ضمیرناخودآگاه با روانشناسی رنگ‌ها

ضمیرناخودآگاه با روانشناسی رنگ‌ها

روانشناسی رنگ‌ها به معنی شناخت و ارتباط برقرار کردن بارنگ‌هاست.هر رنگی داستان خودش را دارد؛ هر رنگی فرهنگ و حس خودش دارد.با روانشناسی رنگ‌ها، فرد می‌تواند وضعیت روحی و ضمیر ناخودآگاه خویش بهتر را بشناسد.

کد خبر : ۴۱۹۵۱
بازدید : ۶۴۷۹
فرادید | از نظر روانشناسی و خواص روانی رنگ‌ها چهار رنگ اصلی وجود دارد. قرمز، آبی، زرد و سبز که به ترتیب به بدن، ذهن، احساسات و تعادل بین سه رنگ دیگر مربوط می‌شود. سراسر زندگی ما پوشیده از رنگ‌ هاست. به شکلی که گاهی وقت‌ها ما حضور این رنگ‌ها را حس نمی‌کنیم و نمی‌بینیم اما اگر یک روز تمام دنیا سیاه و سفید شود و هیچ رنگی نباشد تازه به اهمیت بودن رنگ‌ها در کنار هم پی می‌بریم.
روانشناسی رنگ‌ها به معنی شناخت و ارتباط برقرار کردن با رنگ‌هاست. هر رنگی داستان خودش را دارد؛ هر رنگی فرهنگ و حس خودش دارد. با روانشناسی رنگ‌ها، فرد می‌تواند وضعیت روحی و ضمیر ناخودآگاه خویش بهتر را بشناسد.
روانشناسی رنگ‌ها
روانشناسی رنگ‌ها به معنی شناخت و ارتباط برقرار کردن بارنگ‌هاست
دسته بندی رنگ‌ها
رنگ های گرم
زرد، نارنجی، قرمز و رنگ‌هایی در این مجموعه جزو رنگ‌های گرم هستند.این رنگ‌ها معمولاً هیجان و شور را بالا می‌برند و گاهی موجب بروز خشم هم می‌شوند. رنگ‌های زرد و نارنجی با غذا در ارتباط هستند و باعث می‌شوند شکمتان به غار و غور بیفتد. به همین دلیل رستوران‌ها بیشتر از این رنگ‌ ها استفاده می‌کنند. رنگ‌های زرد و نارنجی نور زیادی را منعکس می‌کنند و چشم را تحریک می‌کنند. در نتیجه منجر به ناراحتی چشم‌ها می‌شوند.
روانشناسی رنگ‌ها
زرد،نارنجی،قرمز و رنگ‌هایی در این مجموعه جزو رنگ‌های گرم هستند
رنگ‌های سرد
رنگ‌هایی مثل بنفش، آبی و سبز در گروه رنگ‌های سرد قرار دارند. اما بسیار آرام‌بخش هستند. بنفش با ترکیب آبی، و بنفش به تنهایی بین احساس آرامش و انگیزش که مشوق خلاقیت هستند تعادل ایجاد می‌کند. بنفش روشن در محیط آرامش ایجاد می‌کند و تنش را از بین می‌برد.
رنگ‌های سبز یا آبی برای آرامش محیط خیلی تأثیر دارند. از نظر علمی ثابت شده است که چشم‌ها مستقیماً روی رنگ سبز با شبکیه متمرکز می‌شود و این باعث می‌شود به ماهیچه‌های چشم کمتر فشار بیاید.رنگ آرام بخش آبی سرعت تنفس و فشار خون را کاهش می‌دهد.
در مجموع بر اساس برخی تحقیقات روانشناسی برای شخصیت هر فرد یک رنگ تعریف‌شده است.این اطلاعات شاید در خیلی موارد درست نباشد اما براساس یک آمار کلی که بیشترین درصد را نشان داده هر رنگ با خصوصیات خاصی در ارتباط است.اگر می‌خواهید رنگ شخصیت خود را بشناسید این گزارش را بخوانید.
روانشناسی رنگ قرمز
اگر بخواهیم برای هر رنگ نمادی تعریف کنیم بی‌شک برای قرمز می‌توانیم بگوییم: گرما، انرژی، هیجان، عشق و خون(خشم). این‌ها نشانه‌هایی است که شما را یاد رنگ قرمز می‌اندازد. قرمز یک رنگ فیزیکی است. خواص روانی مثبت این رنگ شجاعت فیزیکی، قدرت، گرما، انرژی، ایجاد حس مبارزه ، تحریک و هیجان است.خواص روانی منفی قرمز هم ایجاد بی اعتنایی، پرخاشگری، تأثیر بصری، فشار و تحریک اعصاب است.این رنگ خیلی سریع توجه ما را به خود جلب می‌کند و کسی که قرمز می‌پوشد ملیح تر به چشم می‌آید.
روانشناسی رنگ‌ها
این رنگ خیلی سریع توجه ما را به خود جلب می‌کند
قرمز از دسته رنگ‌های گرم است. رنگ قرمز حتی می‌تواند به هضم مواد غذایی کمک کند به همین دلیل در رستوران‌ها و فست‌فودها از این رنگ استفاده می‌شود. قرمز چون رنگی انرژی‌زا و نیرو بخش است، استفاده طولانی‌مدت از آن باعث بروز پرخاشگری و ایجاد حرکات تکانه‌ای در افراد می‌شود. این رنگ می‌تواند آثاری مانند افزایش تعداد تنفس در افراد به وجود آورد.
کسانی که به این رنگ علاقه دارند هرگز نمی‌توانند در زندگی آدم‌های بی تفاوتی باشند. این افراد تند و سرکش و درعین‌حال فعال و شجاع و کمی عجول هستند. احتمال شکست به خصوص در عشق برای آنها فراوان است.در مورد دوستان قضاوت‌های عجولانه می‌کنند و در خیلی موارد باعث جدایی آن‌ها می‌شود. در عشق کاملاً فداکارند اما اگر روزی حوادث بر وفق مراد نباشد بدون تفکر و جویا شدن علت می‌جنگند.
دو عیب بزرگ خودپرستی و عدم کنترل، در وجود آنها هست و دو صفت ممتازشان خوش‌قلبی و حس بزرگ طلبی است. به طور کلی دوستداران رنگ قرمز دارای خصوصیات متضادی هستند. در تجارت و کار تهاجمی عمل می‌کنند اما در امور شخصی نه،بنابراین ترجیحاً با این افراد در مورد کار صحبت کنید و زیاد وارد بحث‌های خصوصی نشوید.
روانشناسی رنگ نارنجی
شادی، انرژی، هیجان و گرما از نشانه‌های این رنگ است که بار هم در دسته رنگ‌های گرم قرار می‌گیرد. نارنجی یا پرتقالی رنگی ترکیبی است و آن‌هایی که این رنگ را دوست دارند معمولاً افراد متکی به نفسی نیستند.ولی اجتماعی و خوش‌خلق‌اند و با مردم خوب رفتار می‌کنند.
روانشناسی رنگ‌ها
نارنجی یا پرتقالی رنگی ترکیبی است
نفوذ در این گونه افراد مشکل است کسی که آنها را دوست دارد می‌تواند با او به آسانی ازدواج کند. هوس‌باز نیستند و در دوستی صداقت و فداکاری دارند.بهتر است افراد این دسته با کسی که خصوصیات اخلاقی خودشان را داشته باشد ازدواج کنند تا سعادتمند می‌شوند.
روانشناسی رنگ آبی
در مجموعه رنگ‌های سرد قرار دارد ولی منبع اعتماد و آرامش است در عین حال نماد سرما و خنکی و وفاداری و تمرکز هم هست.اما می‌تواند از بین برنده اشتها باشد. آبی یک رنگ معنوی است.خواص روانی منفی این رنگ ایجاد سردی، فقدان احساسات و کسلی است.آبی رنگی است که روی ذهن افراد تأثیر می‌گذارد محرک تفکر است.
آبی ، رنگ آسمان و اقیانوس و یکی از پرطرفدارترین رنگ‌هاست. آبی چون رنگ صلح و آرامش است باعث می‌شود بدن مواد شیمیایی آرامش‌بخش تولید کند ولی از طرف دیگر رنگ آبی می‌تواند سرد و یأس‌آور هم باشد.
روانشناسی رنگ‌ها
آبی، رنگ آسمان و اقیانوس و یکی از پرطرفدارترین رنگ‌هاست
جالب است بدانید که مشاوران مد توصیه می‌کنند در مصاحبه‌های شغلی رنگ آبی بپوشید چون رنگ آبی نشان‌دهنده وفاداری است. افراد در اتاق‌های آبی فعال‌ترند. بعضی تحقیقات نشان داده که وزنه برداران در سالن‌های ورزشی آبی رنگ می‌توانند وزنه‌های سنگین‌تری را بلند کنند.
آبی نماد تازگی، صلح، آزادی، آرامش و سلامت است. این رنگ می‌تواند کم کننده تعداد تنفس باشد به همین دلیل اگر جزو افرادی هستید که همیشه استرس و فشار عصبی اذیتتان می‌کند توصیه می‌شود که از این رنگ در فضای خانه و محیط‌های کاری استفاده کنید. طرفداران این رنگ افراد زیرک، وفادار، برون‌گرا و صادقی هستند.این رنگ طرفداران زیادی دارد. افرادی که آبی را دوست دارند کاملاً می‌توانند هوس و احساسات و هیجانات خود را کنترل کنند.
روانشناسی رنگ‌ها
آبی نماد تازگی، صلح، آزادی، آرامش و سلامت است
ظاهر آرامی دارند که دیگران را وادار می‌کند که به آنها احترام بگذارند و خودشان هم دوست دارند مورد احترام و ستایش دیگران قرار بگیرند. در خرید کردن افراد قانعی هستند و به علت شرم و حیا و گاه غروری که دارند ترجیح می‌دهند اغلب تنها باشند. جالب اینجاست که حماقت و عدم فهم دیگران آنها را کسل می‌کند ولی کسانی که از نظر هوش و فهم بر آنها برتری دارند هم ناراحتشان می‌کنند.بسیار منظم‌اند و کارهایشان بر اساس قوانین انجام می‌شود.پشتکار زیادی دارند و ترجیح می‌دهند چیزهایی که مالک آن هستند بیشتر از آنکه زیبا جلوه کنند مفید باشند.
روانشناسی رنگ زرد
زرد طبیعتاً رنگ آفتاب است،گرم و شاد است و بسیار خوش‌بینانه به حساب می‌آید.اما مردم در اتاق‌های زردرنگ بیشتر عصبانی می‌شوند و کودکان بیشتر گریه می‌کنند. رنگی است که کمتر از سایر رنگ‌ها چشم را جذب می‌کند ولی تمرکز را زیاد می‌کند. رنگ زرد سوخت و ساز را تسریع می‌کند.
روانشناسی رنگ‌ها
مردم در اتاق‌های زردرنگ بیشتر عصبانی می‌شوند
افرادی که این رنگ را انتخاب می‌کنند همیشه حرفی برای گفتن دارند و عاشق صحبت کردن با دوستان خود هستند همیشه می‌توانید با آنها در تماس باشید. افراد شوخ و اجتماعی هستند و مردم را به سمت خود جذب می‌کنند از طرف دیگر زرد یک رنگ عاطفی است. خواص روانی منفی این رنگ هم بی‌خردی، ترس، شکنندگی عاطفی، افسردگی و اضطراب است.
روانشناسی رنگ سیاه
طبیعتاً مشکی‌ رنگ سلطه و قدرت است. این رنگ برای مد پرطرفدار است چون افراد را لاغرتر نشان می‌دهد.رنگی شیک و بادوام است.از طرفی هم رنگ مشکی نشان‌دهنده اطاعت و فرمان‌برداری است، مثلاً کشیش‌ها رنگ مشکی می‌پوشند تا اطاعت خود را از خداوند نشان دهند. لباس مشکی نماد بد بودن هم می‌تواند باشد.یعنی کسی که لباس مشکی می‌پوشد منزوی یا شرور به نظر می‌رسد.شخصیت‌های منفی، مانند دراکولا هم، اغلب لباس مشکی می‌پوشند.
روانشناسی رنگ‌ها
این رنگ برای مد پرطرفدار است چون افراد را لاغرتر نشان می‌دهد
این رنگ در اکثر جوامع برای عزاداری جاافتاده است در صورتی که برخلاف عقیده افراد رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش‌ذوقی و ظرافت طبع است.دوستداران این رنگ به شخصیت اطرافیان خود احترام می‌گذارند و برای آن‌که دیگران را با ارزش و برجسته نشان دهند از هیچ‌گونه کمکی به آنها دریغ نمی‌کنند.علاقه‌مندان این رنگ هرگز خود را به دیگران تحمیل نمی‌کنند و عقاید و نظریات دیگران را به آسانی می‌پذیرند. نظری که دوستان نسبت به آنها دارند برایشان مهم است و به‌شدت دنبال مد هستند.
روانشناسی رنگ سبز
مظهر طبیعت و طراوت و تازگی است به همین دلیل پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است . سبز ملایم ترین رنگ برای چشم است و می‌تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ سبز نشاط آور و آرامش‌بخش است. دلیل استفاده از رنگ سبز در اتاق‌های عمل بیمارستان هم ایجاد آرامش برای بیمار است.
روانشناسی رنگ‌ها
پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است
اگر به این رنگ علاقه دارید زندگی با شما آسان است. مشترکات زیادی با افراد علاقه‌مند به رنگ نارنجی دارند. روابط این افراد با دیگران بر پایه اصول و قرارداد است. سبز رنگ تعادل است. علاوه بر ویژگی‌های مثبت خواص روانی منفی آن کسالت و رکود است.
روانشناسی رنگ سفید
اولین نشانه سفیدی پاکی و تمیزی است. نشان معصومیت و در برخی کشورها نماد عزاداری است. تازه عروسان به این دلیل سفید می‌پوشند تا مظهر معصومیت و پاکی باشند. رنگ سفید چون نور را منعکس می‌کند رنگ تابستانی محسوب می‌شود. رنگی است که برای مد و دکور خیلی خوب است چون تقریباً با هر رنگی هماهنگ می‌شود.
روانشناسی رنگ‌ها
تازه عروسان به این دلیل سفید می‌پوشند تا مظهر معصومیت و پاکی باشند
با وجود این، آلودگی روی رنگ سفید سریع مشخص می‌شود و به همین دلیل تمیز نگه‌داشتن آن سخت‌تر از بقیه رنگ‌هاست. پزشکان و پرستاران لباس سفید می‌پوشند که نشان‌دهنده استریل بودن است. مشخصات اصلی علاقه‌مندان به این رنگ آرام بودن است. از دیگران نظر می‌خواهند، به دوستی‌ها بها می‌دهند و وقت را آزادانه در اختیار دوستان قرار می‌دهند.
روانشناسی رنگ‌ها
پزشکان و پرستاران لباس سفید می‌پوشند که نشان‌دهنده استریل بودن است
روانشناسی رنگ خاکستری
علاقه‌مندان به رنگ خاکستری یا طوسی،اغلب در زندگی احساس رضایت می‌کنند، خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می‌کنند درواقع خود را هم طراز اشخاص کهن‌سال می‌دانند. این افراد در زندگی احساس بی نیازی می‌کنند. در مسائل عشقی افراد بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند و اغلب کسانی که از نظر فکر و ایده به آن‌ها برتری دارند خیلی آسان طرف توجهشان قرار خواهند گرفت.
روانشناسی رنگ صورتی
رنگ لطیفی است که اغلب دختربچه‌ها آن را دوست دارند. وسایل صورتی رؤیایی‌ و آرامش‌بخش است. نکته اینجاست که رنگ صورتی در واقع همان قرمز است که کمرنگ شده است. اگر به این رنگ علاقه دارید تمام صفات رنگ قرمز را البته کمی ملایم‌تر با خوددارید، باگذشت هستید و در عشق، تندی نشان نمی‌دهید.
روانشناسی رنگ‌ها
وسایل صورتی رؤیایی‌ و آرامش‌بخش است
افراد علاقه‌مند به صورتی دیگران را خوب درک می‌کنند و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می‌کنند و به دلیل نشاط و شادابی مورد علاقه اطرافیان خود هستند. آنهایی که به این رنگ علاقه دارند اغلب شکست‌ها، خشونت‌ها و دشواری‌های زندگی را تحمل کرده‌اند و با مشکلات فراوان مواجه شده‌اند.
روانشناسی سایر رنگ‌ها
رنگی مثل فیروزه‌ای طرفداران خاصی دارد.بنابراین دوستداران این رنگ اسرارآمیزند و احساساتی و کارهای شخصی خود را به خوبی اداره می‌کنند. فیروزه‌ای معمولاً رنگ مورد علاقه خانم‌ها است.بنفش دوستان با اراده هستند حتی تا حدی کله‌شق .
روانشناسی رنگ‌ها
فیروزه‌ای معمولاً رنگ مورد علاقه خانم‌ها است
اول به خودشان توجه دارند بعد به دیگران گرچه کار مردم را هم راه می‌اندازند.خردلی‌رنگ عجیب و تکی است. افراد اگر به این رنگ علاقه‌مند باشند خیلی ملاحظه کارند، دوستی برایشان یک دنیا ارزش دارد با همه دوست می‌شوند ولی باید مواظب باشند چون بعضی مواقع اعتماد کردن به هر کسی برای آن‌ها دردسر ساز می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید