2 هزار کودک مطلقه در کشور

حدود یک‌سال پیش بود که جمعیت دانشجویی امام علی(ع)، آماری از ازدواج کودکان منتشر کرد. آمار مربوط به ٥٠٠نفر از دختران قومیت‌های مختلف در ١٧ استان باتجربه ازدواج در کودکی بود که نشان می‌داد سهم دختران زیر ١٨‌سال در ازدواج‌های کشور، ١٧‌درصد است.

کد خبر : ۴۱۷۱۰
بازدید : ۱۲۷۱
حدود یک‌سال پیش بود که جمعیت دانشجویی امام علی(ع)، آماری از ازدواج کودکان منتشر کرد. آمار مربوط به ٥٠٠نفر از دختران قومیت‌های مختلف در ١٧ استان باتجربه ازدواج در کودکی بود که نشان می‌داد سهم دختران زیر ١٨‌سال در ازدواج‌های کشور، ١٧‌درصد است.
به گزارش شهروند، آمارهای سازمان ثبت احوال هم مهر تأییدی شد بر قابل توجه‌بودن ازدواج کودکان در کشور، به‌طوری که براساس اعلام این سازمان در‌ سال ٩٤، بیش از پنج‌درصد ازدواج‌ها یعنی ٢٨‌هزار و ٢٤٢ مورد، در سنین کمتر از ١٥سالگی ثبت شده که باید آمار ثبت ٢٠٤‌هزار مورد ازدواج دختران ١٥ تا ١٩‌سال را هم به آن اضافه کرد.
در پژوهش جمعیت امام علی(ع) مشخص شد که تعداد زیادی از ازدواج‌ها در سنین کودکی، به هیچ عنوان ثبت نمی‌شود و کودکان حاصل از این ازدواج‌ها، شناسنامه ندارند. پیش از این زهرا کهرام، از اعضای جمعیت امام علی(ع)که جزو گروهی بود که این پژوهش را انجام داده، گفت که افزایش سقط، زایمان زودرس، افزایش تولد نوزادان کم‌وزن در سنین نوجوانی در کنار اختلالات خلقی و اضطرابی و... تنها بخشی از پیامدهای ازدواج کودکان است.
حالا طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همین موضوع، آمار دو‌هزار کودک مطلقه را اعلام کرد که به صورت رسمی ثبت شده‌اند و غیررسمی‌ها از این تعداد بیشتر هستند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نسبت به سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان نگران است: «یکی از ابعاد نگران‌کننده، تعداد سقط جنین‌های مکرر کودکان است که درصدد دستیابی به آمار دقیق هستیم. ما نیاز به مستنداتی داریم تا ضمیمه کنیم و به کارشناسان، مسئولان و مراجع ارایه دهیم. همه اینها می‌تواند پشتوانه اصلاحیه قانون شود.»
او به ایلنا توضیح بیشتری داد: «طرح افزایش سن ازدواج کودکان تحت‌تأثیر آمار افزایش تعداد پدیده کودک‌همسری و تبدیل آن به کودک بیوه‌ها کلید خورد. کودکانی که با ۱۳ یا ۱۴‌سال هم بیوه بودند و هم سرپرست خانوار به شمار می‌روند. یعنی کودکانی هستند که باید معیشت خود را تأمین می‌کردند.» به گفته او، بسیاری بلوغ جسمی را دلیلی بر بلوغ عقلی می‌دانند و حتی بحث بلوغ در سن ۹سالگی را در برخی نقاط اعمال می‌کنند: «متاسفانه اقوامی در کشور وجود دارد که سن ازدواج را ۹‌سال تعیین می‌کنند و دختر باید در این سن ازدواج کند.»
او به موافقت آیت‌الله مکارم شیرازی با افزایش حداقل سن ازدواج دختران اشاره کرد: «مخالفت‌های اجتماعی بسیار زیاد بود، اما با موافقت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با افزایش حداقل سن ازدواج روبه‌رو شدیم. تهیه مستندات را آغاز کردیم، از وزارت بهداشت برای این کار کمک گرفتیم، چراکه برخی از این کودکان زمانی که ازدواج می‌کنند، بلافاصله بعد از یک‌سال باردار می‌شوند و چون بدن آنها آمادگی‌های لازم را ندارد، سقط جنین می‌کنند.»
او با تأکید بر این‌که این کودکان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند، چراکه بدن دختر ۱۱ یا ۱۲ساله آمادگی بارداری را ندارد، گفت: «آنها خودشان بچه هستند و نخستین بارداری یک ریسک بالاتری نسبت به بارداری دوم دارد و این بچه‌ها دو برابر ریسک را می‌پذیرند و دچار باروری‌های زودرس می‌شوند که در بیشتر موارد دچار سقط جنین‌های مکرر می‌شوند. این موارد باید بررسی شود، چراکه هزینه‌ای است که بر دست نظام گذاشته می‌شود.»
این عضو فراکسیون زنان مجلس بر تبعات منفی ازدواج در سنین پایین اشاره کرد: «مشکلات این کودکان دامنگیر خانواده‌ها نیز می‌شود و مهمتر از آن دامنگیر دختری می‌شود که در سن آموزش به دلیل فقر مالی از پروسه آموزشی نیز عقب می‌ماند و کودکی که پرورش می‌دهد نیز، دچار فقر آموزشی می‌شود. مسأله دیگر این است که برخی از این بچه‌ها ناچار می‌شوند با مردانی ازدواج کنند که سنین بالا دارند.
حتی برخی وقت‌ها فاصله سنی به ۳۰‌سال هم می‌رسد. آنها وادار می‌شوند این کار را انجام دهند که همین امر سرخوردگی‌ها و مسائل و مشکلات دیگر را موجب می‌شود.» ازدواج کودکان با اتباع خارجی هم موضوع دیگری است که سیاوشی از آن به‌عنوان یک مشکل جدی یاد می‌کند: «اگر قرار است یکسری احکام و قوانین را براساس مقتضیات زمان و مکان تبیین کنیم، این مسأله را باید لحاظ کنیم که کودک ۱۰ یا ۹ساله در سن بلوغ عقلی نیست.»

قبلا در اردیبهشت ٩٥ هم شهلا عزازی، مدیر گروه جمعیت‌شناسی جمعیت، در نشست بررسی زوایای پدیده کودک همسری در ایران، آمار کودک همسران در ایران را ٢٣‌هزار دختر و ١١‌هزار پسر اعلام کرده بود. در همان نشست اما نسبت به تغییر قوانین سن ازدواج صحبت شده بود و حالا طیبه سیاوشی گفت که در تلاش هستند تا قوانین را اصلاح کنند، از وزارت دادگستری هم کمک خواسته‌اند تا با دفترخانه‌هایی که بدون مجوز قانونی ازدواج‌های غیرقانونی را ثبت می‌کنند، برخورد شود.
سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس هم دیروز درباره سن ازدواج دختران حرف زده و با اشاره به لایحه اصلاح سن ازدواج دختران گفت که در فراکسیون زنان مجلس در تلاش هستند تا سن ازدواج دختران بالا برود و ازدواج دختران زیر ١٣ یا ١٥سال، ممنوع شود. او به پیگیری جدی فراکسیون زنان برای بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان هم اشاره کرد: «لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان توسط زنان مجلس مورد ارزیابی قرار گرفته و هم‌اکنون در کمیسیون قضائی و حقوقی به‌عنوان کمیسیون اصلی درحال بررسی است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید