پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

اداپتیو(adaptive) نام یکی از فناوری های استتار است که توسط شرکت BAE Systems AB برای محافظت از تجهیزات خودی در برابر شناسایی توسط ابزارهای مادون قرمز دشمن به کار می رود.

کد خبر : ۴۲۱۲۹
بازدید : ۴۷۵۰
اداپتیو(adaptive) نام یکی از فناوری های استتار است که توسط شرکت BAE Systems AB برای محافظت از تجهیزات خودی در برابر شناسایی توسط ابزارهای مادون قرمز دشمن به کار می رود.
به گزارش برترین ها در ادامه با برخی سلاح های پیشرفته ارتش آمریکا آشنا شوید:

اداپتیو (Adaptiv)
اداپتیو(adaptive) نام یکی از فناوری های استتار است که توسط شرکت BAE Systems AB برای محافظت از تجهیزات خودی در برابر شناسایی توسط ابزارهای مادون قرمز دشمن به کار می رود. سازوکار استفاده از این فناوری به این صورت است که از صفحات شش ضلعی کوچکی که قادرند به سرعت سر یا گرم شوند، در اطراف ادوات جنگی مثل تانک یا نفربر استفاده می شود و در واقع با اینکار تصویری غیر از تصویر اصلی ادوات جنگی در رادار دشمن نمایش داده می شود که این کار باعث عدم شناسایی این تجهیزات از دید دشمن می شود. شرکت بائه سیستمز در سال 2011 از فناوری استتار مادون قرمز اداپتیو رونمایی کرد و آن را به به تلویزیون حرارتی تشبیه کرد.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

حدود 1000 قطعه شش ضلعی برای پوشش اطراف یک تانک یا نفر بر لازم است. دوربین های حرارتی همواره در حال ضبط تصاویر حرارتی تجهیزات طرف مقابل هستند و با این راه می توان از مورد هدف قرار گرفتن تجهیزات جلوگیری کرد. صفحات شش ضلعی به کار رفته در این فناوری قادرند به سرعت سرد یا گرم شوند و به دمای محیط پس زمینه خود که می تواند کوه یا جنگل باشد، برسند و موجب گمراهی دشمن در شناسایی تجهیزات شوند.

سیستم های ردیابی حرارتی دشمن قادرند با ضبط تصاویر حرارتی تجهیزات، حرکت نیروها را تشخیص دهند. با این فناوری جدید می توان در واقع یک شنل نامرئی بر روی تجهیزات انداخت و نیروها را به دور از چشم دوربین های حرارتی و مادون قرمز دشمن حرکت داد.

در حالت کراپسیس(crypsis)، این پنل ها قادرند تصویر مادون قرمز محیط پس زمینه تجهیزات را نمایش دهند؛ در حالت میمسیس(mimesis) می توان تصویر یک شی از قبل تعیین شده که در کتابخانه پایگاه داده اداپتیو تعریف شده را در پس زمینه قرار داد تا دشمن آن تصویر را ببیند و گمراه شود.

در حالت کرایپتیک(cryptic) از سازو کار یک ماشین دو محوره استفاده می کند و تنها بخشی از پنل ها در آن فعال هستند که به کپی شرایط محیطی می پردازند. بر طبق ادعای مسئولین سازنده این فناوری، اداپتیو برای افزایش فاصله ای که یک جنگ افزار شناسایی می شود ساخته شده است که این مسافت در حال حاضر کمتر از 500 متر است.

پنل های تشکیل دهنده پیکسل های شش صلعی حدود 5.5 اینچ (14 سانتی متر) عرض دارند و به بدنه جنگ افزاری که قرار است از دید دشمن مستتر شود، می چسبند. سیستم مورد استفاده در این فناوری به اپراتو آن این امکان را می دهد تا با گرفتن تصاویر حرارتی از اشیا مختلف در اطراف، از آن برای نمایش در دوربین های حرارتی دشمن استفاده کند. این فناوری برای اولین بار، توسط شرکت بائه سیستمز AB به سفارش Combat Vehi در طی یک برنامه محرمانه در سوئد ساخته شد.

MAARS
سیستم ماژولار و رباتیک مسلح(MAARS) یک ربات است که توسط شرکت کینیتیک طراحی شده است. این جنگ افزار جدید در واقع در خانواده تالون طبقه بندی می شود و به عنوان جایگزین ربات مسلح SWORDS از آن یاد می شود. شاسی این ربات نسبت به ربات SWORDS متفاوت تر و بزرگ تر است بنابراین وجه اشتراک کمی با آن و ربات های تالون دارد. پلتفرم مورد استفاده در مارس با هدف شناسایی و تجسس و رهگیری هدفبرای افزایش امنیت در تقابل های رو در رو طراحی شده است. این سلاح را می توان برای مصارف نظامی، غیرنظامی تنظیم کرد.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

وزن این پلتفرم، 3069 پوند است که با سنسور، اسلجه و مهمات مختلف تجهیز شده است. باتری که در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته قادر است تا 312 ساعت شارژ نگه دارد و در حالت خاموشی و خواب نیز تا یک هفته بدون شارژ مجدد می توان از آن استفاده کرد.

سرعت حرکت مارس 70 مایل در ساعت است و قادر است تا 8 میلیون متر از کنترلرش حرکت کند. از هفت دوربین برای حرکت، آگاهی محیطی و دوربین اسلحه مثل دوربین های حرارتی در آن استفاده شده است. مارس به یک آتشبار M240B و چهار لوله پرتاب نارنجک که حول برجک 360 درجه آن قرار دارند، مجهز است.

450 گلوله و چهار نارنجک به طور پیش فرض در آن قرار دارد.نارنجک های مورد استفاده در مارس می تواند از نوع گاز اشک آور، اسفنجی، ساچمه ای و دیگر پرتابه های غیرنظامی باشد. هر یک از لوله های پرتابگر نارنجک به طور جداگانه تجهیز می شود که قابلیت استفاده جداگانه از هر یک در کاربرد های نظامی و غیرنظامی را میسر می کند که اپراتور مارس می تواند با توجه به شرایط از هریک استفاده کند.

از دیگر امکانات مارس می توان به بلندگو، آژیر خطر، نشانه گر لیزری، سیستم تشخیص آتش اشاره کرد. سیستم های تسلیحاتی به کار رفته در مارس به طور کامل تعویض می شوند و به عنوان مثال می توان از موشک انداز نیز بر روی آن استفاده کرد.

XM2010
XM2010 برای استفاده در میدان های جنگ که درگیری سنگینی بین نیروها وجود دارد با جدیدترین فناوری این حوزه طراحی و ساخته شده است. با اصلاحاتی که در سیستم اسنایپر M24 اعمال شد، شاهد افزایش برد و افزایش خشاب و گلوله ها و البته افزایش دقت در این آتشبار نسبت به مدل های قدیمی تر هستیم.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا
در XM2010 از سیستم شاسی بازوهای رمینگتون (RACS) و یک دستگیره تاشو برای تنظیم ارتفاع و طول آن استفاده شده است. این قابلیت ها به اپراتور این رگبار این امکان را می دهند که به سادگی آن را با مشخصات فیزکی خود تنظیم کند و به راحتی آن را به نقاط مختلف حمل نماید.

شاسی اضافی که این آتشبار در اختیار دارد از یک ریل مونولیتیک با قطعات قابل جداسازی بهره می برد که امکان مانور سریع و حرکت عرضی آن را در میدان جنگ به اپراتور آن می دهد. XM2010 از 5 خشاب گلوله قابل جداسازی استفاده می کند که به اپراتور ان این امکان را می دهد در صورت نیاز فوراً آنها را تعویض و اسلحه را با گلوله های جدید تغذیه کند. در این رگبار از سیستم نوری شلیک دوربرد لئوپولد و فناوری پیشرفته سرکوب صدای تایتان استفاده شده است.

سیستم XM25
سیستم هدفگیری فریبنده XM25 که با نام مجازتگر و سیستم ضدهوایی نیمه اتومایتک نیز از آن یاد می شود یک لانچر پرتابگر هوایی است که در ساخت آن از XM29 OICW الهام گرفته شده است. از این سیستم در جنگ افغانستان در سال 2010 استفاده شده است. XM25 CDTE از نارنجک های 25 میلی متری استفاده می کند که به سمت هدف پرتاب می شوند و نزدیک اصابت به آن منفجر می شوند.
یک مسافت سنج لیزی که در اسلحه به طور پیش فرض طراحی شده، فاصله دقیق تا هدف را محاسبه می کند. کاربر نیز قادر است به طور دستی تا 10 فوت فاصله محاسبه شده را کم یا زیاد کند.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

سیستم به کار رفته در این اسلحه طوری است که فاصله تا هدف به طور اتوماتیک محاسبه می شود و هنگام شلیک دقیقاً نارنجک پرتاب شده تا همان برد پرتاب می شود. نارنجک پرتاب شده توسط این اسلحه پس از شلیک، بارها در هوا چرخش می کند تا از رهگیری دشمن در امان باشد و به محض اینکه به مسافت از قبل تعیین شده رسید، در هوا منفجر می شود و اثرات انفجاری خود را بر جای می گذارد.
این قابلیت ها XM25 را کاراتر از نمونه های مشابه و قدیمی آن کرده است چرا که در نمونه های قدیمی، نارنجک ها باید به هدف برخورد می کردند که ممکن بود به خطا رفته و اثر تخریبی زیادی بر دشمن نگذارد.

یکی از کارشناسان ساخت جنگ افزار به نام ریچارد اودت معتقد است ساخت XM25 جهش بزرگی در صنعت جنگ افزار سازی مدرن محسوب می شود چرا که اولین جنگ افزار کوچکی است که به طور هوشمند کار می کند. این فناوری جدید توسط شرکت آلیانت تک سیستمز و هکلر کوخ معرفی شده که بسیار قوی تر از نمونه مشابه خود یعنی L-3 که به صورت کنترلی اهداف را مورد هدف قرار می دهد و توسط شرکت براشیر ساخته شده، عمل می کند.

لانچر M203 رنج مفیدی حدود 150 متر دارد و حداکثر برد آن 350 گزارش شده و این در حالی است که برد مفید XM25 حدود 600 متر و حداکثر برد آن 700 متر گزارش شده است. مطالعات نشان داده اند که استفاده از XM25 با گلوله های در هوا منفجر شونده حدود 300 درصد موثرتر از هر لانچر پرتاب کننده نارنجکی در این سطح است.

سیستم شوک TASER
سیستم تیزر اولین و تنها ابزار کنترل الکترونیکی برای بازدارندگی هوایی است. این سیستم برای اعضای سرویس مخفی آمریکا برای مبارزه با خطر حملات بمب گذاری انتحاری ساخته شده است.یک یونیت این دستگاه از شش کارتریج TASER استفاده می کند.

هر کارتریج از دو پروب برقی در دو جهت مختلف استفاده می کند که با توجه به استفاده از آنها در جهات مختلف نیز می تواند میدان جنگ را به جهنمی برای دشمنان تبدیل کند. میزان قدرت سیستم شوک این دستگاه قابل تنظیم است و اپراتور آن می تواند برای پوشش آتش در هر منطقه از میدان مبارزه میزان مختلفی از آن را در جهات مختلف استفاده کند.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

دستگاه های شوک تیزر قادرند به صورت عمودی نیز در لانچر خود بالا و پایین رفته و با توجه به حجم درگیری و وسعت پوشش میدان جنگف مناطق خاصی را مورد هدف قرار دهند. یک دستگاه شوک به تنهایی می تواند طول موج هایی تا فاصله 25 فوتی در شعاع 25 درجه ارسال کند. بر روی هر صفحه این دستگاه، 36 دارت تیزر نصب می شود. این دستگاه را می توان ازراه دور هدایت کرد و با یک دکمه از راه دور آن را فعال کرد؛ با دکمه بازیابی انرژی نیز می توان پروب های برق آن را چندین بار شارژ کرد.

PHASR
رایفل هشدار نیروها و پاسخ به تحریک دشمن با نام اختصاری PHASR یک نمونه غیرنظامی و اولیه به شمار می رود که در لابراتوار تحقیقات جنگ نیروی هوایی آمریکا زیر نظر وزارت دفاع، طراحی و ساخته شده است. هدف از ساخت این دستگاه محو موقت یک هدف از سیستم های رهگیری دشمن است. اسلحه های کورکننده لیزری در گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند اما بنا بر پروتکل منع استفاده از سلاح های لیزری، استفاده از انها ممنوع است. ایالات متحده آمریکا نیز از 21 ژانویه 2009 به این پروتکل ملحق شده است.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

رایفل PHASR البته یک اسلحه لیزری با قدرت پایین محسوب می شود که مشمول قانون منع استفاده از اسلحه های لیزری سازمان ملل نمی شود چرا که اختفای موقت هدف هایی که دشمن احتمالا آنها را برای موشک باران رهگیری کرده، هدف اصلی آن است. از یک لیزر با طول موج 2 در این رایفل استفاده شده است. از این اسلحه برای اولین بار در لابراتوار نیوری هوایی آمریکا در نیومکزیکو استفاده شده است.

Auto assault-12
شات گان AA-12 که به Atchisson Assault نیز معروف است در سال 1972 توسط ماکسول اتکیسون برای اولین بار طراحی و ساخته شد. برجسته ترین ویژگی به کار رفته در این شات گان کاهش لگد آن است.نسخه های 2005 این شات گان پس از 18 سال آزمایش و فروش پتنت آن به سیستم های نظامی پلیس، سرانجام ساخته شدند. طراحی اولیه این شات گان مبنای ساخت بسیاری از شات گان های مدرن امروزی است که از آن جمله می توان به کامبت USAS-12 اشاره کرد.

این اسلحه، تمام اتوماتیک است اما با نرخ 300 گلوله در هر دقیقه شلیک می کند که شلیک گلوله در فواصل زمانی کوتاه نیز یکی دیگر از ویژگی های برجسته آن به شمار می رود. خشاب های گلوله این شات گان 8 تایی، 20 تایی یا 32 تایی است.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

گلوله های AA-12 می تواند از انواع ساچمه ای، راب و یا غیرنظامی باشد. از گلوله های با قدرت انفجار بالا نیز می توان در این شات گان استفاده کرد که در آن صورت، AA-12 به لانچر سیار یک نارنجک انداز اتوماتیک و یا موشک انداز تبدیل خواهد شد.

لیزر اونجر بوئینگ
لیزر اونجر بوئینگ(Boeing Laser Avenger) در واقع یک سیستم لیزری مادون قرمز است که قدرت آن تا ده ها کیلووات نیز گزارش شده است. این اسلحه لیزری بر روی دستگاه جنگی اونجر AN/TWQ-1 سوار می شود که این دستگاه نیز از ساخته های خود شرکت بوئینگ می باشد. لیزر اونجر سلاحی است که از ادغام اسلحه های هدایت کننده انرژی و اسلحه های کینتیکی که در سیستم های دفاع هوایی اونجر استفاده می شود، به دست آمده است.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

شوالیه سیاه
شوالیه سیاه نام یک نمونه اولیه از نفربرهای بدون سرنشین ساخت شرکت بائه سیستمز است.وزن این نفربر 12 تن است و با هواپیماهای C-130 می توان آن را جا به جا کرد؛ بنابراین از این نفربر در حملات هوایی نیز می توان استفاده کرد چرا که قادر است از درون هواپیما و از هوا بر روی نیروهای دشمن آتش بریزد.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

در این نفربر نیز مشابه تانک های جنگی از توپ 30 میلی متری و یک رگبار کوکسیال 7.62 میلی متری استفاده شده است. قدرت موتور این نفربر 300 اسب بخار است که توسط شرکت کاترپیلار ساخته شده است.این جنگ افزار در حال حاضر در مرحله آزمایشی در ارتش آمریکا قرار دارد و استفاده از آن می تواند تحولی در تجهیزات جنگی بدون سرنشین ارتش آمریکا ایجاد کند.

سیستم دفع اکتیو(ADS)
سیستم ADS یک اسلحه غیرمخرب در ارتش امریکا است که با استفاده از هدایت انرژی کار می کند. از این وسیله برای ایجاد پارازیت در منطقه،کنترل ازدحام و امنیت نیروها استفاده می شود. نام غیررسمی این جنگ افزار، اشعه حرارتی است چرا که سازوکار آن با گرم کردن سطح هدف از طریق اشعه است. ری تئون نام نسخه فعلی این جنگ افزار است که با برد کمتر از این فناوری استفاده می کند. از ADS در سال 2010 در جنگ افعانستان استفاده شد اما بدون استفاده از آن به آمریکا بازگردانده شد.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

در اگوست 2010 بود که فرماندار لس انچلس اعلام کرد، قصد استفاده از این فناوری بر روی زندانیان ندامتگاه لس انجلس را دارد. او معتقد بود با این دستگاه می تواند از درگیری های بین زندانیان که در محوطه زندان انجام می شود، جلوگیری کرد.

ADS در حال حاضر تنها در نمونه هایی که بر روی لانچر اختصاصی خود بر روی یک وسیله چهار چرخ کار می کند و نیروهای پلیس و نیروی دریایی آمریکا در تلاش برای استفاده از آن در نمونه های سیار و قابل حمل هستند. ADS تحت یک برنامهدقاعی در لابراتوار تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا ساخته شد و بر طبق برخی گزارش ها، روسیه و چین نیز در صدد ساخت نمونه مشابهی از این سیستم هستند.

پهپاد MQ-9 Reaper
نیروی هوایی امریکا به منظور تامین توان دفاعی نیروهای خود در برابر حملات اولیه دشمن متخاصم استفاده از پهپاد MQ-9 Reaper را پیشنهاد داد. این پهپاد از نمونه قبلی یعنی MQ-1 Predator بزرگ تر و قدرتمندتر است.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

و برای هدف قرار دادن دقیق تجهیزات دشمن در زمان های خاص و نابودی کامل یا غیرفعال سازی آنها طراحی شده است. معنای حرف M چندکاره بودن و حرف Q به امکان هدایت از راه دور آن اشاره دارد و شماره 9 نیز به معنای ساخت سری نهم از هواپیماهای بدون سرنشین در ارتش آمریکا است.

F-22 Raptor
جنگنده F22 raptor جدیدترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود. در این جنگنده مدرن می توان قابلیت های حرکت بدون رهگیری در رادار دشمن، قابلیت سوپرکروز، امکان مانور بالا و حمایت از نیروها و جهش های ناگهانی را دید.از جنگنده رپتور می توان در ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین استفاده کرد که به معنای واقعی تمامی هدف های عملیاتی خود را به طور کامل نابود می کند.

F22 یک پروژه مهم در نیروهای تهاجمی آمریکا محسوب می شود و برای مدیریت آسمان جنگ و واکنش سریع به حملات دشمن و طی مسافت های طولانی برای دفع تهدیدات دشمن طراحی و ساخته شده است و در نیروی هواییف دریایی و زمینی ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.
پیشرفته‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا

F22 در حال حاضر رقیبی در سطح جهان نداردچرا که توانایی های خاص این جنگنده را هر جنگنده ای ندارد. استفاده از سنسورهای خاص و سیستم های هوایی پیچیده و مدیریت اتوماتیک و هوشمند فضای جنگ و تجهیز به سلاح های مرگبار، این جنگنده را به یکی از کابوس های دشمنان در آسمان تبدیل کرده است.

در آینده و برای حملات هوا به زمین، رادار این جنگنده نیز ارتقا پیدا خواهد کرد و به هشت بمب جدید نیز مجهز می شود. یکی از ویژگی های خاص این جنگنده این است که در مقابل شلیک های زمین به هوا و هوا به هوای دشمن جان سالم به در می برد. F-22 قادر است در حالتی موسوم به خفاش در روز حرکت کند و بدون اینکه رادارهای دشمن آن را شناسایی کنند از خود محافظت کند. قدرت موتور این جنگنده نیز از هر جنگنده دیگر در جهان بیشتر است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید