یک "پیرمرد کوچک خبیث" در گوانتانامو!

یک "پیرمرد کوچک خبیث" در گوانتانامو!

سالگرد دیگری از حملات ۱۱ سپتامبر رسید و متهم اصلی حملاتی که جهان را تغییر دادند، کماکان یک سال دیگر را بدون محاکمه در گوانتانامو می گذراند.

کد خبر : ۴۲۸۰۱
بازدید : ۱۰۸۸۵
آیا خالد شیخ محمد که متهم به طراحی حملات 11 سپتامبر است، تا به حال به جلسه محاکمه آورده شده است؟
یکی از اعضای ارتش آمریکا در مرکز شهر منهتن به بنای یادبود قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر نگاه می کند
فرادید | خالد شیخ محمد که متهم به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ است، در حال سپری کردن شانزدهمین سال از دوران حبس اش در بازداشتگاه گوانتانامو است، و این در حالی است که برای بیست و پنجمین جلسه استماع آماده می‌شود.

به گزارش فرادید به نقل از گاردین ، این جلسه ماه آینده انجام می‌پذیرد. بر اساس آخرین تخمین دادستان نظامی، انتخاب هیئت منصفه جهت محاکمه اعمال تروریستی محمد در ژانویه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. بسیاری از کارشناسان، این سخن را بسیار خوش بینانه قلمداد کرده و می‌پرسند که آیا مردی که در سال ۲۰۰۳ در پاکستان بازداشت شده است، تا به حال در دادگاه حضور پیدا کرده است؟

دیوید نوین، وکیل ۵۳ ساله، به گاردین می‌گوید: "فرستادن این پرونده به دادگاه ۲، ۳، یا ۴ سال دیگر زمان می‌برد و اعلام حکم او نیز ۱ سال یا بیشتر به طول خواهد انجامید. "

نوین تخمین می‌زند که متعاقب آن، یک درخواست تجدید نظر اولیه وجود دارد که احتمالا در حدود ۵ سال طول خواهد کشید، پس از آن این درخواست وارد چرخه دادگاه می‌شود - ۳ یا ۴ سال به طول می‌انجامد - و شاید ۴ سال پس از آن دادگاه عالی آمریکا حکم نهایی را صادر کند که احتمالا تا ۱۸ سال دیگر طول خواهد کشید - به عبارتی ۳۴ سال پس از حمله ها.

به گفته نوین، "هر لحظه این احتمال وجود دارد که موکل من پیش از پایان این فرآیند در زندان بمیرد. "

"من آماری از شاخص امید به زندگی افراد در زندان‌های آمریکا را ندارم، به خصوص برای کسی که بار‌ها و بار‌ها مورد شکنجه قرار گرفته است، ولی مطمئن هستم که این شاخص پایین‌تر از میزان طبیعی است. بنابراین باید پرسید که دقیقا چرا اینکار را می‌کنیم، یا چرا به این روش عمل می‌کنیم؟ ما هر هفته میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار (سرمایه عمومی) را صرف چیزی می‌کنیم که عملا بیهوده است. "

تری مک درموت، یکی از نویسندگان کتاب "شکار کی اس ام (مخفف خالد شیخ محمد) " در بیست و چهارمین جلسه استماع محمد که ماه پیش برگزار شد، حضور داشت.

او در این باره می‌گوید: "کی اس ام (خالد شیخ محمد) در حال حاضر به مانند مردی ۸۳ می‌ماند، او مانند یک پیرمرد کوچک است. او هنوز ابروهای مشکی دارد و ریش هایش را با حنا رنگ می‌کند، اما موهای سرش کاملا سفید هستند. این تصویر یک خبیث از کار افتاده است. "
آیا خالد شیخ محمد که متهم به طراحی حملات 11 سپتامبر است، تا به حال به جلسه محاکمه آورده شده است؟
تصویری که جانت هاملین، نقاش دادگاه، از خالد شیخ محمد در حین جلسه استماع در بازداشتگاه گوانتانامو در سال ۲۰۱۲ کشیده است

همچنین در این جلسه که در ماه اوت گذشته برگزار گردید، گروه کوچکی از بستگان کسانی که در حملات ۱۱ سپتامبر کشته شدند نیز حضور داشتند. این پرونده که به یک دادگاه نظامی سپرده شده است، به مانند همیشه بسیار دور از نتیجه گیری بود. وکلای مدافع در تلاش برای رد صلاحیت قاضی و دادستان‌های این پرونده هستند. وکلای مدافع، قاضی و دادستان‌های این پرونده را متهم می‌کنند که به صورت مخفیانه، یکی از "زیر زمین‌های سیاه" پنهان آمریکا که در خارج از کشور قرار داشته را از بین برده اند، و این به معنی از بین بردن یکی از شواهد حیاتی است. دادستان‌های این پرونده خواهان اعدام متهم هستند و این در حالی است که وکلای مدافع به شدت مخالف این موضع می‌باشند.

الن جاد ۶۶ ساله، استاد کانادایی مردم شناسی دانشگاه منیتوبا، از پشت یک پنجره سه جداره در جلسه یاد شده در ماه اوت شرکت کرد و شاهد صحبت‌های محمد و چهار متهم همراه او بود.

او به گاردین گفت: "زمان زیادی برد تا بتوانم خودم را برای انجام این کار قانع کنم، "

زمانیکه هواپیما ربایان، هواپیماهای مسافربری را به سوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک هدایت کردند، بیش از ۲۷۰۰ نفر کشته شدند که یکی از آن‌ها شریک زندگی جاد، کریستین ایگان بود که به مدت ۱۵ سال بود که با یکدیگر زندگی می‌کردند.

برادر ایگان در یکی از آن برج‌ها کار می‌کرد. آن روز صبح، او تصمیم گرفته بود که به ملاقات برادرش برود. ایگان ۵۵ ساله و برادرش که اصالتا اهل هال در انگلستان بودند، هر دو در این حملات کشته شدند. ایگان در حوزه مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کرد و به تحقیق در میان مردمان اینوئیت در شمال کانادا مشغول بود.

جاد می‌گوید: "غم از دست دادن او هیچ گاه به پایان نمی‌رسد، " او در ادامه اضافه می‌کند که حضور بستگان قربانیان در جلسه استماع ضروری بود. "این بخشی از روند عزاداری، و جزئی از گرامیداشت آن‌ها است، اما در عین حال به عنوان شاهد نیز محسوب می‌شویم. "

او اظهار می‌دارد که از دادگاه می‌خواهد که کارش را انجام دهد و پرونده را به نتیجه نهایی برساند، اما فکر می‌کند که کل فرآیند قضایی که توسط کمیسیون نظامی انجام گرفته به زودی بی نتیجه اعلام خواهد شد. او همچنین به شدت مخالف مجازات اعدام است.

او می‌گوید: "من چیزی بسیار جامع‌تر را ترجیح می‌دهم. یک چارچوب که بیانگر چگونگی اتفاقات رخ داده باشد و راهکارهایی که تبیین گر حل مناقشات در جهان باشند، نه به دنبال ادامه دادن آنها. یک چیزی مانند دادگاه جنایی بین المللی. "
آیا خالد شیخ محمد که متهم به طراحی حملات 11 سپتامبر است، تا به حال به جلسه محاکمه آورده شده است؟
تصویری از کریستین ایگان در اوت ۲۰۰۱

کارن گرینبرگ، مدیر مرکز امنیت ملی در دانشکده حقوق دانشگاه فوردهام در نیویورک، معتقد است که پرونده محمد بایستی که به دادگاه غیر نظامی سپرده شود، جایی که در سال ۲۰۰۹ در شرف صادر کردن حکم بود، هر چند که دولت به این نتیجه رسید که این کار خیلی پر مخاطره است.

با وجود تغییر در قانون آمریکا مبنی بر منع ورود بازداشت شدگان بازداشتگاه گوانتامو به خاک آمریکا، کارن معتقد است که محمد و دیگر متهمان بهتر است که از طریق ارتباط ویدئویی در دادگاه فدرال واشنگتن یا نیویورک محاکمه شوند.

او می‌گوید: "ما بایستی که آن‌ها را محاکمه کنیم. این تعلل شرم آور است. این کار مخرب است و سایه‌ای بر سامانه قضایی آمریکا می‌افکند. به عنوان یک ملت، تا مادامیکه هنوز افرادی در بازداشت و در انتظار محاکمه هستند، شما نمی‌توانید که از وقایع ۱۱ سپتامبر رهایی پیدا کنید. مردم آمریکا از یک نظام عادل قضایی محروم هستند. "

نوین در رابطه با اینکه چگونه می‌توان این روند قانونی را به جلو راند، اظهار نظری نمی‌کند. اگر چه موضع سرسختانه تیم وکلای مدافع مبنی بر مخالفت با حکم اعدام در این پرونده، می‌تواند به عنوان یک اهرم مورد استفاده قرار گیرد.

مک درموت بیان می‌دارد که او در یک حالت می‌تواند متصور یک توافق بین طرفین پرونده باشد؛ و آن زمانی است که تیم وکلای مدافع از تصمیم خود مبنی بر رد صلاحیت قاضی و دادستان‌ها صرف نظر کند، در آن صورت است که دولت نیز از پافشاری خود مبنی بر صدور حکم اعدام دست خواهد کشید.

در یک رونوشت ۲۶ صفحه‌ای که در سال ۲۰۰۷ توسط پنتاگون منتشر شد، به نقل از محمد، اعترافات او مبنی بر گردن زدن یک خبرنگار به نام دانیل پرل و قبول مسئولیت ده‌ها حمله و طرح تروریستی مطرح شده بود.

به نقل از او گفته شده بود: "من مسئول عملیات ۱۱ سپتامبر هستم، این مسئولیت شامل تمامی بخش‌های عملیات بود. "

اگر چه هنوز او درخواست و تقاضایی مطرح نکرده است و روشن نیست که چه میزان مدارک در رابطه با اعترافات او وجود دارد و اینکه این اعترافات زیر شکنجه گرفته شده اند یا خیر. این مساله و همچنین مقدار بسیار زیادی از اسناد طبقه بندی شده، دو عاملی هستند که باعث کندی در این پرونده شده اند و به عنوان موانعی بر سر بازگرداندن پرونده به دادگاه غیر نظامی هستند. این موضوعی است که نوین عنوان می‌دارد.

مایکل باچراک، وکیلی که وکالت احمد غیلانی - تروریست تانزانیایی القاعده که در سال ۲۰۱۰ در نیویورک به خاطر دست داشتن در بمب گذاری سفارتخانه‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا در سال ۱۹۹۸ محکوم شناخته شد - را بر عهده داشته، نیز با این روند مخالف است.

او می‌گوید: "محمد بهتر بود که سال‌ها قبل به جلسه محاکمه آورده می‌شد. من اعتقاد دارم که او می‌تواند در دادگاه فدرال شاهد یک محاکمه منصفانه باشد - پرونده غیلانی این مساله را ثابت می‌کند. آن پرونده نیز شامل اسناد طبقه بندی شده و نشده، و موارد شکنجه بود و این هیئت منصفه بودند که تصمیم گرفتند که چه چیزهایی نیاز به بررسی دارند.

"آیا محمد می‌تواند شاهد یک محاکمه منصفانه توسط کمیسیون نظامی باشد؟ من خیلی در این باره مطمئن نیستم. "

غیلانی در ۲۸۴ مورد از ۲۸۵ اتهامی که بدان‌ها متهم شده بود، تبرئه گشت، اما با این حال به حبس ابد بدون عفو مشروط محکوم شد.

"من فکر می‌کنم که این نمونه‌ای بارز از عدالت بود که به انجام رسید. " این جمله‌ای بود که باچراک بیان داشت.

از او می‌پرسیم که درباره پرونده به ظاهر بی پایان محمد چه فکر می‌کند؟

پاسخ می‌دهد: "بسیار افتضاح"

منبع: گاردین
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید