گزينه‌های وزارت روی صندلی داغ

شش وزير کم‌چالش صبحگاه ميهمان فراکسيون اميد بهارستان بودند و غروب آن چهار وزيري که براي برخي‌ از آنها اما‌و‌اگرهاي فراواني بر سر حضور در کابينه وجود داشت. به گفته نمايندگان اصلاح‌طلب، جلسه يک‌ساعته با وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات پرچالش‌ترين جلسه ديروز بود. همه وزرا سر موقع در جلسه با فراکسيون اميد حاضر مي‌شوند؛ به جز آذري‌جهرمي که با يک ربع تأخير به جلسه مي‌رسد.

کد خبر : ۴۱۵۹۱
بازدید : ۱۴۵۴
شش وزير کم‌چالش صبحگاه ميهمان فراکسيون اميد بهارستان بودند و غروب آن چهار وزيري که براي برخي‌ از آنها اما‌و‌اگرهاي فراواني بر سر حضور در کابينه وجود داشت. به گفته نمايندگان اصلاح‌طلب، جلسه يک‌ساعته با وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات پرچالش‌ترين جلسه ديروز بود. همه وزرا سر موقع در جلسه با فراکسيون اميد حاضر مي‌شوند؛ به جز آذري‌جهرمي که با يک ربع تأخير به جلسه مي‌رسد.

به گزارش شرق، نمايندگان به طعنه مي‌گويند از ظريف و زنگنه گرفته تا خيلي‌هاي ديگر پنج دقيقه به نشست در جلسه حاضر بودند و جهرمي با ١٥ دقيقه تأخير به جمع ما ملحق شد.

محمدجواد آذري‌جهرمي که حالا در ٣٦‌سالگي براي صندلي وزارت ارتباطات پيشنهاد شده، از ياران نزديک محمود واعظي است.

خودش در تمام نشست يک‌ساعته‌و اندي با نمايندگان مجلس تأكيد دارد قدمت آشنايي‌اش با واعظي به سال ٩٢ باز مي‌گردد.

در نشستي که او از جانب وزارت اطلاعات با واعظي ديدار کرده بود. گويا همان آشنايي به تقويت جايگاه او در وزارت ارتباطات و بعدتر تا پيشنهاد او به‌عنوان جوان‌ترين عضو پيشنهادي کابينه دوازدهم منتج شده است.

طيبه سياوشي درباره حاشيه‌هاي جلسه با وزير ارتباطات به «شرق» گفته «سؤال‌ها زياد بود، در سه محور مشخص، حضور ايشان در وزارت اطلاعات، مسائل مرتبط با شنود و برخي حاشيه‌ها درباره حضور ايشان در بازجويي‌ها. پاسخ آقاي جهرمي به همه اينها منفي بود. مي‌گفتند اصلا صحت ندارد و حاضرند با افرادي که چنين ادعايي دارند، روبه‌رو شوند. مي‌گفتند همه اينها کذب محض است».

رشد جهشی
با‌اين‌حال مسائل مرتبط با شنود همچنان بحث‌برانگيز است. در همان نشست به صراحت گفته در امور توسعه زيرساخت شنود {در دوره فعاليتش در وزارت اطلاعات} به خوبي عمل کرده و اين را جزء افتخارات خود مي‌داند. همچنين نکاتي درباره مسائل و حاشيه‌هاي مالي با داتک و رايتل مطرح شده که جهرمي در آن زمينه نيز گفته هيچ‌گونه ارتباط مالي با اين سازمان‌ها و نهادها ندارد.

يکي از نمايندگان که در جلسه حضور داشته و نمي‌خواهد نامي از او به ميان بيايد، به «شرق» گفته «نشست با جهرمي تقريبا تندترين و چالشي‌ترين ديدار ديروز بود. نمايندگان سؤال‌هاي متعددي مطرح کردند. او در پاسخ‌ها عجول، شتاب‌زده و کمي تند بود. فضاي جلسه به شکلي بود که گويي پس از حضور ايشان در وزارت اطلاعات، کن‌فيکوني صورت گرفته و انقلابي در زمينه توسعه وزارتخانه به پا شده است. کمي تعريف‌ها از خود بيش‌از‌حد بود و به دل نمايندگان ننشست».

عبدالرضا هاشم‌زايي، رئيس سني مجلس دهم نيز به «شرق» خبر داده که روند رشد ناگهاني و جهشي جهرمي در چند سال در وزارت اطلاعات و ارتباطات از ديگر محورهاي پرسش‌هاي مطرح‌شده از وزير پيشنهادي ارتباطات بود که او تأكيد داشت بر‌اساس توانمندي‌ها و هوش و مديريت خود توانسته به این جايگاه برسد و هرگونه رابطه معطوف به توصيه و پيشنهاد با محمود واعظي را تکذيب مي‌کرد.

آذري‌جهرمي در گفت‌وگويي که با ايلنا داشته، با بيان اينکه به خطوط قرمز نظام پايبند هستم، گفته «کشور به شنود نياز دارد؛ زيرا با موضوعات و مشکلات امنيتي روبه‌رو است؛ اما در دوران فعاليتم مسئوليت شنود را نداشتم. با جديت در برابر همه فشارهاي امنيتي و قضائي براي مسدودکردن شبکه‌هاي اجتماعي ايستادگي کردم».

به گفته او «کشور به شنود نياز دارد؛ زيرا با موضوعات و مشکلات امنيتي روبه‌رو است؛ در‌اين‌باره شنود قانوني داريم و قانون را مجلس مصوب کرده تا تشکيلات شنود بايد در ادارات کل همه دادگستري‌ها تشکيل و قاضي آن نيز رئيس قوه قضائيه است». آذري‌جهرمي مدتي مديرکل زير‌ساخت وزارت اطلاعات بود و بعدتر معاون واعظي شد.

اجازه نمي‌دهند استاندار زن بگذاريم
گذشته از نشست پرچالش با وزير پيشنهادي ارتباطات، جلسه با عبدالرضا رحماني‌فضلي نيز خالي از حاشيه نيست. از بحث برخورد با خودسرها تا انتصاب مديران بي‌کفايت و متعلق به جريان‌هاي سياسي نامشخص گرفته تا به‌هم‌خوردن کنسرت‌ها و رشد‌نداشتن زنان در دستگاه وزارتخانه نکات و مسائلي است که از جانب نمايندگان مطرح مي‌شود.
محمدرضا عارف به جز نشست با جهرمي، در همه ديدارهاي ديروز به تأكيد بر خواست فراکسيون اميد مجلس مبني بر بهره‌مندي از نيروهاي توانمند قوميت‌ها، زنان و جوانان در کابينه تأكيد دارد. سؤال درباره انتصاب استانداران زن که مطرح مي‌شود، پاسخ رحماني‌فضلي عجيب است.
طيبه سياوشي گفته «ايشان گفتند اجازه نمي‌دهند وزير زن بگذاريم؛ اما زنان فرماندار زيادي منتصب کرده‌ايم و بنا داريم در ديگر سمت‌ها نيز از زنان توانمند استفاده کنيم».

موضوع بر‌هم‌خوردن سخنراني‌ها که مطرح مي‌شود، هم رحماني‌فضلي به اين نکته مي‌پردازد که اتفاقا در گذشته آمار برخورد با سخنراني‌ها به‌ويژه در ايام انتخابات به مراتب بيش از اينها بوده و او توانسته آمار برخورد خودسرها با مراسم را به شکل مثبتي کاهش دهد.

گله‌گزاري بر سر افتادن خانم خالقي از مجلس دهم
به گفته سياوشي، ماجراي برخورد با مينو خالقي و حضور‌نیافتن او در مجلس دهم نيز از ديگر نکات مطرح‌شده در نشست با رحماني‌فضلي بود که او به نشست‌هاي مختلفش با شخص خانم خالقي و ارائه گزارش کامل پيگيري‌هايش به خود ايشان اشاره داشت و اينکه گويا خانم خالقي نيز تا حدودي از روند اين پيگيري‌ها از جانب وزير کشور راضي بوده است.

در شرايطي که نام زهرا احمدي‌پور، رئيس سازمان ميراث فرهنگي در ميان معاونان پيشنهادي کابينه دوازدهم به چشم نمي‌خورد، خانم‌هاي مجلس به رحماني‌فضلي پيشنهاد داده‌اند که با توجه به تجربه مديرکلي احمدي‌پور در آن وزارتخانه، اين‌بار در مقام معاونت از حضور ايشان استفاده شود.

انتصاب‌هاي فاميلي، برخورد با خودسرها و انتصاب فرمانداران و بخشداران بي‌کفايت نيز در اين جلسه مطرح مي‌شود و رحماني‌فضلي تأكيد دارد که بيلان کاري مثبتي در همه اين زمينه‌ها داشته و به‌ويژه اغلب فرمانداران و استانداران را از ميان اصلاح‌طلبان انتخاب کرده؛ به جز چند مورد که ميانه‌رو هستند.

توضيح رحماني‌فضلي درباره فاميل‌بازي
او البته در گفت‌وگو با خانه ملت نيز درباره حاشيه‌سازي‌ها پيرامون انتصاب‌هاي فاميلي او نيز گفته «برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آنجا تدريس مي‌کند، به دليل اينکه رشته تحصيلي او برق و الکترونيک است، براي اينکه يک نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الکترونيکي داشته باشم، از ايشان خواهش کردم که کنترل‌هاي لازم را بر اين سيستم داشته باشد. ديگر برادر همسر من در مشهد و شهرهاي ديگر شهردار بوده است و آقاي خندان‌دل ايشان را مأمور کرده تا کمک کنند. استخدامي در کار نيست و اينها سال‌هاست که استخدام هستند».

او درباره سؤال‌ها و حاشيه‌هايي که درباره حضور فرزند پسرش در اين وزارتخانه مطرح شده نيز گفته «پسر بنده هيچ ارتباطي با وزارت کشور ندارد، پسر من عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي است که در دانشگاه شهيد بهشتي نيز تدريس مي‌کند و دکتراي اقتصاد دارد».

او همچنين درباره انتقادهايي که درباره استخدام خراساني‌ها در بدنه وزارتخانه شده نيز مي‌گويد: «وزارت کشور مي‌تواند ٣٨ هزار مدير داشته باشد، شما بررسي کنيد حتي اگر يک نفر از اقوام خود را استخدام کرده‌اند. انتقاد ديگر به من اين است که چرا از بين خراساني‌ها، فرماندار انتخاب مي‌کنم؟ پاسخ من اين است که خراسان بزرگ است و مي‌توان تعداد زيادي فرماندار در آن پيدا کرد و واقعا اين‌گونه نيست که بخواهم هم‌ولايتي‌هاي خودم را انتخاب کنم».

تازه متوجه شدم درويش هستم
عباس آخوندي گزينه راه و شهرسازي، سيدعليرضا آوايي وزير پيشنهادي دادگستري، بيژن نامدار‌زنگنه گزينه پيشنهادي وزارت نفت، محمدجواد ظريف وزير امور‌ خارجه، حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي وزارت اطلاعات و سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي وزير پيشنهادي بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکي صبحگاه ديروز به فراکسيون اميد مجلس آمدند. اين شش‌نفر آن‌طور که بهرام پارسايي به ايلنا خبر داده جزء وزراي کم‌چالش‌اند که برخي‌شان کارنامه موفقي در دوره وزارت داشته‌اند.

عليرضا آوايي وزير پيشنهادي دادگستري در فراکسيون مستقلين ولايي درباره سؤالي مبني بر ارتباطش با اهل تصوف گفته «تاکنون چون در معرض چنين پست‌هايي قرار نداشتم، چنين مسائلي نيز تاکنون مطرح نشده اما در چند روز گذشته که به عنوان وزير پيشنهادي مطرح شده‌ام از رسانه‌ها متوجه شدم که درويش هستم».

پيش‌تر حاشيه‌هايي درباره انتصاب آوايي به يک فرقه انحرافي حلقه در شمال کشور مطرح شده بود. نکته‌اي که حالا با تکذيب از سوي او مواجه شده است.

پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد درباره سخنان محمودعلوي، وزير اطلاعات گفته «علوي بر حفظ امنيت پايدار براي مردم تأكيد داشت و اينکه بايد همدلي دولت و مجلس ختم به رفع مشکلات مردم شود. درباره تلگرام نيز ايشان تأكيد داشتند که بنايي به فيلترينگ نيست و صرفا با کانال‌هايي مانند آمدنيوز برخورد جدي خواهد شد».

محروميت فوتباليست‌ها نقل مجلس ديدار با وزير ورزش
اما در جلسه عصر سؤال‌ها و نکات و مسائل بيش از ديدار نوبت صبح است. وقتي نوبت به مسعود سلطاني‌فر، گزينه پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان مي‌رسد نيز در حاشيه پرسش و پاسخ‌ها به مسئله محروميت ملي‌پوشان فوتباليست ايران اشاره دارند. عبدالرضا هاشم‌زايي، رئيس سني مجلس دهم از جمله نمايندگاني است که در اين نشست نکاتي را درباره محروميت مسعود شجاعي و احسان حاج‌صفي مطرح مي‌کند.

اينکه اين دو بازيکن به طور رسمي عضو يک باشگاه خارجي‌اند و بايد مطابق پروتکل‌هاي باشگاه و بر اساس تعهداتشان عمل مي‌کردند و حتي در صورت بروز خطا نبايد مسئله محروميت‌شان از تيم ملي مطرح مي‌شد. پاسخ سلطاني‌فر چندان شفاف نيست. اما طيبه سياوشي به «شرق» مي‌گويد «آقاي سلطاني‌فر اگرچه خيلي شفاف به اين سؤال پاسخ نداند اما گفتند که حکم اين دو ورزشکار هنوز قطعي نيست».

پارسايي نيز به سخنان زنگنه در ديدار با فراکسيون اميد اشاره دارد و اينکه «آقاي زنگنه ابتدا تمايل داشت، بيشتر به‌عنوان يک مربي و فردي در اتاق فکر به دولت کمک کند اما در ‌‌نهايت رئيس‌جمهوري به اين نتيجه رسيد که زنگنه را در وزارت نفت ابقا کند».

تأكيد بر مسائل امنيتي مطرح در جامعه در جلسه با علوی
پارسايي همچنين مي‌گويد «در جلسه با حجت‌الاسلام علوي طبيعتا بيشتر درباره مباحث اطلاعاتي و امنيتي بحث شد و مسائلي که عمدتا در جامعه مطرح است، مورد پرسش قرار گرفت. وزير پيشنهادي اطلاعات نيز در اين جلسه توضيحات خوبي دادند که اميدواريم اين وزارتخانه بتواند انتظارات مردم و نمايندگان را در حوزه‌هاي مختلف برآورده کند».

به گفته او «شش وزيري که در جلسه صبح مجمع عمومي حاضر شدند، جزء کساني هستند که چالش چنداني نداشته و جلساتي خوبي داشتيم و اين افراد اغلب از جمله وزرايي بودند که سابقه حضور در دولت يازدهم را داشته و از قضا در ارزيابي عملکرد وزراي دولت يازدهم از سوی فراکسيون اميد نيز نمرات بالا و کارنامه قابل‌قبولي داشتند».

وعده ظريف براي جذب زنان و قوميت‌ها
محمدجواد ظريف، وزير پيشنهادی امور خارجه نيز در جلسه با نمايندگان فراکسيون اميد به حذف معاونت‌هاي منطقه‌اي اشاره می‌کند و اينکه «معاونت سياسي با تمرکز بر حوزه‌هاي مورد نياز فعال خواهد شد». او بر اين باور است که «در حوزه برجام به اهداف خود رسيده‌ايم و تاکنون موانع حمل‌و‌نقل، حوزه نفت و بانک برداشته شده و ميليارد‌ها دلار سرمايه خارجي بعد از برجام وارد کشور شده است».

ظريف درباره سخنان برخي نمايندگان با تأكيد بر حضور زنان و قوميت‌ها در بدنه وزارت امور خارجه نيز گفته «وزارت امور خارجه در دولت يازدهم نخستين دستگاهي بود که از حضور زنان به‌عنوان معاون وزير و سفير و همچنين يک سفير اهل سنت استفاده کرد که اين منوال در دولت دوازدهم ادامه مي‌يابد. البته متأسفانه به‌دليل توجه‌نکردن به حوزه زنان، بانوان زيادي در سطوح مديريتي وزارت امور خارجه نداريم، اما روي اين موضوع کار مي‌کنيم. وزارت خارجه نخستين دستگاهي بود که از زنان و اهل سنت استفاده کرد».

بااين‌حال زنان مجلس چندان دل خوشي از حضور زنان در وزارت امور خارجه ندارند و اميدوار هستند وعده‌هاي آقاي ظريف براي کابينه دوازهم بتواند راهگشاي حضور زنان در سمت‌هاي مختلف در وزارت امور خارجه باشد، وزارتخانه‌اي که به گفته پروانه سلحشوري، رئيس فراکسيون زنان بهارستان، سقف‌هاي شيشه‌اي بلندي براي زنان کارمندش به وجود آورده و آن‌طورکه بايد و شايد از توان زنان مدير استفاده نمي‌شود.

موضع نامشخص فراکسيون اميد تا اطلاع ثانوي
فاطمه سعيدي، از زنان اصلاح‌طلب مجلس، می‌گويد به‌دليل شفافيت برنامه‌ها و توضيح مثبت ارائه‌شده از سوي آقاي ظريف پيش‌بيني مي‌شود ايشان رأي اعتماد بالايي در صحن بياورند.

گمانه‌زني‌ها درباره رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي حسن روحاني کار ساده‌اي نيست؛ اما برايندهاي «شرق» نشان از آن دارد که اين‌بار اصولگرايان مجلس بيش از اصلاح‌طلبان در گزينه رحماني‌فضلي و آذري‌جهرمي اتفاق نظر دارند.
جالب اينکه رحماني‌فضلي از ياران نزديک به علي لاريجاني و جهرمي از معاونان محمود واعظي است و روابط حسنه واعظي و فراکسيون علي لاريجاني در بهارستان نيز زبانزد عام و خاص است، بااين‌حال فراکسيون‌اميدي‌ها مي‌گويند هنوز برنامه عمل مشخصي در موضوع رأي اعتماد ندارند و ارزيابي‌ها بايد مطابق تکميل اطلاعات هر وزير و در روزهاي آتي انجام شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید