سید حسن خمینی: «هاشمی» در گذشته نمی‌ماند

سید حسن خمینی: «هاشمی» در گذشته نمی‌ماند
کد خبر : ۴۱۸۴۰
بازدید : ۱۲۴۵
سید حسن خمینی: «هاشمی» در گذشته نمي‌ماند
بالاخره بعد از ماه‌ها بحث و تبادل نظر، نام بزرگراه نيايش رسما و در مراسمي ويژه به «هاشمي‌رفسنجاني» تغيير پيدا كرد.
به گزارش اعتماد، در اين مراسم كه درتالار ايوان شمس برگزارشد حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني يادگار امام، عفت مرعشي همسر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، فرزندان وي، محمدباقر قاليباف و جمعي از اعضاي شوراي شهر چهارم، پنجم و... حضور داشتند.

اعتبار ما هر چه هست از اوست
محسن هاشمي، فرزند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و منتخب پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان يكي ازسخنرانان اين مراسم با تشكر از كميته نام‌گذاري شوراي‌چهارم گفت: از شوراي‌چهارم كه مصوبه نامگذاري را در آخرين روزهاي فعاليت تصويب و همچنين محمدباقر قاليباف كه دستور موكد اجراي اين مصوبه را دادند تشكر مي‌كنم.
او با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي از ١٤ سالگي كه به سمت قم، روستا را ترك كرد همواره براي سعادت و آباداني ايران تلاش كرد، گفت: همه دوستان آيت‌الله هاشمي معتقدند اگر او در حوزه مي‌ماند و به دروس علمي مي‌پرداخت الان مقام بسيار عالي داشت اما آيت‌الله هاشمي براي حفظ مسووليت و براي گريز از ساواك، قم را به سمت تهران ترك كرد و تقريبا ٥٠ سال در تهران سكونت داشت.
هاشمي با بيان اينكه امروز نام يك خيابان به نام يك شهروند مسووليت‌پذير تهران مي‌شود، گفت: مسائل تهران از ديد آيت‌الله هاشمي غافل نبود و زماني كه در مجلس حضور داشتند مجمع نمايندگان تهران را تشكيل داده و مسائل تهران را بررسي و براي آن تصميم‌گيري مي‌كردند. وي متذكر شد: از مهم‌ترين اقدامات اين مجمع متروي تهران است كه امروز يكي از بزرگ‌ترين مشكلات تهران را حل كرده است.
همچنين اين مجمع به فاضلاب و جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در تهران توجه داشت و با كمك دولت ‌وقت اين مسائل را دنبال مي‌كرد. عضو پنجمين شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان كرد: آيت‌الله هاشمي تا پايان عمر اهتمام زيادي به آباداني تهران داشت و حضور چند ميليوني مردم در مراسم تشييع پيكر او نشان از قدرشناسي مردم نسبت به او بود. او ادامه داد: آيت‌الله هاشمي فردي بود كه علاقه وافري به اعتدال و ميانه‌روي و توجه به پيشرفت و آباداني ايران داشت.

سيد حسن خميني: مرحوم آيت‌الله هاشمي از گذشته جدا نمي‌شد
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام سيد حسن خميني با اشاره به اينكه امروز روز مباركي است، گفت: جلسه به نام يكي از بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي سياسي ايران به همت شهرداري شكل گرفته است. يادگار حضرت امام(ره) با اشاره به اينكه هفته آينده درباره خدمات محمدباقر قاليباف صحبت خواهم كرد، ادامه داد: يكي از شهردارهاي تاريخ ايران غلامحسين ابتهاج است كه در دو مقطع اوايل دهه ٢٠ و بعد از ٢٨ مرداد شهردار شده است. او برادر ابوالحسن ابتهاج است. سيد حسن خميني همچنين در ادامه گفت: اوايل دهه ٢٠ خياباني به نام دهخدا كه مبارز سياسي و تاثيرگذار بوده نامگذاري مي‌شود اما كار بزرگ او لغت‌نامه دهخداست.
دهخدا در قضاياي نهضت ملي طرفدار دولت ملي مي‌شود و بعد از ٢٨ مرداد خيابان را از نام او بر مي‌دارند. ابتهاج به‌دليل فضاي سياسي خيابان را از نام دهخدا بر مي‌دارد. او با اشاره به مقاله‌اي در اين باره گفت: دهخدا به ابتهاج گفت تو دو شب خواب را از من گرفتي. وي ادامه داد: داستان نام‌گذاري اگر صرفا تكريم يك فرد باشد به همين‌جا ختم نمي‌شود. بهتر بود قبل از رحلت خيابان به نام او ‏نامگذاري مي‌شد نه اينكه اين كار خواب را از چشم او ببرد.
او در هر حالتي خواب آرامي داشت. يادگار امام(ره) با بيان اينكه شاهد حوادث تلخ و شيرين زيادي در ١٠ سال آخر زندگي آيت‌الله هاشمي بوديم، گفت: چرا بايد نام هاشمي ‏را در جامعه زنده نگه داريم؟ ويژگي‌هاي او و علل آن بسيار زياد است اما جامعه به دو درس از زندگي آيت‌الله هاشمي احتياج دارد. او ‏زمان مرگ ٨٢ ساله بود اما جوان‌انديش و فرزند زمان خويش بود؛ يك روحاني تحصيلكرده انديشمند فقيه كه مربوط به گذشته نبود ‏و به امروز جامعه شناخت داشت و براي فرداي جامعه تلاش مي‌كرد.
سيد حسن خميني افزود: اين ١٠ سال اخير از پرتراكم‌ترين دوره‌هاي زندگي او بود اما به‌قدري روح او بلند بود كه هيچ‌يك از اين فراز ‏و فرودها ضربان قلب او را بالا نمي‌برد، چه برسد كه خواب از چشم او بربايد. او با بيان اينكه آنها به اين نامگذاري‌ها نيازي ندارند، تاكيد كرد: ما به اين نام‌ها نياز داريم. ما به اين اسامي روي ديوارهاي شهرمان ‏احتياج داريم. ‏سيد حسن خميني با تاكيد بر اينكه ما نياز داريم امروز را بشناسيم، گفت: مرحوم آيت‌الله هاشمي از گذشته جدا نمي‌شد. مي‌دانست اگر ‏حال از گذشته خود منفك شود فرومي‌غلتد اما در گذشته نمي‌ماند.
ما حتي به خطاي پيشينيان نياز داريم كه دوباره تكرار نكنيم. او ‏فرزندي بود كه در زمانه خود مي‌زيست، درد جامعه را مي‌شناخت و همتي براي بهتر شدن فرداي جامعه داشت. ‏او با اشاره به ويژگي دوم آيت‌الله هاشمي گفت: مرحوم هاشمي عمل مي‌كرد به آنچه مي‌شناخت و صرفا سخن نمي‌گفت. سخن‌ها را ‏مي‌شنيد و گامي به سوي حل بر مي‌داشت. ايشان شجاعت حركت داشت، چيزي كه ما امروز به آن احتياج داريم. ‏ يادگار امام(ره) همچنين خاطرنشان كرد: ما امروز احتياج داريم دردها و نيازهاي‌مان را بشناسيم اما شناخت فقط كافي نيست و بايد به ‏سوي آنها حركت كنيم.
قدرت تصميم‌گيري در آيت‌الله هاشمي در سال ٩٢ زماني كه براي ثبت‌نام انتخابات رياست‌جمهوري رفت، ديده ‏شد. او در آن زمان همه زندگي سياسي خود را با اين كار عرضه كرد. ‏وي يادآور شد: زمان حمايت از حجت‌الاسلام حسن روحاني همه يافته‌هاي خود را براي كانديدايي قرار داد كه احتمال داشت پيروز ‏نشود. ما بايد از او ياد بگيريم كه همه‌چيز را بشناسيم و در راه ساختن جامعه و سعادتمند كردن فرزندان حاضر شويم و هر هزينه‌اي را ‏بدهيم. سيد حسن خميني تاكيد كرد: اينكه امروز بر ديوار شهر نام آيت‌الله هاشمي را قرار مي‌دهيم و اين را نياز براي جامعه مي‌دانيم براي اين ‏است كه به اين درس نياز داريم و بايد مرور كنيم كه براي سعادت فرداي اين مردم هر هزينه‌اي را بايد داد.
آبروي يك رجل سياسي به ‏درد قبرش نمي‌خورد؛ بايد براي مردم مصرف شود. بايد تصميم گرفت و با شجاعت براي بهروزي اين جامعه هزينه داد. گاهي اوقات ‏اين تصميم صبر و گاهي اوقات جوش و خروش است. آيت‌الله هاشمي هر دو حالت را داشت. ما نياز داريم بدانيم فردا محتاج تك‌تك ما و شجاعت ما است.
محتاج تصميم‌گيري ما است. مردم زمان رحلت آيت‌الله ‏هاشمي و پس از آن با انتخاب آقازاده ايشان از اين همه تلاش قدرداني كردند. ‏ سيد حسن خميني ادامه داد: آيت‌الله هاشمي سعادت جامعه را در تلفيق عفاف و كفاف مي‌دانست. او معتقد بود فقر مي‌تواند ريشه هر ‏چيزي را بسوزاند. وقتي روحانيت تصدي زندگي مردم را در دست گرفته بايد دنياي مردم را به بهترين نحو بسازد و شعار زماني مهم ‏است كه شعور را بسازد.
او با بيان اينكه من هيچ‌وقت از آيت‌الله هاشمي بت نمي‌سازم، گفت: آيت‌الله هاشمي براي من بزرگ بود چراكه مي‌توانستم از او نقد كنم. سيد حسن خميني متذكر شد: ما كنار شخصيت او بزرگ شديم. ايشان بزرگي به ما نمي‌فروخت، بزرگي به ما مي‌آموخت. بزرگ بود و ‏بزرگ زيست و بزرگ مرد و براي ما از بزرگان خواهد بود. او با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي قبل از فوتش زياد حرف از رفتن مي‌زد، گفت: يك روز به ديدنش رفتم و آيت‌الله تنها بود. او چندين بار ‏از مرگ صحبت مي‌كرد. او به جوان‌ها مي‌گفت. انقلاب براي شماست و بايد براي آن تلاش كنيد. ‏

در ادامه اين مراسم سيد محمود دعايي، مديرمسوول روزنامه اطلاعات و از دوستان قديمي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مراسم گفت: شنبه روز ٢٨ مرداد است كه يك دولت ملي سرنگون شد و شاه جلاد به ايران بازگشت. اميدوارم ٢٨ مرداد آينده خياباني به نام مصدق نامگذاري و ياد او گرامي داشته شود؛ انساني كه مي‌خواست نفت را ملي كنند، اما نگذاشتند؛ اين انسان شريف است. اميدواريم نام خيابان نفت به دكتر مصدق تغيير يابد.

روحيه سازندگي و مجاهدت
شهردار تهران، نيز در مراسم نامگذاري بزرگراه نيايش به نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با ذكر اينكه اين نامگذاري‌ها براي يادآوري، حفظ سرمايه‌هاي ملي و شخصيت‌هاي مذهبي ما صورت مي‌گيرد، گفت: انصافا هر كجايي از تاريخ انقلاب را نگاه كنيم، ردپايي از اين بزرگ مرد عزيز را مي‌بينيم. البته شايد در روزهاي مبارزه من در مشهد بيش از ١٥ سال سن نداشتم اما يك سال مانده به پيروزي انقلاب اسلامي بود كه من با نام آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و شهداي بزرگواري مثل شهيد هاشمي نژاد، كامياب و مجموعه علما و مبارزان آشنا شدم.

شهردار تهران با اشاره به سالروز ورود آزادگان به كشور، تصريح كرد: آقاي هاشمي تا ورود اولين گروه آزادگان به كشور اين موضوع را پيگيري مي‌كردند تا كار با دقت، درست و با سرعت صورت گيرد چرا كه شرايط خاصي وجود داشت و با توجه به جنگ كويت، مسائل زيادي براي سلامت آزادگان وجود داشت كه بايد دقت مي‌شد.
وي خاطرنشان ساخت: بعد از آن توفيق داشتم كه پس از پايان جنگ، در بازسازي مناطق جنگي فعاليت مي‌كردم. آقاي هاشمي نيز از مجلس آمده بودند و در دولت مسووليت اجرايي داشتند از اين رو در آن دوره هم توفيق داشتم در كل هشت سالي كه ايشان در رياست جمهوري بودند، در بازسازي مناطق جنگي خدمت مي‌كردم و ايشان هم با حساسيت بازسازي مناطق جنگي را دنبال مي‌كردند.

قاليباف با بيان اينكه «كمتر جايي در سازندگي، صنعت، كشاورزي و... را مي‌توان يافت كه آثاري از مديريت و تصميمات آيت‌الله هاشمي رفسنجاني مشاهده نشود»، ابراز داشت: در همين شهر تهران نيز زماني كه مي‌خواستيم تونل توحيد را اجرا كنيم به مرحله‌اي رسيديم كه دوسوم تونل اجرا شده بود و فضاسازي‌هاي سياسي زيادي وجود داشت كه چرا تونل توحيد را مي‌سازيد؟ يك روز آقاي هاشمي من را صدا كردند و به من گفتند از شوراي انقلاب به بعد و حتي در دهه ٧٠ يكي از موضوعاتي كه دنبال مي‌كرديم آن بود كه ترافيك اين نقطه از تهران را حل كنيم.
حالا كه شجاعانه تصميم گرفتيد تونل را بسازيد، تحت‌تاثير فشارها قرار نگيريد و محكم بايستيد تا اين كار را انجام دهيد. زماني كه فشارها زياد شد، آيت‌الله هاشمي يك روز من را صدا زدند و گفتند كه مي‌خواهم تونل توحيد را از نزديك ببينم. در آن زمان به خاطر شرايط كارگاهي مقداري پياده‌روي در كارگاه سخت بود اما ايشان آمدند و من هم در خدمت ايشان به صورت پياده از تونل بازديد كرديم. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در آنجا به من گفتند آقاي قاليباف اين كار را تمام كن و به جوسازي‌ها گوش نده چرا كه اين كار مي‌ماند و آن حرف‌ها مي‌رود.
در ١٦ سالي كه از نزديك با ايشان در عرصه سازندگي، كار، تلاش و مجاهدت در ميدان جنگ آشنا بودم، اين روحيه سازندگي و مجاهدت از مشخصات بارز ايشان بود. قاليباف در ادامه يادآور شد: من از نزديك خدمت ايشان كار و تلاش كردم، در عرصه سياسي نيز همين بس كه مقام معظم رهبري فرمودند آيت‌الله هاشمي از استوانه‌هاي سياسي اين كشور هستند؛ اميدوارم همه ما قدرشناس باشيم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید