شهرداری تهران و اين ٦ نفر

شهرداری تهران و اين ٦ نفر

روز چهارشنبه قبل از آن‌كه جلسه سرنوشت‌ساز اعضاي شوراي منتخب شروع شود، محسن‌ هاشمي‌رفسنجاني از اعضا خواست تا براي از بين‌رفتن حاشيه‌ها نام او در ميان گزينه‌ها نوشته نشود؛ محمود حجتي يا معصومه ابتكار هم از حضور در ليست اعضا انصراف دادند و در نهايت ٧نفر براي شهرداري تهران انتخاب شدند.

کد خبر : ۴۰۴۸۵
بازدید : ۱۳۰۸
به گزارش شهروند،٧نفر بودند اما يكي از ادامه‌دادن انصراف داد و حالا همه می‌دانند تا اواسط شهريور نام كليددار شهرداري تهران از ميان اين ٦نفر بيرون كشيده می‌شود: «محمدعلي نجفي، حسين مرعشي، الهه كولايي، سیدمحمدعلی افشانی، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده» نام اين افراد در دوماه گذشته بارها از طرف افراد و چهره‌هاي سياسي تكرار شده بود و حضورشان در ليست ٧نفره خيلي هم دور از انتظار نبود.
شهرداری تهران و اين ٦ نفر
محمدعلی نجفی
تعداد آرا: ۲۱
سوابق: مشاور كنوني امور اقتصادی رئیس جمهوری، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو دوره سوم شوراي شهر تهران، پايه گذار حزب كارگزاران سازندگي و وزير سابق آموزش و پرورش
شهرداری تهران و اين ٦ نفر
حسین مرعشی
تعداد آرا: ۲۰
سوابق: سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، نماینده دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی، استاندار سابق كرمان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت اصلاحات
شهرداری تهران و اين ٦ نفر
الهه کولایی
تعداد آرا:١٦
سوابق: محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، نماينده مجلس ششم
شهرداری تهران و اين ٦ نفر
سیدمحمدعلی افشانی
تعداد آرا: ۱۴
سوابق: استاندار كنوني فارس، معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ‏نوسازی و تجهیز مدارس کشور، معاون استاندار استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و ‏سمنان
شهرداری تهران و اين ٦ نفر
محمد شریعتمداری
تعداد آرا: ۱۱
سوابق: وزير بازرگاني دولــت اصــلــاحـــات، معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران، جانشین رئیس‌جمهوری ایران در شورای عالی ایرانیان، عضو شورای راهبردی رو ابط خارجی جمهوری اسلامی ایران
شهرداری تهران و اين ٦ نفر
محسن مهرعلیزاده
تعداد آرا: ۹
سوابق: معاون رئیس‌ جمهوری و رئيس سازمان تربیت بدنی در دولت اصلاحات، استاندار خراسان در دولت اصلاحات، رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش

٧نفر بودند اما يكي از ادامه‌دادن انصراف داد و حالا همه می‌دانند تا اواسط شهريور نام كليددار شهرداري تهران از ميان اين ٦نفر بيرون كشيده می‌شود: «محمدعلي نجفي، حسين مرعشي، الهه كولايي، سیدمحمدعلی افشانی، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده» نام اين افراد در دوماه گذشته بارها از طرف افراد و چهره‌هاي سياسي تكرار شده بود و حضورشان در ليست ٧نفره خيلي هم دور از انتظار نبود.

روز چهارشنبه قبل از آن‌كه جلسه سرنوشت‌ساز اعضاي شوراي منتخب شروع شود، محسن‌ هاشمي‌رفسنجاني از اعضا خواست تا براي از بين‌رفتن حاشيه‌ها نام او در ميان گزينه‌ها نوشته نشود؛ محمود حجتي يا معصومه ابتكار هم از حضور در ليست اعضا انصراف دادند و در نهايت ٧نفر براي شهرداري تهران انتخاب شدند.
ساعتي بعد اما گلايه‌ها هم شروع شد؛ بعضي‌ها مثل الهام فخاري، علي اعطا يا ناهيد خداكرمي از جاماندن نام گزينه‌هايی چون محمد ستاري‌فر يا پیروز حناچی ابراز تأسف كردند و وجود نام عليرضا جاويد مدير نزديك به قاليباف و احمدي‌نژاد و همسر دخترخاله يكي از اعضاي منتخب هم موضوع ديگري بود كه باب انتقاد را باز كرد.
بعد اما زهرا نژادبهرام براي تمام‌كردن اين حاشيه‌ها نام گزينه‌هاي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي اعلام كرد و نوشت كه بقيه اعضا هم براي شفاف‌سازي همين اقدام را انجام دهند.
علي اعطا هم از ديگر افرادي بود كه برگه رأي خود را در شبكه اجتماعي خود گذاشت اما همزمان با تمام اينها حبيب‌الله بيطرف يكي از گزينه‌هاي شوراي منتخب اعلام كرد كه تمايلي براي شهرداري تهران ندارد و در مقابل محمد ستاري‌فر نامه گلايه‌آميزي نوشت و از نبودن نامش در ليست ٧نفره اين‌طور گلايه كرد: «در آخرین نشست که جناب فراهانی دو روز پیش با چند نفر دیگر آمدند دانشکده و اصرار داشتند باز مخالفت خود را اعلام کردم. من تلفن‌باران شده‌ام که چرا رأی نیاورده‌ام و چرا کاندیدا شده‌ام؟ آیا درست است کسی که اخلاقی برخورد می‌کند و با خضوع رفتار می‌کند. اعضای شورا او را کاندیدا کنند. با وجود این‌که خود مخالفت داشته و بعد از رأی‌گیری چنان وانمود شود که رأی نیاورده است؟»

البته حالا خيلي از اصلاح‌طلبان هم مثل عبدالله ناصري معتقدند كه رويه انتخاب شهردار درست و حتي مورد حمايت رئيس دولت اصلاحات است اما محسن ‌هاشمي، عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران اعلام كرد؛ یکی از مشکلاتی که می‌تواند در دوره آینده بر سر راه توسعه تهران ایجاد شود، مسأله شخص‌محوری در انتخاب شهردار به جای برنامه محوری است: «به جای صحبت‌کردن بر سر گزینه‌های مختلف شهرداری که طبعا به حاشیه‌سازی و ایجاد اختلاف و بحث‌های غیراصولی منجر می‌شود، باید به برنامه محوری در حوزه مدیریت شهری بیندیشیم.
مردم انتظاراتی متفاوت با شوراهای گذشته از شورای پنجم دارند که تحقق آن نیازمند رویکردی علمی و کارشناسی، توأم با پختگی و استفاده از تجربیات و سخت‌کوشی است. اقدامات شتابزده و خبرسازی رسانه‌ای قطعا به این فرآیند آسیب می‌رساند.» او اين را هم گفت كه با وجود انصراف از كانديداتوري اما همچنان احتمال شهردارشدن او در صورت موافقت اعضاي شوراي شهر دور از واقعيت نيست.

چه كسي سكاندار خوبي است؟
اما جدا از حاشيه‌هايی كه هست و از اين پس هم ادامه خواهد داشت، بايد ديد كه گزينه‌هاي شهرداري تا چه ميزان قابليت سكانداري شهرداري تهران را دارند.
علي نوذرپور، معاون سابق سازمان دهياري و شهرداري‌هاي وزارت كشور درباره سه گزينه اول ليست به «شهروند» گفت كه تقريبا همگي افراد موجهي هستند اما محمدعلي نجفي به دليل سابقه‌ای كه در سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش داشته، گزينه بهتري است: «دكتر نجفي نقش زيادي در ويرايش نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور داشته و درحال حاضر كه اولويت اصلي تهران منابع درآمدي است، ايشان بهتر می‌تواند كنترل اوضاع را به دست گيرد.
او حالا به نحوه تخصيص بودجه‌ها اشراف كامل دارد و می‌داند از چه راهي منابع درآمدي را كسب و در چه راهي آن را صرف كند. تجربه ٦ساله نجفي در دوره سوم شوراي شهر تهران هم می‌تواند به تمام اين محسنات اضافه كند.»
او معتقد است؛ اگر او تمايلي به شهردارشدن داشته باشد، برنامه‌ای مبتني بر امكانات شهر تهران خواهد داشت: «اين دومين‌بار است كه شورا به‌طور كامل در دست اصلاح‌طلبان است و درصورت انتخاب ايشان می‌توان به اينده سياسي اصلاح‌طلبان هم اميدوار بود.» او درباره حسين مرعشي هم تقريبا همين نظر را دارد: «او از مديران قديمي است كه سوابق درخشاني در ميراث فرهنگي و استانداري كرمان دارد، به‌طوري‌ كه در كرمان جهش خوبي در شاخص‌هاي توسعه گردشگري، صنعتي و ميراث فرهنگي به وجود آورد و هويت تاريخي را به استان برگرداند.
مرعشي مديري آشنا با سرمايه‌گذاري است و قطعا در حوزه سرمايه‌گذاري شهر تهران مفيد خواهد بود، قدرت چانه‌زني بالايي دارد و از منابع شهر تهران به خوبي دفاع خواهد كرد.»

الهه كولايي يكي از شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب است كه البته در ليست ٧نفره هم نامش ديده می‌شود، آن هم در رده سوم و با ١٦ رأي. حضور او در واقع به دليل انصراف معصومه ابتكار است كه نامش به‌عنوان شهردار زن برده می‌شد.
اصلاح‌طلبان از آنجايي كه بارها گفته‌اند كه شهردار زن معرفي خواهند كرد، اين گزينه را عجولانه وارد ليست خود كردند، درحالي كه به اعتقاد نوذرپور گزينه‌هاي بهتري هم وجود داشت كه هم زن باشد و هم سابقه مديريت شهري داشته باشد: «جنبه مثبت موضوع مطرح‌شدن يك زن به‌عنوان شهردار تهران است، البته ايشان سابقه خوبي در حوزه سياست و دانشگاه دارد اما در حوزه مديريت شهري نه دانش و نه تجربه خوبي دارد.» او معتقد است كه بهتر بود اين تبعيض مثبت به شكل واقعي‌تري ديده می‌شد و فرد معرفي شده حداقل در حوزه مديريت شهري سابقه‌ای داشته باشد.

ميثم بصيرت، يكي از كارشناسان حوزه شهري هم در گفت‌وگو با «شهروند» تقريبا همين نظر را دارد: «خانم كولايي در حوزه دانش سياسي آدم فرهيخته‌ای است اما انتخاب او در ميان گزينه‌هاي شهرداري فقط فرصت‌سوزي براي زنان است؛ چراكه هيچ ارتباطي با مديريت شهري ندارد. اصلاح‌طلبان اگر هيچ گزينه‌زني مطرح نمی‌كردند، از معرفي‌كردن اين گزينه خيلي بهتر بود.»

ميثم بصيرت يكي از كارشناسان حوزه شهري هم در گفت‌وگو با «شهروند» تقريبا همين نظر را دارد: «خانم كولايي در حوزه دانش سياسي آدم فرهيخته‌ای است اما انتخاب او در ميان گزينه‌هاي شهرداري فقط فرصت‌سوزي براي زنان است؛ چرا كه هيچ ارتباطي با مديريت شهري ندارد. اصلاح‌طلبان اگر هيچ گزينه ‌زني را مطرح نمی‌كردند از معرفي‌كردن اين گزينه خيلي بهتر بود.»

شهردار تهران جز پاكدستي بايد اهل تعامل با دولت باشد
اين كارشناس شهري البته درباره نجفي و مرعشي دو گزينه ديگري كه به ترتيب رأي بالايي هم آورده‌اند، می‌گويد كه نجفي گزينه مناسب‌تري است چرا كه فردي اقتصادي و دولتي است و مشكلات تهران را می‌شناسد.
بصيرت با اشاره به سابقه نجفي در وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت كه دوران طلايي آموزش‌و‌پرورش همان زمان بوده است كه با وجود بحران مالي، نجفي توانست با ابداع مدارس غيرانتفاعي و غيردولتي بحران مالي را كنترل كند: «به‌ طور كلي چون رابطه خوبي با دولتي‌ها دارد، هم ديگر آن قصه رقابت با دولت را نخواهد داشت؛ ضمن اين‌كه او تا حالا در رده‌هاي بالاي مديريتي زيادي بوده است و ورود به شهرداري يعني ورود به رده پايین‌تر، بنابراين ديگر آن نگاه رقابتي با دولت را هم نخواهد داشت. از طرف ديگر آدم پاكدست، سالم و يك شخصيت ملي است كه می‌تواند شهر تهران را از اين وضعيت نابسامان نجات دهد.»
به گفته او مرعشي هم تقريبا همين شاخصه‌ها را دارد اما حساسيت‌ها بر روي او زياد است: «از طرف ديگر چون در بخش خصوصي فعاليت دارد، حضورش به‌عنوان شهردار حساسيت‌زا خواهد بود مگر اين‌كه از ادامه فعاليت كناره‌گيري كند ضمن اين‌كه ايشان در آخرين صحبت‌هاي خود از شهردارشدن آقاي نجفي حمايت كرده‌اند بنابراين احتمال دارد كه اصلا اين سمت را قبول نكنند.»
بصيرت به سابقه سياسي حسين مرعشي اشاره كرد كه متمايل به حزب كارگزاران است در حالي‌كه محمدعلي نجفي به‌عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شود و حداقل خواسته مردم اين است كه شهردار از طيف نزديك به كارگزاران انتخاب نشود: «درنهايت البته شورا شهردار را انتخاب می‌كند و افكار عمومي تنها از دور می‌تواند شاهد باشد اما در كل ايرادي كه می‌توان به روند انتخاب شهردار گرفت اين است كه همچنان هم نسل دوم انقلاب در آن غايب هستند. از طرفي حضور افرادي چون مهرعليزاده در ليست ٧ نفره هم كمي جاي تعجب داشت چرا كه او نه سابقه مديريت شهري دارد و نه در ميان اصلاح‌طلبان جايي دارد.»

در هر حال همچنان خيلي از كارشناسان و حتي اعضاي فعلي شوراي شهر تهران معتقدند كه شهردار آينده تهران بايد جز پاكدستي و تخصص، در حوزه شهري نیز بتواند تعامل خوبي با دولت برقرار كند؛ مثل احمد حكيمي‌پور از اعضاي شوراي فعلي شهر تهران که می‌گوید هر گزينه‌ای كه بيشترين رأي را داشته باشد براي شهرداري تهران مناسب است: «آقاي مرعشي هم گزينه خوبي است اگر چه معتقدم نجفي اهل تعامل با قدرت است و هم مديري بي‌حاشيه. او توانايي بازگرداندن ثبات و آرامش به مديريت شهري را دارد.»
او درباره افرادي چون ستاري‌فر يا حناچي كه از ورود به ليست ٧ نفره جامانده‌اند هم اين را گفت كه تهران در حال حاضر نياز به شهردار ميداني دارد؛ در حالي كه برخي از اين افراد بيشتر در حوزه نظري تبحر و تجربه دارند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید