زانتیا، شوالیه بازنشسته فرانسوی

زانتیا، شوالیه بازنشسته فرانسوی

سیتروئن زانتیا خودوریی فرانسوی است که در سال 1993 متولد شد و حیاتش تا سال 2001 در این کشور ادامه داشت اما با توقف تولید در فرانسه تا 9 سال بعد یعنی تا 1389 توسط شرکت سایپا در ایران تولید و عرضه شد.

کد خبر : ۴۱۴۰۷
بازدید : ۱۳۴۸۷

زانتیا، شوالیه بازنشسته فرانسوی

سیتروئن زانتیا خودوریی فرانسوی است که در سال 1993 متولد شد و حیاتش تا سال 2001 در این کشور ادامه داشت اما با توقف تولید در فرانسه تا 9 سال بعد یعنی تا 1389 توسط شرکت سایپا در ایران تولید و عرضه شد .

شاید خاطره ‌ انگیزترین تبلیغ تلویزیونی زانتیا در آن زمانی که تازه ماشین ‌ های خارجی بعد از سال ‌ ها به بازار ایران راه یافته بودند، قابلیت تنظیم ارتفاع آن بود که نشان می ‌ داد در مسیرهای ناهموار و گل و لای با افزایش ارتفاع به راحتی و بدون برخورد کف ماشین با زمین می ‌ تواند به حرکت خود ادامه دهد و یا با کاهش ارتفاع خود مانع از سرقت زاپاس آن که در قسمت عقب ماشین قرار دارد، شود .

این شوالیه فرانسوی که خیلی زود بازنشسته شد، به خصوص به دلیل طراحی آن و همچنین طرح چوب داشبورد و رو دری ‌ ها و دسته دنده آن در برخی مدل ‌ ها ظاهری قدیمی دارد اما به دلیل داشتن سرعت و شتاب بالا با استقبال خوبی به ویژه در ایران روبرو شد و با وجود توقف تولید همچنان این کهنه ‌ سوار طرفداران خاص خود را دارد . هرچند که شرکت سایپا سعی کرد تا تحت عنوان زانتیا ۲ جانشینی برای این ماشین تولید کند اما به دلیل طراحی بسیار بد، در بازار با شکست روبرو شد .

به گزارش ویرلن؛ این خودرو با دو مدل شکل بدنه، استیشن واگن و صندوقدار تولید می ‌ شد که البته استیشن واگن آن کمتر در ایران دیده شده اما مدل صندوقدار آن هنوز در خیابان ‌ ها و جاده ‌ های کشورمان دیده می ‌ شود .

در این گزارش می ‌ خواهیم به بررسی مدل صندوقدار زانتیا بپردازیم، با ما همرا باشید .

زانتیا، شوالیه بازنشسته فرانسوی

مشخصات فنی

نوع گیربکس زانتیا شش دنده ‌ ای و سنکرونیزه و موتور آن ۱۶ V ۲ . ۰ چهار سيلندر خطي انژکتوری است، تعداد سیلندر و سوپاپ ماشین زانتیا به ترتیب ۴ و ۱۶ است . حجم موتور زانتیا ۱۹۹۸ سی ‌ سی و حداکثر قدرت آن هم ۵۵۰۰ اسب بخار در ۱۳۵ دور در دقیقه است .

فرمان زانتیا هيدروليكي، دارای ۵ دنده دستی و ترمز جلوی آن دیسکی تهویه شونده و ترمز عقب دیسکی است . ظرفیت باک بنزین آن هم ۶۵ لیتر است که از ظرفیت خوبی برخوردار است . از شتاب آن هم اگر بخواهید صفر تا صد کیلومتر در حدود ۱۲ ثانیه است .

زانتیا برای ایمنی راننده و سرنشین جلو دارای کیسه هوای جلوست . سیستم صوتی این ماشین از رادیو، سی ‌ دی چنجر و ۶ اسپیکر برخوردار است .

زانتیا خودروی خانواده است اما به دلیل گزینه ‌ های مناسبی که دارد بسیاری از جوانان هم آن را می ‌ پسندند، به خصوص برای سفرهای جاده ‌ ای جزو خودروهای مناسب است، با زیر آرنجی مرکزی و بالشتک تاشو صندلی عقب می ‌ توان چوب اسکی ‌ ها ‌ را در آن قرار داد که البته دسترسی سرنشینان هم به صندوق عقب راحت می ‌ شود .

همچنین با وجود قابلیت تخت خواب شدن و تا شدن صندلی ‌ های عقب می ‌ توان در مواقع لزوم در ماشین به راحتی استراحت کرد .

همانطور که گفته شد، تولید زانتیا متوقف شده و برای خرید مدل کارکرده آن می ‌ توانید با مراجعه به بخش خرید و فروش خودرو دست دوم در سایت دیوار آن را مثلا با ۱۸۵ هزار کارکرد به قیمت ۳۰ میلیون تومان خریداری کنید .

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید