محمد جواد آذری جهرمی، جوان ترین وزیر کابینه روحانی

محمد جواد آذری جهرمی، جوان ترین وزیر کابینه روحانی

روز گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهوری فهرست پیشنهادی وزیران کابینه دوازدهم را به هیأت رئیسه ارائه داد.فهرستی که در آن از «محمد جواد آذری جهرمی» به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام برده شده است.

کد خبر : ۴۱۵۰۶
بازدید : ۴۷۹۱
روز گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهوری فهرست پیشنهادی وزیران کابینه دوازدهم را به هیأت رئیسه ارائه داد.فهرستی که در آن از «محمد جواد آذری جهرمی» به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام برده شده است.
به گزارش ایران، نامی که بیش از وزیران دیگر، وزارتش حاشیه‌ساز بود اما چرا حسن روحانی رئیس جمهوری محمد جواد آذری جهرمی را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزیده است؟ در ادامه با محمد جواد آذری جهرمی بیشتر آشنا خواهیم شد.
محمد جواد آذری جهرمی، جوان ترین وزیر کابینه روحانی

از زیر ساخت تا وزارت
وقتی در اردیبهشت سال 95 جهرمی سکانداری شرکت ارتباطات زیر ساخت را بر عهده گرفت کمتر کسی تصور می کرد او بتواند در این مدت کوتاه کارنامه قابل قبولی از خود برجا بگذارد تا آنجا که گفته می‌شود، حضور او تغییرات شدیدی در سیاست‌ها و نحوه فعالیت ارتباطات زیرساخت پدید آورد که از جمله می توان به این موارد اشاره داشت: ارزان شدن قیمت انتقال داده در کشور، افزایش چشمگیر قراردادها و تبادلات خارجی زیرساخت، ارتباطات بیشتر این شرکت با اپراتورهای اینترنتی و دیگر بازیگران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییره چهره‌ زیرساخت در داخل حوزه و میان کاربران ایرانی، رفع مشکلات بسیار زیرساخت‌های ارتباطی، افزایش کیفیت ارتباطی کشور بخصوص اینترنت و شفاف‌سازی در بخش اینترنت کشور.

جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات مهم‌ترین اولویت برنامه‌های خود را توسعه کسب و کارهای نوپا در این بخش عنوان کرد.

وی در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها، اعلام کرد: فهرست برنامه‌های مدنظر برای توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را به رئیس جمهوری ارائه کرده‌ام که اولویت مدنظر ما توسعه کسب و کارهای نوپا است.

آذری جهرمی که هم‌اکنون معاون وزیر ارتباطات دولت یازدهم و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت است، خاطرنشان کرد: موضوعات دیگری چون توسعه اینترنت و پهنای باند نیز در فهرست برنامه هایم وجود دارد.
محمد جواد آذری جهرمی، جوان ترین وزیر کابینه روحانی

بازار داغ شایعه
این روزها بحث‌های زیادی در مورد محمد جواد آذری جهرمی در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود. بحث‌هایی که پیرامون موافقت یا مخالفت با معرفی این فرد برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم مطرح می‌شود و البته بعضاً درگیری‌های حزبی و جریانی نیز در آن دخالت دارد به گونه‌ای که برخی نظرات مطرح شده، بیشتر خلاف واقعیت بوده یا پر از بزرگ‌نمایی‌ است.

انتشار خبری مبنی بر احتمال سکانداری وزارت ارتباطات توسط آذری جهرمی، در گام نخست واکنش‌های جدی را به دنبال داشت چرا که بسیاری، عبور از نصرالله جهانگرد به‌عنوان یکی از معاونان با تجربه محمود واعظی وزیر ارتباط دولت یازدهم را موضوعی عجیب می‌دانستند و معتقد بودند با وجود حضور چنین فردی در بدنه وزارت ارتباطات، دلیلی ندارد که به‌دنبال وزیری بسیار جوان بود. برخی دیگر نیز به سابقه فعالیت جهرمی ایراد می‌گرفتند و معتقد بودند که وی پیش از این به‌عنوان یک فرد اطلاعاتی فعالیت داشته و نباید در این پست قرار بگیرد.

البته حضور جهرمی از همان بدو ورود به شرکت زیرساخت حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و پس از معرفی شدن به‌عنوان گزینه وزارت ارتباطات، میزان این انتقادات و حاشیه‌ها بیشتر شد تا جایی که الیاس نادران نماینده جبهه پایداری در توئیتی نوشت:«آقای روحانی! با نصب معاون فنی وزارت اطلاعات که وظیفه ذاتی‌اش شنود بود، می‌خواهید فضای مجازی را آزاد کنید؟».
محمد جواد آذری جهرمی، جوان ترین وزیر کابینه روحانی
هرچند نادران اندکی بعد این توئیت را حذف کرد اما موج واکنش‌ها به این موضوع آغاز شد و جهرمی نیز در واکنش به این ادعای نادران پاسخ داد:«وزارت اطلاعات اداره کلی به نام شنود ندارد، امور سیاسی هم در معاونت فنی پیگیری نمی‌شود. از آقای نادران انتظار حمایت از دولت داریم.»

معرفی جوان ترین وزیر کابینه
رسانه‌های معاند نظام نیز در همان ابتدای انتخاب جهرمی به‌عنوان مدیرعامل زیرساخت نوشتند کارمند متخلف وزارت اطلاعات «سکاندار اینترنت کشور» شد. این رسانه‌ها حالا نیز مدعی شده‌اند که جهرمی، سوابق تیره‌ای در وزارت اطلاعات داشته و طی سال‌های ۸۴ تا ۸۸ «مدیرکل شنود زیرساخت» و سپس تا سال ۹۰ «مدیرکل عملیات سایبری» بوده و البته پس از احراز پست مدیریت شرکت زیرساخت، باز هم به عرصه پدافندی کشور بازگشته است؛ موضوعی که از سوی رئیس سازمان پدافند غیرعامل تکذیب شد. وی در این زمینه گفت: جهرمی هیچ سابقه خدمتی در سازمان پدافند غیر عامل نداشته و مطالب مطرح شده در ارتباط با حضور وی در سازمان پدافند غیرعامل اصلاً صحت ندارد.

به هر حال جهرمی موافقان بسیاری هم دارد که تلاش می‌کنند هجمه مخالفان وی را تا حدی کم کنند. به‌عنوان مثال محمدعلی ابطحی در یادداشت تلگرامی خود، به دفاع تمام قد از جوان ترین گزینه‌ وزارت روحانی ایستاد و نوشت در فهرست وزیران، برای نخستین بار یک نفر هست که متولد بعد انقلاب است. این تصمیمی شجاعانه‌ و رکورد شکنی کم نظیر در اعتماد به جوانان است. شنیده‌ام بعضی‌ها می‌گویند جهرمی قبلاً در وزارت اطلاعات بوده است.
اولاً کم و بیش نصفی از این کابینه سابقه‌ اطلاعاتی دارند و ثانیاً جهرمی در گذشته مدتی در بخش فنی وزارت اطلاعات کار مهندسی می‌کرده است، اما در سال‌های اخیر همراه با دولت یک تنه در برابر فیلترینگ ایستاد و‌ زیر ساخت را توسعه ‌داد. از شر ما پیرترها که دوست نداریم پست‌های وزارتخانه‌ها را از دست بدهیم باید به خدا پناه برد. از شجاعت دکتر روحانی هم متشکرم که به جوان زیر ۴۰ سال برای وزارت اعتماد کرده است.

حمیدرضا جلایی‌پور نیز از اصلاح‌ طلبانی است که جهرمی را جوان، جسور و خلاق دانست و گفت: درطول فعالیت 2ساله به‌عنوان مدیرعامل توسعه زیرساخت و معاون وزیر، عملکرد خوبی داشته و سوابق گذشته به تنهایی برای ارزیابی یک فرد کافی نیست.

«سودابه رادفر» یکی دیگر از اصلاح‌طلبان که در وزارت ارتباطات فعالیت دارد نیز در یادداشتی به دفاع از جهرمی برخاست هرچند نتوانست ناراحتی خود از انتخاب نشدن نصرالله جهانگرد را پنهان کند. مشاور امور زنان و خانواده و مدیر سامانه‌ پاسخگویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشت خود آورده است: طبیعتاً به‌عنوان یک اصلاح‌طلب عبور از مهندس جهانگرد که در همه‌ این سال‌ها فناوری اطلاعات کشور مدیون ایشان است، ساده نیست اما در نهایت رئیس جمهوری محترم، آذری جهرمی را انتخاب کردند. ورود یک جوان متولد بعد از انقلاب به کابینه، نقطه‌ عطفی برای حاکمیت، دولت و بیش از همه جوانان است.

وی مهم‌ترین ویژگی مهندس جهرمی را علاوه بر توانمندی فنی و تخصصی، شجاعت و سرسختی وی دانست و یادآور شد: دفاع از حقوق قانونی شهروندان در زمینه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منجر به تشکیل ۳ پرونده‌ قضایی علیه ایشان شد که در دو مورد تبرئه ولی در مورد سوم هنوز پرونده در دادگاه مفتوح است. اینکه اینستاگرام و تلگرام هنوز باز است، علاوه بر حمایت شخص وزیر ارتباطات، مرهون خدمات مهندس جهرمی است.


وی افزود: تنها مقایسه‌ سرعت اینترنت (10 برابر شدن سرعت) و قیمت اینترنت (نصف شدن قیمت) در مقایسه با پایان دولت آقای احمدی‌نژاد، می‌تواند نشان دهنده‌ تفاوت رویکرد مهندس جهرمی به اینترنت و فضای مجازی باشد. رادفر همچنین با اشاره به اینکه جهرمی حامی استارتاپ‌ها و کارآفرینان است، گفت: اعتقاد این مدیر جوان و متخصص به اینکه مهم‌ترین بستر اشتغال آینده فضای مجازی است باعث شده که توجهی زیاد به مقوله‌ اشتغال و کسب و کار فناورانه داشته باشند.

گفتنی است اگر جهرمی بتواند در سن 36 سالگی رأی اعتماد از مجلس را بگیرد به نوعی به جمع افرادی چون کمالی و نجفی وزیران کار و آموزش و پرورش دولت اول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آخوندی وزیر مسکن کابینه دوم هاشمی می‌پیوندد که با 36 سال سن وزیر شده‌اند نکته جالب تر اینکه از کابینه دوم دولت اصلاحات تا امروز 16 سال است که هیچ وزیری با سن پایین تر از 42 سال انتخاب نشده است.

وزیر متولد سال 1360 در یک نگاه
محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل فعلی شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 1360 در شهرستان دارالمؤمنین جهرم به دنیا آمد. این فرزند شهید، دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است او متأهل و‌دارای دو فرزند پسر است. جهرمی از سال ۸۱ در وزارت اطلاعات و پس از آن از سال ۸۸ در وزارت ارتباطات، پست‌های مدیریتی داشته است.
این مدیر جوان ۶ سال سابقه مدیریت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) با سمت مدیرکل، ۲ سال سابقه عضویت درهیأت مدیره شرکت رایتل و همچنین بیش از ۲ سال سابقه عضویت درهیأت مدیره شرکت زیرساخت را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

وی که جوان‌ترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است از اردیبهشت ماه سال ۹۵ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت شد. جدا از سوابق، جهرمی مسئولیت‌های اجرایی نیز دارد که از جمله می توان به این موارد اشاره داشت: عضو کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی، عضو کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و روسیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در اجلاس APT، رئیس کمیته ارتباطات اربعین در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر برگزاری جشنواره ملی کیفیت«فاوا» و دبیر همایش بین‌المللی کانکت 2016.
۰
نظرات بینندگان
  • آرش ارسالی در

    "جهرمی از سال ۸۱ در وزارت اطلاعات و پس از آن از سال ۸۸ در وزارت ارتباطات، پست‌های مدیریتی داشته است."
    واقعا آدم می‌مونه چی بگه؟ از 21 سالگی در وزارت اطلاعات و از 28 سالگی در وزارت ارتباطات پست‌‌های مدیریتی داشتند. واقعا روحانی خوب خودش رو نشون می‌ده!! :)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید