كدام وزرا با هماهنگی رهبر معظم انقلاب انتخاب مي‌شوند

بنابراین، شایعات و القائات اخیر، پایه در واقعیت ندارد و دغدغه مقام معظم رهبری در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد.

کد خبر : ۴۰۸۴۵
بازدید : ۱۲۴۱
پایگاه حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: دولت دوازدهم به روزهای تشکیل نزدیک می‌شود. تا ۱۰ روز دیگر و پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، اعضای کابینه پیشنهادی آقای رئیس‌جمهور معرفی می‌شوند؛ با‌این‌حال، از حدود دو هفته قبل، یک جریان خبری که از پشتیبانی پرحجم رسانه‌های خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) انتخاب می‌شوند. درباره منشأ و انگیزه‌های انتشار چنین شایعه‌ای، می‌توان حدس‌هایی زد؛ اما مهم‌تر از آن، تبیین رویکرد مقام معظم رهبری درباره دولت‌ها و مباشران ارشد رتق‌وفتق امور مردم در قوه ‌مجریه است.
رویکرد کلی مقام معظم رهبری در قبال دولت‌ها، رویکرد حمایتی است و ایشان بارها بر استمرار این رویکرد تأکید کرده‌اند؛ از جمله در دیدار رمضانی با مسئولان نظام و در شرایط پساانتخابات، مجددا و مؤکدا گفتند: «دأب بنده هم این است که همیشه از همه‌ی دولت‌هایی که بر سر کار هستند، حمایت می‌کنم؛ امروز هم همین‌جور است، بعد از این هم ان‌شاءالله تا زنده هستیم همین‌جور خواهد بود. ۲۲/۳/۹۶»
غرض از رویکرد حمایتی چیست؟ غرض آن است که دولتی که عهده‌دار کار سنگینِ مدیریت اجرائی است، بتواند به وظایف خود عمل و از مشکلات کشور و مردم گره‌گشایی کند. یک لازمه اساسی در تحقق این هدف، انتخاب مسئولانی است که از بُن دندان به اصول انقلاب و وظایف خود معتقد باشند و شأن خود را نوکری و خدمتگزاری به مردم بدانند.بیشترین تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، بر حل مشکلات معیشتی مردم و قوی‌کردن اقتصاد کشور بوده است؛ مغرضانی که جز بدخواهی برای ایران و مردم در سر ندارند، تلاش کردند این تأکیدات را به مخالفت رهبری با دولت ترجمه کنند؛ درحالی‌که این رویکرد مقام معظم رهبری، بالاترین سطح از کمک و حمایت از دولت بود.
نتیجه تلاش برای دور نگه‌داشتن دولت از حاشیه‌ها و هدایت آن به میدان خدمت و اقدام و عمل، درصورتی‌که با همراهی دولت همراه شود، موفقیت دولت و اقبال عمومی به خدمات دولت خواهد بود و این چیزی نیست جز سرافرازی و موفقیت برای دولت و نظام.بنابراین، حساسیت اصلی مقام معظم رهبری در انتخاب مسئولان در همه دولت‌ها، معطوف به این منطق بوده است که فلسفه وجودی مسئولان در نظام اسلامی، خدمتگزاری به مردم است و باید مسئولانی انتخاب شوند که به مسئولیت به‌عنوان فرصتی برای خدمت و جلب رضای خداوند و بندگان او بنگرند نه آنکه مسئولیت را همچون غنیمت و طعمه‌ای بدانند و آن را وسیله‌ای برای بیشتر چنگ‌زدن به دنیا و جلب سخط خدا و خلق او کنند.
با فهم این منطق، رویکرد مقام معظم رهبری در قبال انتخاب وزیران نیز مشخص می‌شود؛ رویه ثابت در همه دولت‌ها، هماهنگی با رهبری در انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات بوده است و این هم حسب تکالیفی است که در قانون اساسی برای رهبری در امور سیاست خارجی و دفاعی- امنیتی تعیین شده است.درخصوص برخی وزارتخانه‌ها مثل علوم، آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی، مقام معظم رهبری حساسیت‌هایی دارند؛ چراکه انحراف در آنها، موجب ایجاد انحراف در حرکت کلان کشور به سمت آرمان‌ها می‌شود و نگهبانی و مراقبت از حرکت عمومی به سمت آرمان‌ها، وظیفه قطعی رهبری است؛ اما در انتخاب مسئولان این وزارتخانه‌ها، ورود نمی‌کنند؛ و درخصوص اکثریت کابینه نیز در همه ادوار تاآنجاکه از سوابق امر برمی‌آید، نظری ابراز نمی‌کنند؛ اما همواره تأکید دارند که وزیران، افرادی کاری و به‌ دور از حاشیه باشند؛ زیرا همان‌طور که در نظر مردم، کارآمدی و موفقیت دولت، موفقیت نظام است، ضعف و ناکارآمدی دولت نیز به حساب نظام گذاشته می‌شود.
مقام معظم رهبری در مراسم ۱۴ خرداد امسال گفتند: «بر طبق قانون ‌اساسی، رئیس‌جمهور از امکانات بسیار گسترده‌ای در کشور برخوردار است؛ خیلی از کارها را می‌توانند انجام بدهند؛ از این امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنند، ظرفیت‌های داخلی را بالفعل کنند، هیچ درنگی در عمل به وعده‌هایی که به مردم داده شده‌ است صورت نگیرد. مسئولان را مسئولان بخش‌های مختلف را -حالا در دولت دوازدهم- جوری انتخاب بکنند که کارکن و فعال و پای ‌کار و توانا باشند؛ یعنی توانایی آنها بتواند کارها را ان‌شاءالله پیش ببرد. اگر خدای نکرده در بخش‌های مختلف - چه اقتصادی و چه غیراقتصادی- یک بخشی از خود ناکارآمدی نشان بدهد، این به حساب ناکارآمدی نظام گذاشته خواهد شد و این بی‌انصافی است. نظام کارآمد است؛ بخش‌های مختلف باید بتوانند خودشان را پابه‌پای نظام پیش ببرند».
بنابراین، شایعات و القائات اخیر، پایه در واقعیت ندارد و دغدغه مقام معظم رهبری در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید