محمدرضا باهنر: متأسفانه توهم توطئه و خیانت فراگیر شده است

محمدرضا باهنر، دبیر جامعه اسلامی مهندسین و اصولگرایی که در انتخابات اخیر از رئیسی حمایت کرده بود، از قراردادهای نفتی دولت دفاع کرده است.

کد خبر : ۴۱۰۶۰
بازدید : ۱۱۷۷
قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال سروصدای بسیاري از دلواپسان و مخالفان دولت را در ماه‌های اخیر به دنبال داشت. بسیاری آن را با قراردادهای قاجاری ترکمانچای مقایسه کردند و اسمش را توتال‌چای گذاشتند.

به گزارش شرق، محمدرضا باهنر، دبیر جامعه اسلامی مهندسین و اصولگرایی که در انتخابات اخیر از رئیسی حمایت کرده بود، از قراردادهای نفتی دولت دفاع کرده است.
او که اخیرا شایعه حضورش در دولت روحانی هم طرح شده بود، تلویحا به منتقدان اصولگرای قرارداد توتال حمله کرده و ایرادات آنها را سیاسی و بی‌ربط خوانده است. محمدرضا باهنر که بعد از انتخابات ٩٦ چرخش‌هایی در سخنانش به نفع دولت دیده شده، در سخنرانی خود در انجمن «اندیشه و قلم» گفته است: «قرارداد نفتی بسته می‌شود که منافع کشور در آن است. کلی ایرادات بی‌ربط و صرفا سیاسی گرفته می‌شود که وزیر نفت را مجبور می‌کند بارها بگوید این همان برنامه ششم است که مجلس تصویب کرده است. ما نیاز داریم ٢٠٠‌ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم. وقتی از افراد ایرادگیرنده می‌پرسیم کجای قرارداد کج است، می‌گویند من قرارداد را نخوانده‌ام، معتمدین ما این‌گونه مطرح کرده‌اند.
متأسفانه توهم توطئه و خیانت فراگیر شده است. نمایندگان مجلس در زمان ما به دنبال این بودند که قراردادهای خارجی به مجلس بیاید و آنها نظر دهند.
اما من بارها اشاره کردم که طبق تفسیر صریح شورای نگهبان تنها قراردادهای بین دولت‌ها باید به تصویب مجلس برسد و قراردادهای شرکت‌ها با هم نیاز به تصویب مجلس ندارد».قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال سروصدای بسیاري از دلواپسان و مخالفان دولت را در ماه‌های اخیر به دنبال داشت. بسیاری آن را با قراردادهای قاجاری ترکمانچای مقایسه کردند و اسمش را توتال‌چای گذاشتند. حتی برخی نمایندگان اصولگرای مجلس به دنبال طرح سه‌فوریتی لغو قرارداد توتال بودند اما چون به حد نصاب لازم نرسید، اصلا در صحن طرح نشد.
بیژن زنگنه وزیر نفت که دو هفته پیش برای ارائه توضیحی درباره قرارداد توتال به مجلس رفت، گفته بود: «خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه‌گذاری خارجی موافقیم ولی... این صحبت‌های اینها ما را کشته است.
اگر مخالفید به‌صراحت بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد ببندی؛ اما مگر با چند شرکت می‌شود قرارداد درجه‌یک بست؟ می‌گویند توتال رشوه گرفته است. من بارها گفته‌ام اگر اسنادی وجود دارد، آن را به قوه‌ قضائیه بدهید تا محکوم و ممنوع‌المعامله‌اش کند.
من نمی‌توانم بدون حکم قضائی با یک عده قرارداد امضا نکنم... یا فرمودند به جای توتال قرارداد را با یک شرکت خوش‌نام امضا کنید. خب این شرکت‌های خوش‌نام را به ما معرفی کنید. برویم انگلیس می‌گویید روباه پیر؛ آمریکا هم که هیچ، فرانسه هم که این‌طور می‌گویید؛ پس چه کسانی بیایند؟ کجا توتال ١٢‌ میلیارد دلار سود می‌برد؟ اکنون اگر ما از صندوق توسعه وام بگیریم، با چند درصد سود وام می‌گیریم؟ حدود ١٢ تا ١٣ درصد؛ چرا می‌گویید کلک می‌زند؟ کلکی در کار نیست».

امام‌جمعه درباره قرارداد نفتی صحبت می‌کند
باهنر دیروز همچنین به مواضع برخی ائمه جمعه هم انتقاد وارد کرده است. او گفته است: «در کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند مردم درگیر همه مسائل نمی‌شوند. اما امام‌جمعه شهر در نمازجمعه درباره قرارداد نفتی صحبت می‌کند. نمی‌شود که در همه مسائل صاحب‌نظر و کارشناس باشیم».
او پیش‌تر، مشابه این انتقاد را به محسنی‌اژه‌ای کرده بود. سخنگوی قوه قضائیه چندی‌قبل در نماز جمعه تهران سخنانی درباره بنی‌صدر گفته بود. باهنر دو بار به این سخنان واکنش نشان داده است.
انتقاد به مواضع شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و اظهارنظرهای سیاسی که غالبا به سود جناح اصولگرا از سوی خطبا یا سخنرانان نماز جمعه بیان می‌شود، همواره مورد اعتراض و انتقاد به‌ویژه اصلاح‌طلبان بوده است.
نقطه اوج آن هجمه به روحانی در راهپیمایی روز قدس و ماجرای میثم مطیعی در نماز عید فطر بود که باهنر درباره آن گفته بود: «برخی مسائل تاریخی وجود دارد که ذکر و یادآوری آن لازم است ولی بعضی‌وقت‌ها می‌گویند جمله باید سر جای خود بنشیند و بجا باشد. یک موقع رئیس دولت اول انقلاب می‌گفت یک ارباب‌رجوع عادی نامه‌ای نوشته و بالای برگه نوشته بود من تو دهن این دولت می‌زنم، امروز اگر این جمله امام نقل شود خطاب به دولت فعلی درست نیست؛ من فکر می‌کنم اگر آقای اژه‌ای هم دیروز وارد این بحث‌ها نمی‌شد، درست‌تر بود. یک عده رفتند گفتند روحانی، بنی‌صدر پیوندتان مبارک؛ حالا آقای اژه‌ای این را گفته است. شاید درست نبود».
شایعه انتصاب او به سمت معاون‌اولی دولت روحانی چند وقت پیش از ناحیه اصولگرایان مطرح شد. به نظر می‌رسید رایزنی‌هایی در جریان بوده است اگرچه خود باهنر آن را تکذیب کرد و گفت اگر جای روحانی بود «باهنر را به سمت معاون‌اولی خودش منصوب نمی‌کرد».
برخی هم شایعه کردند که قرار است مهندس باهنر عمران‌خوانده، وزیر راه، مسکن و شهرسازی شود... اگرچه حضور باهنر، رهبر جبهه پیروان خط امام و رهبری، بزرگ‌ترین جبهه اصولگرایی در کابینه روحانی کمی بعید است اما اصلا بعید نیست که به‌عنوان بازی‌گردان پشت صحنه - کاری که پیش از این هم نشان داده به خوبی از عهده آن برمی‎آید- در چینش کابینه‌ای که طبق اخبار و نشانه‌ها در حال میل‌کردن از پیش به سمت اصولگرایی است، نقش داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید