ماشین‌ها و تبلت‌های دردسرساز

ماشین‌ها و تبلت‌های دردسرساز

دو روز پیش انتشار خبر خرید تبلیت و خودروهای جدید برای ٢١ عضو شورای شهر تهران با انتشار یک سند مالی، حواشی بسیاری ایجاد کرد. این حواشی به میزانی بود که هم بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی و هم رسانه‌های رسمی دراین‌باره مطالبی را منتشر کردند و تعدادی از خود اعضا نیز دراین‌باره توضیحاتی ارائه دادند.

کد خبر : ۴۳۰۷۳
بازدید : ۱۳۱۹
ماشین‌ها و تبلت‌های دردسرساز
دو روز پیش انتشار خبر خرید تبلیت و خودروهای جدید برای ٢١ عضو شورای شهر تهران با انتشار یک سند مالی، حواشی بسیاری ایجاد کرد. این حواشی به میزانی بود که هم بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی و هم رسانه‌های رسمی دراین‌باره مطالبی را منتشر کردند و تعدادی از خود اعضا نیز دراین‌باره توضیحاتی ارائه دادند.
این موضوع در شرایطی حاشیه‌ساز شد که براساس اطلاعات «شرق» خرید تبلت و خودرو صفرکيلومتر برای اعضای شورا دست‌کم در دوره گذشته (دوره چهارم) نیز انجام شد اما حتی خبری از آن نیز به رسانه‌ها درز نکرد. به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش را که چرا انتشار این خبر تا این حد حاشیه‌ساز شد باید در عملکرد اعضای دوره قبل و شفافیت کاری آنها جست‌وجو کرد.

در این دو روز بسیاری از کاربران فضای مجازی بی‌اطلاع از قاعده تغییر دوره‌ای این تجهیزات، علت را جویا شدند و نسبت به این اتفاق انتقادات زیادی را مطرح کردند. برخی به قیمت‌های اعلام‌شده در سند منتشرشده مالی اشاره كرده و درباره رقم بالایی که برای تبلت اعلام شد، سؤال کرده‌اند و بسیاری دیگر پرسیده‌اند چرا اعضای شورا حرکت نمایشی سفر با مترو را رسانه‌ای کردند اما برای خرید تبلت و خودرو جدید به صورت شفاف چیزی اعلام نکردند. برخی از اعضای شورا هم در واکنش به این خبرها و بازخوردهای خبری خرید خودرو و تبلت در توییتر خود توضیحاتی ارائه کردند.
حجت نظری در چند تويیت دراین‌باره این‌طور نوشت: «ماشین‌هایی که خریداری شده (البته هنوز تحویل نشده) مال اعضا نیست، صرفا جهت استفاده در راستای وظایف و مأموریت است نه استفاده شخصی. این‌طور که فهمیده‌ام، این اتفاق جدیدی نیست و معمولا ابتدای هر دوره نمایندگی برای مجلس و شورا انجام شده است و مختص به این دوره شورا نیست. ماشین‌هایی که الان وجود دارند و اعضای دوره چهارم از آنها استفاده می‌کردند (پژو ٤٠٥) به قدری مستهلک شده‌اند که هزینه نگهداری‌شان بالاست. تبلت را هم بنده هنوز تحویل نگرفته‌ام».

الهام فخاری دیگر عضو شورا هم در تويیتر خود نوشت: «خودروهای سازمانی طبق روال اداری و قانونی، هر پنج سال یک بار باید با خودرو نو تعویض شوند. مصوبه، درخواست یا دستور شورا نبوده و نیست. تبلت‌های در اختیار دوره قبلی تحویل نشده بوده، هنگام تحویل اتاق‌ها فاقد سیستم رایانه‌ای متناسب با پورتال و اتوماسیون و داشبوردهای کنترل پروژه‌ها بود». در اين میان برخی دیگر از اعضا هم اعلام کردند از همان خودروهای قبلی استفاده می‌کنند. مجید فراهانی در تويیتر خود نوشت: «مدافع و پیگیر همیشگی شفافیت مالی شورا و شهرداری هستم. ضمن تشکر از مطالبات مردم تا انتهای دوره پنجم از خودروی قدیمی شورا استفاده می‌کنم».
در این میان علی اعطا، سخنگوی شورای پنجم هم در توضیحی به رسانه‌ها گفت: «در دوره‌های قبل مکاتبات و تبادل گزارش‌ها و مستندات در شورا به روش سنتی و کاغذی انجام می‌شد و با وجود آنکه زیرساخت‌های استفاده از سامانه اتوماسیون ایجاد شده بود، شورای سابق از این زیرساخت استفاده می‌کرد».
او این خرید را در راستای هوشمندسازی و امکان دسترسی ۲۴ساعته به اتوماسیون، گزارش‌ها، مکاتبات و گردش کار آنها، اعلام کرد و گفت: هیئت‌رئیسه هرگونه مکاتبه کاغذی را در شورای پنجم متوقف کرد و درحال‌حاضر همه مکاتبات باید در سامانه اتوماسیون انجام شود. درحال‌حاضر اعضا در هر زمان و مکاني می‌توانند از طریق اینترنت به کارتابل و سامانه دسترسی داشته باشند و استفاده از آن حجم وسیع کاغذ از این فرایند حذف می‌شود و برای ما جای تعجب است که چرا زودتر از اینها در شورا چنین اقدامی انجام نشده است. به گفته سخنگوی شورا «هر عضو شورا در هر روز ده‌ها صفحه نامه و گزارش و سند دریافت می‌کند و اگر اعضا همچنان از کاغذ استفاده می‌کردند، این محل انتقاد بود. با ابزاری که در اختیار اعضا گذاشته شده، علاوه بر حذف کاغذ، در رفت‌وآمدهای روزانه امکان دسترسی به کلیه اطلاعات و فعالیت از طریق اینترنت فراهم است».

وی درخصوص خرید ۲۱ دستگاه پژوپارس برای اعضای شورای شهر نیز گفت: «خودروهای قبلی در اختیار اعضا دچار استهلاک و فرسودگی بودند و پس از بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد با توجه به فرسودگی آنها خرید خودروهای جدید منطقی‌تر است». اعطا با اشاره به حواشی ایجادشده پیرامون این خریدها، افزود: «نکته حائز اهمیت این است که هیچ‌یک از این اقلام متعلق به اعضای شورای شهر نیست بلکه برچسب اموال داشته و تنها در این دوره چهارساله در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. خرید خودروهای جدید اتفاق عجیبی نیست و در همه دنیا وقتی خودرویی فرسوده می‌شود، جایگزین می‌شود».

ناهید خداکرمی به‌عنوان یکی از اعضایی که به گفته خودش وقتی اتاق کارش در شورا را تحویل گرفته هیچ سیستمی برای خود و مسئول دفترش وجود نداشته، در پاسخ به «شرق» گفت: «ما در جریان خرید خودروها و تبلت‌ها نبودیم و این موضوعات به امور اداری شورا مربوط است. من به‌عنوان عضو شورا برای شروع کارهایم نیازهایی دارم که باید در دسترس باشد و سیستمی برای انجام امورات اداری حداقل این نیازها است. وقتی وارد دفتر شدیم، سیستم نداشتم و من لپ‌تاپ شخصی خودم را استفاده کردم اما این کار درست و استانداردی نیست و می‌تواند مسائل امنیتی ایجاد کند. قبل از ما لپ‌تاپ‌ها را برده و گفته بودند به دلیل مسائل شخصی و با اینکه برخی نامه‌های شخصی در آنها وجود داشته و اطلاعات روی سیستم امکان بازیابی دارد، اجازه داده بودند این لپ‌تاپ‌ها برده شود».
او در پاسخ به اين سؤال که مگر این لپ‌تاپ‌ها برچسب اموال نداشتند، اظهار بی‌اطلاعی کرد. خداکرمی با بیان اینکه تغییر سیستم‌ها و به‌روزرسانی آنها در همه جای دنیا معمول و مرسوم است، گفت: «حتی اگر لپ‌تاپ و تبلت را برای ما می‌گذاشتند، باز هم امکان استفاده مجدد از آنها نبود؛ چون شرایط امنیتی و شخصی ایجاب می‌کند دسترسی به اطلاعات وجود نداشته باشد. ضمن اینکه تغییر تجهیزات بعد از چهار سال مرسوم بوده است».
او همچنین درباره موضوع دیگری صحبت کرد که سال‌هاست در مورد آن کمتر صحبت شده و آن سهمیه بن اعضای شورا برای کمک به هیئت‌های مذهبی بوده است. خداکرمی دراین‌باره نیز به «شرق» گفت: «هفته قبل گفتند معاونت اجتماعی شهرداری گفته بیايید ١٠‌ میلیون بن برای کمک به هیئت‌های مذهبی دریافت کنید. من به مسئول دفترم گفتم نه بنی می‌گیرم و نه بنی می‌دهم. تا جایی که می‌دانم آقای حبیب‌زاده هم بن‌ها را دریافت نکرد اما اعضای دیگر که گویا در جریان نبودند، دریافت کرده‌اند».
او گفت این روند را اشتباه و بی‌احترامی به هیئت‌های مذهبی می‌داند که قرن‌هاست با احترام در عزای امام حسین قدم گذاشته‌اند و افزود: جالب بود هنوز ما برای بن‌ها اقدام نکرده بودیم، بسیاری از هیئت‌های مذهبی درخواستشان را برای گرفتن بن‌ها اعلام کرده بودند».
در همین راستا زهرا صدراعظم‌نوری هم در نامه‌ای به معاون اجتماعی شهردار تهران اعلام کرده است همه این ١٠‌ میلیون بن را بازگردانده است.

در دروه دوم و سوم شورای شهر تهران اعضای شورا برای نیازهای اداری و اجرائی خود رایانه‌های دفتر خود را مطابق با آخرین فناوری روز آن زمان خریداری کردند. دوره چهارم اما کمی تجددگرایانه‌تر عمل کرد و علاوه بر تغییرات در برخی قسمت‌های اداری و نرم‌افزاری، برای صحن علنی شورای شهر تهران نظام ورود و خروج و انگشت‌نگاری گذاشت و برای آنکه اعضا همیشه هم خودشان در دسترس باشند و هر اطلاعاتی که می‌خواهند در دسترس باشد، برایشان تبلت و به جای سیستم‌های قدیمی، لپ‌تاپ سفارش دادند.
سیستم‌های قبلی مثل همه اموال اداری برای فروش به مزایده عمومی گذاشته شد، اما اموال جدید خریداری‌شده برچسب اموال نخوردند چراکه شهرداری تهران آنها را خریداری کرده بود و به‌عنوان هبه در اختیار ٣١ عضو شورای دوره چهارم و دفاتر آنها قرار داده بود. این اتفاق در همان سال اول شورای چهارم که احمد مسجدجامعی رئیس شورا و ولی‌الله شجاع‌پوریان معاون اجرائی شورای شهر بود، رخ داده است.
اموالی که اعضای شورا و نیروهای دفاتر آنها پس از پایان دوره چهارم با خودشان برده‌اند و به‌این‌ترتیب دفاتر فعلی که اعضای جدید در آنها حضور می‌یابند، امکانات فوق را ندارند تا اعضا بتوانند از آنها استفاده کنند. با این حساب اظهارات برخی از اعضای شورای پنجم با این مضمون که دفاتر آنها امکانات لازم برای شروع کار را نداشته است و قبلی‌ها همه چیز را با خود برده‌اند، قابل تأیید به نظر می‌رسد.

با این حساب اعضای جدید که در اقدامی جمعی تصمیم به خرید تبلت و تعدادی لپ‌تاپ گرفته‌اند، کار جدید و خارج از قاعده‌ای انجام نداده‌اند و همانند دوره‌های قبلی‌ از امکاناتی که برایشان فراهم شده استفاده می‌کنند. ضمن اینکه در این خرید هم شهرداری تهران مشخصا خرید و پرداخت داشته است و «گفته‌اند» قرار است «بعدا» از بودجه شورای شهر تهران این رقم‌ها کسر شود.
به‌طور مشخص در مورد خودروهای جدید (پرشیا) هم تقریبا همین روند رخ داده با این تفاوت که این اموال دیگر برچسب دارند و پس از پایان دوره مأموريت به قسمت نقلیه شورا منتقل و برای آنها تعیین‌تکلیف می‌شود. در مورد خودروهای شورا که در مدت چهار سال این‌گونه فرسوده شده‌اند که دیگر قابلیت استفاده ندارند، سؤالات زیادی وجود دارد اما همین که قانونی اداری برای تغییر خودروها پس از چهار یا پنج سال وجود دارد، همه سؤال‌ها کنار می‌رود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید