طنین نام «ایران» در جشنواره «ونیز»

طنین نام «ایران» در جشنواره «ونیز»

بار دیگر سینماگران ایرانی در جهان افتخارآفرین شدند. هرچند کسب افتخارات ازسوي فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی هنوز هم از نظر برخی‌ها محل اشکال است، اما وقتی جایزه‌ای به فیلمی ایرانی تعلق می‌گیرد، کم نیستند مخالفانی که دوست دارند در کنار سینماگران موفق عکس یادگاری بگیرند.

کد خبر : ۴۲۷۲۹
بازدید : ۱۳۹۶
طنین نام «ایران» در جشنواره «ونیز»

بار دیگر سینماگران ایرانی در جهان افتخارآفرین شدند. هرچند کسب افتخارات ازسوي فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی هنوز هم از نظر برخی‌ها محل اشکال است، اما وقتی جایزه‌ای به فیلمی ایرانی تعلق می‌گیرد، کم نیستند مخالفانی که دوست دارند در کنار سینماگران موفق عکس یادگاری بگیرند.

به گزارش شرق، بااین‌حال عمر این جوایز از خیلی‌وقت‌ پیش آغاز شده و روزهای سخت پیروزی را امثال عباس کیارستمی‌ها تحمل کردند تا امروز راه هموار شود تا جایی که تقریبا هر جشنواره خارجی‌اي مناسب می‌داند فیلمی ایرانی برای عرضه در برنامه‌های خود داشته باشد. در هفتادوچهارمین جشنواره جهانی فیلم ونیز - که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های هنری دنیاست - که در چند روز گذشته اخبار و رویدادهای آن رصد می‌شد، فیلم‌سازان ایرانی هم با دست پر جشنواره را ترک کردند.

نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» جایزه بهترین بازیگر مرد بخش «افق‌ها»ی جشنواره ونیز را از آن خود کرد و وحید جلیلوند هم برای ساخت فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» جایزه بهترین کارگردانی این بخش را به دست آورد. رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان مطرح زن سینمای ایران، هم عضو هیئت داوران این بخش بود.

بخش هیجان‌انگیز اختتامیه زمانی بود که نوید محمدزاده درباره ایرانی‌بودن خود سخن گفت و به آن افتخار کرد و رخشان بنی‌اعتماد را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان زن ایرانی در سطح جهان دانست و چه چیزی لذت‌بخش‌تر از اینکه وقتی برخی از کشورها در جهان عامدانه می‌خواهند فرهنگ و هنر سرزمینی را نادیده بگیرند و در این میان سینماگران آن قد برافراشته و از مردم و خاک آن کشور به نیکی یاد کنند. نوید محمدزاده پس از کسب این جایزه ضمن تشکر از هیئت داوران و خطاب به آلبرتو باربارا و تکرار واژه! Grazie گفت: «خیلی خوشحالم که این جایزه را برای سینمای ایران می‌گیرم. به سینمای ایران تبریک می‌گویم. خوشحالم که یکی از بهترین فیلم‌سازان تاریخ سینمای ایران (رخشان بنی‌اعتماد) در هیئت داوران حضور دارد. مهم‌ترین چیزی که در زندگی دارم خانواده‌ام است و اینکه یک ایرانی هستم».

وحید جلیلوند هم پس از دریافت جایزه‌ خود گفت: «سلام می‌کنم به مردم خوب و نازنین کشورم و از همین‌جا دست تک‌تک آنها را می‌بوسم. تشکر می‌کنم از هیئت داوران، «آلبرتو باربارا» و همچنین کتایون شهابی، پخش‌کننده این فیلم و تبریک می‌گویم به همه عوامل فیلم که شب‌ها و روزها سختی و رنج کشیدند تا ما به این موفقیت برسیم. به نمایندگی از عوامل، این جایزه را تقدیم می‌کنم به علی جلیلوند، تهیه‌کننده این فیلم که با مدیریت، صبوری و آرامشش این فرجام نیک را برای این پروژه رقم زد».

او افزود: «من در کشوری زندگی می‌کنم و در فرهنگی بزرگ شدم که ما مردمانش اعتقاد قشنگی داریم که وقتی شما برای کسی دعا می‌کنید خداوند پیش از او به تو لبخند می‌زند و پاسخ دعاهای تو را می‌دهد. خواهش می‌کنم برای من دعا کنید که پس از دریافت این هدیه بزرگ دچار نخوت و غرور نشوم و همیشه به یاد داشته باشم، سینما قرار است از من انسان بهتری بسازد، پیش از آنکه فیلم‌ساز خوبی بسازد». همچنین بنا بر گزارش «هالیوودریپورتر»، فیلم «رومانتیک و فانتزی شکل آب»، ساخته کارگردان مکزیکی«گیلرمو دل تورو»، محصول سینمای آمریکا، جایزه شیر طلایی بهترین فیلم هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد. آنت بنینگ، بازیگر آمریکایی، رئیس هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره بود. جایزه شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیئت داوران) این رویداد سینمایی به «فاکس ترات»، به کارگردانی «ساموئل مائوز» اعطا و «زاویه لاگراند» از فرانسه نیز برای فیلم «تا نگهبان» بهترین کارگردان شد.

در بخش بازیگری نیز جایزه بهترین بازیگر مرد ونیز به «کامل الباشا» برای فیلم «توهین»، ساخته «زیاد دوییری» (لبنان و فرانسه) و جایزه بهترین بازیگر زن نیز به «شارلوت رامپلینگ» برای فیلم «حنا»، ساخته «آندرا پالائورو» (ایتالیا، بلژیک و فرانسه) اهدا شد و «چارلی پلامر»، بازیگر فیلم «Lean on Pete»، نیز جایزه «مارچلو ماسترویانی»؛ ویژه بهترین بازیگر نوظهور جشنواره را دریافت کرد. «مارتین مک‌دونا» برای فیلم «سه بیلبورد خارج از میزوری» از بریتانیا، جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره را به خانه برد و جایزه ویژه هیئت داوران بخش رقابتی نیز به «کشور شیرین»، به کارگردانی «وارویک تورنتون» از استرالیا رسید. در بخش «افق‌ها» هم جایزه بهترین فیلم به «نیکو، ١٩٩٨»، به کارگردانی «سوزان نیکارلی» (ایتالیا و بلژیک) رسید و در این بخش جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «کانیبا» از «ورنا پاراول» و «لوسین تیلور» (فرانسه و آمریکا) رسید و «لینا خدوری» برای بازی در فیلم «پروردگار» بهترین بازیگر زن شناخته شد.

همچنین فیلم «آیه‌های فراموش شده»، به کارگردانی علیرضا خاتمی که محصول مشترک فرانسه، آلمان، هلند و شیلی است نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه بخش افق‌ها را دریافت کرد. در سایر بخش‌های هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز «Gros Chagrin»، ساخته «سلین دوو» به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه برگزیده شد و جایزه شیر آینده ویژه بهترین فیلم اول جشنواره نیز به «تا نگهبان»، ساخته «زاویه لاگراند» از فرانسه رسید. امسال «ونیز» به دنبال نوآوری بود و برای اولین‌بار فیلمی در فرمت «واقعیت مجازی» را اکران کرد.

همچنین در بخش جوایز جنبی، جایزه بهترین فیلم اول فیپرشی از سوی انجمن منتقدان بین‌المللی به فیلم «آیه فراموش‌شده»، ساخته فیلم‌ساز ایرانی، علیرضا خاتمی (محصول فرانسه/ آلمان/ هلند و شیلی) اهدا شد و همین فیلم جایزه «اینتر فیلم» را هم از آن خود کرد. هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر (هشتم تا ۱۸ شهریور) در شهر مشهور ونیز کشور ایتالیا برگزار می‌شود. گفتنی است «لکسوس» برای اولین‌بار به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اسپانسرها از این جشنواره حمایت مالی کرد.

علاوه بر گروه تئاتر تازه و گروه نمایش «پچ‌پچه‌های پشت ‌خط نبرد»، «علیرضا تابش»، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی هم کسب جایزه معتبر بهترین کارگردانی و بازیگری بخش افق‌های جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را به وحید جلیلوند و نوید محمدزاده و همچنین جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم مونترال را به حسین نمازی تبریک گفتند.

پیام تبریک ٢ گروه تئاتر به‌ نوید محمدزاده
گروه هنر: گروه تئاتر «تازه» و گروه نمایش «پچ‌پچه‌های پشت‌خط نبرد» پیام تبریکی را به مناسبت موفقیت نوید محمدزاده در جشنواره فیلم ونیز خطاب به این عضو گروهشان منتشر کردند. در این پیام آمده است: «چند سال باید زحمت کشید؟ سر چندتا تمرین در پلاتوهای دانشگاه باید رفت؟ چندبار باید در بازبینی‌ها رد شد؟ چندده دفعه باید سر تمرین دعوا کرد، قهر کرد، تمرین را رها کرد؟ بعد برگشت خندید و همه‌ را شگفت‌زده کرد؟ چندصد دقیقه پشت صحنه هر اجرا باید ایستاد، با چشمان بسته دیالوگ‌ها را مرور کرد، با استرس از درزهای دیوار تماشاگرها را نگاه کرد و با انرژی و با تمام وجود بازی را شروع کرد؟ چند‌هزار رورانس را باید تجربه کرد؟ چندتا پرسش دیگر می‌شود از این مسیر پرمشقت و پرباری که تو پیمودی پرسید؟ تو که نویدبخش تئاتر و سینمای ایران... .

و حالا جهان شدی. نوید محمدزاده تو به همه ما و نسل ما یادآوری کردی که باید دوید و تلاش کرد و از همه مهم‌تر روح بزرگ داشت. تو حالا یک شیر ونیز ‌داری که دو بال باارزش دارد و ما یک بَبرِ کرد که قلبی بزرگ. از طرف هم‌گروهی‌هایت در گروه تئاتر تازه و تئاتر پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد». گفتنی است اجرای رپرتوار نمایش«پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد»، نوشته علیرضا نادری و به کارگردانی اشکان خیل‌نژاد پس از بازگشت نوید محمدزاده از ونیز، از تاریخ ۲۱ شهریور در پردیس تئاتر شهرزاد از سر گرفته خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید