خواسته‌های عجیب استقلال از دولت

خواسته‌های عجیب استقلال از دولت
کد خبر : ۴۱۳۷۰
بازدید : ۱۱۸۷
خواسته‌های عجیب استقلال از دولت
از چندی قبل کنفدراسیون فوتبال آسیا فشار سنگینی روی باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان وارد کرده که حتما آنها به سمت تسویه کامل بدهی‌های داخلی و خارجی‌شان پیش بروند، در غیر این صورت از حضور در مسابقات فصل آتی لیگ قهرمانان محروم خواهند شد.
به گزارش دنیای اقتصاد، همین مساله و اولتیماتوم AFC که ظاهرا تا نهم شهریور است، بدجوری مسوولان باشگاه‌های ایرانی را به تکاپو انداخته است. با محاسبات فعلی، چهار تیم پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و نفت تهران نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود که هر چهار باشگاه به شدت بدهکارند.
تکلیف نفت تهران که کاملا مشخص است، تراکتورسازی هم که همین حالا در حال گذران دوران محرومیت ناشی از بدهی‌های بین‌المللی است و البته در مورد سرخابی‌ها هم گفته می‌شود بین 70 تا 100میلیارد تومان بدهکارند!

به این ترتیب مشخص نیست که آیا باشگاه‌های ایرانی در این فاصله کوتاه می‌توانند بدهی‌ها را تسویه کنند یا شاهد حذف زودهنگام تمامی نمایندگان کشورمان از لیگ قهرمانان خواهیم بود؟ در این شرایط شاید حداقل انتظار از باشگاه‌های ایرانی آن باشد که دست‌کم از انباشت بیشتر بدهی جلوگیری کنند، اما به‌عنوان نمونه باشگاهی مثل استقلال دقیقا بر خلاف این مسیر در حرکت است.
ریخت‌وپاش عجیب و تاریخی استقلال در فصل نقل‌وانتقالات امسال، از مدت‌ها پیش خیلی از ناظران و منتقدان را شگفت‌زده کرده بود و حالا به تدریج نشانه‌هایی از بحرانی بودن اوضاع در این مجموعه رویت می‌شود. درحالی که گفته می‌شود محمدحسین قریب به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره به دلیل ناراحتی از مبلغ بالای قراردادها و برخی پرداخت‌های غیررسمی به بازیکنان در جلسات مدیران باشگاه شرکت نمی‌کند، دیروز مصاحبه‌ای از پندار توفیقی منتشر شد که به نگرانی‌ها دامن زد.

خواسته‌های عجیب از دولت
پندار توفیقی مسوول نقل‌وانتقالات استقلال در لیگ هفدهم بود که البته دبیر هیات‌مدیره باشگاه هم محسوب می‌شد. او که خریدهای گران‌قیمتش مورد انتقاد کارشناسان بود، دیروز به‌طور واضح در مصاحبه‌ای اعلام کرده تفاضل درآمد و هزینه‌های باشگاه را «دولت» باید بپردازد! توفیقی به خبرگزاری فارس می‌گوید: «استقلال و پرسپولیس تیم‌های صددرصد دولتی هستند و تابع قوانین محاسبات عمومی دولت اداره می‌شوند.
وقتی این باشگاه‌ها مصارفشان از درآمد کمتر باشد دولتمردان موظف می‌شوند برای اینها کسری بودجه در نظر گرفته و مابه‌التفاوت کسری به‌عنوان زیان به آنها پرداخت می‌شود. استقلال یک شرکت کاملا دولتی است و مصارف آن مورد تایید دولت قرار گرفته و به نظرم دولت باید کسری بودجه آن را تامین کند. به‌عنوان مثال اگر درآمد باشگاه 25 میلیارد است و مصارف آن 40 میلیارد، این کسری باید تامین شود.»
این استدلال آقای مدیر به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز به‌نظر می‌رسد. در اینکه دولت باید تکلیف این دو باشگاه را معلوم کند و اگر مایل به هزینه کردن برای آنها نیست سرخابی‌ها را به‌صورت واقعی به بخش خصوصی واگذار کند تردیدی وجود ندارد، اما منطق توفیقی هم فوق‌العاده جالب توجه است.

او می‌گوید باشگاه به اندازه 25میلیارد درآمد داشته و حالا که 40میلیارد خرج کرده، بقیه‌اش را باید دولت بدهد! آیا از این بامزه‌تر ممکن است؟ پس تکلیف هنر مدیریت و تنظیم دخل و خرج چه می‌شود؟ اگر قرار بود مدیران یک باشگاه بدون در نظر گرفتن بودجه و درآمدشان هر چقدر که دوست دارند پول بدهند و بقیه‌اش را از دولت بگیرند که دیگر چرا امثال توفیقی باید در استقلال مسوولیت می‌گرفتند؟ این کار را هر فرد عادی و هوادار ساده‌ای هم می‌توانست انجام بدهد. منابع باشگاه که دارد از جیب مردم عادی و با ارسال پیامک تامین می‌شود، آیا در این شرایط خرید بازیکن به قیمت گزاف، «شاهکار» محسوب می‌شود؟
همین است که دوستان جمعا چیزی حدود سه میلیارد تومان خرج جذب داریوش شجاعیان کردند و بنا به برخی روایت‌ها حتی حاضر بودند بیش از دو میلیارد تومان نیز به رامین رضاییان بپردازند. اصلا آمدیم و با این تئوری آقایان، یک تیم مدیریتی 100میلیارد تومان در یک سال هزینه کرد، آیا باز بقیه‌اش را باید دولت بپردازد؟ واقعیت این است که با این مدل کار، نگرانی‌های عمیقی در مورد آینده استقلال وجود خواهد داشت.

پایان جشن پیراهن
در طول فصل نقل‌وانتقالات، مقطعی پیش آمد که استقلال به‌صورت متوالی نیمه‌های هر شب یک خرید بزرگ انجام می‌داد و پندار توفیقی هم با خوشحالی کنار این صید، با پیراهن استقلال عکس یادگاری می‌انداخت. در این میان برخی هواداران که به شدت از این ماجرا ذوق زده بودند، به نیمه‌های شب فصل نقل‌وانتقالات لقب «پندار‌تایم» دادند و در انتظار خریدهای بیشتر و گران‌تر ماندند.
با وجود این به نظر می‌رسد پندارتایم واقعی استقلال تازه شروع شده است؛ جایی که باشگاه هنوز پیش‌پرداخت اولیه و معمول را به حساب بازیکنان نریخته، پاداش بردهای آسیایی خرج شده، اعضای هیات‌مدیره بر سر رقم قراردادها به مشکل خورده‌اند و جناب توفیقی هم جبران کسری بودجه را از دولت طلب می‌کند! آیا استقلال پرستاره با این شرایط اقتصادی، می‌تواند در ادامه فصل روزهای آرام و بی‌حاشیه‌ای را پشت سر بگذارد؟ کمی بعید به نظر می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید