جولان تک‌ستاره‌ها در بازار خودروی ایران

جولان تک‌ستاره‌ها در بازار خودروی ایران

جدیدترین گزارش کیفی داخلی‌ها در شرایطی اعلام شد که طبق آن از 42 مدل خودرو مورد بررسی، تنها یک خودرو با افت کیفی مواجه بوده و باقی به ثبات کیفی رسیدند. در این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده و به مردادماه مربوط می‌شود، 42 مدل خودرو سواری مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته است.

کد خبر : ۴۲۶۰۰
بازدید : ۱۶۸۳
جولان تک‌ستاره‌ها در بازار خودروی ایران
جدیدترین گزارش کیفی داخلی‌ها در شرایطی اعلام شد که طبق آن از 42 مدل خودرو مورد بررسی، تنها یک خودرو با افت کیفی مواجه بوده و باقی به ثبات کیفی رسیدند. در این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده و به مردادماه مربوط می‌شود، 42 مدل خودرو سواری مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته است.
روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، به این صورت است که هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند. این موضوع در حالی است که هیچ‌کدام از خودروها موفق به کسب بیش از چهار ستاره نشده‌اند.
بنابراین گزارش، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. براساس این گزارش از بین 42 خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، 10 خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند؛ بنابراین 8/ 23 درصد از خودروهای یاد شده توانستند به کیفیت نسبتا ایده‌آل دست یابند.

از سوی دیگر 12 خودرو سه ستاره کیفی را به‌دست آورده‌اند. این به معنای آن است که 57/ 28 درصد خودروها، کیفیت متوسطی دارند. همچنین 5 خودرو نیز 2 ستاره کیفی دارند. به‌عبارت بهتر 9/ 11 درصد خودروها نیز دارای کیفیت حداقلی هستند، اما قابل تامل‌ترین بخش این گزارش آن است که 15 خودرو تنها یک ستاره کیفیت را دریافت کرده‌اند که این نشان می‌دهد نزدیک به 71/ 35 درصد خودروها از کیفیت نازلی برخوردار هستند.
در این گزارش نیز طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل در 5 دسته «بالاتر از 100 میلیون تومان»، «بین 75 تا 100 میلیون تومان»، «50 تا 75‌میلیون تومان»، «25 تا 50 میلیون تومان» و «زیر 25 میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. شرکت بازرسی در گزارش جدید خود باز هم جزئیات مربوط به نمرات منفی خودروهای تولید داخل را اعلام نکرده است.

براساس اعلام شرکت بازرسی، تنها تیبا در مقایسه با گزارش قبلی با تغییرات کیفی مواجه شده و سایر محصولات از این جنبه ثبات داشته‌اند. در واقع با توجه به ملاک قرار دادن «ستاره‌بندی» می‌توان مدعی ثبات کیفیت خودروهای داخلی شد؛ اما به سراغ آمار ارائه‌شده از سوی شرکت بازرسی برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌بندی خودروهای داخلی در مردادماه به چه شکل بوده است.
بر این اساس، در دسته خودروهای بالای 100‌میلیون تومان با مزدا3 جدید شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند ویتارای شرکت ایران خودروی خراسان روبه‌رو می‌شویم که هر دو این خودروها در مقایسه با گزارش کیفی تیرماه سال‌جاری هیچ گونه تغییری را به خود ندیده‌اند و با چهار ستاره کیفی جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند.

در گروه خودروهای 75 تا 100 میلیون تومانی اما با چهار محصول مونتاژی مواجه می‌شویم و در این بین، هیوندایی i20 به‌عنوان محصول شماره یک این گروه معرفی شده است. این خودرو که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، دارای چهار ستاره کیفی است و در مقایسه با گزارش قبلی تغییری از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده است. همچنین کیا سراتو نیز که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود و دارای چهار ستاره کیفی است، در رده دوم نشسته است.
این خودرو نیز با دارا بودن چهار ستاره کیفی تغییری نسبت به ماه گذشته به خود ندیده است. بعد از سراتو، سومین رتبه بخش 75 تا 100 میلیون تومانی‌ها به یک محصول چینی به نام تیگو5 تعلق گرفته است. این خودرو که در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود سه ستاره کسب کرده که این موضوع نشان می‌دهد خودروی مورد نظر تغییری نسبت به ماه گذشته نداشته است. در این بین هموطن آن یعنی جک S5 نیز که در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد سه ستاره کیفی را کسب کرده و براین اساس تغییری نسبت به گزارش تیرماه نداشته است.

اما به گروه خودروهای 50 تا 75 میلیون تومانی برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این گروه پر از محصولات چینی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، صدرنشین این دسته هیوندایی i10 نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی کسب کند؛ این خودرو که جزو محصولات پسابرجامی صنعت خودرو است و در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد تغییرات کیفی را نسبت به ماه گذشته به خود ندیده است.پس از این مونتاژی کره‌ای، با هفت محصول چینی مواجه می‌شویم که ظاهرا بهترین آنها آریزو5 است.
این خودرو دارای سه ستاره کیفی است، هرچند سه هموطن دیگرش در این گروه نیز همین تعداد ستاره را به‌دست آورده‌اند. چانگان CS35، جک J5 و برلیانس H330 سه خودرویی هستند که در گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها سه ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند و تغییری نسبت به ماه گذشته نداشته‌اند.
در این گروه اما یک خودرو دو ستاره و دو محصول تک‌ستاره نیز به چشم می‌آیند که اولی آریو اتومات نام دارد و تک‌ستاره‌ها را نیز لیفان‌X60 و ام‌وی‌ام 550 شامل می‌شوند. اما نگاهی بیندازیم به دسته 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است.
رده‌های اول تا سوم این گروه 25 عضوی را، اعضای خانواده رنو اشغال کرده‌اند؛ به‌طوری‌که به ترتیب رنو ساندرو شرکت پارس‌خودرو، تندر 90 اتوماتیک پلاس ایران خودرو، تندر 90 اتوماتیک ایران‌خودرو هر سه با چهار ستاره کیفی رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. مقایسه کیفی این خودروها با ماه گذشته نشان می‌دهد آنها ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌اند.

بعد از این خودروها، پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو با کسب چهار ستاره کیفی در رتبه چهارم قرار گرفته است که این خودرو نیز تغییری با گزارش ماه گذشته ندارد. بعد از این پارس تندر شرکت پارس‌خودرو با چهار ستاره کیفی در رتبه پنجم جای گرفته که کیفیت این خودرو نیز تغییری با ماه گذشته نداشته است.
رتبه ششم و هفتم این جدول به تندر 90 ایران‌خودرو و پارس‌خودرو با سه ستاره کیفی تعلق گرفته است که این دو خودرو نیز تغییری نسبت به ماه گذشته به خود ندیده‌اند. در گروه مورد بررسی اما چند خودرو سه ستاره دیگر نیز به چشم می‌آیند که در این بین، ظاهرا آریو دنده معمولی محصول مونتاژی شرکت سایپا در سایت بن رو اوضاع بهتری دارد. پس از آریو اما با رانا روبه‌رو می‌شویم که کیفیت این خودروها با ماه گذشته تفاوتی نداشته است.

از رانا که بگذریم، دنا پلاس شرکت ایران خودرو با سه ستاره کیفی قرار دارد و پس از آن پژو 206 در هر دو مدل صندوقدار و ‌هاچ‌بک خود نیز آخرین سه ستاره‌های این گروه به حساب می‌آیند که مجموع این خودروها در مقایسه با ماه گذشته تغییرات کیفی را به خود ندیده‌اند.در این بخش اما با چهار خودروی دو ستاره مواجه هستیم که شامل ام‌وی‌ام 315 جدید، دنای معمولی، دانگ فنگ و سمند سورن می‌شود که این خودروها نیز در مقایسه با ماه گذشته تغییری نداشته‌اند.
در گروه تحت بررسی اما هشت خودروی تک‌ستاره نیز به چشم می‌آیند که به ترتیب عبارتند از: سمند تبریز، پژو 405 خراسان، پژو‌پارس ایران خودروی مرکزی، پارس تولید مازندران، پارس‌تولید فارس، ساینا، تیبا2(صندوق‌دار)، تیبا و ام‌وی‌ام مدل 110. در این گروه تیبا با کاهش یک ستاره کیفی به جمع خودروهای تک‌ستاره اضافه شده است. این موضوع در حالی است که سایپا با خروج پراید قصد دارد تیبا را جایگزین این خودرو کند.
در پایان اما سری به گروه زیر 25میلیون تومانی‌ها بزنیم که همه اعضای این گروه تک‌ستاره به‌شمار می‌روند، صدرنشین این گروه پراید 111 تولید سایپا کاشان است که بعد از آن سه مدل دیگر پراید شامل 132و 131 سایپا و 131 پارس خودرو که در تهران به تولید می‌رسند، قرار دارند.
جولان تک‌ستاره‌ها در بازار خودروی ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید