نامه ٧٠ميليون يورويی به ايران رسيد

نامه ٧٠ميليون يورويی به ايران رسيد

نمایندگان ٤٠ شرکت بزرگ فرانسه به ایران آمدند تا برای همکاری با فعالان اقتصادی ایران مذاکره کنند. این شرکت‌ها عضو انجمن کارفرمایان فرانسه هستند که با ٧٥٠‌ هزار عضو، بزرگ‌ترین انجمن کارفرمایان در نهمین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می‌رود.

کد خبر : ۴۳۰۸۰
بازدید : ۱۱۳۷
نامه ٧٠ميليون يورويي به ايران رسيد
نمایندگان ٤٠ شرکت بزرگ فرانسه به ایران آمدند تا برای همکاری با فعالان اقتصادی ایران مذاکره کنند. این شرکت‌ها عضو انجمن کارفرمایان فرانسه هستند که با ٧٥٠‌ هزار عضو، بزرگ‌ترین انجمن کارفرمایان در نهمین اقتصاد بزرگ دنیا به شمار می‌رود.
این نشست‌های رودررو در حالی در اتاق ایران برگزار شد که ٤٠ میز برای مذاکرات در نظر گرفته شده بود و هر یک از اعضای هیئت اقتصادی فرانسه در یک میز مستقر شدند و فعالان اقتصادی ایران با توجه به برنامه ارائه‌شده، با همتایان خود گفت‌وگو کردند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده، هیئت اعزامی انجمن کارفرمایان فرانسه به ایران در زمینه‌های صنعت، امور بانکی، تأمین مالی، انرژی، بازاریابی بین‌المللی، کشاورزی، حمل‌ونقل ریلی، مدیریت هواپیمایی و سلامت فعالیت می‌کنند.
این در حالی است که فرانسه با سطح مبادلات بیش از یک‌ هزار میلیارد دلار با جهان، در زمره قدرت‌های مطرح اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تأمین‌کننده کالاهای عمده کشور ما بوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه هم‌اکنون حدود دومیلیاردو ٤٠٠‌ هزار دلار است. موضوعی که به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، قرار است در سال آینده به دو برابر افزایش یابد. او همچنین تأکید کرد افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، ترانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید است. شافعی البته ابراز امیدواری کرد ایران با رفع موانع تجاری موجود، بتواند بستری مناسب برای گسترش تعامل دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور پدید آورد.

شرکت‌های فرانسوی در راه ایران
دیدار رودرروی نمایندگان شرکت‌های فرانسوی در حالی برگزار شد که عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی هم در جلسه‌ای مشترک با مدیران ١٤ شرکت این کشور، خواستار افزایش ارتباطات بین‌المللی میان کشورهای ایرانی و فرانسوی شد.
او در این جلسه که دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور با سرمایه‌گذاران و مدیران شرکت‌های فرانسوی نیز حضور داشتند، به تشریح پروژه‌های عمرانی اولویت‌دار ایران پرداخت و درعین‌حال خبر داد که در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه بر سر تأمین مالی پروژه‌ها هستیم.
آخوندی در این جلسه تأکید کرد جلسات ایران و فرانسه به گفت‌وگوهای مداوم تبدیل شده و تعداد قراردادهای دو کشور در حال گسترش است: «اکنون تنها موضوع عمده، تأمین مالی پروژه‌هاست؛ خوشبختانه در مذاکراتی که با دولت فرانسه صورت گرفت، درخصوص تأمین مالی پروژه‌ها در قالب وام‌های خزانه‌داری فرانسه به نتیجه رسیده‌ایم و پاریس دراین‌باره طرح روشنی را به ما ارائه خواهد داد».
او همچنین از پیشنهاد اعطای اعتبار ۷۰میلیون‌یورویی فرانسه به ایران خبر داد و گفت: نامه‌ امضاشده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه، توسط ژان باتیست لوموئن، دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این كشور به ایران آورده شده که به‌عنوان آغاز یک دوره جدید از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران خواهد بود. آخوندی ابراز امیدواری کرد مذاکرات در سطح دو دولت و سیستم‌های بانکی دو کشور به راهکارهای خیلی روشنی دست یابد و ادامه داد: قاعدتا انتظار ما و شما این است که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بتوانند از شرکت‌های اروپایی برای فعال‌شدن در بازار ایران حمایت کنند.

افزایش تعاملات هوایی ایران و فرانسه
با وجود تمام سنگ‌‌اندازی‌هایی که دولت آمریکا در راه فروش هواپیماهای جدید به ایران کرده بود، از زمستان سال گذشته شرکت ایرباس و سپس ATR رسما فروش هواپیما به ایران را آغاز کردند تا تمام گمانه‌زنی‌ها در رابطه با احتمال نهایی‌نشدن مذاکرات میان دو طرف از بین برود، موضوعی که در هفته‌های گذشته نیز به حرکت خود ادامه داده و به نظر می‌رسد حتی تهدیدهای دولت ترامپ نیز نتواند در مسیر اجرای آن مشکلی به وجود آورد. با وجود آنکه مقامات ایرانی در هفته‌های گذشته خبر از تداوم مذاکرات با هواپیماسازهای اروپایی و ورود جدیدترین فروند هواپیماها در هفته‌های آینده داده بودند، اما حضور دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا در تهران بار دیگر نشان داد که ایران و این اتحادیه در تداوم اجرای برجام با یکدیگر هم‌نظر هستند. وزیر راه‌وشهرسازی هم در این دیدار به تشریح حوزه‌های در اولویت ایران پرداخت و از حوزه هوایی به‌عنوان نخستین اولویت برای نوسازی خبر داد.
او گفت در حوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و تمام بیزینس‌های مرتبط با صنعت هوانوردی به دنبال نوسازی و ارتقای سیستم‌ها هستیم: «حوزه دوم که به شدت برای ما مهم است، بحث ریل است که خوشبختانه شرکت‌های فرانسوی اکنون با مقامات ریلی ما مذاکرات مستقیمی دارند.
با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ریل یک سرمایه‌گذاری سبز و با کنفرانس پاریس هم‌راستاست، فرانسه می‌تواند به کمک ایران بیاید. ما هدف بسیار بزرگی مبنی بر افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از بار به ۳۰ درصد و از مسافر به ۲۰ درصد داریم و به همین خاطر نیازمند حجم سرمایه‌گذاری زیادی در شبکه راه‌آهن و در بخش نوسازی واگن هستیم. بر همین اساس، بسیار علاقه‌مند هستیم با دولت فرانسه درخصوص چند پروژه مشخص به تفاهم برسیم و اعلام حمایت دولت فرانسه را از این پروژه‌ها داشته باشیم».
آخوندی همچنین حمل‌ونقل حومه‌ای و حمل‌ونقل ریلی اطراف تهران و همچنین ریل‌پایه‌کردن بندر امام و شهید رجایی را از جمله پروژه‌های مشخصی دانست که ‌می‌توان آنها را با کمک فرانسه آغاز کرد. به گفته او، برقی‌کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل‌ونقل ایران و همچنین راه‌آهن تهران - تبریز نیز دیگر پروژه مهمی است که علاقه‌مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه دراین‌خصوص مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.

وزیر راه‌وشهرسازی گریزی هم به موضوع نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران زد و با بیان اینکه این موضوع نیز با بحث کنفرانس پاریس کاملا هم‌راستا است، گفت: مشخصا به دنبال نوسازی ۶۵‌ هزار کامیون ایرانی هستیم؛ عمر این کامیون‌ها بالای ۲۵ سال است و دو برابر نرمال گازوئیل مصرف می‌کنند و ایجاد آلودگی بسیار گسترده‌ای دارند. برای ۱۷‌ هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم و علاقه‌مندیم از سیستم‌های بین‌المللی برای این مهم کمک بگیریم.
وزیر راه‌وشهرسازی به اقدام اخیر مجلس آمریکا در ممنوعیت فروش هواپیما به ایران هم اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد این اقدام صرفا جنبه نمایشی داشته و با فرود دو فروند ATR تا ١٠ روز آینده به کشور مشخص می‌شود که این طرح‌ها شانس چندانی برای تأثیر‌گذاشتن در قراردادهای برجامی ایران و کشورهای خارجی نخواهد داشت.
این در حالی است که با اعلام آمادگی مجدد اتحادیه اروپا بر حمایت از اجرای برجام و توافق‌های مربوط به فروش هواپیما و البته تأکید ایران بر پایبندی تمام تعهدات دوطرفه به نظر می‌رسد سیاست‌ منفی ایالات متحده شانس چندانی برای تداوم نخواهد داشت و درحالی‌که شرکت هواپیماساز آمریکایی بویینگ پیش از این قرارداد خود با ایران را نهایی کرده و کمتر از یک سال دیگر نخستین هواپیمای فروخته‌شده به ایران را تحویل می‌دهد، به نظر می‌رسد همان‌طور که آخوندی اعلام کرده، آنچه مجلس آمریکا پیگیری می‌کند صرفا جنبه نمایشی دارد و نمی‌توان انتظار داشت که برجام و توافق‌های حاصل از آن با این تهدیدات از عرصه عمل خارج شود.

فرانسوی‌ها به دنبال سهم بازار ایران نیستند
نکته مهم درباره سفر هیئت اقتصادی فرانسه به ایران این است که به گفته نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه، این کشور به دنبال به‌دست‌‌آوردن سهم بازار ایران نیست و تلاش می‌کند به همکاری‌های صنعتی بلندمدت با کشورمان دست یابد. نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه در حالی این موضوع را مطرح کرد که در ماه‌های اخیر قراردادهای متعددی میان ایران و فرانسه امضا شده است: «پیش از این قراردادهای امضاشده میان ایران و فرانسه، شرکت‌های رنو، پژو و توتال را دربر گرفته و در هفته‌های آینده نیز شاهد گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور خواهیم بود».
تیبو دوسیلگی که در همایش تجاری ایران و فرانسه در اتاق ایران صحبت می‌کرد، همچنین از استقرار مرکز تجاری فرانسه در ایران خبر داد و هدف از استقرار این مرکز را کمک به شرکت‌های کوچک فرانسوی در ایران عنوان کرد. به گفته او، باید با شرایط نامناسب سیاسی که بی‌اعتمادی‌هایی را ایجاد می‌کند مقابله كنيم و روی همکاری‌های بیشتر اصرار داشته باشیم. او هدف از حضور هیئت اقتصادی فرانسوی به ایران را شناخت بیشتر در راستای توسعه روابط تجاری دو کشور عنوان کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید