
دوست بچه ها/دردسر والدین
در جوامع امروز اکثر بچه‌ها تمایل به داشتن یک حیوان خانگی دارند. در کشورهای غربی به شکل معمول بیشتر خانواده‌ها حیوان خانگی دارند،که اغلب سگ یا گربه است.
اما در کشور ما چند سالیست تب تند داشتن این حیوانات بالا گرفته است.
بچه‌ها حیوانات را دوست دارند چون از تنهایی نجاشان می‌دهد، با آن‌ها بازی می‌کند، به نوعی تحت فرامین بچه‌ها بزرگ می‌شود و می‌توانند همدم خوبی برایشان باشد. آن‌ها حرف‌ها و مشکلات خود را با حیواناتشان در میان می‌ گذارند و این راهی برای خالی شدن آن ‌ها از غم غصه هاست.
از سوی دیگر خیلی از بچه‌ها توان نگه داری و انجام کارهای این حیوانات را ندارند، به عبارتی نظافت، غذا دادن انجام کارهای روزمره آن‌ها به عهده والدین خواهد بود. این امر هم به دلیل بالا بودن حجم کاری و درگیری‌های زندگی روزانه برای همه امکان ندارد. این یکی از دلایلی است که خیلی خانواده‌ها از نگه داری این حیوانات امتناع می‌کنند.
اگر بچه‌ها به سنی رسیده باشند که خودشان قادر به انجام این کار‌ها باشند نگه داری حیوانات خیلی برای خانواده‌ها سخت نخواهد بود. البته باید این نکته را هم اضافه کنیم که اگر این حیوانات فقط سگ، گربه، پرنده یا خرگوش باشند نگه داری آن‌ها خیلی راحت‌تر از حیواناتی است که جدیدا برخی افراد برای جلب توجه یا خاص بودن در خانه نگه می‌دارند.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
بچه‌ها حیوانات را دوست دارند چون از تنهایی نجاشان می‌دهد
حیوانات غیر خانگی
همان طور که در بالا اشاره کردیم تازگی‌ها بعضی افراد حیواناتی را برای خانه انتخاب می‌کنند که هیچ جور با عرف و شرایط زندگی انسان‌ها جور در نمی‌آید.
تصور کنید وارد خانه‌ای شوید و یک مار بزرگ پیچ در پیچ جلوی دراز شما استقبال کند. یا در حال خوردن غذا باشید ناگهان یک موش بپرد وسط میز. حیواناتی نظیر کورکدیل، خرچنگ، لاکپشت و امثال این‌ها اصلا برای نگه داری در خانه مناسب نیستند. فارغ از بجث حیوان دوستی که جز آزار دادن آن‌ها از ماندن در فضای خانه سود دیگری نمی‌برید، تصویر ناخوشایند حضور آن‌ها در خانه می‌تواند برای اطرافیان رنج آور باشد.
در مورد خزندگان با دو گروه رو به رو هستیم، مار‌ها و دیگران.
حضور این خزنده در خانه بسیاری از افراد را ناراحت می‌کند حالا هر چقدر که این جانوران مطیع باشند. درست است که مار‌ها خیلی ساده به غذای منجمد عادت می‌کنند اما عمده غذای آن‌ها زنده است.
دکتر دنیش می‌گوید: « مار‌ها عمر طولانی‌ای دارند، می‌توان آن‌ها را کنترل یا برای مدت طولانی‌‌ رها کرد، اگرچه اکثر اوقات باید به آن‌ها غذا داد و نیاز به گرما و نور کافی برای زنده ماندن دارند.»
پس ترجیحا اگر دنبال خزندگان هستید از نوع ساده‌تر آن‌ها استفاده کنید. مثل لاکپشت یا مارمولک.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
اکثر بچه‌ها تمایل به داشتن یک حیوان خانگی دارند
سگ‌های وفادار
همه می‌دانند که سگ‌ها فقط شامل یک دسته خانگی فانتزی زیبا نمی‌شوند. سگ‌ها در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند.
سگ‌های راهنما برای افراد نابینا، این افراد به شدت به داشتن این حیوان نیاز دارند. البته اگر امکان نگه داری آن را داشته باشند. این سگ‌ها فقط برای کمک به این افراد آموزش می‌بینند و حتی می‌توانند لبه‌های جوب و بالا و پایین‌های خیابان را به درستی بشناسند.
سگ‌هایی هم وجود دارند که برای کمک به افراد مبتلا به فلج دست یا پا آموزش می‌بینند. آن‌ها می‌توانند نقش دست یا پای نداشته این افراد را ایفا کنند.
روان‌شناسان معتقدند افرادی که از شدت بالای افسردگی رنج می‌برند و حتی تمایل به خودکشی دارند، اگر یک حیوان خانگی ترجیحا سگ نگه داری کنند تمایلشان به اینکار کم می‌شود.
گربه‌های خانگی
گربه‌ها کامل‌ترین حیوان خانگی در آپارتمان هستند. آن‌ها نیاز به راه بردن ندارند و به نظافت خود اهمیت می‌دهند، گربه‌ ها به طور متوسط ۱۵ ساعت در روز می‌خوابند. این مدت، زمان خوبی برای کار کردن صاحبان خواهد بود. و معمولا زمان زیادی از خواب آن‌ها در اوقاتی است که صاحبشان در خانه نیست.
گربه‌های خانگی ظرافت‌های خاصی دارند، آن‌ها از خیلی جهات با سگ‌ها متفاوتند. تقریبا همیشه باید دنبال آن‌ها بگردید. این مکان‌ها را به یاد داشته باشید و در اولن پنهان شدن سراغشان بروید.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
نگه داری گربه در خانه خطرات زیادی برایش دارد
زیر پارچه‌ای که روی صندلی کشیده شده/ داخل شومینه/ پشت کتاب ها/ پشت سینک دستشویی یا وان حمام/ پشت میز اتوکشی/ داخل کشو یا کمد/ داخل سبد لباس‌های کثیف/ زیر تخت/ پشت در و بالای کابینت آشپزخانه. گربه‌ها به دلایل زیادی خود را پنهان می‌کنند اما اگر این زمان طولانی شد می‌تواند نشانه بیماری باشد بهتر است سریع‌تر او را پیدا کنید.
نگه داری گربه در خانه خطرات زیادی برایش دارد. باید همه خانه را امن کنید بعد میزبان گربه‌ ها شوید.
سیم‌های برق را جمع کنید، برخی گربه‌ها به جویدن سیم‌ها عادت دارند. گیاهان سمی را از خانه دور کنید، در صورت خورده شدن کشنده هستند. رومیزی‌ها را بردارید. گربه‌ها بسیار کنجکاوند که بدانند چه چیزی آن بالا روی میز قرار دارد و سعی می‌کنند تا با استفاده از رومیزی خود را به بالای میز برسانند. برای سطل زباله سرپوش بگذارید. روی مبلمان و تخت را با پارچه بپوشانید البته اگر نمی‌خواهید موی گربه همه جای خانه باشد.
اما به این همه لطافت و نازک طبعی او اعتماد نکنید. گربه‌ها حیوانات عموما مستبد، خود پسند، راحت طلب، فضول، مغرور، زود آشنا و نمک نشناس هستند.
این حیوان مرموز و اسرار آمیز با اینکه به بی‌صفتی معروف است اما از حیوانات مفید به شمار می‌رود. گربه حیوانی زیبا و ملوس است که با حرکات دلنشین مایه لذت صاحب خود می‌شود. از شگفتیهای گربه اینکه همیشه در حال استراحت است اما هر لحظه که بخواهد مانند پلنگ چابک و چالاک می‌شود.
پرنده‌ها قفسی
بدتربن شکل نگه داری حیوان خانگی در قفس کردن پرنده هاست. هرچقدر که داشتن سگ و گربه می‌تواند قابل تحمل باشد اما نگه داشتن پرنده‌ای که نیاز به پرواز دارد در قفس و در خانه دقققا حکم زندان دارد.
درست است که پرندگان هم نوع خانگی دارند ولی باز هم برای حیوانی که بال پریدن دارد ماندن در خانه زندان است. پرنده‌های خانگی هم انواع مختلفی دارند مثل طوطی خاکستری آفریقایی (که عموما در ایران به نام کاسکو شناخته می‌شود.)، طوطی ماکائو، طوطی کاکادو، مرغ مینا، قناری، عروس هلندی، مرغ عشق، فنچ و پرندگانی ازین دست.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
پرنده‌های خانگی هم انواع مختلفی دارند
علل گرایش به نگه داری حیوانات خانگی
به نظر می‌رسد اولین دلیلی که هر فرد به نگه داری حیوان در خانه علاقمند می‌شود تنهایی است. وقتی شما چه در جوانی چه در پیری احساس تنهای می‌کنید ترجیح می‌دهید همدمتان یک حیوان بی‌آزار و بی‌کلام باشد که تابع فرمان شما زندگی کند.
اما متاسفانه جدیدا و بیشتر در کشور ما افراد برای جلب توجه و بیان اینکه افرادی از قشر خاص جامعه هستند، اقدام به نگه داری حیوان می‌کنند. مثلا اقشار مرفه قطعا تصور می‌کنند داشتن یک حیوان خانگی برای فرزندشان نه تنها او را از تنهایی درمی آورد بلکه کلاس بالایی هم دارد.
نگه داشتن سگهای بزرگ و وحشی در آپارتمان‌های شهری کوچک جز دردسر چیزی نمی‌تواند باشد اما این صحنه را هم زیاد می‌بینید.خانه‌هایی که گربه ریز و درشت از در و دیوار بالا می‌رود یا سگ و گربه در کنار هم در گوشه کنار خانه می‌لولند، نمی‌تواند فضای خوشایندی برای هر کسی باشد.
حیوانات خانگی،دوست یا دشمن
سگ و گربه در کنار هم در گوشه کنار خانه می‌لولند
گاهی نگه داری اینگونه حیوانات حتی معاشرت افراد را محدود می‌کند. در کشورهای غربی به دلیل اینکه اکثر خانه‌ها بزرگ و حیاط دار است داشتن حیوان خانگی عجیب به نظر نمی‌رسد. اما در ایران خیلی مرسوم نیست که در آپارتمان و آسانسور و خانه همسایه یک سگ یا گربه رفت و آمد کند. اما جوانان این نسل تمام قواعد را زیر پا گذاشته‌اند و از ابتدای کودکی دنبال داشتن سگ یا گربه هستند. گاهی آن‌ها برنده می‌شوند و خانواده برایشان تهیه می‌کند و گاهی ناکام می‌مانند تا این تب یا از سرشان بیافتد یا خودشان دست به خرید بزنند.
به همه این ماجرا‌ها وابستگی عاطفی شدید و درد از دست دادن این حیوانات را هم اضافه کنید. اگر روزی از دنیا بروند بچه‌ها بیشترین ضربه عاطفی را خواهند خورد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید