تصویر/ راهپیمایی ملی‌گرایان در تبریز

تصویر/ راهپیمایی ملی‌گرایان در تبریز

سال 1290 هجری شمسی یکی از مقاطع مهم شکل گیری جنبش آزادی‌خواهان در تبریز است. در این تاریخ به دنبال اولتياتوم روسيه به دولت ايران براي اخراج مورگان شوستر، كارشناس اقتصادي آمريكايي، دولت ايران اين اولتيماتوم را در 28 آذر 1290 پذيرفت.

کد خبر : ۴۱۷
بازدید : ۱۰۰۷۵
فرادید | تصویری نادر از راهپیمایی ملی گرایان در خیابان‌های تبریز به سال 1290 هجری شمسی را در زیر مشاهده می کنید.

به گزارش مجله تاریخ ، سال 1290 هجری شمسی یکی از مقاطع مهم شکل گیری جنبش آزادی‌خواهان در تبریز است. در این تاریخ به دنبال اولتياتوم روسيه به دولت ايران براي اخراج مورگان شوستر، كارشناس اقتصادي آمريكايي، دولت ايران اين اولتيماتوم را در 28 آذر 1290 پذيرفت.

با این حال پذیرش اولتیماتوم مانع تجاوز روس ها به خاک ایران نشد و تبریز که پیش از این در برابر روس‌ها و محمد علی شاه مقاومت سرسختانه‌ای از خود نشان داده بود مورد حمله قرار گرفت.

قزاق ها در سحرگاه 29 ذي‏حجه 1329 قمری به بهانه بي‏‌احترامي پاسبان نظميه تبريز به مامور روسي، كشتار مردمِ شهر را آغاز نمودند و نقاط حساس شهر را به تصرف خود درآوردند.

آنها در روزهاي بعد از اشغال تبریز در دهم دي ماه آن سال برابر با عاشوراي 1330 قمری، ثقه الاسلام تبريزي، عالم بزرگ شهر را به دار زدند. عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید آنطور که در شناسنامه آن نوشته شده است مربوط به سال پر حادثه 1290 شمسی و راهپیمایی ملی گرایان در تبریز است. عکاس این عکس نامعلوم است.

(تصویر) راهپیمایی ملی‌گرایان در تبریز
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    این عکسای قدیمیتون خیلی عالی هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    روسها بدترین دشمن ما در تاریخ این چند صد ساله بودند. حالا دوستی با این بدترین دشمن تابحال چه منافعی برای ما جز بحران آفرینی داشته؟

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر روسیه

  • ناشناس ارسالی در

    در یکی از تاریخ ها 1330 به اشتباه نوشته شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید