پزشکان مأیوسند

پزشکان مأیوسند

رئیس سازمان نظام‌پزشکی می‌گوید: تعداد کسانی که برای گرفتن گواهی تأیید صلاحیت پزشکی به سازمان مراجعه می‌کنند، بالا رفته است؛ گواهی که معمولا برای کار در کشورهای دیگر صادر می‌شود. آزمون یو اس ام‌ال‌ای USMLE هم همین وضع را پیدا کرده، پزشکان بیشتری در نوبت شرکت در این آزمون قرار دارند؛ آزمونی که متقاضیان برای ادامه تحصیلات پزشکی در آمریکا باید بگذرانند.

کد خبر : ۴۱۳۷۷
بازدید : ۱۴۰۵
رئیس سازمان نظام‌پزشکی می‌گوید: تعداد کسانی که برای گرفتن گواهی تأیید صلاحیت پزشکی به سازمان مراجعه می‌کنند، بالا رفته است؛ گواهی که معمولا برای کار در کشورهای دیگر صادر می‌شود. آزمون یو اس ام‌ال‌ای USMLE هم همین وضع را پیدا کرده، پزشکان بیشتری در نوبت شرکت در این آزمون قرار دارند؛ آزمونی که متقاضیان برای ادامه تحصیلات پزشکی در آمریکا باید بگذرانند.
پزشکان مأیوسند
به گزارش شهروند، علیرضا زالی می‌گوید؛ اینها نشانه مهاجرت تعداد زیادی از دانشجویان رشته پزشکی و پزشکان است. کسانی که در سال‌های اخیر، از وضع حرفه‌ای‌شان بشدت ناامید هستند، امنیت شغلی ندارند، حقوق‌شان چندین ماه است پرداخت نشده و گروه بزرگی که چندین ماه است حقوق نگرفته‌اند، افرادی که حتی توانایی پرداخت هزینه مطب‌هایشان را ندارند، مالیات‌شان چند برابر شده و در این شرایط، امیدی به آینده ندارند: «اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاده، منجر به ناامیدی پزشکان شده و حتی این ناامیدی از ‌سال چهارم و پنجم پزشکی، در میان دانشجویان پزشکی شروع می‌شود. درحال حاضر خیلی از پزشکان عمومی بیکار هستند، امنیت شغلی ندارند و به‌طورکلی پزشکان فارغ‌التحصیل بی‌پناه هستند.»
به گفته زالی، بازار پزشکی از پزشک اشباع شده است، این اتفاق به‌طور ویژه در کلانشهرها رخ داده: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد ١٢‌هزار پزشک، در کشور مشغول به کار در این حرفه نیستند. ما از سرنوشت این افراد بی‌اطلاعیم.» زالی اینها را در آخرین نشست خبری‌اش که دیروز برگزار شد، گفت. او در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام‌پزشکی شرکت نکرد و حالا هم پس از پایان دوره، فعالیتی در سازمان نخواهد داشت. علیرضا زالی، جراح مغز و اعصاب است و در این نشست خبری گفت که فعالیتش را در تخصص‌اش ادامه خواهد داد.
ماجرای انتخابات سازمان نظام‌پزشکی که سی‌ام تیرماه برگزار شد و حاشیه‌هایی داشت، نخستین پرسش خبرنگاران از رئیس سازمان نظام‌پزشکی بود. حاشیه مربوط می‌شد به نحوه برگزاری انتخابات. در شرایطی که از ابتدا بر الکترونیکی‌بودن روند رأی‌گیری تأکید شده بود، اما درنهایت سیستم رأی‌گیر مختل شد و فرصت رأی‌دهی برای بسیاری از اعضا، فراهم نشد. همین هم منجر شد تا انتقادهای فراوانی به نحوه برگزاری انتخابات شود.
موضوعی که دیروز رئیس سازمان نظام‌پزشکی، درباره آن توضیح داد: «براساس قانون، سازمان نظام‌پزشکی در اجرا و نظارت هیچ دخالتی در برگزاری انتخابات ندارد، اجرای انتخابات سازمان نظام‌پزشکی برعهده هیأت نظارت مرکزی است. من به‌عنوان رئیس سازمان در روند برگزاری انتخابات دخالت مستقیمی نداشتم، اما بعد از اطلاع از اختلال در سیستم رأی‌گیری الکترونیکی، از هیأت نظارت خواستیم که زمان برگزاری این انتخابات را تا ساعت ٦ بعدازظهر روز بعد، تمدید کنند، حتی وزیر بهداشت هم با این موضوع مخالفتی نداشت، اما درنهایت هیأت نظارت، این درخواست را نپذیرفت.»

خبرنگار دیگری درباره جهت‌گیری سیاسی کاندیداهای انتخاب‌شده و شائبه جناح‌بندی‌های سیاسی در این انتخابات پرسید که زالی پاسخ داد: «من تمام تلاشم را کرده‌ام تا سازمان را از سیاست‌زدگی دور کنم، در کل هم خیلی به جناح‌بندی‌های سیاسی قایل نیستم. معاونانم را هم به‌گونه‌ای انتخاب کردم تا تمام نگرش‌ها و گرایش‌های سیاسی در سازمان حضور داشته باشند.»
سوال دیگر درباره نگاه دولت نسبت به حوزه سلامت بود. همین هم شد تا زالی، از رئیس دولت دوازدهم بخواهد تا نگاه عمیق و راهبردی به حوزه سلامت داشته باشد: «درحال حاضر مجلس و دولت با نظام سلامت همراه شده‌اند، نظام سلامت قبلا رتبه سیزدهم و دوازدهم را داشت و الان جزو سه فصل اصلی شده است، هرچند که مشکلات و کاستی‌هایی در نظام سلامت وجود دارد و نظرات ما در دولت درباره تعرفه‌ها، مالیات، امنیت شغلی و... محقق نشد.» سوال بعدی را خبرنگار «شهروند» درباره ضمانت اجرایی و پایین بودن قدرت سازمان نظام پزشکی پرسید: «به نظر می‌رسد سازمان نظام پزشکی، قدرت و ضمانت اجرایی لازم را در اختیار ندارد.
پایین نگه داشتن اختیارات این سازمان چه دلیلی دارد؟» زالی در پاسخ گفت: «ما در بسیاری از دوره‌ها با وزارت بهداشت چالش داشتیم، درحال حاضر اختیاری که سازمان دارد، حتی از دوره پیش از انقلاب اسلامی هم کمتر است، آن زمان سازمان خیلی مقتدرتر بود و در طول سال‌های اخیر، به تدریج تحلیل رفت و دچار کاستی‌های زیادی شد. شاید یکی از دلایل آن این است که سازمان‌های دیگر اعتماد زیادی به این سازمان ندارند، درحالی‌که در کشورهای دیگر به این صورت نیست. به‌طورکلی اختیارات سازمان نظام پزشکی حداقلی است و با وجود این‌که شخص وزیر بهداشت علاقه‌مند است تا بخشی از اختیارات را به سازمان بدهد، بروکراسی‌های پیچیده‌ای وجود دارد که مانع از این اتفاق می‌شود.»

او به چهار‌سال پیش که ریاست این سازمان را عهده‌دار شد، اشاره کرد: «من در شرایط سختی، سازمان را تحویل گرفتم، آقای احمدی‌نژاد حکم من را امضا نمی‌کرد و به مدت ٦ تا ٧ ماه سازمان بلاتکلیف مانده بود و در حالت تعطیلی به‌سر می‌برد. حکم من بعد از این‌که آقای روحانی رئیس‌جمهوری شد، به امضا رسید. در آن مدت، سازمان بشدت از نظر حقوقی و اجرایی به مشکل خورده و نقدینگی به حداقل رسیده بود، بنابراین سازمان با چالش جدی مواجه و مدیریت من از ابتدا زیر سوال رفته بود.» او ادامه داد: «ما هر ١٠ روز یک‌بار با یک چالش در سازمان مواجه بودیم و این یکی از سخت‌ترین دوره‌های مدیریت من بود.» او ادامه داد: «خیلی ناگفته‌ها وجود دارد که در فرصتی اعلام می‌کنم. ما با بحران‌هایی مواجه بودیم که حتی جامعه پزشکی هم از آن اطلاعی ندارد.»

پرونده مرحوم عباس کیارستمی هم موضوع سوال دیگر خبرنگاران شد که رئیس سازمان نظام پزشکی درباره آخرین اتفاقات این پرونده توضیح داد: «وکیل این خانواده به حکم و رأی هیأت تجدیدنظر اعتراض داشت و برای همین مسیر بررسی پرونده دوباره باز و به هیأت عالی نظام پزشکی منتقل شد که بررسی‌های لازم در این زمینه درحال انجام است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید